handdator

Visa fullständig version : Kreatinyoggi?


aldabal
2009-12-06, 12:06
Hej det är så att jag går Gastronomiprogrammet i Kristianstad första året. En grupp jag är med i har fått i uppgift i att göra en teoretisk mjölkprodukt i kulturell produktutveckling och jag har ett par frågor ni gärna får svara på.

Vi ska göra en "Poweryoggi" som vi kallar det. Det ska vara en yoggi med god smak och den ska innehålla konstgjort kreatin och tillsatt kalcium. Då detta är en teoretisk uppgift bara så behöver vi inte direkt skapa en disskussion om det går att införa kreatin i yoggi eller inte. Vi utgår ifrån att det går.

Produkten kommer fungera ungefär som när man blandar det med vatten bara att det inte ska vara så fruktansvärt äckligt som vanligt kreatin är.

Om ni tränar skulle ni köpa en sån produkt? Det handlar alltså om enskilda portionsstorlekar och skulle gå att köpa på apotek och ************* och så vidare.

Tycker ni det låter som en bra idé? Jag har kollat runt på nätet och det verkar inte finnas en sån här produkt vad sett iaf.

Vad är nackdelarna med en sån här yoggi?

Tycker ni vi ska lägga till protein så att det blir hög proteinhalt och kreatin också?

EDIT: Ska tilläggas att vi gör en teoretisk lactosfri yoggi med

Kischen
2009-12-06, 12:31
Hej det är så att jag går Gastronomiprogrammet i Kristianstad första året. En grupp jag är med i har fått i uppgift i att göra en teoretisk mjölkprodukt i kulturell produktutveckling och jag har ett par frågor ni gärna får svara på.

Vi ska göra en "Poweryoggi" som vi kallar det. Det ska vara en yoggi med god smak och den ska innehålla konstgjort kreatin och tillsatt kalcium. Då detta är en teoretisk uppgift bara så behöver vi inte direkt skapa en disskussion om det går att införa kreatin i yoggi eller inte. Vi utgår ifrån att det går.

Produkten kommer fungera ungefär som när man blandar det med vatten bara att det inte ska vara så fruktansvärt äckligt som vanligt kreatin är.

Om ni tränar skulle ni köpa en sån produkt? Det handlar alltså om enskilda portionsstorlekar och skulle gå att köpa på apotek och ************* och så vidare.

Tycker ni det låter som en bra idé? Jag har kollat runt på nätet och det verkar inte finnas en sån här produkt vad sett iaf.

Vad är nackdelarna med en sån här yoggi?

Tycker ni vi ska lägga till protein så att det blir hög proteinhalt och kreatin också?

EDIT: Ska tilläggas att vi gör en teoretisk lactosfri yoggi med

Kreatin är ju ganska smaklöst? Jag skulle inte köpa ialf, ser ingen poäng med det. Skulle proteinhalten vara högre så kanske om jag var på resande fot.

Ristretto
2009-12-06, 13:08
Jag skulle antagligen inte köpa den. Däremot en yoggi med liknande näringsvärde som ex. lättkesella skulle jag nog kunna köpa.

Insulinus
2009-12-06, 13:11
Är den god, billig och innehåller någon form utav vassle/kaseinkoncentrat som får upp proteinmängden hade jag nog provat iaf!

Kreatinet bryr jag mig inte om, köper jag en sån här mjölkprodukt är det för proteinets skull.

Mathias_J
2009-12-06, 13:49
Jag skulle kunna köpa denna produkt någon gång. Gärna hög protein halt, kreatin och snabba kolisar att använda efter träning eller före.

WHITEFOLKS
2009-12-06, 14:06
Känns som en väldigt konstig produkt IMO.

Vad har den som man inte får genom en servering double pro med lite kreatin tillsatt? Extra Kalcium?

Sverker
2009-12-06, 16:08
Blir som en gainomax/proviva.


Allting går att sälja med rätt reklam.

WHITEFOLKS
2009-12-06, 16:17
Vem hade ni tänkt skulle köpa den här produkten?

Och varför köper de er produkt och inte andra MRP?

Om det bara är för att den även innehåller kreatin så tror jag inte att det räcker för att göra folk intresserade.

Ch4rles
2009-12-06, 16:58
Kvarg med smak- och sötningsmedel, i en ätfärdig förpackning är väl en mer intressant produkt isåfall.

dreeww
2009-12-06, 17:11
Kreatin smakar ingenting ? :S

Anton Fräs
2009-12-06, 17:14
kvarg med smak- och sötningsmedel, i en ätfärdig förpackning är väl en mer intressant produkt isåfall.

+1

Laajo
2009-12-06, 17:20
Blir som en gainomax/proviva.


Allting går att sälja med rätt reklam.

Kloka ord. Bara att sponsra en bolakille så kommer fjortiskillarna köpa din produkt som glass!

WHITEFOLKS
2009-12-06, 17:22
Kan inte nån hooka Saab med rätt reklam då om det är allt man behöver :/

Morty
2009-12-06, 20:19
Helt klart en drick-kvarg. 10 kronor, 20 gram protein, sötningsmedel föra att hålla kolhydrat- och kalorimängden nere. Lite smålack på att behöva äta keso med plastlocket... :(

Rahf
2009-12-06, 20:35
Kreatin smakar ingenting ? :S

Förutom konsistensen, nix. Att man inbillar sig att det smakar något beror till största del på att det är som sand.

Insulinus
2009-12-06, 20:51
Förutom konsistensen, nix. Att man inbillar sig att det smakar något beror till största del på att det är som sand.

Ja för även sand smakar ju just sand precis som kreatin smakar kreatin. Kan även tillägga att kreatin smakar sand! :)

ElecTr0n
2009-12-07, 03:11
Är den god, billig och innehåller någon form utav vassle/kaseinkoncentrat som får upp proteinmängden hade jag nog provat iaf!

Kreatinet bryr jag mig inte om, köper jag en sån här mjölkprodukt är det för proteinets skull.

Word! 1+

944RS
2009-12-07, 10:00
EFtersom denna sorts produkter har en tendens att bli onödigt dyra så är det nog inget man skulle köpa mer än att "testa"! Högre proteinhalt skulle värderas mycket högre än kreatinet.

Langster
2009-12-07, 10:16
Jag skulle nog köpa en yoghurt med extra protein, kreatin och vad som helst egentligen som tillför ett mervärde för den som tränar. Om den inte blev MYCKET dyrare än vanlig yoghurt, smakade gott och gick att äta direkt, inte som pulver alltså. Absolut inte pulver! Problemet med drickfärdig produkt är att tillsätta kreatin eftersom det inte är stabilt i vätska. Creatinol-o-phosphate kanske funkar?
Gör du en pulverprodukt så måste du konkurrera med alla kosttillskott, gör du en färdig produkt som kan säljas i livsmedelsbutik så finns det inte mycket annat att tävla mot.

Jag är mest intresserad av en yoggi, likt arlas, samma smak som arlas jordgubbs-yoggi typ, 1 liters förpackning som ger 70-100 g protein istället för 30. Jag vill inte ha en pytteförpackning som gainomax.
Det skulle räcka för mig iaf, egentligen behövs inte kreatinet.

dreeww
2009-12-07, 19:34
Förutom konsistensen, nix. Att man inbillar sig att det smakar något beror till största del på att det är som sand.

Ja, konsistensen är helt vidrig , men det smakar inget ;)

Morrris
2009-12-09, 17:52
Jag skulle nog köpa en yoghurt med extra protein, kreatin och vad som helst egentligen som tillför ett mervärde för den som tränar. Om den inte blev MYCKET dyrare än vanlig yoghurt, smakade gott och gick att äta direkt, inte som pulver alltså. Absolut inte pulver! Problemet med drickfärdig produkt är att tillsätta kreatin eftersom det inte är stabilt i vätska. Creatinol-o-phosphate kanske funkar?
Gör du en pulverprodukt så måste du konkurrera med alla kosttillskott, gör du en färdig produkt som kan säljas i livsmedelsbutik så finns det inte mycket annat att tävla mot.

Jag är mest intresserad av en yoggi, likt arlas, samma smak som arlas jordgubbs-yoggi typ, 1 liters förpackning som ger 70-100 g protein istället för 30. Jag vill inte ha en pytteförpackning som gainomax.
Det skulle räcka för mig iaf, egentligen behövs inte kreatinet.

+1 Skulle vara riktigt schysst. Skulle nog kunna tänka mig att betala runt 25-30 kr/litern.

WHITEFOLKS
2009-12-10, 00:26
+1 Skulle vara riktigt schysst. Skulle nog kunna tänka mig att betala runt 25-30 kr/litern.

Väldigt tveksam till att man skulle kunna göra en sån nischprodukt för det priset.

Vad kostar en vanliga "fruktyoggi"? 20kr/liter?

Sen ska du ha in 35-65g mer protein på det.

Tror ett verkligt pris skulle kunna vara 50kr/l eller så. Och då är det ju antagligen inte intressant längre.

Morty
2009-12-10, 11:10
Väldigt tveksam till att man skulle kunna göra en sån nischprodukt för det priset.

Vad kostar en vanliga "fruktyoggi"? 20kr/liter?

Sen ska du ha in 35-65g mer protein på det.

Tror ett verkligt pris skulle kunna vara 50kr/l eller så. Och då är det ju antagligen inte intressant längre.

Inte nödvändigtvis... En vanlig yoghurt kostar ner till 10 kronor litern. En fruktyoghurt kostar inte 20 kronor pga 10 extra kronor för att röra ner sockersmet i den, utan för att marknaden accepterar det priset. Att röra ner 50 gram proteinpulver (behöver ju inte vara finaste vassleisolatet...) per liter tror jag inte kommer dra upp priset till 50 kronor litern. Men det bestäms såklart av tillgång och efterfrågan. Jag tror att efterfrågan faktiskt skulle vara ganska hög på denna yoghurt, speciellt om den blir god.

Kanske borde vi alla maila Arla om att vi vill ha en byggarfil? *flex*