handdator

Visa fullständig version : Ni som tränar ensamma


daks
2009-12-06, 01:24
Hur löser ni tillexempel "passning" vid bänk eller knäböj utan att bygga allför avancerade ställningar.

Eller är ni bara viktförsiktiga?

Själv har jag en liten skiva på bröstet när jag kör bänk, men jag kan känna att det lite ändrar förutsättningarna.

Jag är mest ute efter den där smarta detaljen som kanske inte finns eller helt enkelt svaret Malmö Atletklubb.

Ganymedes
2009-12-06, 01:27
När jag kör tunga bänk så kör jag det i knäböjsburen så jag kan ställa krashbågarna (eget ord) precis över börsthöjd. Orkar jag inte så får jag inte vikten på bröstet. Ibland ber jag något som ser stark ut att passa dock, eftersom man kan går ner lite djupare utan krashbågarna....

daks
2009-12-06, 01:33
När jag kör tunga bänk så kör jag det i knäböjsburen så jag kan ställa krashbågarna (eget ord) precis över börsthöjd. Orkar jag inte så får jag inte vikten på bröstet. Ibland ber jag något som ser stark ut att passa dock, eftersom man kan går ner lite djupare utan krashbågarna....

Jo, jag har provat det också, men jag gillar inte "buren" tycker den stör mig både i böj o bänk.

Sen tänkte jag även utanför träningslokalsmiljö.

Danne2k
2009-12-06, 01:55
Ja det är lite segt ibland, speciellt i bänken. Ibland skiter jag helt enkelt i bänkpress när jag inte har någon passare och kör vanlig hantelpress istället men idag så tänkte jag "vafan, det går nog bra" och körde bänk ändå ensam. Körde inte på det allra tyngsta (3 reps som lägst) men i värsta fall så lägger jag stången mot slutet av magen och sätter mig upp så den hamnar på låren, sen reser jag mig upp, lägger stången på bänken och lägger tillbaka den på ställningen.

Har dock bara hänt en gång :p

Men det är störande när man verkligen vill ha passning, och det dessutom är nästan tomt på gymmet, sånär som på en tjej..:(

Bear Grylls
2009-12-06, 01:58
De gånger jag kör ensam och känner att jag behöver en passare brukar jag fråga någon snubbe om han skulle kunna vara snäll o passa ett set. Om det inte finns någon i närheten så brukar jag ändå vara ganska bra på att känna när sista repen man klarar själv kommer. Sen tycker jag det är ganska lätt att få upp den till den första hållare eller vad det är för stången. Om man inte lagt på jättemycket för tungt då.

Exhale_
2009-12-06, 02:03
Jag kör mest hantelpress om jag ska köra väldigt tungt. Annars kör jag sällan till failure.

tntballe
2009-12-06, 02:33
När jag påbörjat träningen känner jag vad jag kan ta och försöker hålla mig på en säker nivå så länge jag inte har passare.

arringo
2009-12-06, 02:41
ingen som hört talas om saftey rack?

Petoria
2009-12-06, 02:46
ingen som hört talas om saftey rack?

finns inget på mitt gym

TehSaxo
2009-12-06, 03:05
Finns alltid folk som jobbar där, som jag på något sätt blivit typ kompis med :)
I värsta fall frågar jag någon random som tränar där.

1684_
2009-12-06, 07:35
frågar eller så går jag efter mina egna känningar, litar på mig själv va jag kan tänkas orka lyfta.

Hillseeker
2009-12-06, 08:06
Jag har aldrig använt mig av passare så jag antar att jag helt enkelt är viktförsiktig.
Man lär sig med tiden vilka gränser man har och om man inte ska köra 1 rpm så är det inga problem.

Pjotor
2009-12-06, 09:04
Jag kör med pressrack till både knäböj och bänkpress. Jag rekommenderar det starkt. Det kostar en slant, men inte lika mycket som en bur.

Jag har en sådan här:

http://www.annonsfynd.se/cfd/249/34b3aaa2-5fff-443d-9cb4-ba3d68f6eea6_large.jpg

PM:a mig om ni vill veta mer.

emi23j
2009-12-06, 09:34
Power rack för böj.

Bänken matar jag bara på. Har hitills bara fastnat 1 eller möjligt 2 gånger. men det var några år sen sist nu. Visst, skulle vara kul med passare ibland. Men eftersom att jag tränar för RFD och explosivitet så kan det vara bättre att skippa sista reppet med passhjälp isätllet för att köra det.

Sandö
2009-12-06, 09:54
Jag kör med pressrack till både knäböj och bänkpress. Jag rekommenderar det starkt. Det kostar en slant, men inte lika mycket som en bur.

Jag har en sådan här:

http://www.annonsfynd.se/cfd/249/34b3aaa2-5fff-443d-9cb4-ba3d68f6eea6_large.jpg

PM:a mig om ni vill veta mer.

Mycket intressant tråd då jag tränar hemma och har samma problem. Jag har funderat på ett sånt rack som du har, funkar det bra?

Hotan
2009-12-06, 10:25
Jag frågar nån person om han kan passa åt mig. Har inte haft någon som har sagt nej än. Svårare än så är det inte.

Niklas W
2009-12-06, 10:37
Har jag ingen kompis med mig så brukar jag faktiskt köra hantelpress istället. Ibland händer det att jag bänkar ensam men då brukar jag alltid fega och köra högreps.

Pjotor
2009-12-06, 10:44
Mycket intressant tråd då jag tränar hemma och har samma problem. Jag har funderat på ett sånt rack som du har, funkar det bra?

I knäböj behövdes några reps i början för att jag skulle hitta ett bra läge, men nu fungerar det utmärkt. Inställningslägena för säkerhetsspärrarna sitter lika tätt som på buren i gymmet jag gick till. Platserna för viktskivor är en trevlig bonus, och jag (186 cm lång) kan köra chins och pullups med knäna uppdragna med stången i det högsta läget.

För mig är det en komplett träningsstation. Jag kommer inte på något mer jag behöver för att träna med fria vikter.

Lägsta priset jag hittar är 3500 kr på Smiprod.se. Jag köpte dock min begagnad på Blocket.

Morrris
2009-12-06, 11:49
Men det är störande när man verkligen vill ha passning, och det dessutom är nästan tomt på gymmet, sånär som på en tjej..:(

Vad är problemet med bruden? Kan du inte koncentrera dig då eller?:D

dream_theater_
2009-12-06, 11:52
Vad är problemet med bruden? Kan du inte koncentrera dig då eller?:D

Hon är starkare?

Mineur
2009-12-06, 12:01
Kör inte med fristång, kör i smithmaskinen och man märker ju ungefär vart man ska sätta nivån.


Benböj är båda men har inte direkt behövt ngn passning här heller, och tränar ibland med kompisar beror på när man slutar och ifall man har ngt annat för sig vid den tiden.

Danne2k
2009-12-06, 12:01
Vad är problemet med bruden? Kan du inte koncentrera dig då eller?:D

Hon är starkare?

Hahah :D

Nja inte direkt, snarare det faktum att hon inte ens vet vad en passare är för något :smash:

Det var dock en brud som tränade på vårat gym i våras som hade den mest otroliga kroppen jag sett, gick alltid i svarta tighta kläder och intog de mest otroliga stretchingposerna *drool*

Då var det faktiskt lite svårt med koncentrationen emellanåt :D

feyin
2009-12-06, 12:04
Kör som vanligt även fast jag är ensam, om jag failar löser jag det då.

mattilainen
2009-12-06, 12:22
Jag kör typ alltid till mitt max även om jag är ensam. Kör ofta ett till försök och ofta får jag upp den bara för man känner det här "Jag kanfan inte fastna nu" :p Aldrig fastnat men ibland är det självklart jag skulle klara en till om man hade någon bakom sig

spoon
2009-12-06, 12:24
Kör som vanligt även fast jag är ensam, om jag failar löser jag det då.

Samma här. Är inte uppe på monstervikter och leker så det är inga problem. Att lägga 200kg på bröstet låter dock inte så skoj

way
2009-12-06, 12:31
Jag brukar lägga stången på bröstet och sen sätta mig upp så den hamnar på mina lår, för att sen bära upp den till ställningen. Men jag kör med relativt låga vikter.

internethjälten
2009-12-06, 13:00
Hur löser ni tillexempel "passning" vid bänk eller knäböj utan att bygga allför avancerade ställningar.

Byggde ett halvrack, kostnad 50kr :
http://www.postimage.org/image.php?v=gx1vPxES

poison91
2009-12-06, 13:18
Kör inte med fristång, kör i smithmaskinen och man märker ju ungefär vart man ska sätta nivån.
.

de där kan jag verkligen inte hålla med dej om , mycket mycket farligare att köra i smith om man är själv än fristång. vi tänker oss värsta tänkbara nudå, du tappar en hög vikt ner mot bröstet i smithen, då äre jävlit kört :P, med fristång så kan du rulla av den på ett eller annat vis eller välta så vikterna ramlar av.;)

pragmatist
2009-12-06, 13:29
Rullar av stången i bänk (pung i fara!), släpper den bakom ryggen i knäböj. Var dock säkert 10 år sedan jag senast failade i knäböj.

exor
2009-12-06, 13:44
Kör också hemma. Tänkte bygga ett rack när jag skaffar större lägenhet.

Martin Löwgren
2009-12-06, 13:54
Har hittils aldrig att ingen sagt nej när man snällt frågar om de kan passa i t ex knäböj, bänkpress eller liknande så det brukar ej vara något problem.

Erik__
2009-12-06, 13:59
Har hittils aldrig att ingen sagt nej när man snällt frågar om de kan passa i t ex knäböj, bänkpress eller liknande så det brukar ej vara något problem.

Bänkpress är ju okej, men är du inte lite rädd att om random person ska passa dig i knäböj? finns ju rena skräckexempel på hur det ser ut*cry*

Martin Löwgren
2009-12-06, 14:11
Bänkpress är ju okej, men är du inte lite rädd att om random person ska passa dig i knäböj? finns ju rena skräckexempel på hur det ser ut*cry*

Jo och därför går jag noggrant igenom under såväl bänkpress som knäböj hur de ska göra men visst finns det även de man blivit tvungen att byta ut under 2a setet :D

ceejay
2009-12-06, 14:14
är bekant med de flesta på gymmet så jag frågar bara någon om de har lust att passa

tntballe
2009-12-06, 14:17
Byggde ett halvrack, kostnad 50kr :
http://www.postimage.org/image.php?v=gx1vPxES

Sjysst bygge, är nog dags att jag tar tag i det där på gymmet.

Morrris
2009-12-06, 17:09
Tror man ska vara försiktig med att träna utan passare om man är van att ha det. Man har helt enkelt inte rätt reflexer och är för tjurskallig för att släppa/ge sig när det blir för tungt.

Ape3
2009-12-06, 18:41
Hantelpress.

spange
2009-12-06, 19:47
de där kan jag verkligen inte hålla med dej om , mycket mycket farligare att köra i smith om man är själv än fristång. vi tänker oss värsta tänkbara nudå, du tappar en hög vikt ner mot bröstet i smithen, då äre jävlit kört :P, med fristång så kan du rulla av den på ett eller annat vis eller välta så vikterna ramlar av.;)

ska finnas säkerhetsstoppar på smithar, bara att ställa in dem i höjd så att stången stoppas om du tar stången till bröstet och andas ut, man må tryckas ihop en cm, men inget farligt eller smärtsamt.
men rent träningsmässigt är ju fria stången bättre.

spange
2009-12-06, 19:53
ontopic så är jag försiktig med bänken om det är tungt och jag är ensam på gymmet, men det är sällan jag är ensam där. vanlig böj kör jag knappt utan kör zercher och frontböj. och då är det ju lätt att bara dumpa stången vid fail.

Pjotor
2009-12-06, 19:54
Byggde ett halvrack, kostnad 50kr :
http://www.postimage.org/image.php?v=gx1vPxES

Snyggt bygge!

Spiffy
2009-12-06, 20:16
Byggde ett halvrack, kostnad 50kr :
http://www.postimage.org/image.php?v=gx1vPxES

Snyggt! Den idéen ska jag försöka sno :thumbup:

daks
2009-12-06, 20:44
Jag kör med pressrack till både knäböj och bänkpress. Jag rekommenderar det starkt. Det kostar en slant, men inte lika mycket som en bur.

Jag har en sådan här:

http://www.annonsfynd.se/cfd/249/34b3aaa2-5fff-443d-9cb4-ba3d68f6eea6_large.jpg

PM:a mig om ni vill veta mer.
Ser schysst ut!


Jag frågar nån person om han kan passa åt mig. Har inte haft någon som har sagt nej än. Svårare än så är det inte.
Svårt dock om man som sagt är ensam...

Byggde ett halvrack, kostnad 50kr :
http://www.postimage.org/image.php?v=gx1vPxES

Snyggt, förstår jag rätt om Du bara byggt till ett befintligt rack?

xkurdi
2009-12-06, 23:20
Jag brukar köra själv, men maxxar aldrig själv.
Dels för att jag är 14 år och inte har så mycket styrka/kraft som andra har och snälla säg inte att det beror på åldern :) För det gör det.

Jag brukar fråga snällt om någon kan stå där bakom, jag ska bara maxxa lite och de brukar komma! :)
Sist var det en kvinna som körde rehab, man såg verkligen på henne hur hon led :) hahah

Mr.Sarkastisk
2009-12-06, 23:32
Byggde ett halvrack, kostnad 50kr :
http://www.postimage.org/image.php?v=gx1vPxES

Har du gym i vardagsrummet? *flex*

_____________________________________

Jag brukar bara pressa på, lever än så länge..

Ashenshugar777
2009-12-06, 23:37
Har vant mig att köra utan passare.

När jag bänkar är det lätt att sluta 1 reps innan failure.. lyckas man inte är det bara rulla av :smash:

Troll
2009-12-07, 01:45
Jag kör med pressrack till både knäböj och bänkpress. Jag rekommenderar det starkt. Det kostar en slant, men inte lika mycket som en bur.

Jag har en sådan här:

http://www.annonsfynd.se/cfd/249/34b3aaa2-5fff-443d-9cb4-ba3d68f6eea6_large.jpg

PM:a mig om ni vill veta mer.

+1 Har också denna.
Helt klart mitt bästa gymköp!!

Som även nämnts så går det också köra chins med knäna uppdragna i den, eller hänga ringar i stången och köra ringdips! :thumbup:

Methone
2009-12-07, 14:29
Frågar någon/är viktförsiktig. Brukar inte köra lågrep på bröstövningar och knäböj (2-4reps), bara på marklyft.

datamg
2009-12-07, 17:51
Har den erfarenheten att folk kommer i lätt galopp för att hjälpa till om man fastnat i exempelvis bänken... dock får man se till att inte vara helt ensam på gymmet.

//Micke

Popeye
2009-12-07, 22:00
Ber någon passa i bänken och är det tomt på folk så kan man rulla av stången även om det är obekvämt.
I böjen så brukar jag varna folk att inte stå bakom när jag kör tungt utan pass. Bara att släppa stången om det går snett.

slic3
2009-12-08, 06:25
lite off-topic så var jag själv på bänken häromdan då en snubbe dyker upp för o träna mellan. Han körde sitt set mellan men när det var dags för min tur bestämde han sig för att passa mig utan att jag frågade. Var lite skumt då det blev himla enkelt men kunde ju inte direkt under ett set ryta åt en kille att sluta hjälpa mig - ja behöver det inte.

Roliga var att när jag hade jag gjort mina 12 rep som ja gör och ska inte säga att jag var rätt trött började han plötsligt pusha mig och skrek EN TILL :D

spännande det där med folk som vet bättre än en själv. Nu var ja var lite tacksam åtminstonde men tänkte mig att någon som kanske inte vill pumpa hade nog blivit förbannad...

Fordon
2009-12-08, 09:27
Hur löser ni tillexempel "passning" vid bänk eller knäböj utan att bygga allför avancerade ställningar.

Eller är ni bara viktförsiktiga?

Själv har jag en liten skiva på bröstet när jag kör bänk, men jag kan känna att det lite ändrar förutsättningarna.

Jag är mest ute efter den där smarta detaljen som kanske inte finns eller helt enkelt svaret Malmö Atletklubb.

Jag kör på som alltid. I värsta fall får jag bara rulla av stången och med mina låga vikter på runt 90-110 så är det inte så farligt att rulla av. Jag har aldrig kört till failure i knäböj men där skulle jag bara släppa stången på smidigast sätt.

daks
2009-12-12, 10:34
Byggde ett halvrack, kostnad 50kr :
http://www.postimage.org/image.php?v=gx1vPxES

Jag skickade pm till dig, där jag undrade allt om ditt fina bygge!