handdator

Visa fullständig version : Military Fitness: gratis prova-på-pass sön 6/12-09 kl. 14 i Skatås


mikaelj
2009-12-06, 00:37
... och resten av helgerna i december, om jag minns rätt.

Oömma kläder. Samling vid motionscentralen.

Scratch89
2009-12-06, 13:16
Jag tyckte det såg ut som ett random Friskispass fast i reflexvästar och en smalfet diktatorisk person som skrek på en vad man skulle göra. Jag skippar.

mikaelj
2009-12-06, 13:23
Ja, tramsfaktorn var hög. Jag hoppas att det är bättre på riktigt. Vanliga fyspass i all sin ära, men det var strax för mesigt för mig.

Idag hoppar jag nog också passet, men kanske tar mig dit nästa söndag istället. Jag känner mig inte riktigt i form idag.

Martin Löwgren
2009-12-06, 14:12
Jag tyckte det såg ut som ett random Friskispass fast i reflexvästar och en smalfet diktatorisk person som skrek på en vad man skulle göra. Jag skippar.

Hahahaha!

schabo-labo
2010-02-04, 09:43
Berätta mer om passen! Hur jobbigt är det? Hur många är ni? Kvinnor/män, feta smala, vältränade - kort och gott, vad är det för folk? Fitness-folk eller kampsportare eller vanliga svenssons? Är det värt pengarna 995kg för 6v, låter dyrt...

Scratch89
2010-02-04, 11:35
Berätta mer om passen! Hur jobbigt är det? Hur många är ni? Kvinnor/män, feta smala, vältränade - kort och gott, vad är det för folk? Fitness-folk eller kampsportare eller vanliga svenssons? Är det värt pengarna 995kg för 6v, låter dyrt...

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4029501&postcount=2

sunkan
2010-02-04, 11:37
Har jobbat med en tjej som höll på å instruerade i nått liknande. Enligt henne iaf så är det ju det scratch skriver som många vill ha. Att någon står och skriker och härjar och säger åt dem vad som ska göras.

schabo-labo
2010-02-04, 19:07
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4029501&postcount=2Jag läste vad du skrev, läste du vad jag skrev?Berätta mer om passen!

schabo-labo
2010-02-04, 19:09
Har jobbat med en tjej som höll på å instruerade i nått liknande. Enligt henne iaf så är det ju det scratch skriver som många vill ha. Att någon står och skriker och härjar och säger åt dem vad som ska göras.Jag har inget emot att nån skriker och härjar på mig, tvärtom det gillar jag. Men det är nivån jag undrar över, visst jag kommer prova på det eftersom provträning är gratis. Men önskar ändå nån som provat på berättade lite mer.

Dessutom är det inte billigt, 6 veckor för 995kr. Träning finns på morgonen, vilket jag är ute efter, redan klockan 06!

Scratch89
2010-02-05, 00:04
En tjej i min klass håller på med det, och hon var med och "uppträdde" på Fitnessfestivalen. Tydligen kör de hårdare på passen än uppe på scen, och de har funderat på att göra en hårdare och en lättare grupp. Upplägget på övningarna är dck inte så jätteinspirerande; det handlar om armhävningar, knäböj med kroppsvikten, gå skottkärra med sin partner osv. Det är som gympalektionerna i skolan, ungefär, fast hårdare.

schabo-labo
2010-02-05, 07:24
Tack för svaret! Det låter som det kan vara något för mig. Men det höga priset avskräcker, jag får prova på en gång och känna efter helt enkelt.

Arne Persson
2010-02-05, 08:31
Ha ha ha! Desperationen inom tjo- och tjimbranchen att alltid, panikartat, hitta på något nytt är som vanligt tillfredställande!:)

mikaelj
2010-02-05, 08:48
En tjej i min klass håller på med det, och hon var med och "uppträdde" på Fitnessfestivalen. Tydligen kör de hårdare på passen än uppe på scen, och de har funderat på att göra en hårdare och en lättare grupp.

Låter som en bra idé. Jag är inte fantastiskt vältränad, men jag tror nog att jag är i bättre form än många andra där. Så om det skall vara sån träning (som skall vara hård), vill jag att det är träningen och inte jag som bottnar i intensitet.

Berätta gärna här om de får klart sina planer på att göra hårdare pass.

Scratch89
2010-02-05, 11:59
Ha ha ha! Desperationen inom tjo- och tjimbranchen att alltid, panikartat, hitta på något nytt är som vanligt tillfredställande!:)
Eller så kan man släppa machoattityden och förstå att folk faktiskt kan tycka att sån träning är rolig? Nu gillar jag det inte själv, men jag har full respekt för folk som gör det.

Låter som en bra idé. Jag är inte fantastiskt vältränad, men jag tror nog att jag är i bättre form än många andra där. Så om det skall vara sån träning (som skall vara hård), vill jag att det är träningen och inte jag som bottnar i intensitet.

Berätta gärna här om de får klart sina planer på att göra hårdare pass.
Jag kan höra med henne. Annars finns det ju crossfitliknande träning som man kan testa på, men jag vet inte om det finns nånstans i Göteborg. Det enda negativa med crossfit är väl att de kör högreps i olympiska övningar och liknande, men om man tar bort dessa och lägger till olika konditionsövningar istället, så man kan få riktigt ordentliga pass. Jag kommer ihåg när jag körde en speciell WOD två dagar i veckan, och jag fick upp ett ordentligt flås. Kommer inte ihåg vad den hette bara.

Det var kroppsviktsknäböj, armhävningar, pullups och situps, 30 reps på varje, och sen 800 meter löpning. Upprepa 3 eller 4 gånger. Vad hette den? Wendy?

z_bumbi
2010-02-05, 12:31
Kroppsviktsträning går att göra precis hur jobbigt som helst men man bör ha en introduktion till övningarna och sen öka jobbigheten vartefter. Att göra ett existerande pass jobbigare är inte heller svårt och det går också att göra det inom en grupp då man kan bestämma vilka övningar olika deltagare får köra. Problemet är alltså som vanligt att ha koll på deltagarna och anpassa träningen så att det blir lagom dos.

schabo-labo
2010-02-05, 16:17
Så om det skall vara sån träning (som skall vara hård), vill jag att det är träningen och inte jag som bottnar i intensitet.
Mmm det var lite min fråga också. Alltså är det mig det hänger på om passet blir jobbigt, dvs jag kan ta ut mig om någon skriker på mig och har inga problem att kämpa. MEN, om de säger typ "gör tio armhävningar sen GÅR vi 100 meter och sen gör vi tio upphopp och sen promenerar och flaxar med armarna för att få ut mjölksyra.."
Hajjar ni min frågeställning? Jo, jag vet att jag måste prova. Men är det liknande jympingpass på friskis (plocka bollar)?

schabo-labo
2010-02-05, 16:17
Annars finns det ju crossfitliknande träning som man kan testa på, men jag vet inte om det finns nånstans i Göteborg.Det låter kul. Så länge det är utomhus och på morgonen så är jag sugen.

schabo-labo
2010-02-05, 16:18
Kroppsviktsträning går att göra precis hur jobbigt som helst Man kan ha en viktväst exempelvis :)

Scratch89
2010-02-05, 18:16
Det låter kul. Så länge det är utomhus och på morgonen så är jag sugen.

Om du bor i närheten av Fysiken Gibraltargatan så finns det ett litet utomhusgym, eller vad man ska kalla det. Ett par stänger där du kan göra chins/pull-ups, ett par stockar med handtag du kan lyfta/pressa, en liten träplatå där du kan göra armhävningar, situps med mera. Detta ligger precis vid ett löparspår som är knappt en kilometer. Där kan du ta ut dig riktigt ordentligt, och helt gratis. Testa!

Arne Persson
2010-02-05, 18:31
Eller så kan man släppa machoattityden och förstå att folk faktiskt kan tycka att sån träning är rolig? Nu gillar jag det inte själv, men jag har full respekt för folk som gör det.


Jag kan höra med henne. Annars finns det ju crossfitliknande träning som man kan testa på, men jag vet inte om det finns nånstans i Göteborg. Det enda negativa med crossfit är väl att de kör högreps i olympiska övningar och liknande, men om man tar bort dessa och lägger till olika konditionsövningar istället, så man kan få riktigt ordentliga pass. Jag kommer ihåg när jag körde en speciell WOD två dagar i veckan, och jag fick upp ett ordentligt flås. Kommer inte ihåg vad den hette bara.

Det var kroppsviktsknäböj, armhävningar, pullups och situps, 30 reps på varje, och sen 800 meter löpning. Upprepa 3 eller 4 gånger. Vad hette den? Wendy?

Jag misstänker att min unge vän här inte ens gjort lumpen... har jag rätt?

Scratch89
2010-02-05, 18:33
Jag misstänker att min unge vän här inte ens gjort lumpen... har jag rätt?

Jag misstänker att min äldre herre har en vidrig översittarattityd.

Arne Persson
2010-02-05, 18:53
Jag misstänker att min äldre herre har en vidrig översittarattityd.

För att jag tycker att nuförtiden så avlöser det ena tramset efter det andra varandra? I så fall har jag väl det...:)

Matsa
2010-02-05, 18:59
Jag gjorde lumpen som mekaniker, vi var så lata att vi tjatade om att få åka bil så fort vi skulle gå längre än 1km med full utrustning. Military Fatness! :D

Fatalist
2010-02-05, 19:17
Vilket bullshit, de borde börja med lite ordentlig militärinspirerad träning, i lumpen till exempel fick vi springa 2 km i full utrustning + en KSP58 runt halsen + AK5 + pskott på ryggen + en ammokassett i varje arm.

young_george
2010-02-05, 19:28
Du menar att man sak ge automatvapen till bakfulla motionärer i Skatås och låta en arg dvärg skrika på dom?

wesaft
2010-02-05, 19:42
Annars finns det ju crossfitliknande träning som man kan testa på, men jag vet inte om det finns nånstans i Göteborg.

Finns ett ute i Sisjön, www.crossfitgothenburg.se, dra ut och provträna där mikaelj :) Ja, alla ni andra göteborgare också.

Fatalist
2010-02-05, 19:43
Du menar att man sak ge automatvapen till bakfulla motionärer i Skatås och låta en arg dvärg skrika på dom?

Är du hög kanske du ska låta bli att skriva i Träning - Vikter & Kondition och istället hålla dig till FB.

Tolkia
2010-02-05, 19:49
Att man börjar romantisera lumpen är ärketecknet på att man börjar bli gubbe. Jag tycker att det är intressantare vad man presterar idag än vad man presterade under sin grönklädda storhetstid.

young_george
2010-02-05, 19:52
Är du hög kanske du ska låta bli att skriva i Träning - Vikter & Kondition och istället hålla dig till FB.

Förlåt, jag glömde att man inte får skämta om lumpen. It´s serial business

mikaelj
2010-02-05, 21:50
Men är det liknande jympingpass på friskis (plocka bollar)?

*harkel*

Har du varit på ett Intensivpass? Gärna ett sånt med stationer.

mikaelj
2010-02-05, 21:56
Finns ett ute i Sisjön, www.crossfitgothenburg.se, dra ut och provträna där mikaelj :) Ja, alla ni andra göteborgare också.

Oh! Tack för tipset. Det skall jag göra. Fast inte i helgen. Min massör (japp!) har gett mig träningsförbud tills på måndag. Jag var tydligen lite, eh, stel, sedan han varit borta ett tag. :-)

Arne Persson
2010-02-05, 22:19
Att man börjar romantisera lumpen är ärketecknet på att man börjar bli gubbe. Jag tycker att det är intressantare vad man presterar idag än vad man presterade under sin grönklädda storhetstid.

Presterar nog mer idag... Själv då?

svennebanan
2010-02-05, 22:34
Jag har tränat på gym i ca 10 år snart vilket är väldigt lite jämfört med dig Arne. Jag är verkligen inte stor eller så, men ett fyspass är väldigt mycket jobbigare än ett vanligt gympass. Nu kommer du säga att jag inte tränar nog hårt på gymmet och det kan du få göra.

Vill du följa med mig och Tolkia på ett fyspass någon gång Arne? Vore väll en intressant upplevelse? Tolkia är förövrigt definitivt vältränad.

Medusa
2010-02-05, 22:35
Att man börjar romantisera lumpen är ärketecknet på att man börjar bli gubbe. Jag tycker att det är intressantare vad man presterar idag än vad man presterade under sin grönklädda storhetstid.

tolkia, detta med att romantisera lumpen tror jag är svårt att förstå för dom som inte själva har deltagit, nu vet jag inte om du personligen gjorde militärtjänst, och det spelar ingen roll, men det var faktiskt ganska hårt om man låg inne på rätt tjänst, just därför blir det lite tramsigt när "military fitness" dyker upp eftersom det inte är i närheten av vad man sysslar med..

spring uppför en kall bäck på hösten / våren 4-5 km motströms i motoroverall och varva med gyttja till nacken, och så fort du börjar bli trött så kommer någon och fortsätter knuffa på dig så att du trots det springer..

fyll en ryggsäck med 50-60 kg, sprinta därefter i 30 sekunder, gå ner i knästående i 30 sekunder, upp igen.. gör detta växelvis under 3 km tätbevuxen skog mitt i vintern när det har fallit flera decimeter snö..

osv..

jag har full förståelse för att många som inte själva gjort värnplikten finner det tramsigt och löjligt, men det är det inte.. precis som jag inte föraktar dem som inte gjorde värnplikt.. det har varit ett personligt val ganska bra länge nu, och jag tycker att det är bra att det fortfarande finns unga kvinnor och män som är redo att försvara vårt land och hjälpa andra länder att lösa och stabilisera konflikter..

och givetvis är det mer relevant vad man presterar idag :thumbup:

OT över :D

Scratch89
2010-02-05, 22:41
Är det själva ordet "military" ni klagar på? Kan vi inte starta en tråd där vi gnäller över ordet "styrke" i styrketräning där folk tränar mer än 12 reps då? Hur stor styrkeutveckling får man då, liksom?

svennebanan
2010-02-05, 22:43
tolkia, detta med att romantisera lumpen tror jag är svårt att förstå för dom som inte själva har deltagit, nu vet jag inte om du personligen gjorde militärtjänst, och det spelar ingen roll, men det var faktiskt ganska hårt om man låg inne på rätt tjänst, just därför blir det lite tramsigt när "military fitness" dyker upp eftersom det inte är i närheten av vad man sysslar med..

spring uppför en kall bäck på hösten / våren 4-5 km motströms i motoroverall och varva med gyttja till nacken, och så fort du börjar bli trött så kommer någon och fortsätter knuffa på dig så att du trots det springer..

fyll en ryggsäck med 50-60 kg, sprinta därefter i 30 sekunder, gå ner i knästående i 30 sekunder, upp igen.. gör detta växelvis under 3 km tätbevuxen skog mitt i vintern när det har fallit flera decimeter snö..

osv..

jag har full förståelse för att många som inte själva gjort värnplikten finner det tramsigt och löjligt, men det är det inte.. precis som jag inte föraktar dem som inte gjorde värnplikt.. det har varit ett personligt val ganska bra länge nu, och jag tycker att det är bra att det fortfarande finns unga kvinnor och män som är redo att försvara vårt land och hjälpa andra länder att lösa och stabilisera konflikter..

och givetvis är det mer relevant vad man presterar idag :thumbup:

OT över :D

Men alla gör ju inte riktigt jägarutbildningar heller som dom vill få det att låta som.

Medusa
2010-02-05, 22:45
Men alla gör ju inte riktigt jägarutbildningar heller som dom vill få det att låta som.

haha nej, man var ju riktigt avundsjuk på trossen mellanåt :D obegränsad tillgång på mat och värme, vad mer kan man begära :naughty:

mikaelj
2010-02-05, 22:52
Vill du följa med mig och Tolkia på ett fyspass någon gång Arne? Vore väll en intressant upplevelse? Tolkia är förövrigt definitivt vältränad.

Deja vu. Har diskuterats med Arne tidigare i LCHF-tråden. Lycka till.

svennebanan
2010-02-05, 22:54
Tack men jag vill inte diskutera, vilket man egentligen borde göra på forum, utan bara "påpeka". :D

mikaelj
2010-02-05, 22:57
Tack men jag vill inte diskutera, vilket man egentligen borde göra på forum, utan bara "påpeka". :D

Det passar perfekt, eftersom Arne inte heller verkade vilja diskutera...

Arne Persson
2010-02-05, 23:09
Det passar perfekt, eftersom Arne inte heller verkade vilja diskutera...

Diskuterar gärna riktig styrketräning och LCHF-dietar.

Tolkia
2010-02-05, 23:13
Maximalt on topic, d.v.s. riktat direkt till trådskaparen: Jag tycker att du skall ge det ett försök, om du är nyfiken och det erbjuds gratisintro. Gillar man att härja i grupp och hittar en grupp/arrangörer som passar ens egen nivå tror jag att det kan vara både kul och givande. Det värsta som kan hända är att du upptäcker att det inte är något för dig - alternativt att någon cool kompis ser dig och du får skämma för att du håller på med något töntigt och "friskis"-aktigt. Priset var dock minst sagt hutlöst; jag fattar inte hur organisatören tänker där?

Aningen vid sidan om:
Angående just den här formen av gruppträning, vi kan kalla den springa-i-skogen-och-rulla-i-leran-träning för att inte såra någon ömtålig, finns det en uppsjö av varianter. Just NMT är väl bland de arrangörer som utmärker sig som pinsammast när det gäller marknadsföringen; det hela för tanken till en svensk LesMills i grönkläder (Body Combat, anyone?). Om man bortser från den pinsamma attityden (som jag, baserat på rapporter från folk som testat, tror är något som märks i annonserna mer än i själva träningen) och det för just NMT våldsamma priset kan jag inte se vad som skulle vara så dåligt med konceptet, om man inte tillhör typen som föraktar gruppträning (som inte är bollsport) per definition. Eftersom det finns så många arrangörer och "subkoncept" lär man i de flesta fall vara tvungen att pröva själv för att se om den variant som finns tillgänglig för just en själv är på den nivå där man vill ha den. Som bumbi påpekade kan träning med kroppsvikt göras ungefär så jobbig som man önskar - om man önskar.

Jag har inte gjort lumpen - vilket jag misstänker att de som frågar mycket väl förstår - men jag står för min åsikt angående det romantiserande av militärtjänstgöringen som vissa män börjar ägna sig åt när det gått så lång tid sedan de gjorde den att de glömt att det inte var så jäkla roligt att ligga och frysa i leran. Man är inte en bättre människa för att man gjort lumpen, man är inte nödvändigtvis hårdade och tuffare heller (inte för att jag är säker på vad som är så fantastiskt med att vara hård och tuff, och hur man definierar det). Det jag syftar på här är alltså inte romantiserandet av att försvara sitt land i händelse av krig, utan romantiserandet av de fysiska prestationer som utfördes under militärtjänstgöringen, och framhållandet av lumpen som något slags kriterium på att man är kompetent att bedöma värdet hos all annan form av fysisk aktivitet, oavsett om man testat den eller inte. Kalla mig korkad den som vill, men jag har svårt att se hur det ena ger det andra här. (Som några påpekar ovan, så är ju inte all lump värsta jägarlumpen heller).

Arne, du får gärna berätta vad du får ut av att håna allt utom det som du själv håller på med, alternativt tränat andra i. Det är ju inte första gången du dissar det du kallar "tjo-och-tjim-branschen", som om det faktum att du inte är intresserad av att ägna dig åt det (i det här fallet gruppträning) gör det till en allmän sanning att det är skit(tm), och jag undrar vad som är poängen? Det känns ju inte som att din attityd i längden är något du tjänar på, annat än när du predikar för redan frälsta.

När det gäller användandet av "friskis" som om det vore något slags pejorativ har jag mest lust att skriva saker som jag skulle bli tvungen att banna mig själv för, så jag ber att få hänvisa till mikaelj och svennebanan ovan. Vi kanske borde ta en Koloträff i Umeå med gemensam gympa, allt för att göra upp med lite fördomar? Det skulle vara roligt, och jag menar det inte sarkastiskt. Det skulle nog vara en

mikaelj
2010-02-05, 23:15
Diskuterar gärna riktig styrketräning och LCHF-dietar.

Gärna, om du ger en definition.

Arne Persson
2010-02-05, 23:25
Maximalt on topic, d.v.s. riktat direkt till trådskaparen: Jag tycker att du skall ge det ett försök, om du är nyfiken och det erbjuds gratisintro. Gillar man att härja i grupp och hittar en grupp/arrangörer som passar ens egen nivå tror jag att det kan vara både kul och givande. Det värsta som kan hända är att du upptäcker att det inte är något för dig - alternativt att någon cool kompis ser dig och du får skämma för att du håller på med något töntigt och "friskis"-aktigt. Priset var dock minst sagt hutlöst; jag fattar inte hur organisatören tänker där?

Aningen vid sidan om:
Angående just den här formen av gruppträning, vi kan kalla den springa-i-skogen-och-rulla-i-leran-träning för att inte såra någon ömtålig, finns det en uppsjö av varianter. Just NMT är väl bland de arrangörer som utmärker sig som pinsammast när det gäller marknadsföringen; det hela för tanken till en svensk LesMills i grönkläder (Body Combat, anyone?). Om man bortser från den pinsamma attityden (som jag, baserat på rapporter från folk som testat, tror är något som märks i annonserna mer än i själva träningen) och det för just NMT våldsamma priset kan jag inte se vad som skulle vara så dåligt med konceptet, om man inte tillhör typen som föraktar gruppträning (som inte är bollsport) per definition. Eftersom det finns så många arrangörer och "subkoncept" lär man i de flesta fall vara tvungen att pröva själv för att se om den variant som finns tillgänglig för just en själv är på den nivå där man vill ha den. Som bumbi påpekade kan träning med kroppsvikt göras ungefär så jobbig som man önskar - om man önskar.

Jag har inte gjort lumpen - vilket jag misstänker att de som frågar mycket väl förstår - men jag står för min åsikt angående det romantiserande av militärtjänstgöringen som vissa män börjar ägna sig åt när det gått så lång tid sedan de gjorde den att de glömt att det inte var så jäkla roligt att ligga och frysa i leran. Man är inte en bättre människa för att man gjort lumpen, man är inte nödvändigtvis hårdade och tuffare heller (inte för att jag är säker på vad som är så fantastiskt med att vara hård och tuff, och hur man definierar det). Det jag syftar på här är alltså inte romantiserandet av att försvara sitt land i händelse av krig, utan romantiserandet av de fysiska prestationer som utfördes under militärtjänstgöringen, och framhållandet av lumpen som något slags kriterium på att man är kompetent att bedöma värdet hos all annan form av fysisk aktivitet, oavsett om man testat den eller inte. Kalla mig korkad den som vill, men jag har svårt att se hur det ena ger det andra här. (Som några påpekar ovan, så är ju inte all lump värsta jägarlumpen heller).

Arne, du får gärna berätta vad du får ut av att håna allt utom det som du själv håller på med, alternativt tränat andra i. Det är ju inte första gången du dissar det du kallar "tjo-och-tjim-branschen", som om det faktum att du inte är intresserad av att ägna dig åt det (i det här fallet gruppträning) gör det till en allmän sanning att det är skit(tm), och jag undrar vad som är poängen? Det känns ju inte som att din attityd i längden är något du tjänar på, annat än när du predikar för redan frälsta.

När det gäller användandet av "friskis" som om det vore något slags pejorativ har jag mest lust att skriva saker som jag skulle bli tvungen att banna mig själv för, så jag ber att få hänvisa till mikaelj och svennebanan ovan. Vi kanske borde ta en Koloträff i Umeå med gemensam gympa, allt för att göra upp med lite fördomar? Det skulle vara roligt, och jag menar det inte sarkastiskt. Det skulle nog vara en

Den "dyngan" som jag mfl neandertalare håller på med har varit ganska stationär genom decenierna och inte utsats för alltför radikala modenycker o.dyl. som vissa av de aktuella moderna "motionsyttringarna". Dom kommer, hårdlanseras nästan hysteriskt, för att sedan hamna i periferin när nästa "häftighet" kommer. Vissa lever kvar... pga av att de är vettiga, eller att det ligger en mördande reklamapparat bakom... osv.

Får man vara med på träffen?:)

Medusa
2010-02-05, 23:54
Aningen vid sidan om:

Man är inte en bättre människa för att man gjort lumpen, man är inte nödvändigtvis hårdade och tuffare heller (inte för att jag är säker på vad som är så fantastiskt med att vara hård och tuff, och hur man definierar det).


extremt OT: känner bara att det är nödvändigt att påpeka varför det ibland kan vara bra att vara hård och tuff, ett litet urval..

Hårt och tufft på ett sätt..

"Oskar Schindler (28 April 1908 – 9 October 1974) was an ethnic German industrialist born in Moravia. He is credited with saving almost 1,200[1][2] Jews during the Holocaust by employing them in his enamelware and ammunitions factories, which were located in what is now Poland and the Czech Republic respectively"

Dagen D..

"The Normandy Landings were the landing operations of the Allied invasion of Normandy, also known as Operation Neptune and Operation Overlord, during World War II. The landings commenced on Tuesday, 6 June 1944 (D-Day), beginning at 6:30 AM British Double Summer Time (UTC+2). In planning, D-Day was the term used for the day of actual landing, which was dependent on final approval."

42,700 tyskar mot 720 polacker..

"Battle of Wizna (sometimes referred to as the Polish Thermopylae) was fought between September 7 and September 10, 1939, between the forces of Poland and Germany during the initial stages of Invasion of Poland."

osv..

vi är väldigt skyddade i Sverige från våld, svält osv, och det är bra, men det är också lätt att glömma dom offer som gjorts för att trygga vår frihet.. och vad som krävdes i personliga egenskaper av dom personerna.. än idag är det många människor som kämpar för vad vi har haft länge, i deras samhällen finns tyvärr ingen plats för diskussioner om diverse tramsiga saker som dokusåpor youtube osv..

mikaelj
2010-02-06, 00:07
Den "dyngan" som jag mfl neandertalare håller på med har varit ganska stationär genom decenierna och inte utsats för alltför radikala modenycker o.dyl. som vissa av de aktuella moderna "motionsyttringarna".

De moderna motionsyttringarna är sånt som inte är klassisk styrketräning, antar jag. Det du tränar borde vara övningar i stil med böj, bänk, mark, barrsänkning, räckhäv och liknande, inte sant?

Jag får inte ihop det med att jag inte tränar riktig styrketräning, eftersom jag ägnar mig åt samma "dynga" som du, i så fall. Det måste hänga på intensiteten, volymen och/eller frekvensen.

Skulle du kunna ge mig en definition på vilka parametrar riktig styrketräning faller inom? Jag förutsätter att de övningar jag listade ovan är godkända.

Scratch89
2010-02-06, 02:22
Arne tycker att allt som inte innefattar 18 set tricepsträning på ett pass är löjligt. Diskutera med Arne brukar vara lönlöst, precis som Tolkia redan varit inne på. Att säga att det inte går trender inom det som Arne kallar styrketräning är rätt löjligt, då det är otrligt enkelt att se olika mönster i upplägg och sätt att träna från år till år, eller i alla fall decennium till decennium.

Scratch89
2010-02-06, 02:24
extremt OT: känner bara att det är nödvändigt att påpeka varför det ibland kan vara bra att vara hård och tuff, ett litet urval..

Hårt och tufft på ett sätt..

"Oskar Schindler (28 April 1908 – 9 October 1974) was an ethnic German industrialist born in Moravia. He is credited with saving almost 1,200[1][2] Jews during the Holocaust by employing them in his enamelware and ammunitions factories, which were located in what is now Poland and the Czech Republic respectively"


Var inte Schindler en affärsman/företagare? Vad har det med lumpen att göra?
Om man tänker lite längre än krig = tufft, så kan man ju också se det som att om ingen hade gjort lumpen och/eller lärt sig att skjuta och kasta handgranater, så hade det troligen inte varit något krig heller.

von huff
2010-02-06, 08:51
Bra att folk har roligt, de betalar säkert massor för att delta i sånt där skit:)

schabo-labo
2010-02-06, 08:58
Priset var dock minst sagt hutlöst; jag fattar inte hur organisatören tänker där?
Verkligen, de är svindyra. Att de inte skämms.

schabo-labo
2010-02-06, 09:07
*harkel*

Har du varit på ett Intensivpass? Gärna ett sånt med stationer.
Nej, har varit sugen på att prova Ki-box.Att säga att det inte går trender inom det som Arne kallar styrketräning är rätt löjligt, då det är otrligt enkelt att se olika mönster i upplägg och sätt att träna från år till år, eller i alla fall decennium till decennium.Men vad spelar det för roll om det är en trend om det funkar för individen? Vad är det som är "coolt" och "macho" med att vara fast i gamla vanor och sedjor. Se det som något roligt och utvecklande med att prova en ny trend och fluga, istället för att bli en gubbe som föraktar allt nytt och främmande. Det sistnämna är ju gubbvarning i allra högsta grad.
Om du bor i närheten av Fysiken Gibraltargatan så finns det ett litet utomhusgym, eller vad man ska kalla det. Tack för tipset. Men jag vill ha det i gruppform såsom Military Fitness för då måste jag dra mig upp ur sängen 05 på morgonen. Jag hade inte varit intresserad av MT om det är på eftermiddagen eller kvällen.Finns ett ute i Sisjön, www.crossfitgothenburg.se, dra ut och provträna där mikaelj :) Ja, alla ni andra göteborgare också.Tack för tipset, synd att de inte har morgonträning. Kött FC verkar seriöst.

Scratch89
2010-02-06, 10:23
Men vad spelar det för roll om det är en trend om det funkar för individen? Vad är det som är "coolt" och "macho" med att vara fast i gamla vanor och sedjor. Se det som något roligt och utvecklande med att prova en ny trend och fluga, istället för att bli en gubbe som föraktar allt nytt och främmande. Det sistnämna är ju gubbvarning i allra högsta grad.


Ja precis! Det var ju det jag sa också.

mikaelj
2010-02-06, 10:29
Nej, har varit sugen på att prova Ki-box

Kom ner/upp/bort till Göteborg. Jag lovar att erbjuda motstånd.

z_bumbi
2010-02-06, 13:45
Att jämföra med vad något gjorde i lumpen är inte rättvisande utan att veta varför något gjorde det de gjorde i lumpen. I många försvarsmakter så har man ganska enkla fyskrav för den genomsnittlige soldaten och för att nå dessa krävs det förvånande lite träning.
Sen är utförandet och "jobbigheten" på sådana här pass på vad instruktörerna tycker är lämpliga. Det är förhoppningsvis inte heller meningen att det ska vara superjobbigt och att bara gå på hur slut någon är en usel värdemätare på hur bra träningen är (tänk crossfit).