handdator

Visa fullständig version : Vilken mängd kreatin är nödvändigt för mig?


broel
2009-12-05, 20:43
Jag skrev i Frågor och svar kreatin v2 men ingen svarar där så jag blir tvungen att starta en ny tråd..

Jag har köpt: Star Nutrition, Rapid Creatine på kapslar.

Min fråga är om jag verkligen behöver ta 3 kapslar innan och 3 efter?
Jag är ganska muskulös och har tränat ett bra tag, men jag väger bara 68kg så är det verkligen nödvändigt att ta den dosen? Räcker kanske 2 innan, 2 efter? Eller bara 3 efter kanske? När jag bodde på Bali så sa gyminstruktören/bodybuildern att 3 kapslar innan räcker för mig.

Ja tänker att detta är ju rekommendationer som görs för den vanliga gymmarkillen till bodybuildern (och ja e inte en bjässe till bodybuilder direkt).

vad sägs?

Sniggel
2009-12-05, 20:58
Vad för typ av kreatin är det i kapslarna och hur stor mängd?
Jag rekommenderar monohydrat i pulverform. Då är 5g efter träning en lagom dos. Det är den billigaste formen av kreatin, den mest undersökta och med största sannolikhet den bästa.

broel
2009-12-05, 22:51
Innehållsdeklaration Per dosering
Creatine Ethyl Ester HCL 1100 mg
Creatine Gluconate 300 mg
Creatine Metyl Ester HCL 300 mg
Creatine Decanoate 300 mg

Exhale_
2009-12-06, 02:15
Innehållsdeklaration Per dosering
Creatine Ethyl Ester HCL 1100 mg
Creatine Gluconate 300 mg
Creatine Metyl Ester HCL 300 mg
Creatine Decanoate 300 mg

Du får alltså i dig 2 gram kreatin per dos. Du bör få i dig 5 gram/dag. You do the math.

jebu
2009-12-06, 02:35
Du behöver nog betydligt mer än 5gram av den produkten då den baseras på CEE (Creatine Ethyl Ester) som är i stort sett värdelöst då det har extremt dåligt upptag.

Köp som Sniggel säger ett monohydrate, billigare och bättre. Vill du nödvändigtvis ha kapslar så har shopen du köpte ditt kreatin från, detta av märket Reflex Nutrition. Det är kapslar med creapure. Alternativet är Krealkalyn som också innehåller monohydrate. Men billigast är som sagt ett vanligt monohydrat som går att få från 30kr/500gram

broel
2009-12-06, 13:14
Innehållsdeklarationen som jag skrev stog på gymg rosistens hemsida. Det kanske är per tablett dom menar? Och enligt instruktioner så ska man som sagt ta 3 piller innan, 3 efter.
Om så är fallet så får ja i mig 6g innan, 6g efter.

**Dagsintaget bör ej överskridas.** stog det på hemsidan också.

Vad synd att produkten var värdelös, har ju redan investerat i denna produkt..