handdator

Visa fullständig version : Axelsmärta för andra gången


Krub
2009-12-05, 18:40
För ett par veckor sedan satte jag igång och tränade igen efter ett uppehåll på några år. Och nu har jag fått ont i axeln på samma ställe som jag har fått en gång förut. Då vilade jag bara bort det, men eftersom det är andra gången så är jag ändå nyfiken på vad det kan bero på.

Jag känner smärtan i vänster axel. Om vänster armbåge pekar rakt neråt samtidigt som underarmen/handen pekar snett uppåt och framåt. Och jag sen pressar armen nedåt(Genom att använda den fria handen, eller genom att justera höjden på duschmunstycket t.ex) så gör det ont. Har svårt att definiera smärtan bättre än så.

Har ritat en vacker bild för att demonstrera hur jag menar. Det röda är vänster arm. Och det blåa strecket kan då vara t.ex min andra hand som jag pressar mot.
http://www.imagehost.se/images/4tn4gp5j.jpg

Smärtan är en bit inne i axeln snett framifrån. Har försökt illustrera även detta med en bild av vänster axel ritad ovanifrån. Det röda strecket är vart smärtan kommer.
http://www.imagehost.se/images/yszamtko.jpg

Just nu tränar jag bröst och axlar 1-2ggr i veckan med följande övningar 3x12: Bänkpress, lutande hantelpress, sittande axelpress, hantellyft åt sidan med raka armar, smal bänkpress, liggande tricepspress och rotatorcuffarna inåt och utåt.

Sjukt svårt att beskriva allting på ett bra sätt. Om det är nått som jag förklarade dåligt så säg till. Tacksam för all hjälp som jag kan få !

Martin Löwgren
2009-12-06, 12:56
Av din beskrivning låter det som en bicepssena problematik.

Fyll i skademallen högst upp i detta forum.

Krub
2009-12-06, 16:14
Kön: Man

Ålder: 21

Längd och vikt: 189cm 87kg

Smärtbeskrivning:
Var gör det ont?
Som beskrivet tidigare

Känns det som att smärtan är djup eller ytlig?
Relativt ytlig

Gör det ont någonstans då du trycker? Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt?
Det gör inte ont när jag trycker. Kände av väldigt lite för kanske 1-2 veckor sedan. Mer nu.

Är smärtan skarp eller mer dov?
Mer skarp än dov.

Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet?
Varje gång jag gör en viss rörelse(Som beskriven tidigare)

Känns det bättre eller sämre efter träning?
Aldrig under träning. Tror inte heller direkt efter träning.

Vilka rörelser/övningar är det som smärtar?
Var i rörelsen smärtar det?
I rörelsen beskriven tidigare. Nån enstaka gång att jag känt av det även i andra rörelser. När jag öppnat en tung dörr t.ex.

Hur länge har du haft ont?
1-2veckor

Smärtvariation över dygnet.
-

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?
Tre gånger i veckan. Inga ändringar men ökar fortfarande från pass till pass.


Har aldrig tänkt på att det kan vara biceps men nu när du säger det så är rörelsen det smärtar i närmast identiskt bicepscurl. Rygg bicepspassen är med 3x12 på varje övning: Marklyft, rodd, hantelcurl, latsdrag och ryggresningar.

Men om man utgår från att det är en bicepssena ska jag då undvika bara sådana övningar som latsdrag och bicepscurl där den är med väldigt mycket. Eller ska jag också undvika marklyft ?

Martin Löwgren
2009-12-06, 16:18
Det är svårt att hjälpa dig då så få rörelser gör ont hos dig. Att det är bicepssenan låter väl rätt troligt men hur allvarligt samt vad man i just ditt fall ska göra blir svårt att säga.

Jag tror jag drar till med kanske lite voltaren samt vila under 1-2veckor för ovanlighetens skull :thumbup:

Krub
2009-12-07, 02:07
Det låter perfekt. Tack för hjälpen !