handdator

Visa fullständig version : Omegatillskott - energi/fett?


shadowfire
2009-12-05, 18:37
Håller på att göra i ordning diagrammet i excel inför nästa diet nu och jag går igenom rubbet jag stoppar i mig för att hitta dolda kcalkällor mm.

Funderar på omegatillskottet (omega3 och 6, EPA/DHA). Det står att varje kapsel innehåller 1000mg av fettsyrorna, men jag ser ingen mer specifikation på näringsinnehåll (kcal + fett).

Är det så att det enbart räknas som 1g fett/kapsel rent krasst? Dvs irrelevant för den totala energibalansen? Jag var lur på om omegakapslarna inte var jäkligt energitäta.

haa
2009-12-05, 18:39
Det blir väl om en kapsel är 1000mg=1g, då blir det 1g från fett, dvs 9kcal per kapsel?

machine gun
2009-12-05, 18:40
De kan omöjligt innehålla mer fett än vad de väger, så ja, energin de ger är försumbar. Om du ändå vill räkna med dem, så handlar det alltså om ca 9 kcal per kapsel.

shadowfire
2009-12-05, 18:50
ah tackar, ja då är de i sig oviktiga för energibalansen.
Tack för input, håller på att gå igenom alla sådana här tillskott, typ RAGE mfl för att se hur mkt kollisar skiten ger.

mikaelj
2009-12-05, 19:01
Omega-6 behöver du inte äta tillskott för. Jag tror i och för sig inte att det ens säljs. (och omega n>6 är också onödigt, eftersom de inte är essentiella).

stafh
2009-12-05, 19:05
Omega-6 behöver du inte äta tillskott för. Jag tror i och för sig inte att det ens säljs. (och omega n>6 är också onödigt, eftersom de inte är essentiella).

GLA finns att köpa som kosttillskott.

mikaelj
2009-12-05, 19:10
... kom på det en stund senare, men tyckte att det var överkurs.

Man lär väl få i sig så mycket omega-6 att omvandlingen till GLA borde vara tryggad ändå?

shadowfire
2009-12-05, 19:22
Jag hijackar min egen tråd o ställer samma fråga om EAA.
Det är 90% aminosyror och jag räknar 10g EAA som 10g protein egentligen. Frågan är hur mkt det är i kcal?

mikaelj
2009-12-05, 19:27
Det måste vara riktigt tight med energi för dig om det gör någon skillnad på om det är 30 eller 40 kcal. ;-)

shadowfire
2009-12-05, 19:34
Det måste vara riktigt tight med energi för dig om det gör någon skillnad på om det är 30 eller 40 kcal. ;-)

Många bäckar små osv... lägger man ihop alla små energikällor så är det rätt avgörande under en diet.

Räknade t.ex. ut att mjölken i kaffet ger mig över 350kcal/dag ... något jag absolut inte räknat med i mitt energiintag, men många bäckar små (läs kaffemuggar) blir en del energi.

mikaelj
2009-12-05, 19:49
Många bäckar små osv... lägger man ihop alla små energikällor så är det rätt avgörande under en diet.

Räknade t.ex. ut att mjölken i kaffet ger mig över 350kcal/dag ... något jag absolut inte räknat med i mitt energiintag, men många bäckar små (läs kaffemuggar) blir en del energi.

OK, men EAA blir inte mer än 80 kcal/dag om du tar det före/efter träning.

350 kcal mjölk? Du menar "kaffe i mjölken"? ;-)

shadowfire
2009-12-05, 19:57
OK, men EAA blir inte mer än 80 kcal/dag om du tar det före/efter träning.

350 kcal mjölk? Du menar "kaffe i mjölken"? ;-)

aight, då adderar jag 80kcal till uträkningen. :)

Jag dricker mängder av kaffe på jobbet och alltid med mjölk i, lol

Sniggel
2009-12-05, 21:10
... kom på det en stund senare, men tyckte att det var överkurs.

Man lär väl få i sig så mycket omega-6 att omvandlingen till GLA borde vara tryggad ändå?

Kanske ej hos atopiker:

BACKGROUND: Atopic dermatitis has been thought to be associated with a disturbance in n-6 polyunsaturated fatty acid (PUFA) metabolism, but randomized trials investigating the clinical efficacy of oral supplementation with gammalinolenic acid have revealed conflicting results. AIM OF THE STUDY: To re-investigate the proposed linkage between PUFA dysregulation and atopic dermatitis. MATERIALS AND METHODS: Plasma levels of linoleic acid (LA), gammalinolenic acid (GLA), dihomogammalinolenic acid (DGLA) and arachidonic acid (AA) were measured using HPLC in 22 children with atopic dermatitis. Patients were subdivided into those with elevated total serum IgE (group A, n = 15, IgE > +1 SD of age-specific normal values) and those with normal IgE (group B, n = 7) and compared with children suffering from allergic rhinitis/asthma (group C, n = 8) and with non-atopic controls (group D, n = 6). RESULTS: GLA levels were significantly lower (p < 0.05) in eczema patients with elevated IgE (A, 0.19 +/- 0.06%) and in atopic controls (C, 0.23 +/- 0.06%) than in eczema patients with low IgE (B, 0.42 +/- 0.19%) and non-atopic controls (D, 0.43 +/- 0.16%). There were no significant differences between groups for LIN, DGLA and AA, except for lower LIN levels in atopic controls. Correlation of individual LA and GLA values showed significantly steeper regression lines in low-IgE responders (B and D, k(x) = 0.058) than in high-IgE responders (A and C, k(x) = 0.012; p < 0.02), suggesting impaired delta-6-desaturase function in the latter. For the study population as a whole, there was a clear negative correlation between total levels of IgE and GLA (r(s) = -0.64) and a moderate negative correlation between total IgE and AA (r(s) = -0.38). CONCLUSIONS: Dysregulation of n-6 PUFA metabolism is neither consistently found in nor specifically associated with atopic dermatitis but rather appears to be associated with IgE production and atopy in general. The finding of decreased GLA levels in eczema patients with elevated total IgE and in children with allergic rhinitis and asthma but not in eczema patients with normal total IgE questions the proposed pathophysiologic role of fatty acid dysregulation in atopic dermatitis.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16091876?itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed _ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=6

Kanske lite offtopic men ändå :)

mikaelj
2009-12-05, 21:19
Hoppsan. Är psoriasis en sådan sjukdom också?

Sniggel
2009-12-05, 21:29
Hoppsan. Är psoriasis en sådan sjukdom också?

Det är väl närbesläktat och de studier jag läst där man undersöker eksem och man har fått positiva effekter av "x" behandling, har ibland även psoriasis påverkats positivt av samma behandling.

Sniggel
2009-12-05, 22:00
Här är något mer intressant att läsa (finns en hel del liknande att hitta) eftersom du tyckte det lät intressant mikealj. Du förstår nog att jag tycker det är väldigt intressant ;)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10617999?itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed _ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=16


Research from the 1930s to the 1950s established that a deficit of n-6 essential fatty acids (EFAs) leads to an inflammatory skin condition in both animals and humans. In a common inherited skin condition, atopic dermatitis (eczema), there was evidence of low blood EFA concentrations and of a therapeutic response to exceptionally high doses of linoleic acid. More recently, it has been established that there is no deficit of linoleic acid in atopic eczema. Concentrations of linoleic acid instead tend to be elevated in blood, milk, and adipose tissue of patients with atopic eczema, whereas concentrations of linoleic acid metabolites are substantially reduced. This suggests reduced conversion of linoleic acid to gamma-linolenic acid (GLA). In most but not all studies, administration of GLA has been found to improve the clinically assessed skin condition, the objectively assessed skin roughness, and the elevated blood catecholamine concentrations of patients with atopic eczema. Atopic eczema may be a minor inherited abnormality of EFA metabolism.

GLA är vad jag kommer att testa om några veckor för mina eksem (har annat att utvärdera först). Har själv sett ett samband mellan mycket gröna grönsaker i min kost (som tydligen kan innehålla lite GLA) och förbättrad hud.
Har även sett positiva effekter när jag druckit 20g rapsolja varje dag (vilket jag gjorde en period för något år sen), och det är ju rikt på linoleic acid, som kanske behövs i större mängder för mig för att kunna tillverka tillräckliga mängder GLA.

mikaelj
2009-12-05, 22:15
Om du märkte någon skillnad på rapsoljan kan man säkert lyckas bra med GLA. Jättenattljusolja, eller vad kallas det? Jag har för mig att Sverker äter det som tillskott direkt, och minimerar mängden LA.
Jag har nära & kära med psoriasis, så om du hittar något som funkar kan jag rekommendera det vidare för åtminstone en testperiod.

Rapportera gärna vidare här (eller någon annanstans). Hoppas det funkar för dig!

Sverker
2009-12-06, 08:18
Jag har enbart minnen från föredrag om GLA och psoriasis.

Psoriasis är en kraftig tillväxt av hudceller. Cellerna utvecklas om mognar på mindre än 2 veckor än normala 4 veckor.

GLA bromsar utvecklingen och låter hudcellerna mogna som de ska. Det går att tvinga kroppen till att bilda mer GLA genom höga doser linolsyra ( LA ). Problemet är att LA istället stimulerar tillväxten av hudceller och KAN ge värre psoriasis. Alltså blir det en balans kring nängden LA.
Detta undviker man genom att ta GLA från jättenattljusolja, även om jättenattljusolja innehåller en hel del LA.

Atopiskt eczem är snarlikt. GLA låter hudcellerna mogna. GLA fanns som läkemedel men effekten var inte tillräcklig för de flesta. Kanske 15 % av de som prövar GLA får effekt.

Själv använder jag jättenattljusolja för att motverka neuropathy. En effekt av att högre blodsocker skadar nervcellerna och kan ge kallbrand:(


Jag skriver inte att GLA och jättenattljusolja fungerar. Det finns massor av studier som visar både för och emot.

Aping
2009-12-08, 12:55
Tack!
:thumbup:

Sniggel
2009-12-08, 19:34
Intressant Sverker. Det kan alltså funka, men jag får inte bli för besviken om jag inte märker något :)

Kan ju testa både linolsyra i större doser samt enbart GLA och jämföra. Återkommer väl om några månader när jag vet mer.