handdator

Visa fullständig version : Hemorroider av styrketräning?


Mega_man1000
2009-12-05, 16:05
Shoo!


Är det någon här inne som har/haft problem med Hemorroider:devil: i samband med styrketräning? Asså vad gör ni gjorde ni för att behandla och bli av med dem?

wo0ord
2009-12-05, 16:10
Lånat någon annans handduk efter den varit använd i röven? Finns nog salva och köpa på Apoteket

hendrong
2009-12-05, 16:13
Lånat någon annans handduk efter den varit använd i röven?

Tror inte de smittar så.

Det finns salva på apoteket.

King Grub
2009-12-05, 16:16
Lånat någon annans handduk efter den varit använd i röven

Du har ingen aning om vad du pratar om.

wo0ord
2009-12-05, 16:26
ONT - I samband med styrketräning? Får gärna utveckla hur du menar. Ont vid vissa övningar? eller hur menar du?

Tolkia
2009-12-05, 16:49
Finns medicin att köpa på Apoteket (salva, stolpiller), t.ex. Xyloproct. Det är dock mest en fråga om lindring så länge det varar; man får vänta och låta tiden göra sitt jobb.

http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=28551

Martin Löwgren
2009-12-05, 16:57
asså vad gör ni gjorde ni för att behandla och bli av med dem?67570

Finns även receptfri medicin på apoteket.

Mega_man1000
2009-12-06, 08:31
jag menar alltså ni kör typ tunga bas övningar å sen så helt plötsligt börjar det svida i analen som inte slutar fören....flera timmar efteråt !!!! mankan inte sitta ner eller knappt stå upp heller

Eddie Vedder
2009-12-06, 09:19
jag menar alltså ni kör typ tunga bas övningar å sen så helt plötsligt börjar det svida i analen som inte slutar fören....flera timmar efteråt !!!! mankan inte sitta ner eller knappt stå upp heller

Är din fråga om det låter rimligt att så sker eller vill du helt enkelt bara veta om Koloiter som fått hemorrojder vid marklyft?

Om alternativ 1 är fallet så känns det helt klart rimligt eftersom det sätter tryck på ringmuskeln. Det är ju i regel vid förstoppning som hemorrojderna "ploppar fram" och det trycket kan säkert överföras till riktigt tunga övningar också.

Mega_man1000
2009-12-06, 09:31
ahaa det var lite det jag undra över om det är "normalt" att det kan hända vid styrketräning! Samt om andra här på kolo har genomgått något sånt! hur det gjorde för att bli av med det osv :)

Eddie Vedder
2009-12-06, 09:32
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=74732&highlight=hemorrojder

Trapper Buzz
2009-12-06, 09:55
Annars: silur = salva från apoteket, barnolja alltid i underliv vid dusch,
skaplig fiberrik mat för oss äldre (lite olika beroende på grad av tung träning).
Långbyxor även på sommaren, cykla lite eller inte alls på vintern/senhöst/förvår.
Lägg en fäll i bilen eller kupévärmare, duscha inte i onödan. I extrema fall
hoppa dom besvärligaste övningarna en vecka. Phu, datorn funkar än.. :)

"Piska" ;) röven torr och se till att ändalykten är oblöt då du lämnar gym.
Sitt kvar tio minuter efter dusch och pass, stressa inte så förb*t.

kidneyinlodz
2009-12-06, 11:23
tunga benböj har i perioder givit mig dessa problem... :(
xyloproct salva + stolpiller är lösningen för mig.

Anders The Peak
2009-12-06, 13:05
Problematiken är en kombination av orsaker. 1. Man äter för ofta med för stor andel protein och för lite fett som gör att man få lös avföring (bajset hinner inte stabiliseras) detta leder till många toalettbesök och ofta långdragna historier och tarmen får aldrig återhämta sig. 2. Styrketräningen, tung stående, träning förvärrar det hela.
Vad göra? Äta tre ggr per dag, det ger magen tid till bearbetning av maten. Undvika saker som retar magen dvs som ger lös flytande avföring eller förstoppningsbesvär.
Akuta besvär: xyloproct salva + stolpiller är en tillfällig lösning. Om besvären drar ut på tiden kontakta läkare för undersökning.

Klein
2009-12-06, 15:24
Bra inlägg av Anders. En sak som bör läggas till är att olösliga fibrer kan ge problem med ändalykten då de irriterar tarmväggen hela vägen genom systemet och denna irritation eskalerar vid själva tarmtömningen.

Mega_man1000
2009-12-06, 21:42
hmm börman inte hålla avföringen lös? jag menar då behöver man ju inte "trycka" så hårt? Kanske borde skippa linfrön och psylimfrön i gröten :confused:

Klein
2009-12-07, 00:31
Det är bättre med fibrer som löser sig i vatten. Sånt som finns i tex äpplen, bananer, tomater, gurka etc. Det är dock inga stora mängder som behövs. Du bör också öka fettintaget för behagligare tarmtömning. Du bör även dra ned på intaget av mjölk, fil, yoghurt och ost och eventuella kasseinpulver då man kan bli hård i magen av detta. I själva gröten (havregröten) har du också en massa olösliga fibrer som du gör bäst i att sky som pesten om du har problem med bakdelen.

Troll
2009-12-07, 01:25
Problematiken är en kombination av orsaker. 1. Man äter för ofta med för stor andel protein och för lite fett som gör att man få lös avföring (bajset hinner inte stabiliseras) detta leder till många toalettbesök och ofta långdragna historier och tarmen får aldrig återhämta sig. 2. Styrketräningen, tung stående, träning förvärrar det hela.
Vad göra? Äta tre ggr per dag, det ger magen tid till bearbetning av maten. Undvika saker som retar magen dvs som ger lös flytande avföring eller förstoppningsbesvär.
Akuta besvär: xyloproct salva + stolpiller är en tillfällig lösning. Om besvären drar ut på tiden kontakta läkare för undersökning.

Är det inte tvärt om?? *screwy*

Är så för mig i varje fall.
Stora mängder protein ger mig förstoppning och för mycket fett så rasar magen omgående!

Mega_man1000
2009-12-07, 19:59
fsen det det ju typ ett helvete för mig då jag måste på toa och rensa tarmen varje dag och efter det blir hela dagen ett levande helvete helt enkelt man kan inte stå eller sitta det bara svider och gör ont!!!! finns det något man kan tänka sig göra för att inte behöva tömma tarm,en varje dg? Hur kan man lägga upp träningen så att det inte blir värre?

Troll
2009-12-07, 21:19
Att tömma tarmen varje dag är nog bra av flera orsaker, men framförallt för att slippa få det ännu värre när du väl ska tvingas skita tegelstenar varannan var tredje dag!!

Gå till apoteket, dom kan säkert hjälpa dig.
AC3 tror jag salvan hette som min fru hade efter vår senaste förlossning, hon sa att den var bra.

Lycka till!

Mega_man1000
2009-12-08, 09:39
Har testat både Xyloproct salva oxh stoppiller men de nedrans jävlarna kommer bara tillbaka !! har varit hos doktorn två gånger de säger bara att jag ska ta dessa medeciner motionera, äta fiberrikt osv

Men ska kolla upp den hära AC3!! men hjälper den emot inre hemorroider oxå?

Alone_in_the_dark
2009-12-08, 09:41
Har testat både Xyloproct salva oxh stoppiller men de nedrans jävlarna kommer bara tillbaka !! har varit hos doktorn två gånger de säger bara att jag ska ta dessa medeciner motionera, äta fiberrikt osv

Men ska kolla upp den hära AC3!! men hjälper den emot inre hemorroider oxå?

stolpiller ska sättas in med det platta änden först annars åker de ut igen;)

Mega_man1000
2009-12-08, 11:20
hu menar du ker ut? fiser man ut dem helt enkelt eller vadå? för själv har jag alltid använd den spetsiga änden för att penetrera! ska testa ditt tips

Mega_man1000
2009-12-09, 09:35
är det någon som vet vilka sorts övningar som är bra att köra respektive inte köra när man får dessa problem?

shut teh face
2009-12-17, 09:24
Xyloproct hjälper dig att behandla dem, men om de kommer tillbaka. Ja då måste du gå tillbaka till ursprunget till felet. Det kanske inte är träningen som är största orsaken, men maten. Det behöver inte heller vara mängderna.

Om du fortsätter äta som vanligt kommer de komma tillbaka bara.

hu menar du ker ut? fiser man ut dem helt enkelt eller vadå? för själv har jag alltid använd den spetsiga änden för att penetrera! ska testa ditt tips
Det är för att underlätta att den stannar kvar, men vad jag läst så spelar det ingen större roll vilket håll du kör. Den stannar förmodligen ändå.

tsp
2009-12-18, 17:00
Det är väl en gammal kunskap att marklyft kan ge hemorrojder?

Eddie Vedder
2009-12-18, 19:25
Det är väl en gammal kunskap att marklyft kan ge hemorrojder?

Bra, då kan du ju dela med dig av den kunskapen till trådskaparen som är intresserad av att veta mer.

bigtraps
2009-12-18, 19:31
Helt klart att djupa tunga knäböj var en bidragande faktor till mina hemorojjder

Mega_man1000
2009-12-18, 19:33
kan hemorrioder leda till någon annan sjukdom? Asså tillnågon mera allvarligare?

Eddie Vedder
2009-12-18, 20:15
kan hemorrioder leda till någon annan sjukdom? Asså tillnågon mera allvarligare?

Googla efter information om hemorrojder, finns ju hur mycket som helst.

tsp
2009-12-18, 20:25
Bra, då kan du ju dela med dig av den kunskapen till trådskaparen som är intresserad av att veta mer.

Nä jag vet ingenting mer än att, som jag sa, marklyft (kan) skapa hemmorrojder. Vilket jag läst ett flertal gånger på olika platser på internet för flera år sedan.