UEIS
2009-12-05, 15:57
Hej!
Elever som läser kursen idrott och hälsa B i gymnasiet ska leda en lektion i valfri idrott. Jag tänker undervisa i kampsporten Krav Maga. Min fråga är således om ni tycker att följande upplägg är genomtänkt. Tiden som jag har att disponera är en timme och 20 minuter inkluderad en utvärdering ledd av min gymnastiklärare. Värt att tillägga är att mina elever kommer inte att ha några förkunskaper i kamsporten, som jag kommer att lära ut.
Fokus: Uppvärmning (20 min)
Jag berättar kort om kampsporten Krav Maga. (5 min)
Jag berättar kort vad eleverna kommer att få göra.
Jag lär ut grundställningen. (10 min)
Mina elever får praktisera ställningen genom att sparras mycket lätt. Det enda slaget som är tillåtet är långa svepande rörelser mot motståndarens axlar. (13 min)
Eleverna får byta sparringpartner, men den här gången kommer de även att få slå med stora svepande rörelser mot motståndarens knän. (16 min)
Eleverna får återigen byta sparringpartner, men den här gången även få toucha sin partners huvud om den sistnämnda inte håller upp sin guard. (19 min)
10 armhävningar och upphopp (20 min)
Fokus: Teknik (30 min)
Jag lär ut hur man slår med höger och vänster hand. (5 min)
Eleverna får öva på slagrörelserna med mittsar som utrustning. (15 min)
Jag lär ut hur man sparkar höger och vänster pungspark. (20 min)
Eleverna får öva med mittsar som utrustning. (30 min)
Fokus: Fys (15min)
Eleverna får para ihop sig två och två.
Eleverna får gå två tvåminutersronder där de ska slå blandat höger och vänsterslag på mittsar och en tvåminutersrond där de får sparka blandat höger- och vänstersparkar i skrevhöjd mot mitts. (15 min)
Fokus: Nervarvning (5min)
Nerjoggning
Streching samtidigt min gymnastiklärare håller utvärderingen.
Tack i förhand!
UEIS
Elever som läser kursen idrott och hälsa B i gymnasiet ska leda en lektion i valfri idrott. Jag tänker undervisa i kampsporten Krav Maga. Min fråga är således om ni tycker att följande upplägg är genomtänkt. Tiden som jag har att disponera är en timme och 20 minuter inkluderad en utvärdering ledd av min gymnastiklärare. Värt att tillägga är att mina elever kommer inte att ha några förkunskaper i kamsporten, som jag kommer att lära ut.
Fokus: Uppvärmning (20 min)
Jag berättar kort om kampsporten Krav Maga. (5 min)
Jag berättar kort vad eleverna kommer att få göra.
Jag lär ut grundställningen. (10 min)
Mina elever får praktisera ställningen genom att sparras mycket lätt. Det enda slaget som är tillåtet är långa svepande rörelser mot motståndarens axlar. (13 min)
Eleverna får byta sparringpartner, men den här gången kommer de även att få slå med stora svepande rörelser mot motståndarens knän. (16 min)
Eleverna får återigen byta sparringpartner, men den här gången även få toucha sin partners huvud om den sistnämnda inte håller upp sin guard. (19 min)
10 armhävningar och upphopp (20 min)
Fokus: Teknik (30 min)
Jag lär ut hur man slår med höger och vänster hand. (5 min)
Eleverna får öva på slagrörelserna med mittsar som utrustning. (15 min)
Jag lär ut hur man sparkar höger och vänster pungspark. (20 min)
Eleverna får öva med mittsar som utrustning. (30 min)
Fokus: Fys (15min)
Eleverna får para ihop sig två och två.
Eleverna får gå två tvåminutersronder där de ska slå blandat höger och vänsterslag på mittsar och en tvåminutersrond där de får sparka blandat höger- och vänstersparkar i skrevhöjd mot mitts. (15 min)
Fokus: Nervarvning (5min)
Nerjoggning
Streching samtidigt min gymnastiklärare håller utvärderingen.
Tack i förhand!
UEIS