handdator

Visa fullständig version : Lektion


UEIS
2009-12-05, 15:57
Hej!

Elever som läser kursen idrott och hälsa B i gymnasiet ska leda en lektion i valfri idrott. Jag tänker undervisa i kampsporten Krav Maga. Min fråga är således om ni tycker att följande upplägg är genomtänkt. Tiden som jag har att disponera är en timme och 20 minuter inkluderad en utvärdering ledd av min gymnastiklärare. Värt att tillägga är att mina elever kommer inte att ha några förkunskaper i kamsporten, som jag kommer att lära ut.

Fokus: Uppvärmning (20 min)

Jag berättar kort om kampsporten Krav Maga. (5 min)
Jag berättar kort vad eleverna kommer att få göra.
Jag lär ut grundställningen. (10 min)
Mina elever får praktisera ställningen genom att sparras mycket lätt. Det enda slaget som är tillåtet är långa svepande rörelser mot motståndarens axlar. (13 min)
Eleverna får byta sparringpartner, men den här gången kommer de även att få slå med stora svepande rörelser mot motståndarens knän. (16 min)
Eleverna får återigen byta sparringpartner, men den här gången även få toucha sin partners huvud om den sistnämnda inte håller upp sin guard. (19 min)
10 armhävningar och upphopp (20 min)


Fokus: Teknik (30 min)

Jag lär ut hur man slår med höger och vänster hand. (5 min)
Eleverna får öva på slagrörelserna med mittsar som utrustning. (15 min)
Jag lär ut hur man sparkar höger och vänster pungspark. (20 min)
Eleverna får öva med mittsar som utrustning. (30 min)


Fokus: Fys (15min)

Eleverna får para ihop sig två och två.
Eleverna får gå två tvåminutersronder där de ska slå blandat höger och vänsterslag på mittsar och en tvåminutersrond där de får sparka blandat höger- och vänstersparkar i skrevhöjd mot mitts. (15 min)


Fokus: Nervarvning (5min)

Nerjoggning
Streching samtidigt min gymnastiklärare håller utvärderingen.



Tack i förhand!


UEIS

haa
2009-12-05, 18:36
Det ser bra ut tycker jag! Men ett tips är att inte gå efter "pappret/anteckningarna" hela lektionen då det kan bli väldigt stelt då, försök komma ihåg det som ska göras.
Det ser och blir mycket bättre i elevernas och lärarens ögon!

mattilainen
2009-12-05, 19:26
Ser ut som en rolig lektion, men tycker att övningarna är för stora rent minutmässigt. Tror du överskattar hur lång tid det tar att testa på att slå och sparka. 5 minuter är nog bra, men sen "Eleverna får öva med mittsar som utrustning. (30 min)" Det är grymt lång tid för att öva med mittsar, många kommer nog tröttna när dom sparkat en stund får du räkna med. Kanske ska sänka tiden lite och ha mer "roliga" saker dom får testa på. Så att dom får en översikt över krav maga.

UEIS
2009-12-07, 11:05
Ser ut som en rolig lektion, men tycker att övningarna är för stora rent minutmässigt. Tror du överskattar hur lång tid det tar att testa på att slå och sparka. 5 minuter är nog bra, men sen "Eleverna får öva med mittsar som utrustning. (30 min)" Det är grymt lång tid för att öva med mittsar, många kommer nog tröttna när dom sparkat en stund får du räkna med. Kanske ska sänka tiden lite och ha mer "roliga" saker dom får testa på. Så att dom får en översikt över krav maga.

Jag använde mig av en egendomlig skala. Jag tänkte mig att de skulle få öva på vänster- och högerslag i tio minuter och vänster- och höger punkspark i tio minuter.

acke^_
2009-12-07, 16:20
Hehe hade samma grej som dig när jag gick på gymnasiet, hade just en klasskompis som hade kravmaga som lektion. Mottot på kravmaga var att alltid _sikta på pungen_ berättade han ;)

Ser kul ut annars =)

fiskebulle
2009-12-07, 16:45
Kom ihåg att lägga fokus på säkerhet under passet. Du kanske tycker det är uppenbart, men tro mig, många är ju dumma i huvudet också. Lika bra att pressa ordentligt på den punkten, dels för elevernas skull, men mest för att det kommer ge dig fett med cred hos läraren.

Lycka till!

raddum
2009-12-08, 11:58
Jag tycker dom borde få köra lite sparring också, det skulle säkert vara skoj.

Gabriel174
2009-12-08, 15:55
Jag tycker dom borde få köra lite sparring också, det skulle säkert vara skoj.

Ja, men sen så finns det säkert några rötägg som kommer att slå extra hårt för att visa att de är tuffa och starka.

Flykt
2009-12-08, 16:07
Ser bra ut, som någon annan sa så kör inte strikt efter det du tänkt dig. Märker du att någon övning alla tycker verkar rolig så dra över lite på tiden där. Kom ihåg att ingen annan än du vet vilka övningar du INTE råkar hinna med :)