handdator

Visa fullständig version : Skev rygg orsak till axelskadan?


Phasio
2009-12-05, 15:33
Hej!

Lite bakgrundsfakta:

För många herrans år sedan på högstadiet så fick jag gå till kontroll hos skolsystern allt vad det gäller vikt, längd, syn, hörsel osv.

En sak som man gjorde var att man står upp och lutar sig fram med armarna hängandes fritt neråt. Då konstaterades det att jag var lite sned i ryggen som man trodligtvis i tidiga år kunde ha åtgärda med någon form av planka på ryggen som rättar till det under en längre tid. Men vad jag kommer ihåg så var det tydligen inte så mycket skevhet så att man behövde dra till med så drastiska grejer. Utan det hon rekommenderade var simning eller träning.

Jag valde gymmet och på det viset så startade jag min träning som har följt med i hela livet.

Jag har ont i vänster axel som för övrigt är den axel som är mer framåthängd än andra i avslappnat läge. Andra grejer som jag kan nämna är att vänster biceps är större, höger triceps större, höger bröst större, höger muskel som aktiveras i marklyft större (limpan). Höften är det lite lutning i, har även för mig att vänster ben är lite kortare.

Har ibland haft fotinlägg i vänster sko och på så vis har jag kunnat aktivera båda limoprna i ryggen mer jämnlikt vid marklyften.

Jag är 24 år gammal och har tränat sen 14 års ålder. Började med styrkelyft för 4-5 månader sen har gjort 3 tävlingar med väldigt bra framgång.

Vid andra tävlingen fick jag början till den här smärtan i axlen efter bänkpress dm. Sen var tredje tävlingen ganska kort därpå och efter den tävlingen blev skadan smärtan ännu värre och har följt med sen dess. Tror att bänkpresströjan är den stora boven i det här. Innan det blev såhär ihållande så kunde jag få smärtan men efter 3-4 vilodagar hade det försvunnit, så det känns som att det har legat och grott.

Övningar som jag får smärta i är Bänkpress mest vid nedre delen av utförandet. Dips, Framåtlutande hantellyft för baksida axlar.

Andra övningar som är okej är, hantelpress axlar, stångrodd, hantel åt sidan, marklyft mm.

Har fått ibland att det knäpper till i vänstra nyckelbenet vid bänkpress med tröja när man börjar närma sig bröstet med stången. Utan tröjan så har jag aldrig haft dessa bekymmer.

Stretchövningar som känns är:

http://www.hemovningar.se/hem/oevningar/axel/frozen-shoulder/10-toej-infraspinatus.aspx - Ilande känsla i hela axlen men kan inte säga exakt var det sitter, känns behaglig att köra.

http://www.hemovningar.se/hem/oevningar/axel/frozen-shoulder/11-toej-pectoralis-maj.aspx - Känns framsida axel, känns behaglig att köra.

http://www.hemovningar.se/hem/oevningar/axel/impingement/28-backhand.aspx - känns behaglig att köra men känns i området

Rotatorcuffövningar är inget märkvärdigt när jag gör dom med gummiband förutom att det knäpper titt som tätt.


Sammanfattningsvis:
Jag tror själv att det rör sig om nyckelbensleden i axlen, och pga att vänster axel är framåthängd så har den fått lite stryk vid den tunga belastningen som blir av tröjbänken.

Tips och idéer är varmt välkomna. Jag anväder voltaren för tillfället och det lindrar smärtan och obehaget, springer pga få jobba med axlen, Ovannämnda stretchövningar, Tränar bröstrygg mm. Simning hade kanske inte skadat heller.

Smärtan gör sig enbart påmind vid träning och inte när man vilar.

Mvh
Kristian Möller

Phasio
2009-12-05, 15:38
Kan även nämna att Shrugsövningen med hantlarna på sidorna så känns det mycket i axlen om jag redan har fått fram smärtan lite. Men ju längre in på settet så känns det bättre och bättre. Så i helhet känns den övningen bra.

Phasio
2009-12-07, 21:36
Ingen kunnig som har några tips?