handdator

Visa fullständig version : Viktminskning styrketräning hjälp


sussi84
2009-12-05, 11:23
Jag har varit arbetsslös i 6 månader nu o inte rört på mig, lagt på mig 6 kilo, från att ha vägt 48 väger jag 53 nu. Så nu vill jag bli av med dessa kilona, åt tidigare bra höll mig borta från god saker, men sen man blev en soffpotatis blev det massor med nötter, choklad osv.

Har börjat stryketräna 3 dagar i veckan och vill lägga till kondition oxå så jag kan gå ner. Behöver lite tips på hur jag ska gå till väga

Så ser min kost ut idag

frukost 4 fullkorn smörgåsar ingen pålägg
mellan mål en frukt
lunch fruktsallad med ca 3 olika frukter
middag ca 300gram kött/kyckling o lite sallad
kvälls mål en frukt

kommer jag att lyckas att gå ner då jag åt så här innan jag gick upp i vikt???
ochh kommer att börja jobba snart så jag är i rörelse igen.

tacksam för råd

snarlik
2009-12-05, 12:57
Så ser min kost ut idag

frukost 4 fullkorn smörgåsar ingen pålägg
mellan mål en frukt
lunch fruktsallad med ca 3 olika frukter
middag ca 300gram kött/kyckling o lite sallad
kvälls mål en frukt

kommer jag att lyckas att gå ner då jag åt så här innan jag gick upp i vikt???
ochh kommer att börja jobba snart så jag är i rörelse igen.

tacksam för råd

Hej.

Om du var viktstabil, dvs varken gick upp eller ner på det du åt innan, så är det möjligt att du går ner lite. Detta beror på att du har en lite högre förbränning nu när du väger lite mer, och då blir din tidigare kost ett litet energiunderskott i förhållande till vad du behöver för att behålla vikten (energibalans).

Det finns ingen anledning att byta till en diet som du inte trivs och kan leva med. Det är prio ett. Men om du funderar över ditt matschema så kan man tycka att det är lite lite protein. Protein behövs bla för att du ska behålla muskler när du går ner i vikt, vilket i sin tur säkert kommer göra att du känner dig mer "i form".

Att äta mer protein behöver inte vara så krångligt. Ett exempel kan vara att du tar två mackor istället för fyra och lägger till två ägg på mackorna. Och om du gillar att äta fruktsallad till lunch så är det jättegott att blanda i lite keso för mer protein.

Och var inte rädd för fett. Du behöver fett. Det som som verkligen betyder något för att gå ner i vikt är att du är i energiunderskott, vilket innebär att du gör av med mer än vad du äter.

Ett sista tips är att läsa King Grubs Deffguide. Det finns här på forumet, nästan längst upp under fliken "Diet, Deff och Fettminskning".

Lycks till!

sussi84
2009-12-05, 17:56
Tack för tipset, men är det verkligen rätt att styrketräna då man vill gå ner i vikt ??? Jag tänkte istället gå raskt på löpband 1 timme månadagar och tisdagar styrketräna lätt och onsdagar gå en timme och torsdagar styrke och fredagar gå . Lör och söndagar har jag som vila. Men problemet är att det är inte tillräckligt med rörelse för mig då jag är arbetsslös. Jag gör inte av med tillräckligt energi det enda jag gör av med är då jag går till gymet och tränar ca 1-2 timmar beroende på om det är styrka eller gång. Så hur ska jag fylla ut mina dagar för att gå ner i vikt??? Tills jag börjar jobba om 2 veckor ?? Är så trött på dessA kilona som jag har lagt på mig.
O nej jag vill inte svälta och få en jojo effekt, jag har valt att gå tillbaka till min regelbundna kostplan.
Hur lång tid kommer det att ta för min kropp att gå ner dessa om man nu bara utgår från min kost och att jag är arbetsslös??.

Behi
2009-12-05, 18:41
En smula off topic men ett hett råd, just the same. mellanmål ETT ORD! kvällsmål ETT ORD!!!!
Nåväl, till saken. Tycker det ser okej ut men finns väl ingen direkt anledning att frukta pålägg på mackan. Nån grönsak, keso, skinka, smal ost, ägg så ökar du mumsigheten på mackan många snäpp men blir inte onyttigt för det. Ta hellre tre eller två mackor med pålägg än fyra utan.

snarlik
2009-12-05, 20:32
Du behöver inte röra på dig mer för att gå ner i vikt. Det går lika bra att få i dig mindre energi från mat.

Hur lång tid det tar beror helt på hur stort energiunderskott du har. Det man brukar läsa är att en viktnedgång på 0,5-1kg i veckan är lagom.

Styrketräna bör du absolut göra då det hjälper dig bevara muskelmassan. Med andra ord att när du styrketränar så är det mer troligt att du tappar fett, inte muskler.

Läs King Grubs Deffguide, där får du många svar. Fråga om du inte förstår.

sussi84
2009-12-05, 21:20
Tack för svaret nu känner jag mig lite säkarer och är på rätt väg:) o sorry för mitt talfel:( ska läsa King grubs deffguide. uppdaterar om ett par veckor förhoppningsvis ett par kilo lättare, för så som det känns idag lär det iallfall ta lika lång tid att bli av med dessa kilona som de kom, alltså 6 månader. Men jag hoppas att jag har fel

Eddie Vedder
2009-12-05, 21:22
Din kost är fullständigt bedrövlig. Mindre frukt och bröd och in med mer protein och fett.

Varken frukt och bröd är fel såklart men att käka mackor utan pålägg och enbart fruktsallad till lunch är ju helt horribelt.

Och så helt plötsligt 300 gram kött (!) på kvällen.

sussi84
2009-12-06, 08:44
Hmm okay varför är det helt fel??? och ska man inte käka kött på kvällen???? är det för mycket bröd och frukt???

Eddie Vedder
2009-12-06, 08:49
Hmm okay varför är det helt fel??? och ska man inte käka kött på kvällen???? är det för mycket bröd och frukt???

Vet inte var jag skall börja...

Varför bara bröd till frukost utan pålägg? Varför bara frukt vid flera tillfällen? Kosten får ju jättedålig balans.

Och jag sa aldrig att kött på kvällen är fel, det känns bara konstigt att undvika pålägg på brödet men istället käka 300 gram kött på en och samma gång på kvällen.

Som redan nämnts tycker jag också att du kan käka t.ex. två brödskivor på morgonen men lägg på lite ost eller kokt ägg. Och ät en vettig lunch, pannbiffar med mos, lax med potatis, spaghetti med köttfärssås typ.

Den kosten och ingen styrketräning känns som ett skolboksupplägg för att förlora så mycket muskelmassa som möjligt under bantningen.

sussi84
2009-12-06, 09:00
Jaha ok men jag har jätte svårt för pålägg tycker inte om någonslags pålägg pålägg på bröd, tycker om att äta bröd som det är. Men jag kommer ju att styrketräna så jag inte förlorar muskelmassa, o sedan promenera Sen när jag har förlorat dessa kilon så kommer jag att öka min träning likså min kost oxå. Jag har alltid ätit så här o lyckats hålla min vikt tidigare och inte vart några problem tills jag börja käka massa annat skit o typ ändrade min kost mot skit. Jag är verkligen ingen höjdare när det kommer till träning o kost för jag har aldrig behövt bry mig om vikten fram tills nu. Så enda utvägen för mig är att återgå till denna kost som jag vet alltid har fungerat för mig, men jag har aldrig tränat i samband med denna kost tidigare.

Eddie Vedder
2009-12-06, 09:11
Så enda utvägen för mig är att återgå till denna kost som jag vet alltid har fungerat för mig, men jag har aldrig tränat i samband med denna kost tidigare.

Då finns ju iofs ingen anledning till tråden. Jag trodde du ville ha synpunkter.

Att du gillar kött och kyckling men inte gillar "pålägg" förstår jag inte heller, Det går ju att ha både kyckling och kött på mackan.

sussi84
2009-12-06, 09:16
Då finns ju iofs ingen anledning till tråden. Jag trodde du ville ha synpunkter.

Att du gillar kött och kyckling men inte gillar "pålägg" förstår jag inte heller, Det går ju att ha både kyckling och kött på mackan.

Ja för sig inte ha det so pålägg ;) Jag är väldigt kräsen när det kommer till mat, tycker inte om att blanda äter jag kött så är det sallad vid sidan om so jag äter efter att jag har ätit köttet. Varför jag skrev här är just för att få synpunkter och råd just om träning och viktminskning och många i detta forum är ju experter när det kommer till träning osv.

Eddie Vedder
2009-12-06, 09:27
Varför jag skrev här är just för att få synpunkter och råd just om träning och viktminskning och många i detta forum är ju experter när det kommer till träning osv.

Du har fått mina synpunkter i alla fall. Jag måste vara ärlig och erkänna att jag tycker din kost är bedrövlig tyvärr. Men har du bestämt dig för att inte ändra oavsett så ska du inte känna att det är ett måste.

Semiramis
2009-12-06, 09:46
Ja för sig inte ha det so pålägg ;) Jag är väldigt kräsen när det kommer till mat, tycker inte om att blanda äter jag kött så är det sallad vid sidan om so jag äter efter att jag har ätit köttet. Varför jag skrev här är just för att få synpunkter och råd just om träning och viktminskning och många i detta forum är ju experter när det kommer till träning osv.Kan du inte äta bröd med kött vid sidan av?

Fru_Flisa
2009-12-06, 09:46
Jag kan bara instämma i Eddies synpunkter om maten, menar du att det är så du alltid ätit så har du en bra chans här att förbättra de tidigare kostvanorna...
Nån gång måste du ju också äta fett, ser mest kolhydrater och lite protein.
Därtill, om du enbart ligger hemma mest och på din höjd tar promenader så
har du inte så stort behov av kolhydraterna som mest är en effektiv energikälla.

Att fylla ut dagarna för att göra av med mer energi bortsett från träning är att gå och stå mycket aka rörelse...promenera, shoppa, handla, städa, stretcha, dansa med TV-shops samba core etc.

Tolkia
2009-12-06, 10:31
Det kanske bara är jag som missat det, men hur lång är du?

sussi84
2009-12-06, 11:49
Det kanske bara är jag som missat det, men hur lång är du?

jag är 155

sussi84
2009-12-06, 11:58
, ser mest kolhydrater och lite protein.
Därtill, om du enbart ligger hemma mest och på din höjd tar promenader så
har du inte så stort behov av kolhydraterna som mest är en effektiv energikälla.

Men hur kan det vara för lite protien när jag typ får i mig ca 300 gram köttfärs enbart kött??? Jag äter samanlagt 4 frukt då äpple mykt och grapfrukt,någon enstaka gång bannan men väldigt sällan, är det för mycket kolhydrater i det??? Jag känner mig bara ännu mer förrvirad nu, Med tanke på jag alltid ätit så och jobbat hela tiden så har det inte gett mig någon vikt uppgång eller viktnedgång, förrens nu när jag vart hemma i 6 månader fast då åt jag massor av skit allt ifårn nötter, chips, ja allt möjligt.
O det gjorde att jag la på mig massa så nu har jag återgått till mitt vanliga ätande ihop om att förlora dess överskotts kilon. Så nu undrar jag om det r omöjligt för det verkar som om på dig att det är för mycket kolhydrater???...

Eddie Vedder
2009-12-06, 13:15
Nej det behöver inte vara för mycket kolhydrater. Att det nästan bara är kolhydrater innebär ju inte per automatik att det är för mycket. Bara för lite av allt annat.

Megaportionen med kött vid en och samma sittning har jag redan nämnt två gånger.

sussi84
2009-12-06, 14:03
Nej det behöver inte vara för mycket kolhydrater. Att det nästan bara är kolhydrater innebär ju inte per automatik att det är för mycket. Bara för lite av allt annat.

Megaportionen med kött vid en och samma sittning har jag redan nämnt två gånger.

Hehhe ok tack för tipsenoch dina synpunkter tar verkligen till mig alla råd jag får.Jag är som sagt väldigt speciell när det kommer till mat att min omgivning blir tokig på mig, Ska jag äta exempel olika sorters frukt låt säga en bannan , äpple, apelsen så har jag som rutin att först äta apelsinet sen, äpple och sist bannan eller ska det va tonfisk sallad först enbart tonfisk sen sallad alldrig blanda ihopa det. Jag har min rutiner/rutialler

sussi84
2009-12-06, 14:04
Det viktigaste för mig är som jag typ upprepat många gånger att gå ner dessa kilon och återgå till mitt normala jag