handdator

Visa fullständig version : Kolozzeum - Din vän i natten?


mangs
2009-12-05, 02:16
Hade lite savårt att sova och loggade precis in kl 02.15 på natten och då är det 85 inloggade medlemmar inloggade. Det tycker jag är smått fantastiskt på ett nischat forum som detta. Glöm inte bort att det är katabolt att sitta vid datorn halva natten.

Natti Natti!

Krampus
2009-12-05, 02:18
Tänk dig kolo för 5år sedan. Hyffsad utveckling? Se 5år framåt. :)
Godnatt.

Griip
2009-12-05, 02:19
Glöm inte bort att det är katabolt att sitta vid datorn halva natten.



Källa på det?

mangs
2009-12-05, 02:27
Ett litet förtydligande. Det var 85 medlémmar som var inne i Allmänt-delen. Totalt var det dock 195 besökare.


Ja, det har verkligen utökast enormt men trots detta tycker jag inte mäöngden diskussioner ökat. Det snarare diskuteras mindre men Kolozzeum är idag min huvudsakliga nyhetskälla, inte riktigt kasnke men händer något i världen får man reda på det här först. Jordbävningen i Skåne förra året. Sprang upp yrvaken och undrade vad fan som hände, ingenting på Text-tv, aftonhoran eller sydsvenskan men här var redan diskussionerna igång, samma sak med Michael Jackson död.

Jag tror dock inte att det aktiva antalet medlemmar kommer öks så drastiskt framöver då en hel del droppar av samt att de fllesta intresserade redan är medlemmar vid detta laget. Klart det kan öka men inte så lavinartat. Jag kommer ihåg tiden när man kunde allt om alla medlemmars träning (20 st totalt :D

)

KlopFer
2009-12-05, 02:29
Sova hade kanske varit något :(

joppa imorgon och kommer se ut som ett lik. Fast jag orkar verkligen inte gå in på toan och borsta tänderna, måste jag kolo? =/

Griip
2009-12-05, 02:30
Forum som det här kommer ta över världen. Alla jobb/hobbies/ÄMNEN kommer ha sina egna forum, å alla med ett intresse kommer hänga på någon hemsida som handlar om det. När informationsnätet spridit sig i 20-30 år till kommer allt vara helt cp.

mangs
2009-12-05, 02:30
Källa på det?

Utan EAA anser jag (pga empirisk efterforskning enligt nedan) i alla fall att stillasittande är ganska förkastligt som träningsform.

Har mer eller mindre inte tränat alls på två månader och det känns i kroppen. Väldigt utvilad med slapp, klen och fet. Behövs dock inte många pass förrän man är tillbaka så jag är inte orolig.

mangs
2009-12-05, 02:36
När informationsnätet spridit sig i 20-30 år till kommer allt vara helt cp.

Källa på det? ;)

Det intressant med diskussionsforum är att folk som tidigare varit lite insatta i ett ämne blir mer införstådda och förhoppningsvis kunnigare inom ett område. Spetskompetensen förfinas medan andra delar kan bli lidande. Det är klart att detta kan få konsekvenser men totalt sett är det ändå positivt att folk främjar utvecklingen av deras kunskap.

Ett problem som jag ser det är att folk inte längre prövar sig fram/går sin egen väg utan man kan alltid få en exakt beskrivning på nätet vilket gör att man inte behöver tänka själv. Ibland kan det nog vara bra att sitta och filura ut en lösning själv, även om den inte är optimal eller tidseffektiv. Har själv en del hobbies där jag för kunde spéndera 20timmar+ på en detalj medan jag idag kanske behöver några minuter för att utföra samma moment. Allt tack vare ökad kunskap och bättre verktyg skapat av mig och andra som fått mer kunskap via diskussioner (i huvudsak över nätet).

Märker nu at tdetta kan bli en intressant nattsuddstråd. :)

Griip
2009-12-05, 02:38
Min källla är Krampus. Tvekar du på Krampus? Ifrågasätter du Krampus? Lol, nej.


Tänk dig kolo för 5år sedan. Hyffsad utveckling? Se 5år framåt. :)
Godnatt.

Griip
2009-12-05, 02:43
Källa på det? ;)

Det intressant med diskussionsforum är att folk som tidigare varit lite insatta i ett ämne blir mer införstådda och förhoppningsvis kunnigare inom ett område. Spetskompetensen förfinas medan andra delar kan bli lidande. Det är klart att detta kan få konsekvenser men totalt sett är det ändå positivt att folk främjar utvecklingen av deras kunskap.

Ett problem som jag ser det är att folk inte längre prövar sig fram/går sin egen väg utan man kan alltid få en exakt beskrivning på nätet vilket gör att man inte behöver tänka själv. Ibland kan det nog vara bra att sitta och filura ut en lösning själv, även om den inte är optimal eller tidseffektiv. Har själv en del hobbies där jag för kunde spéndera 20timmar+ på en detalj medan jag idag kanske behöver några minuter för att utföra samma moment. Allt tack vare ökad kunskap och bättre verktyg skapat av mig och andra som fått mer kunskap via diskussioner (i huvudsak över nätet).

Märker nu at tdetta kan bli en intressant nattsuddstråd. :)


Politik, handel, kulturer osv osv kommer förändras enormt pga internet.
Kommer som sagt bli helt cp. Kommer vara ballt om 30-40 år när man blickar tillbaka på hur allt hände och i vilken ordning.

gnagaren
2009-12-05, 03:58
http://i169.photobucket.com/albums/u231/cheezeguy/n725075089_288918_2774.jpg



Jag är så jväla trött, ska äta upop minn mat sen sova, fan va nice!

Scratch89
2009-12-05, 10:24
Jag tycker du har skapat en intressant tråd, herr mangs! Vid flera tillfällen har jag träffat och/eller pratat med folk som helt plötsligt nämner kolozzeum och att de läst någon intressant eller rolig tråd här, oavsett om de tränar eller ej. Ett par har sagt att kolozzeums allmäntdel är som Flashback fast betydligt bättre och med intressantare diskussioner. rätt så skumt.

Sen är det lite sjukt att man kan bli spottad på stan ett par gånger i månaden för att man präntar ner några ord i ett inlägg.

forslund
2009-12-05, 10:51
Det du måste förstå är att medlemmarna på kolozzeum har sina datorer påslagna om natten (och är således alltid inloggade) för att slippa sitta och vänta på att datorn ska starta upp - dvs mindre dötid framför datorn. Så egentligen var det alltså bara du, Krampus, Griip, gnagaren och KlopFer som var katabola i natt. Resten av oss byggde muskler i sängen.

Nitrometan
2009-12-05, 11:49
Forum som det här kommer ta över världen. Alla jobb/hobbies/ÄMNEN kommer ha sina egna forum, å alla med ett intresse kommer hänga på någon hemsida som handlar om det. När informationsnätet spridit sig i 20-30 år till kommer allt vara helt cp.
Kommer folk att bli mer insnöade på "sina" ämnen och mindre allmänbildade då?
Utan EAA anser jag (pga empirisk efterforskning enligt nedan) i alla fall att stillasittande är ganska förkastligt som träningsform.

Fast när du vilar så omvandlas de muskelfibrer du har till mer explosiva fibrer. Så alltid gör det nån nytta.

stevebc
2009-12-05, 12:43
Forum som det här kommer ta över världen. Alla jobb/hobbies/ÄMNEN kommer ha sina egna forum, å alla med ett intresse kommer hänga på någon hemsida som handlar om det. När informationsnätet spridit sig i 20-30 år till kommer allt vara helt cp.:laugh:

Griip
2009-12-05, 13:17
Kommer folk att bli mer insnöade på "sina" ämnen och mindre allmänbildade då?



hmm.. det har jag faktiskt inte riktigt tänkt på. Det tror jag inte, med mer kunskap i omlopp kommer folk nog utöka sin kunskap inom allt. Tänk för 10 år sedan, och de tiotusentals år innan dess: Du funderar kring något och vill ta reda mer om det. Antingen går du till närmsta wise-guy å tjatar på honom, eller så uppsöker du ett bibliotek och hoppas att du finner någon information där. Undrar du något idag så söker du på google och 1 min senare har du all information du behöver + 100000x mer. Tänk hur det kommer påverka människor egentligen. De som växer upp med google och de som inte växer upp med google kommer det troligtvis vara rätt stor skillnad på. Kanske blir som så att de som växer upp idag har en mindre nyfiken inställning till världen, just för att de när som helst kan ta reda på vad som helst. Eller så blir det tvärtom, alla tar reda på allt. Tänk för 300 år sedan, de flesta bodde inte ens i en stad och det var nog inte alltför många som hade tillgång till ett välfyllt bibliotek. Var du nyfiken på något då var det kanske oftast ett dödsfött projekt att försöka finna ett svar. Utöver det hade du ändå inte tid till att leta efter svaret pga levnadsvillkoren. Idag har ju i princip alla i Sverige tillgång till Internet, och alla som växer upp lär sig använda det. Om 40 år när alla gamlingar trillat av pinn kommer ALLA som lever ha MSN eller någon form av direktchat(Troligtvis MSN). Och de flesta kommer troligtvis vara inloggade konstant också, då de är inloggade på antingen mobil eller nån slags chat-dator. Sen kommer det finnas internet överallt, trådlöst internet ÖVERALLT. Kanske blir det tom som så att internetleverantörerna som de är idag försvinner, tillsammans med de flesta tv-kanaler. Jag tror faktiskt att förr eller senare kommer alla Svenska medborgare ha någon slags inloggningssida typ "Min sida" på Staten.se. Inte en chans att vi om 20(eller 200) år faktiskt går till vallokaler för att rösta. Nej nej nej, röstning kommer ske via frågeformulär. Dvs man kommer fylla i tex 20-200 frågor om hur man tycker och tänker. Politikerna idag kommer bli simpla tjänsteman som ska driva igenom det folket kommer fram till med sina frågeformulär. Frågorna och tolkningen av svaren får en samling visa stå för. Kanske man ska rösta fram de visa, eller så är det toppskiktet i tex en nationell högskola for wise-guys.




helt cp

Action Fighter
2009-12-05, 13:41
Vad jag fattat ska det vara bra vila för musklerna att sitta framför datorn. Bara att ha lite trevligt käk bredvis så blir man inte katabol.

Nitrometan
2009-12-05, 14:21
hmm.. det har jag faktiskt inte riktigt tänkt på. Det tror jag inte, med mer kunskap i omlopp kommer folk nog utöka sin kunskap inom allt. Tänk för 10 år sedan, och de tiotusentals år innan dess: Du funderar kring något och vill ta reda mer om det. Antingen går du till närmsta wise-guy å tjatar på honom, eller så uppsöker du ett bibliotek och hoppas att du finner någon information där. Undrar du något idag så söker du på google och 1 min senare har du all information du behöver + 100000x mer. Tänk hur det kommer påverka människor egentligen.
Men jag tror att det kommer att leda till att folk inte lär sig nåt. Man undrar. Gågglar. Tittar. Glömmer. Undrar. Gågglar. Tittar. Glömmer. Undrar. Gågglar. Tittar. Glömmer. Undrar. Gågglar. Tittar. Glömmer. Undrar. Gågglar. Tittar. Glömmer...

Tror jag iaf.

Hemi
2009-12-05, 14:25
"Kolozzeum - Din vän i natten"

Det låter som en radiokanal.

Griip
2009-12-05, 14:38
Men jag tror att det kommer att leda till att folk inte lär sig nåt. Man undrar. Gågglar. Tittar. Glömmer. Undrar. Gågglar. Tittar. Glömmer. Undrar. Gågglar. Tittar. Glömmer. Undrar. Gågglar. Tittar. Glömmer. Undrar. Gågglar. Tittar. Glömmer...

Tror jag iaf.




hmm ja kanske.. men vad spelar det för roll då? Om alla glömmer dvs. Det är ju bara att kolla det en gång till :) Allmänbildning och kunskap rent allmänt kanske blir meningslös då alla kan lära sig allt, och hitta all möjlig information på bara några sekunder(tänk hur mycket sökfunktioner och kategorisering av internet kan/kommer göra).

Nitrometan
2009-12-05, 18:18
hmm ja kanske.. men vad spelar det för roll då? Om alla glömmer dvs. Det är ju bara att kolla det en gång till :) Allmänbildning och kunskap rent allmänt kanske blir meningslös då alla kan lära sig allt, och hitta all möjlig information på bara några sekunder(tänk hur mycket sökfunktioner och kategorisering av internet kan/kommer göra).

Men om folk inte kan nåt, utan bara söker, hur ska de då kunna vara källkritiska och värdera informationen de hittar?

EkarN
2009-12-05, 20:46
Google är en stor fördummare inte upplysare i min mening:) Men ett praktiskt hjälpmedel.

Kwon
2009-12-05, 21:30
Helt klart

Kolozzeum finns alltid där för dig.

No matter what.