handdator

Visa fullständig version : Hjälp en sjukling med schemat tack =)


xkurdi
2009-12-05, 00:14
Hejsan.
Börjar kort, som alla läsare skulle vilja läsa.
Har spelat fotboll i 7-8 år, slutat nu med det p.ga astma.
Varit sjuk hela 2009, hosta+förkylning, även varit sjuk lite innan 2009, sen i Augusti fick jag reda på att jag har astma.
Under hela våren har jag varit borta från all Träning, nu är jag tbx och styrketränar för första gången i mitt liv.

Jag tränar min överkropp nu, bara.
Det är för att jag har vad,lår,rump muskler osv...

Jag vill träna 3-4 gånger i veckan, för jag är 14 år och är inte färdigväxt än.

Min status:
14 År, (15 i februari snart)
182-183 CM
55-56 KG (Gått ner massa p.ga tabletter o medicin som jag fick när jag varit sjuk)

Nu är det så att jag behöver ett schema och ÖVNINGAR för muskelgruppen/a.

Så här hade jag tänkt mig:
Måndag: Rygg, biceps, över/under armen PASS 1.
Tisdag : Vila
Onsdag: Bröst, Triceps, Axlar PASS 2.
Torsdag: Vila
Fredag: Rygg,bi-triceps, axlar, bröst, mage. PASS 3.
Lördag: Börjar om På Pass 1.
Söndag: Vila
osv..
Nu vill jag ha tips, på ca 3 övningar per muskelgrupp, helst lätta övningar som tränar Hela muskel gruppen och inte vara en specifikt del, kan vara så att ni kan skriva ner ngt som tränar en specifikt del.

Tacksamm för hjälp, "en förvirrande kille som har passion för träning".
Svara med citat

perrsa
2009-12-05, 02:35
Om jag var du hade jag satsat på ett halvkropps schema.
Jag tycker dessutom att du verkligen inte ska skippa att träna benen:)

Dela upp hela kroppen över två pass.
Tex Rygg/ben ett pass och Bröst/axlar ett pass. Du kan lägga till några set biceps på Rygg/ben passet och några set triceps på Bröst/axlar passet om du vill.
Sedan kan du rulla på det och träna så fort du känner att musklerna har fått vila.

Satsa på att träna basövningar. Alltså Marklyft, Knäböj, chins, bänkpress, Militärpress, stångcurl etc. Sen kan du komplettera med andra övningar om du vill men låt basövningarna vara din bas.

Här har du en bra tråd med övningar:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Lycka till!

inzie92
2009-12-05, 11:58
väger du 55-56 kg på 183 cm och dessutom inte tränat på snart ett år har du inga ben, vad eller röv muskler att tala om.

Träna hela kroppen, du kommer ångra dig senare annars. Som jag många gånger tidigare sagt, jag försummade benen i början och det var ett av mitt livs största misstag.. hittils :)

EDIT: Skulle rekommendera dig att köra bumbi's nybörjarsplit ( http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 ) till en början och sedan byta till ett 5x5 upplägg eller liknande.

Mineur
2009-12-05, 12:12
Känns som om du har väldigt mycket att hinna göra på dina pass :O!


Hinner du med det? Alltså så du hinner träna allt rätt noggrant?

Om du gör så är det inga problem men såg mkt ut tyckte jag:)



btw, här har du bra tips på övningar: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Finns många bra! :thumbup:

xkurdi
2009-12-05, 15:43
Inzie92: Varför är det ett av dina största misstag?
Jag tror inte på dig, dessutom säger jag att jag gått ner p.ga alla tabletter, mediciner, pencillin och you name it.
Snälla läs innan du skriver hej vilt.

Perssa: Tråden du länka till har jag läst flera gånger, gör även dom övningarna just nu.

nu skulle jag vilja ha tips på basövningar, jag menar, jag skulle kunna ta ta i lite men inte allt för mycket.
Jag tränar ganska bra och effektivt, ja jag hinner med alla övningar och gör noggrant, detta är bara om jag inte pratar med ngn annan.
Har kanske tänkt på o köra 2 muskelgrupper ist och köra dom lite mer noggrannare?

Meriks
2009-12-05, 16:56
nu skulle jag vilja ha tips på basövningar, jag menar, jag skulle kunna ta ta i lite men inte allt för mycket.
Jag tränar ganska bra och effektivt, ja jag hinner med alla övningar och gör noggrant, detta är bara om jag inte pratar med ngn annan.
Har kanske tänkt på o köra 2 muskelgrupper ist och köra dom lite mer noggrannare?

Basövningar: Marklyft, frivändningar, knäböj, bänkpress, (militärpress)... m.m.

Du ska ta i allt vad du har i alla övningar du kör på gymmet med bibehållen teknik givetvis. Om du inte "tar i allt för mycket" kan du glömma några resultat. Sen ska du givetvis träna benen lika mycket som du tränar överkroppen.

När du också har astma tycker jag att du ska fokusera ganska mycket på konditionsträning, då det lindrar astmasymptomen. Jag antar att du har en bra behandling nu, så då är det bara att köra! Intervallträning blandat med kortare distanslöpning (2.5-5km) är att rekommendera.

emi23j
2009-12-05, 18:06
Det är för att jag har vad,lår,rump muskler osv...

Nej det har du inte.

inzie92
2009-12-05, 18:12
Inzie92: Varför är det ett av dina största misstag?
Jag tror inte på dig, dessutom säger jag att jag gått ner p.ga alla tabletter, mediciner, pencillin och you name it.
Snälla läs innan du skriver hej vilt.


Det var ett av mina största misstag för att jag var tvungen att ta igen det, vilket jag fortfarande inte helt gjort.. att ta 105 i bänk sammtidigt som man tar 125 i knäböj är ganska pinsamt, eller?.. Och då tränade jag ändå ben tidigare men bara slarvigt.. tänk hur kass din benstryka kommer vara i jämförelse om kanske 2-3 år, även om det inte känns relevant just nu så kommer det antagligen att kännas viktigt senare, i alla fall om du fortsätter styrketräna.
Anledningen till att du gått ner i vikt är inte särskilt viktig, väger du 56 kg på 183 cm lr vad nu var har du ingen muskelmassa att tala om om du nu inte är mer shredded än andreas munzer var på sin höjd.. Jag säger inte det för att jävlas utan för att hjälpa..

Bänkpress och stångcurl är två utmärkta basövningar *slap*

Pjotor
2009-12-05, 19:44
Jag håller med tidigare talare: väger du 56 kg på dina 183 cm så har du inte mycket muskler någonstans. Det finns ingen vettig anledning att låta bli att träna ben, däremot behöver det inte vara huvudfokus. Det räcker med knäböj, rakbensmark och vadpress.

Jag rekommenderar också ett halvkroppsschema. Man hinner med fler övningar än på ett helkroppsdito, men inte så mycket att det blir en massa prickskytte på småmuskler.

Sniggel
2009-12-05, 20:37
Jag är astmatiker sen 18 år tillbaka. Jag har tränat en del och kommit fram till ett o annat som kan lindra astman och göra den bättre, som inte har med medicin att göra (utan kostvanor, eventuella okända allergier och träning). Givetvis är det saker som lindrar för mig och det är inte säkert att det har samma effekt i ditt fall. Men om du vill så skicka ett privatmeddelande till mig så kan vi se om där finns saker du kan prova.

emi23j
2009-12-05, 20:43
Det var ett av mina största misstag för att jag var tvungen att ta igen det, vilket jag fortfarande inte helt gjort.. att ta 105 i bänk sammtidigt som man tar 125 i knäböj är ganska pinsamt, eller?.. Och då tränade jag ändå ben tidigare men bara slarvigt.. tänk hur kass din benstryka kommer vara i jämförelse om kanske 2-3 år, även om det inte känns relevant just nu så kommer det antagligen att kännas viktigt senare, i alla fall om du fortsätter styrketräna.

Pinsamt?

Vad är det för pinsamt med att böja 125 och ta 105 i bänk?
Absolut inget fel med det.

xkurdi
2009-12-06, 14:16
Jaha.
Så jag har tänkt att köra så här nu:

Måndag: Lår, Vader, Rumpa [PASS 1]
Tis: Vila
Onsdag: Skol gympa + Rygg, Biceps samt Över och under arm [PASS 2]
Torsdag: Vila (1 h's fotbollsträning för skojsskull med skol-laget)
Fredag: Bröst, Triceps, Axlar [PASS 3] + Gympa lektion innan gymmet. (vilar 2h sen gymmar jag då)
Lördag: [PASS 1]
Söndag: Vila

Eller ska jag köra så här istället?

Måndag: Rygg, biceps, över/under armen PASS 1.
Tisdag : Vila
Onsdag: Bröst, Triceps, Axlar PASS 2.
Torsdag: Vila
Fredag: Rygg,bi-triceps, axlar, bröst, mage. PASS 3.
Lördag: Lår, Vader, Rumpa. PASS 4
Söndag: Vila

Eller någon som kan sätta ihop ett schema till mig, så jag får med alla muskel grupper.
Och någon som kan hjälpa mig med att sätta ihop det, så jag får med t.ex Bröst och triceps samtidigt, biceps och rygg eftersom det är vanlgit och de flesta kör så antar jag att det är bra?
Tacksamm för all hjälp jag kan få.
Uppskattar det verkligen.

JoNaSsS
2009-12-06, 16:08
Jag är själv 15 år och jag kör jag en 3-split enligt följande:

Dag 1: bröst, axlar, triceps

Dag 2: rygg, biceps, underarmar

Dag 3: ben, vader, mage

Jag låter detta rulla på och kör varannan dag och det funkar utmärkt så varför inte testa det du också?

emi23j
2009-12-06, 16:42
Jaha.
Så jag har tänkt att köra så här nu:

Måndag: Lår, Vader, Rumpa [PASS 1]
Tis: Vila
Onsdag: Skol gympa + Rygg, Biceps samt Över och under arm [PASS 2]
Torsdag: Vila (1 h's fotbollsträning för skojsskull med skol-laget)
Fredag: Bröst, Triceps, Axlar [PASS 3] + Gympa lektion innan gymmet. (vilar 2h sen gymmar jag då)
Lördag: [PASS 1]
Söndag: Vila

Eller ska jag köra så här istället?

Måndag: Rygg, biceps, över/under armen PASS 1.
Tisdag : Vila
Onsdag: Bröst, Triceps, Axlar PASS 2.
Torsdag: Vila
Fredag: Rygg,bi-triceps, axlar, bröst, mage. PASS 3.
Lördag: Lår, Vader, Rumpa. PASS 4
Söndag: Vila

Eller någon som kan sätta ihop ett schema till mig, så jag får med alla muskel grupper.
Och någon som kan hjälpa mig med att sätta ihop det, så jag får med t.ex Bröst och triceps samtidigt, biceps och rygg eftersom det är vanlgit och de flesta kör så antar jag att det är bra?
Tacksamm för all hjälp jag kan få.
Uppskattar det verkligen.


Upplägg 1 är helt klart bättre än upplägg 2.

Vad är målet med din träning? tränar du styrketräning för att bli en bättre fotbollsspelare? I såna fall behöver du nog inte träna 2st överkroppspass per vecka. Skulle istället lägga in 2 underkropps pass per vecka.

t e x

pass 1 (relativt tunga vikter): ben: benböj, raka mark, någon 1 bens övning + mage.
pass 2: överkropp: Bänkpress, militärpress, dips, chin/pull-ups, rodd
pass 3 (relativt lätta vikter): Marklyft, glute ham raises, 1-bens övning (t ex step-ups, utfall, 1bens böj), mage

Om du tränar för hypertrofi tycker jag att första upplägget ser helt okej ut. fast jag skulle nog flytta axlar till första passet så det såg ut så här (egen preferens):

Pass 1: överkropp: bröst, triceps, underarmar
pass 2: ben + mage och rygg (nedre ryggen)
pass 3: överkropp: övre ryggen och biceps (överdriv inte biceps träningen)

xkurdi
2009-12-06, 23:04
Nej.
Jag vill inte bli en bättre fotbollsspelare, har slutat med fotbollen helt o hållet p.ga astman och att jag inte kan överanstränga mig rätt mkt då jag nyligen varit sjuk en större period.

Jag hade tänkt o planera övningar osv imorgon kväll, så jag kan skriva ut de och typ "ha ett riktigt schema".
Jag vill köra 4-5 gånger per vecka. Alltså gym träning, sen tillkommer 2 gympalektioner och oftas 1 fotbollsträning som är 1h-1,5h på torsdagar.
Tacksamm om ngn som tränat längre kan sätta ihop ett schema för mig. :)

emi23j
2009-12-07, 08:47
Nej.
Jag vill inte bli en bättre fotbollsspelare, har slutat med fotbollen helt o hållet p.ga astman och att jag inte kan överanstränga mig rätt mkt då jag nyligen varit sjuk en större period.

Jag hade tänkt o planera övningar osv imorgon kväll, så jag kan skriva ut de och typ "ha ett riktigt schema".
Jag vill köra 4-5 gånger per vecka. Alltså gym träning, sen tillkommer 2 gympalektioner och oftas 1 fotbollsträning som är 1h-1,5h på torsdagar.
Tacksamm om ngn som tränat längre kan sätta ihop ett schema för mig. :)

Ok.

"Klassiskt upplägg" funkar bra då, bygg programmet utifrån följande övningar:

dag 1: Benböj
Dag 2: Bänkpress
Dag 3: Marklyft
dag 4: militärpress

försök att hålla åtminstone 3 dagar mellan dag 1 och dag 3.

xkurdi
2009-12-07, 20:45
Aja, tack för hjälpen ni som svarat, och ni som läst tråden tack för att ni tog er tid.

Tror nog jag kör så här ist:
Rygg och Biceps. PASS 1
Axlar och Under/Över Arm. PASS 2
Bröst, Triceps. Pass 3
Lår, Vader, Mage. Pass 4.

Alltså ett schema som jag skulle följa skulle nog se ut så här:
Söndag: Pass 1
Måndag: Vila
Tisdag: Pass 2
Onsdag: Pass 3
Torsdag: Vila
Fredag: Pass 4.
Lördag: Vila/Pass 5. Beroende på hur kroppen känner sig ;) Tack för er som svarat!

1992_08
2009-12-07, 21:02
skulle nog köra pass 2 på söndagar å pass 1 på tisdagar,

z_bumbi
2009-12-07, 21:04
Du börjar med ganska mycket träning eller i alla fall antal träningspass och jag ser inget om konditionsträning?

Eftersom du har varit så pass dålig som du varit och ätit de mediciner du har troligen ätit skulle jag se till att ta det lugnt med antalet pass och låta kroppen återhämta sig mellan passen.

Konditionsträning i lagom avvägda doser är något som rekommenderas för astmatiker, inte enorma mängder men en bra kondition är värdefullt. 2-3 pass med lite högre intensitet (jobbigare pass) och ungefär lika många som är lätta (snabb gång/lätt jogg beroende på kondition). Tänk även här på att öka försiktigt och här får du också ta hänsyn till hur aktiv astman är, mycket aktiv så ta det lugnare, är du inne i en period där det är bättre med astman så träna lite mer. Har du ansträngningsastma så påverkar det självklart hur hår du kan träna och då bör du också fråga din läkare vad han/hon tycker du kan/bör göra.

xkurdi
2009-12-07, 22:35
Tack z_umbi för ditt utvecklande inlägg.
Jag tar åt mig det du säger för jag anser du kan en hel del, jag kommer köra ngt konditions pass på löpband ibland.
Jag gymmar på ett ganska tråkigt gym, det är bra för mig för det är nära osv, men inget bra gym och bara 1 löpband, så du kan tänka dig hur många som köar.

1992_08: Varför skulle du göra så då? Utveckla dig gärna lite! =)