handdator

Visa fullständig version : Boktips?


Zakath
2009-12-04, 18:35
Hej! Jag är i stort behov av boktips, normalt läser jag mest fakta-litteratur inom psykologi, spiritualitet och självutveckling.

Jag skulle vilja ha lite mer "avslappnande" böcker, som jag kan läsa innan jag ska sova där det inte krävs så mycket tankeverksamhet från mig. Problemet är att jag ändå vill att det ska vara "meningsfull" litteratur för mig, gärna inom områdena jag nämnt.

Exempel på sådana böcker är "Alkemisten" och "Munken som sålde sin ferrari".

Fler tips?

Stort tack på förhand! :)

X-Change
2009-12-04, 18:41
"Jag minns att jag sprang" av Ron McLarty.

Jättefin bok, som det finns massor att lära sig av utan att det försöker vara en personlighetsutvecklande bok.
Jag hade tårar i ögonvrån både en och två gånger när jag läste den. :)

Zakath
2009-12-04, 23:57
Tack M!

Mer snälla! :)

Aerials
2009-12-04, 23:59
http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=34

mikaelj
2009-12-05, 00:01
Twilight-sagan kräver noll tankeverksamhet och är gullig.

Avesta
2009-12-05, 00:05
I väntan på Godot

z_bumbi
2009-12-05, 08:28
Böcker som är självutvecklande är sällan lätta att läsa.
Shaking hand with the Devil - Roméo Dallaire

jakke
2009-12-05, 10:43
Moment 22

stridis
2009-12-05, 11:04
Flowers for algernon. Lättläst och kammar nog in poäng inom psykologi, självutveckling etc.

En av ett handfull böcker jag gråtit av. Den är såå bra.

X-Change
2009-12-05, 15:20
Mare Kandre - Djävulen och Gud
"I Djävulen och Gud gör Mare Kandre en lekfull djupdykning i myt och historia; en alternativ skapelseberättelse — och en civilisationskritisk framtidsvision — där Djävulen och Gud möts pä ett oväntat satt. I begynnelsen är de båda potentaterna två övergivna barn, där sympatin helt ligger pä den känslige och längtande Djävulens sida. Gud är en bortskämd och uttråkad goddagspilt, likgiltig för sin skapelses öde. När det jordiska eländet stegrats till en apokalyptisk skräckvärld där allt blivit förött, vaknar äntligen Gud. Men pånyttfödelsen sker i en ny och frisk undre värld, dit Djävulen och några fördömda människospillror företagit en mödosam nedstigning... Med ett humoristiskt och vällustigt språk berättar Mare Kandre här en hisnande och tankeväckande saga för vuxna."

Och den jag läser nu:
Arto Passilinna - hoppsan, jag är död

''Min död kom som en fullständig överaskning för mig. '' Så säger vår hjälte redan i allra första början av denna halsbrytande historia. Han möter döden på det mest snöpliga vis. Fullt upptagen av att spana in ett par kvinnoben, går han rakt ut i gatan och blir påkörd av en bil. Han dör på fläcken. Och allt dett på grund av en främmande kvinna som inte ens visar sig så vacker som hennes ben antydde.
När han ligger där på trottoaren inser han att han faktiskt är död. Hans kropp är helt orörlig men andligen befinner han sig på denna sida och kan följa allt som händer ! Han tar tillfället i akt och svischar hem till hustrun för att invänta telefonsamtalet om sin bortgång. Som han befarat blir hon inte särskilt ledsen när dödsbudet kommer....

Båda texterna är kopierade från nätet - googlade bara tittlarna. Bra böcker båda två! Speciellt Djävulen och Gud, som är ett väldigt "nytänkande" och annorlunda koncept. :)

stridis
2009-12-13, 21:28
Kanske inte passar riktigt men känner att jag måste slå ett slag för en annan jättelättläst bok nämligen "Himmel över Everest".


"David Lagercrantz vet hur samspelet mellan oss människor fungerar eller inte fungerar, beroende på situation. Han vet det och som han kan skriva om det! Det är en imponerande berättelse" -Gefle Dagblad

Ristretto
2009-12-13, 21:32
The Dirt, The Heroin Diaries, Slash (Saul Hudsons självbiografi)... Om man gillar biografier vill säga.

bear.flowertwig
2009-12-13, 21:58
The Game. Jo faktiskt :)

Apos78
2009-12-13, 22:02
Kim Stanley Robinsons Mars-trilogi. Om du gillar SF och tål att läsa engelska. Kräver dock en del tankearbete men det är det värt.

bear.flowertwig
2009-12-13, 22:09
Orwell - Djurfarmen. Den måste du bara läsa om du inte gjort det!


från Wiki:

Djurfarmen (även utgiven som Djurens gård: en saga, i original Animal Farm: A Fairy Story) är en satirisk roman och fabel av George Orwell från 1945.

Boken handlar om en bondgård, Manor Farm, där djuren bestämmer sig för att göra uppror mot bonden. Efter att djuren gjort uppror börjar gården att utvecklas till det bättre då djuren får mer mat. De som styr farmen är grisarna Snöboll och Napoleon. Den goda tiden slutar när Snöboll blir bortjagad av hundar på befallning av Napoleon. Napoleon tar över gården och anklagar Snöboll för att ha stått på bondens sida. Gården utvecklas till en hemsk diktatur och alla de orättvisor som funnits under bondens regim kommer tillbaka.

Boken kan jämföras med utvecklingen i Sovjetunionen och karaktärerna kan jämföras med de som styrde Sovjet, Napoleon kan jämföras med Stalin och Snöboll kan jämföras med Trotskij som blev bortjagad från Sovjetunionen och sedan dödad. Inga av djuren kommer ihåg hur det var innan de jagade iväg bonden men de utgick från att det är bättre nu. Sakta, sakta inser de att något är fel och Napoleon förvandlas från gris till människa från fyrbent utan kläder till tvåbent med kläder. Orwell skrev i inledningen till originalupplagan att boken visserligen i första hand handlar om Sovjetunionen men att förhållandena inte var mycket annorlunda i England.

xodd
2009-12-13, 22:17
Rolig tråd. Kan tipsa om

I trygghetsnarkomanernas land : Sverige och det nationella paniksyndromet av David Eberhard

Ingen tar skit i de lättkränktas land av David Eberhard.

Tyvärr upprepar han sig lite i båda böckerna, men har man överseende med det tycker jag det är två helt klart läsvärda böcker som manar lite till eftertanke.