handdator

Visa fullständig version : Ökad risk för diabetes av högproteinkost


King Grub
2009-12-04, 16:12
Objective- Dietary recommendations are mainly focused on relative dietary fat and carbohydrate content in relation to diabetes risk. Meanwhile, high protein diets may contribute to disturbance of glucose metabolism, but evidence from prospective studies is scarce. We examined the association between dietary total, vegetable, and animal protein intake and diabetes incidence and whether consuming 5 energy% from protein at the expense of 5 energy% from either carbohydrates or fat was associated with diabetes risk.

Research Design and Methods- A prospective cohort study was conducted among 38,094 participants of the EPIC-NL study. Dietary protein intake was measured with a validated food-frequency questionnaire. Incident diabetes was verified against medical records.

Results- During 10 years follow-up, 918 incident diabetes cases were documented. Diabetes risk increased with higher total protein (HR (95%CI) highest vs. lowest quartile: 2.15 (1.77-2.60)) and animal protein (2.18 (1.80-2.63)) intake. Adjustment for confounders did not materially change these results. Further adjustment for adiposity measures attenuated the associations. Vegetable protein was not related to diabetes. Consuming 5 energy% from total or animal protein at the expense of 5 energy% from carbohydrates or fat increased diabetes risk.

Conclusions- Diets high in animal protein are associated with an increased diabetes risk. Our findings also suggest a similar association for total protein itself instead of only animal sources. Consumption of energy from protein at the expense of energy from either carbohydrates or fat may similarly increase diabetes risk. This indicates that accounting for protein content in dietary recommendations for diabetes prevention may be useful.

Diabetes Care. 2009 Oct 13. Dietary Intake of Total, Animal, and Vegetable Protein and Risk of Type 2 Diabetes in the EPIC-NL Study.

http://care.diabetesjournals.org/content/early/2009/10/06/dc09-1321.long

Rexxar
2009-12-05, 01:51
Gäller dem här resultaten för styrketränare också? Då styrketräning sänker insulinet(?).

Eddie Vedder
2009-12-05, 07:01
Gäller dem här resultaten för styrketränare också? Då styrketräning sänker insulinet(?).

Fysisk aktivitet var en av de confounders för vilka man kontrollerat men mer än att man själv fick ange sin fysiska aktivitet i ett formulär framgår inte.

Physical activity was assessed using a questionnaire validated in an elderly population (20), and categorized after calculating the Cambridge Physical Activity Score. Because we could not calculate a total physical activity score for 14% of all participants, we imputed missing scores using single linear regression modeling.

Att döma av diskussionen verkar den svåraste slutsatsen vara huruvida kostkällor i form av mjölkprodukter och kött i sig är större diabetsrisker än proteinintaget som sådant.

D.v.s. att högre konsumtion av mejeriprodukter och kött per se är en riskmarkör och att den höga konsumtionen dessutom bidrar till ett högt proteinintag även om den siffran i sig (siffran för protein/dag) är mindre väsentlig. Oavsett vilket är det ju inga goda Kolozzeumnyheter.;)

Thus far, it is unclear whether a potential harmful effect of protein on diabetes is caused by high protein sources, such as meat, or by protein per se. Several studies related higher red, mainly processed, meat intake with increased diabetes risk (2,9-12).

[...]

Moreover, after correction for meat or dairy intake, the association between total and animal protein and diabetes remained, suggesting a detrimental role for protein per se in diabetes risk.

[...]

Because the majority of protein intake in our study is from animal sources, one might think the association with total protein is merely driven by the association with animal protein. However, when we corrected the association between total protein and diabetes for animal protein, the association attenuated but remained present (model 3, HRQ4 1.46 (0.96-2.25)). Similarly, adjusting total protein for several sources of animal protein intake, like meat, did not explain the entire association. This indicates that part of the association between total protein and diabetes indeed seems to be explained by animal protein intake, but that a role for total protein cannot be excluded.

Liven
2009-12-05, 20:05
Det verkar ha kommit lite fler studier nu om dieten LCHF, och 'negativa' såna svar.
Bra med studierna, innan känns det som att alla har trott att det är det ända, och perfekta.

mikaelj
2009-12-05, 20:28
Det verkar ha kommit lite fler studier nu om dieten LCHF, och 'negativa' såna svar.
Bra med studierna, innan känns det som att alla har trott att det är det ända, och perfekta.

"Ökad risk för diabetes av högproteinkost."

Vad har det med LCHF att göra?

Notera särskilt följande: Consuming 5 energy% from total or animal protein at the expense of 5 energy% from carbohydrates or fat increased diabetes risk.

Sniggel
2009-12-05, 20:52
Det verkar ha kommit lite fler studier nu om dieten LCHF, och 'negativa' såna svar.
Bra med studierna, innan känns det som att alla har trott att det är det ända, och perfekta.

"Ökad risk för diabetes av högproteinkost."

Vad har det med LCHF att göra?

Notera särskilt följande: Consuming 5 energy% from total or animal protein at the expense of 5 energy% from carbohydrates or fat increased diabetes risk.

Precis. lchf-are rekommenderar väl aldrig ett högre proteiintag?

Dock tror jag att någon som är aktiv och styrketränar och även siktar på att äta större mängd protein, inte löper större risk att få diabetes än någon som är inaktiv och äter lagom mängder protein. Aktivitet i sig är rätt bra för att undvika att utveckla diabetes. Sen spelar ju genetiken in också förstås men den kan man inte påverka.

Eddie Vedder
2009-12-05, 20:56
Sen spelar ju genetiken in också förstås men den kan man inte påverka.

Det var också en confounder man kontrollerade för. Eller i alla fall så gott man kan, mer än att deltagarna får ange om diabetes finns i släkten eller ej är ju dock svårt att genomföra.

Men i vilket fall som helst har man i studien försökt så gott det går att bortse från genetiskt sämre förutsättningar.

mikaelj
2009-12-05, 21:04
Till min tidigare anmärkning...

Med tanke på hur mycket protein medelbyggaren äter borde de om några vara oroliga. Dessutom företrädelsevis vassle- och kaseinprotein som är särskilt bra på att frisätta insulin och IGF-1 (som malfunction tog upp i en tråd i närheten).

Men är det verkligen någon i praktiken som tror att samma byggare kommer få diabetes? Att LCHF dessutom framgångsrikt används för att häva (typ 2-)diabetes talar ju ännu mer emot det faktum.

Apos78
2009-12-05, 21:11
Att LCHF dessutom framgångsrikt används för att häva (typ 2-)diabetes talar ju ännu mer emot det faktum.

Vilket nu inte har något alls med denna studie att göra med avseende på de argument du själv nämnde ovan.

mikaelj
2009-12-05, 21:17
Vilket nu inte har något alls med denna studie att göra med avseende på de argument du själv nämnde ovan.

Helt riktigt. Det var mot Livens argument, inte studien.

Apos78
2009-12-05, 21:44
Helt riktigt. Det var mot Livens argument, inte studien.

Jag är åter på banan :cool:.

Bozar
2009-12-06, 00:48
Det är en intressant studie, jag skulle vilja se en liknande studie för att se om det även finns ett samband med den antikroppsorsakade diabetesen.

Dock så tror jag risken är liten för seriösa tränande, däremot inaktiva bantare som försöker skära ner på kaloriintaget med proteindrinkar men de flesta ämnen är säkert skadliga på ett eller annat sätt vid fysisk inaktivitet.

Grandmaster
2009-12-06, 05:29
Det är en intressant studie, jag skulle vilja se en liknande studie för att se om det även finns ett samband med den antikroppsorsakade diabetesen.

Dock så tror jag risken är liten för seriösa tränande, däremot inaktiva bantare som försöker skära ner på kaloriintaget med proteindrinkar men de flesta ämnen är säkert skadliga på ett eller annat sätt vid fysisk inaktivitet.

Ytterst osannolikt att en hypoenergetisk kosthållning skulle leda till diabetes, oavsett näringssammansättning.

Bozar
2009-12-07, 15:11
Ytterst osannolikt att en hypoenergetisk kosthållning skulle leda till diabetes, oavsett näringssammansättning.

Inte så osannolikt som man kan tro, det är inte helt ovanligt att Gastric Bypass patienter får diabetes efter operationen trots att de äter hypoenergetiskt.

z_bumbi
2009-12-07, 15:25
Precis. lchf-are rekommenderar väl aldrig ett högre proteiintag?

Jo så så det är i högsta grad relevant men det är också troligen lika relavant för alla dieter med högt intag av protein. Däremot skulle jag inte direkt göra kopplingen lågkolhydrat/högt fett till just den här studien.

mikaelj
2009-12-07, 15:26
Jo så så det är i högsta grad relevant.

Va?

z_bumbi
2009-12-07, 15:28
Va?

Vad undrar du över?

mikaelj
2009-12-07, 15:30
Vad undrar du över?

Jag förstår inte vad du skriver. Har du lust att förtydliga?

z_bumbi
2009-12-07, 16:21
Jag förstår inte vad du skriver. Har du lust att förtydliga?

Att det är, eller kan vara, relevant för en diet med lite kolhydrater och mycket fett eftersom en sådan beteckning inte på något sätt anger hur mycket protein någon äter.

mikaelj
2009-12-07, 18:36
Att det är, eller kan vara, relevant för en diet med lite kolhydrater och mycket fett eftersom en sådan beteckning inte på något sätt anger hur mycket protein någon äter.

*suck* du gör dig verkligen till va?

Med LCHF menar man i Sverige enbart vad som förespråkas typiskt av Annika Dahlqvist, SSS, etc., och det är inte en högproteindiet, tvärtom.

Apos78
2009-12-07, 18:51
Inte så osannolikt som man kan tro, det är inte helt ovanligt att Gastric Bypass patienter får diabetes efter operationen trots att de äter hypoenergetiskt.

Jag är mer bekant med det motsatta - att diabetiker som genomgår en GBP får en klart förbättrad metabol kontroll, även innan någon vikt försvunnit. Men det betyder givetvis inte att det du säger inte stämmer, bara att jag inte hört om det.

z_bumbi
2009-12-07, 19:19
*suck* du gör dig verkligen till va?

Med LCHF menar man i Sverige enbart vad som förespråkas typiskt av Annika Dahlqvist, SSS, etc., och det är inte en högproteindiet, tvärtom.

Nej men i de kretsarna gör de den tolkningen. När jag läser en text där begreppet förekommer så måste jag alltså även kolla i vilket sammanhang det är. Sen kan man tycka vad man vill om LCHF som begrepp då det är ganska så oklart exakt vad det syftar på då gränserna är väldigt glidande och att om man vill beskriva vad man menar får man antingen välja något annat begrepp eller lägga till en bra beskrivning.
Vad är SSS?

I det här fallet så var sambandet däremot proteinhalten som sådan och då spelar kanske inte den övriga sammansättningen så stor roll.

mikaelj
2009-12-07, 19:19
[url=http://www.medscape.com/viewarticle/462525]Gastric Bypass Resolves More Than 80% of Cases of Type 2 Diabetes[/quote]

Enklare med lågkolhydratkost förstås.

mikaelj
2009-12-07, 19:24
Nej men i de kretsarna gör de den tolkningen.

Vilka kretsar syftar du på med "de"?

När jag läser en text där begreppet förekommer så måste jag alltså även kolla i vilket sammanhang det är. Sen kan man tycka vad man vill om LCHF som begrepp då det är ganska så oklart exakt vad det syftar på då gränserna är väldigt glidande och att om man vill beskriva vad man menar får man antingen välja något annat begrepp eller lägga till en bra beskrivning.

Men nu stod det inte LCHF den här studien, eller ens LC, bara "HP": Consuming 5 energy% from total or animal protein at the expense of 5 energy% from carbohydrates or fat increased diabetes risk.

Vad är SSS?

Sten Sture Skaldeman.

I det här fallet så var sambandet däremot proteinhalten som sådan och då spelar kanske inte den övriga sammansättningen så stor roll.

Precis. Du borde vara mer oroad för alla byggare som äter 2-3-4g/kg, istället.

The Ross Sisters
2009-12-08, 13:52
Hur mkt protein/kg bör man ligga för att minimera risken för diabetes men ändå få i sig så mkt protein man behöver?

Doctor Snuggles
2009-12-08, 13:58
Att det är, eller kan vara, relevant för en diet med lite kolhydrater och mycket fett eftersom en sådan beteckning inte på något sätt anger hur mycket protein någon äter.

Anger man hur mycket fett och kolhydrater man ska äta, antingen procentuellt eller isokaloriskt, så har man också angett hur mycket protein man äter. Det är väl rätt självklart.

Tolkia
2009-12-08, 14:12
Precis. Du borde vara mer oroad för alla byggare som äter 2-3-4g/kg, istället.
Två fel gör iofs inte ett rätt. Inte för att jag är intresserad av att utveckla diskussionen, men för att du kom med ett våldsamt uselt argument där. Du kan bättre.

mikaelj
2009-12-08, 14:15
Två fel gör iofs inte ett rätt. Inte för att jag är intresserad av att utveckla diskussionen, men för att du kom med ett våldsamt uselt argument där. Du kan bättre.

Jag kände mig påhoppad och gjorde en knäryck-reaktion, som det heter. Jag känner ofta att z_bumbi verkar ha ett horn i sidan åt mig.

... men varför är argumentet så dåligt, tycker du? Om högproteinkost är dåligt, oavsett fördelning av fett och kolhydrater, borde det vara högst relevant just för kroppsbyggare som traditionellt äter väldigt mycket protein.

Bozar
2009-12-08, 15:54
Jag är mer bekant med det motsatta - att diabetiker som genomgår en GBP får en klart förbättrad metabol kontroll, även innan någon vikt försvunnit. Men det betyder givetvis inte att det du säger inte stämmer, bara att jag inte hört om det.

Jag skrev inget om att det inte kan förbättra insulinkänsligheten för befintliga diabetespatienter men det förekommer att kraftigt överviktiga som mot förmodan inte haft diabetes innan kan få det efter operationen. Om detta hade hänt oavsett vet man inte men man vet att det hänt efter operationen.

Apos78
2009-12-08, 15:58
Jag skrev inget om att det inte kan förbättra insulinkänsligheten för befintliga diabetespatienter men det förekommer att kraftigt överviktiga som mot förmodan inte haft diabetes innan kan få det efter operationen. Om detta hade hänt oavsett vet man inte men man vet att det hänt efter operationen.

Ok. Intressant.

Tolkia
2009-12-08, 16:00
... men varför är argumentet så dåligt, tycker du? Om högproteinkost är dåligt, oavsett fördelning av fett och kolhydrater, borde det vara högst relevant just för kroppsbyggare som traditionellt äter väldigt mycket protein.
Jag är lite osäker på om du driver med mig, eller om du på allvar inte själv ser varför det är dåligt att försvara en grupp med "du borde bry dig om den där gruppen istället, de har minsann problem, de". Typ som det eviga argumentet i drogdebatten; "nananana, du säger att cannabis är dåligt, du borde titta på ALKOHOLEN!1!" Något blir ju inte bättre (om det nu är dåligt) för att det finns andra saker i världen som är dåliga. I en diskussion som den här, där det är ganska osäkert vad som är bra och dåligt, och det t.o.m. är osäkert vilken grupp som egentligen är vilken blir det bara konstigt.