handdator

Visa fullständig version : Står still/går upp i vikt.


JohanC
2009-12-04, 13:57
Hej

Har gått ner från 90 kg till 75 på 7 veckor ungefär. Under dom här 7 veckorna har jag varit sjuk i 1 vecka och jag har heller inte gymmat ett dugg.

Nu har jag gjort så här att jag springer varannan dag 30 minuter och varannan dag styrketränar jag (hållt på så i 7 dagar). Men jag verkar stå still på 75kg (eller till och med gått upp något halv kilo) sen jag börja styrketräna. Beror det på att jag hamnar på överskott? Det skulle vara väldigt märkligt eftersom jag går 45 minuter varje morgon och eftermiddag dom dagarna jag styrketränar. Jag äter jävligt bra mat också.

Jag kanske har gått upp ett halvt kg sen jag börja med att köra månd: styrka, tisd: löpning, onsd: styrka, osv hela veckan ut. Vad beror det på om det inte handlar om energi överskott? Kan det vara så att musklerna börjar "komma" igång efter uppehållet? Jag försöker bara tänka logiskt nu, förmodligen låter det idiotiskt.

Fråga två:

Light produkter såsom coca cola zero. Vad har sötningsmedlet för negativ effekt för kroppen? Jag har nämligen under den här veckan druckit Icas apelsin light produkt som innehåller 15 kalorier per flaska (1,5 liters).

King Grub
2009-12-04, 14:05
Har du börjat styrketräna lagras det in mer energi i musklerna, i form av glykogen, och varje gram glykogen binder sedan ytterligare 2.7 gram vatten, vilket kan förklara en initial viktuppgång.

Det finns inga vetenskapligt visade negativa aspekter med sötningsmedel vid normal konsumtion. Med din vikt ligger Acceptabelt Dagligt Intag på över 4 liter.