handdator

Visa fullständig version : Effekten av hög- och lågglykemisk föda på intensiv intervallträning


King Grub
2009-12-04, 10:23
The glycemic index (GI) of a preexercise meal may affect substrate utilization and performance during continuous exercise.

PURPOSE: To examine the effects of low- and high-GI foods on metabolism and performance during high-intensity, intermittent exercise.

METHODS: Seven male athletes participated in three experimental trials (low-GI, high-GI, and fasted control) separated by approximately 7 days. Foods were consumed 3 h before (approximately 1.3 g x kg(-1) carbohydrate) and halfway through (approximately 0.2 g x kg(-1) carbohydrate) 90 min of intermittent treadmill running designed to simulate the activity pattern of soccer. Expired gas was collected during exercise to estimate substrate oxidation. Performance was assessed by the distance covered on five 1-min sprints during the last 15 min of exercise.

RESULTS: Respiratory exchange ratio was higher and fat oxidation lower during exercise in the high-GI condition compared with fasting (P < .05). The mean difference in total distance covered on the repeated sprint test between low GI and fasting (247 m; 90% confidence limits +/-352 m) represented an 81% (likely, probable) chance that the low-GI condition improved performance over fasting. The mean difference between high GI and fasted control (223 m; +/- 385 m) represented a 76% (likely, probable) chance of improved performance. There were no differences between low and high GI.

CONCLUSIONS: When compared with fasting, both low- and high-GI foods consumed 3 h before and halfway through prolonged, high-intensity intermittent exercise improved repeated sprint performance. High-GI foods impaired fat oxidation during exercise but the GI did not appear to influence high-intensity, intermittent exercise performance.

Int J Sports Physiol Perform. 2009 Sep;4(3):367-80. The effects of low- and high-glycemic index foods on high-intensity intermittent exercise.

Dreas
2009-12-04, 15:37
Intressant, tycker att snabba kolhydrater får mindre och mindre att göra i en normal persons kost, gäller båda undersökningarna imo.

skaparn
2009-12-05, 08:17
Intressant, tycker att snabba kolhydrater får mindre och mindre att göra i en normal persons kost, gäller båda undersökningarna imo.

Tja, nu var ju detta intag även 3 timmar före träning, och där kan jag hålla med dig. Men jag upplever mycket goda resultat av att inta malto just innan hård ansträngning, men har å andra sidan inte testat att använda några långsamma kolhydrater i samma syfte. Sedan reserverar jag mig också eftersom man i den här studien hade intagit kolhydraterna halvvägs in på passet.

Vad ser du för nackdelar med snabba kolhydrater kring träning? Med "kring" avser jag alltså inte tre timmar innan.

Men om jag skulle tillämpa låg-GI-regim, då skulle jag behöva börja greja med långsamma kolhydrater i flytande form, och då kommer jag inte på annat än fruktos.

Dreas
2009-12-05, 13:07
Tja, nu var ju detta intag även 3 timmar före träning, och där kan jag hålla med dig. Men jag upplever mycket goda resultat av att inta malto just innan hård ansträngning, men har å andra sidan inte testat att använda några långsamma kolhydrater i samma syfte. Sedan reserverar jag mig också eftersom man i den här studien hade intagit kolhydraterna halvvägs in på passet.

Vad ser du för nackdelar med snabba kolhydrater kring träning? Med "kring" avser jag alltså inte tre timmar innan.

Men om jag skulle tillämpa låg-GI-regim, då skulle jag behöva börja greja med långsamma kolhydrater i flytande form, och då kommer jag inte på annat än fruktos.Onödiga kcal, tar hellre och äter rejält med mat när jag kommer hem istället. Sålänge man inte tränar flera pass per dag eller ska träna samma muskelgrupp inom 24timmar så är ju den snabba återhämtningen värd väldigt lite också. Låg gi = bättre prestation vid nästkommande pass jämfört med hög gi.

För pepp före passet finns koffein eller liknande, fast du kanske vill åt energin?

Sniggel
2009-12-05, 13:47
Tja, nu var ju detta intag även 3 timmar före träning, och där kan jag hålla med dig. Men jag upplever mycket goda resultat av att inta malto just innan hård ansträngning, men har å andra sidan inte testat att använda några långsamma kolhydrater i samma syfte. Sedan reserverar jag mig också eftersom man i den här studien hade intagit kolhydraterna halvvägs in på passet.

Vad ser du för nackdelar med snabba kolhydrater kring träning? Med "kring" avser jag alltså inte tre timmar innan.

Men om jag skulle tillämpa låg-GI-regim, då skulle jag behöva börja greja med långsamma kolhydrater i flytande form, och då kommer jag inte på annat än fruktos.

Finns det inte ett pulver som heter palatinos (vet inte om det är produktnamnet eller ämnet) som har lågt gi. Jag förstår om du inte kan tänka dig att börja knapra på rågbrödsskivor kring träning och sen ge dig på cykeln igen :)