handdator

Visa fullständig version : Utgångsdatum för smör


C.E.J.
2009-12-04, 10:10
Har en bytta smör med utgångsdatumet 7/1, men det har börjat mögla sen åtminstone en vecka tillbaka. Why?

haa
2009-12-04, 10:50
Paketet kanske har varit halv öppet i kylen? Det brukar hända ;p

Eddie Vedder
2009-12-04, 11:00
Har du kontaminerat smöret med brödsmulor?

Använder man smörkniven fram och tillbaka mellan bröd och smör ökar risken för kontaminering. Smör har ju 80% fett och lite vatten så risken är mindre men har man ett lättmargarin är risken större. Lättmargarin är ju utspätt med massa vatten och gör det mindre hållbart.

the Wire
2009-12-04, 11:07
Helt ärligt så har jag aldrig i mitt liv sett smör mögla, möjligen härskan lite grand. Trodde även att man kunde ha smör framme i rumstemperatur relativt länge utan att det hände något med det men det, att göra smör är väl ett sätt att konsevera näringsämnena i mjölken, precis som ystning?

Det måste väl nästan vara som eddie säger, högre vattenhalt alternativt kontaminering?

C.E.J.
2009-12-04, 11:44
Har du kontaminerat smöret med brödsmulor?

Använder man smörkniven fram och tillbaka mellan bröd och smör ökar risken för kontaminering. Smör har ju 80% fett och lite vatten så risken är mindre men har man ett lättmargarin är risken större. Lättmargarin är ju utspätt med massa vatten och gör det mindre hållbart.

Bullseye! Det är ett lättmargarin, och smöret som börjat mögla är det jag skrapat av från smörkniven!

http://img142.imageshack.us/img142/9325/vedder.jpg

Eddie Vedder
2009-12-04, 13:54
Bullseye! Det är ett lättmargarin, och smöret som börjat mögla är det jag skrapat av från smörkniven!

http://img142.imageshack.us/img142/9325/vedder.jpg

Är det lättmargarin så skriv lättmargarin. Att skriva smör är ju som att skriva fläskfilé när man menar hot dogs.;)

Fru_Flisa
2009-12-05, 08:44
När förpackningen väl är bruten så är hållbarheten bara 2 veckor, även om bäst före datumet är ett senare har jag sett på lätt-margarinbyttan.