handdator

Visa fullständig version : Periodisk Fasta, Gör jag rätt?


Heppez
2009-12-03, 19:45
Hejsan... jag har tränat ungefär ett halvår från och till nu, nu tänkte jag prova periodisk fasta.. Men jag undrar om någon kunnig inom detta område kunde berätta för mig om jag gör rätt eller fel?

Här är hur en dag ser ut för mig

07.00Vaknar ...
Dricker 2 koppar grönt te..
09.00 - skolan
11.00 - Lunch i skolan. Här äter jag minimalt med grönsaker och dricker vatten.
Runt 6 - Gymmar
Efter gymmet när jag kommer hem tar jag en gainer och äter jag vad som finns lagat hemma pasta,potatis,ris med kött eller fisk till. STOR PORTION.

På kvällen runt 8 tar jag ytterliggare en gainer och kanske någon macka..
Detta är träningsdagarna..

På dem lediga dagarna äter jag ytterst små måltider.. 1-2 måltider / dag

Är det såhär jag ska göra eller är det helt fel?

Tacksam för svar...

Heppez
2009-12-03, 19:46
Tränar för övrigt 5 dagar / Veckan...

Ristretto
2009-12-03, 20:07
Varför gainer på kvällen? Jag skulle satsat på något med långsammare kolhydrater då.

Heppez
2009-12-03, 20:07
Som typ?

Danne E
2009-12-03, 20:16
fullkornsris

Heppez
2009-12-03, 20:26
Hmm, kan bli jobbigt med ett lagat mål till på kvällen.. Finns det inget annat man kan ta för långsamma kolhydrater?

malfunction
2009-12-03, 20:28
Du kör 9 timmars ätfönster och 15 timmars fasta vilket är helt ok men det vanliga är 8-16, bara så du vet :). Varför du äter minimalt med grönsaker till lunch förstår jag inte, grönsaker är utmärkt under deff.
Det är bra att du lägger din största måltid efter träningen men jag ifrågasätter också varför du tar en gainer och inte äter vanlig mat...?
I övrigt skulle du kunna ta BCAA eller EAA innan träningspasset men det är såklart inget måste.

patrikjo
2009-12-03, 20:29
Du menar alltså att du får i dig hela ditt dagsbehov på bara ett mål?
Och äter du i princip ingenting alls på dagar du inte tränar?

Heppez
2009-12-03, 20:35
Tack Malfunction, info som verkligen hjälper..
EAA kommer jag att köpa..
Så du tycker att jag ska äta rikligt med grönsaker under skollunchen?
Jag äter riktig mat vid 4-halv 5.. men behöver ett mål till som jag ser det.. dock har jag inte möjligheterna att få ett lagat mål till.. kan en sån här funka??
Kom på att man kan inte får länka men såhär står det.. 350 kcal per portion..
-Den perfekta måltidsdrinken är här!
GI 12
40% protein
42% långsamma kolhydrater

Heppez
2009-12-03, 20:39
Oj jag skrev fel, jag äter riktigt mat efter mitt gympass....

Exhale_
2009-12-03, 20:39
Köp något schysst proteinpulver baserat på kasein (ex DoublePro). Gör en ordentlig shake med det och mjölk. Komplettera med några mackor. Sen är du home safe!

Heppez
2009-12-03, 20:47
Okej jag gör om och gör rätt.

07.00 - Grönt Te.
12.00 - Grönsaker
17.25 - EAA
17.30 - GYM
19.00 - MAT
20.00 - Långsamma kolhydrater av något slag. Någon slags av SLOW CARB kosttillskott...'

Hur känns detta?

Sniggel
2009-12-03, 20:47
Hejsan... jag har tränat ungefär ett halvår från och till nu, nu tänkte jag prova periodisk fasta.. Men jag undrar om någon kunnig inom detta område kunde berätta för mig om jag gör rätt eller fel?

Här är hur en dag ser ut för mig

07.00Vaknar ...
Dricker 2 koppar grönt te..
09.00 - skolan
11.00 - Lunch i skolan. Här äter jag minimalt med grönsaker och dricker vatten. Helt ok men förstår inte varför du undviker grönsaker?
17:00-18:00
Innan träningen bör du få i dig något eftersom det gått så lång tid sen lunchen, minimum är väl 6-10g EAA, alternativt en låg mängd gainer (eftersom du hade detta), eller så kan du äta en litet mellanmål 1 timme före som är proteinrikt, t ex en proteindrink med en frukt och en näve nötter
Runt 6 - Gymmar
Efter gymmet när jag kommer hem tar jag en gainer och äter jag vad som finns lagat hemma pasta,potatis,ris med kött eller fisk till. STOR PORTION.

På kvällen runt 8 tar jag ytterliggare en gainer och kanske någon macka..
Detta är träningsdagarna..

På dem lediga dagarna äter jag ytterst små måltider.. 1-2 måltider / dag

Är det såhär jag ska göra eller är det helt fel?

Tacksam för svar...

Har markerat med röd text. Annars ser det bra ut tycker jag, fast jag undrar varför du använder dig av periodisk fasta. Försöker du bli av med fett, eller bygga muskler eller vad är det som gäller just nu?

Sniggel
2009-12-03, 20:50
Okej jag gör om och gör rätt.

07.00 - Grönt Te.
12.00 - Grönsaker
17.25 - EAA
17.30 - GYM
19.00 - MAT
20.00 - Långsamma kolhydrater av något slag. Någon slags av SLOW CARB kosttillskott...'

Hur känns detta?

12:00 är lunch + grönsaker va?

20:00 ... Försök undvika att krångla till det med långsamma kolhydrater från kosttillskott, finns massor av mat där kolhydraterna är långsamma om du vill ha det, mycket nyttigare.

Annars tycker jag det ser bra ut, förutsatt att du når upp till den kalorimängd du behöver för vilket mål det nu är du har.

Heppez
2009-12-03, 20:50
Tack Sniggel.. Jadu, jag vill egentligen göra båda. Jag vill ner i fett men jag har endå inte så mycket fett att det känns extremviktigt att bli av med det.. har fått för mig att Periodisk fasta är idealiskt i min situation?

malfunction
2009-12-03, 20:54
Jag förstår inte varför du vill ta en gainer när du ska gå ner i vikt. Flytande kalorier (t.ex. protein- och gainershakes) mättar ofta dåligt jämfört med riktig mat och jag tror det är smartare att bli så mätt som möjligt på dom kalorierna "får" äta under deffen. Om kolhydraterna har lågt eller högt GI i din gainer spelar nog ingen större roll, det är fortfarande inte särskilt mättande.
Om du inte vill/har tid att laga något seriöst så käka frukt, kanske lite nötter och ta en kaseindrink. Du kan också göra många roliga saker med kvarg eller keso tillsammans med frukt utan att lägga ner mkt tid. Det är mkt bättre än någon "perfekt" måltidsdrink.

Sniggel
2009-12-03, 20:59
Ok, så prio är att bli av med fett?

Då har jag åsikter om dina gainers. Fast du kanske redan beslutat att plocka bort dem?

Ska man ner i vikt är det i 99,5% av fallen totalt onödigt att inta kolhydrater i pulverform (som gainers baseras på till ca 75-85%), så sluta gärna med det. Ta istället proteinpulver eller EAA vid de tillfällena beroende lite på. Eller skippa pulver helt om du kommer upp i ett bra proteinintag utan.
Vill man ner i vikt (vilket man vill om man vill bli av med fett, det är lättast så) så bör man fokusera på att få så mycket av kalorierna från mat som möjligt, och i andra hand från pulver.
Det var därför du fick tips om att äta grönsakerna bland annat, det ger stor volym i magen, men inte så mycket energi, och mättar bra, vilket är en fördel om du vill klara av att hålla dig till dieten.

Om jag kopierar ditt senaste förslag:

07.00 - Grönt Te.
12.00 - Lunch med Grönsaker
17.25 - EAA
17.30 - GYM
19.00 - MAT
20.00 - MAT igen (din macka/mackor och ett proteinpulver kanske?)

Så hade jag nog sagt något sånt här.

edit: läste fel, såg nu att det inte var extremviktigt att bli av med fett :p
Mina råd baserade jag på att du ville bli av med fett.

Heppez
2009-12-03, 20:59
Okej okej ... Vart kan man köpa Kvarg? Finns de på t.ex Willys?
Jag tror att jag börjar få en ganska klar uppfattning nu ...

Får bli EAA och Eiselt Double Pro jag beställer då? Så på kvällen tar jag en Double Pro och kanske 2 bananer och nån macka med Keso? Funkar det tror ni ?

Heppez
2009-12-03, 21:02
Ja men Sniggel det var väldigt bra att du skrev det endå. Jag kanske ska prioritera det endå, då jag kämpat mot vikten ett ganska bra tag och faktiskt lyckats gå ner 10kg.. Men nu på sista tiden efter sommaren och allt har jag gått upp lite igen och ska väl ner kanske 10 till eller något .. För min idealvikt.. Kanske ska börja i den änden och sedan öka mina intag för mer muskelökning.

Sniggel
2009-12-03, 21:04
Ja det är ju ett proteinrikt mål iaf.
Det hela beror ju på vad summan av allt du äter leder till, i slutändan.
Om du går ner i vikt av din kost och du styrketränar samtidigt bör du förlora mestadels fett så länge träningen är vettig (och har du tur så vinner du lite muskelmassa trots viktnedgången), om du går upp i vikt av den så bör det leda till mer muskelmassa och styrka, men även en viss mängd fett på köpet förmodligen.

Sniggel
2009-12-03, 21:05
Ja men Sniggel det var väldigt bra att du skrev det endå. Jag kanske ska prioritera det endå, då jag kämpat mot vikten ett ganska bra tag och faktiskt lyckats gå ner 10kg.. Men nu på sista tiden efter sommaren och allt har jag gått upp lite igen och ska väl ner kanske 10 till eller något .. För min idealvikt.. Kanske ska börja i den änden och sedan öka mina intag för mer muskelökning.

Det är du som bestämmer :)
Har du redan gått ner en hel del vet du nog själv hur mycket du behöver för att tappa i lagom takt.

Heppez
2009-12-03, 21:14
Tack så hemskt mycket för hjälpen! Tror detta blir skitbra... återkommer kanske nån gång! :D

Sniggel
2009-12-03, 21:15
Bumpa denna tråden isåfall och lycka till :)

JoeyP
2009-12-03, 21:21
Så här såg min dag ut idag

Slutade äta igår efter kl 21:00
Sover
04:45 - Vaknar
04:45 - 13:00 dricker bara vatten
13:00 - äter en 500kcal måltid (10gram EAA + 4ägg + 1brödbit + kaviar)
17:00 - träning 10g eaa före/efter
17:30 - middag Taiwokmix grönsaker stekt i milda + 150g tonfisk
20:30 - 1liter mjölk + lite "Nesquick" + 1burk tonfisk
21:00 fasta - 13:00

TOT: 160-170g Protein är det för lite???

Sniggel
2009-12-03, 21:24
Vad väger du? 80? (har för mig att du är rätt lång)
Om du inte deffar så är det nog en helt ok mängd.

JoeyP
2009-12-03, 21:27
Vad väger du? 80? (har för mig att du är rätt lång)
Om du inte deffar så är det nog en helt ok mängd.

Väger 75kg 175cm, och jag ska gå ner lite.

200g är väl max?

Det är ju ändå 2g/kroppsvikt vilket är rek i deffguide.

Sniggel
2009-12-03, 21:32
Ja det kan vara ett bra värde att ligga på. Jag vågar inte uttala mig om det är bättre att ligga högre än så, under deff, annat än att jag tror det. 2.5-3.0.
Jag tror också att EAA/BCAA gör att man kan ligga lägre och få samma muskelbesparande effekt. Men nu blev det mycket spekulationer från min sida.

JoeyP
2009-12-03, 21:39
Ja det kan vara ett bra värde att ligga på. Jag vågar inte uttala mig om det är bättre att ligga högre än så, under deff, annat än att jag tror det. 2.5-3.0.
Jag tror också att EAA/BCAA gör att man kan ligga lägre och få samma muskelbesparande effekt. Men nu blev det mycket spekulationer från min sida.

Aaa jo tänkte också det.

Alla mina proteinkällor är ju väldigt bra. Men jag ska försöka ligga lite högre då.

Tkr det är grymt jobbigt att få i sig mkt protein under deff.. Ska fan bara knapra EAA .. smidigt och lätt 50G om dagen :D

Psyla
2009-12-03, 21:40
Såhär ser en dag ut för mig..

14.00 - EAA

16.00 - EAA

EAA Träning EAA

18.00 Megamål

22.00 Megamål

JoeyP
2009-12-03, 21:41
Också funderat på att ta in lite EAA på dagen för att kunna få i mig tillräckligt med protein.

Heppez
2009-12-03, 21:44
Samma här! Ska inhandla EAA inom dem närsta dagarna.

Sniggel
2009-12-03, 21:47
Aaa jo tänkte också det.

Alla mina proteinkällor är ju väldigt bra. Men jag ska försöka ligga lite högre då.

Tkr det är grymt jobbigt att få i sig mkt protein under deff.. Ska fan bara knapra EAA .. smidigt och lätt 50G om dagen :D

170g protein är fortfarande en väldigt bra mängd, speciellt om det mestadels är fullvärdiga källor och en del av dem är rena EAA, då kan det säkert likställas med 200g "random" blandade proteinkällor eller mer.

JoeyP
2009-12-03, 22:06
Jag har ju lite tattigt Glutamin också haha. Kanske lika bra att dra i sig det också.

frambogir
2009-12-03, 23:03
EAA är min bästa kompis i diettider! :)

otherside
2009-12-04, 09:12
Också funderat på att ta in lite EAA på dagen för att kunna få i mig tillräckligt med protein.

Grandmaster uppmanar ju ej till intag av EAA under dagarna då tanken är att man skall ha ätit nog med protein för att ha aminosyror i blodet. Tanken med periodiskt fasta är ju att det ska underlätta och att man skall slippa det gamla byggartänket med katabol hit och dit:)
keep it simple som Martin hade sagt

snarlik
2009-12-04, 16:28
och Heppez, vad det gäller kvarg så finns det säkert på Willys. Billigast dock är på Lidl, där de har märket Milbona som kostar ca 11-12 kr för 500g.

Du kanske kan få dina föräldrar (läste mellan raderna att du inte bor själv) att köpa hem. De lär ju bara bli glada att du inte äter dem ut huset på dyra saker. Med kvarg (samma som Kesella) kan du göra massor, min favorit just nu är med mycket blåbär och lite lite chili

young_george
2009-12-04, 16:46
Grandmaster uppmanar ju ej till intag av EAA under dagarna då tanken är att man skall ha ätit nog med protein för att ha aminosyror i blodet. Tanken med periodiskt fasta är ju att det ska underlätta och att man skall slippa det gamla byggartänket med katabol hit och dit:)
keep it simple som Martin hade sagt

Inte därför man inte ska dricka EAA under dagen. Knappast så att intag av EAA komplicerar dagen något fruktansvärt för de flesta.

Snarare för att hålla låga insulinnivåer under fasteperioden.

JoeyP
2009-12-05, 11:23
Grandmaster uppmanar ju ej till intag av EAA under dagarna då tanken är att man skall ha ätit nog med protein för att ha aminosyror i blodet. Tanken med periodiskt fasta är ju att det ska underlätta och att man skall slippa det gamla byggartänket med katabol hit och dit:)
keep it simple som Martin hade sagt

Ah! Okej no EAA for me då!!

Tänkte kolla.. är det okej att ta fettförbrännande kapslar under fasta perioden.

Har nämligen en burk Thermo Speed som innehåller grönt te, koffein l-tyrosin och massa fettförbrännande ämnen, sänker även mättnaden och gör en pigg.

Hur är det om man fuskar med 1timme?

Jag fastar från 21-13.

Tänkte jag skulle börja äta redan klockan kvar i 12 idag (1timme tidigare) då jag börja jobba kl 12. Fasteperioden ligger väl ändå runt 14-16timmar?

phrack
2009-12-06, 16:11
Ah! Okej no EAA for me då!!

Tänkte kolla.. är det okej att ta fettförbrännande kapslar under fasta perioden.

Har nämligen en burk Thermo Speed som innehåller grönt te, koffein l-tyrosin och massa fettförbrännande ämnen, sänker även mättnaden och gör en pigg.

Ja, stimulantia som koffein fungerar riktigt bra under fastan. Håll koll på kroppen bara, 200 mg koffein på helt tom mage smäller högre än 200 mg på en fylld mage. Lite som alkohol.

Hur är det om man fuskar med 1timme?

Jag fastar från 21-13.

Tänkte jag skulle börja äta redan klockan kvar i 12 idag (1timme tidigare) då jag börja jobba kl 12. Fasteperioden ligger väl ändå runt 14-16timmar?

Inga problem enligt mig. Det blir så för mig då och då.

oath5
2009-12-06, 17:51
Saxat från Grandmasters blogg:

The fasted state is not an on/off switch

I often encounter questions that goes a little something like this

"...can I use milk/cream in my coffee during the fast?"

"...will I break the fat if I have a 1/2 cucumber during the fast?"

"...I accidentally drank a mouthful of regular Pepsi during the fast, is this considered a fast breaker?"

A: The fasted state is not an on/off switch that immediately gets turned off once you have a tiny amount of calories, like a lot of people seem to believe. The research is not clear on exactly what it is with fasting that causes the positive effects seen in the clinical trials, but some of the hypotheses revolve around

a) letting insulin levels drop below a certain threshold, rather than a semi-elevated state (which would be the case with a higher meal frequency approach)

b) creating an acute energy deficit (which you enter during the fast)

Note that I'm really dumbing this down to get my point across.

So, it's a question of a dose-response effect. Can you have some milk in your coffee? Sure, I wouldn't worry about it and I have it myself. Life would just be too damn boring with only black coffee, especially if you're used to having some milk with it. How much milk/cream? I would put the limit at 50 kcal total used throughout the fast. That's about 1 deciliter or 1/2 cup 2% milk.

Can you eat half a cucumber during the fast? Sure, I wouldn't worry about it, though I don't see the reason as to why you would do so. A cucumber won't fill you up, and eating something, anything, may actually stimulate hunger during the fast in some people. Not to mention the fairly strong hunger suppressive effects of fasting, which makes the need for eating something quite pointless.

In conclusion, use common sense and understand that the fasted state and the positive effects that may result from it isn't an on/off switch, or an 'all-or-nothing' kind of deal.

JoeyP
2009-12-06, 20:21
Okej ty Prhrack

Jag tänkte kolla en annan sak också.

Rek upplägg är ju att ligga runt 4gram protein per kilo kroppsvikt.

Men det är väl inte nåt man måste? För det hade väl mest med att man kunde ligga på högre underskott + för mättnadskänslorna?

Jag kör inte utan kolhydrater utan kör med ca 100gram om dagen.

Runt 30-40gram protein innan träning och resterande efter träning tills jag ligger runt 200g om dagen.

phrack
2009-12-06, 20:55
Rek upplägg är ju att ligga runt 4gram protein per kilo kroppsvikt.

Rekommenderat enligt vem? Jag tycker det låter lite väl mycket, "elda för kråkorna" som man brukar säga. Är det den termogena dieten du tänker på?

Periodisk fasta kan man nog inte ens kalla det för en diet. Det är mer ett sätt att strukturera sina måltider på som gör det lätt att gå på diet. Det är fortfarande energi in versus energi ut som gäller.

Runt 30-40gram protein innan träning och resterande efter träning tills jag ligger runt 200g om dagen.

Kommer nog funka bra.

JoeyP
2009-12-06, 21:49
Rekommenderat enligt vem? Jag tycker det låter lite väl mycket, "elda för kråkorna" som man brukar säga. Är det den termogena dieten du tänker på?

Periodisk fasta kan man nog inte ens kalla det för en diet. Det är mer ett sätt att strukturera sina måltider på som gör det lätt att gå på diet. Det är fortfarande energi in versus energi ut som gäller.



Kommer nog funka bra.

Aaaa okej! Jo tänkte också det. Japp tänkte på den termogena dieten av Grandmaster. Så den har ingenting med periodisk fasta att göra eller? Trodde typ de va samma.

Isf så passar det här upplägget PERFEKT för mig. Trivs skitbra hittils! Då det ända som är lite lite jobbigt är framtill den första måltiden.

Mvh :)

phrack
2009-12-06, 22:02
Aaaa okej! Jo tänkte också det. Japp tänkte på den termogena dieten av Grandmaster. Så den har ingenting med periodisk fasta att göra eller? Trodde typ de va samma.

Nja, du kan väl kombinera de två om du vill det men periodisk fasta är mer ett sätt att äta på som sagt. Den termogena dieten är just en diet, en ketogen sådan om jag inte minns helt fel. Något som Grandmaster skapade innan han började med sitt arbete kring periodisk fasta, tror jag.

Isf så passar det här upplägget PERFEKT för mig. Trivs skitbra hittils! Då det ända som är lite lite jobbigt är framtill den första måltiden.

Mvh :)

De flesta vänjer sig nog efter några dygn, jag gjorde det iallafall. Känner mig aldrig vrålhungrig längre.

JoeyP
2009-12-06, 22:16
Okej då vet jag! Tack för informationen Phrack! :)

Och andra sidan så är det ju inte bra att äta så mkt protein då det inte är bra för levern osv?... shit the same har inte tänkt testa iaf.

Yeahvlen
2009-12-07, 08:45
Det är en teoretisk gräns för vad som kan vara skadligt. Inget som är fastslaget att det är skadligt.