handdator

Visa fullständig version : Lunch i nordstan, Göteborg?


Bobbokrull
2009-12-03, 19:44
Tjena!

Tips på ngt bra och prisvärt lunchställe i nordstan, Göteborg? Kommer dit imorrn och ska fördriva lite tid där...så, alla tips mottages =)

xodd
2009-12-03, 19:47
Måste det vara i nordstan?

Krille 87
2009-12-03, 20:05
Tjena!

Tips på ngt bra och prisvärt lunchställe i nordstan, Göteborg? Kommer dit imorrn och ska fördriva lite tid där...så, alla tips mottages =)

Jag tycker bara det är skräp i nordstan faktiskt. Gå utanför, finns bra indiskt, husman, thai osv. Va vill du ha?

mikaelj
2009-12-03, 20:12
golden-days.com -- 80 kronor, ät så mycket du orkar. Stort utbud på salladsbordet (inkl. tonfisk, ägg, ost).

Jensens precis utanför Nordstan är ganska billigt för vad man får, om du har lite tid över.

Se även GPs krubbkoll (http://www.gp.se/matdryck/krog/1.253395-krubbkollen-hela-listan)

Scratch89
2009-12-03, 20:13
Precis utanför Nordstan, i brunnsparken, mitt emot Shock, så finns det en rätt så schysst thai/kinarestaurang som har buffé. Jag gillar det! Sen har du alltid Jensens Biffhus som ligger i Nordstanhuset fast på utsidan mot Brunnsparken.

mikaelj
2009-12-03, 20:18
Och på baksidan av Shock (om man går Fredsgatan upp och sen till vänster, mittemot Fröken Olsson ungefär) finns det en annan thairestaurant som också brukar ha buffé.

m96olsen
2009-12-03, 20:50
NFC (Nordstan Fried Chicken) på nya gatan.

Spagetti Del Diablo - på Pasta Prego är fin

Chrilli
2009-12-03, 21:02
Slimfood tycker jag gör god sushi + fräsch sallad.

Frankfurter och Cabannosy grill har rätt najs grejer också, annars tar det max 5 och ta sig ut på stan och äta också.

miss_incorrigible
2009-12-03, 23:15
Andrum, vegetariskt och ganska gott. *drool*

Östra Hamngatan, finns alldeles i närheten av Nordstan.

Sedan finns det en jättegod vegansk buffé att hitta på Hagabion i Linnéstan. Serveras 11:30 - 14. Hållplats Prinsgatan, max 10 min med spårvagn.

shadowfire
2009-12-03, 23:19
satan vad mkt tips.. jag får fan ta en tur inom stan nu innan deffen hör jag.
thaibuffé osv... aaaaaah! måste hitta en kinabuffé också.

Backbeat
2009-12-04, 00:50
Haiku Sushi på drottninggatan kan jag rekomendera varmt, max 10 minuter gångväg från nordstan om man inte kan Göteborg. Var där förra fredagen första gången och blev riktigt imponerad. Först en schysst misosoppa och sen plockar man valfri tallrikar från ett rullande band och betalar efter hur många tallrikar man tar. Inte dyrt och riktigt bra råvaror plus att man får se när de står och gör sushin

tsp
2009-12-04, 03:22
Precis utanför Nordstan, i brunnsparken, mitt emot Shock, så finns det en rätt så schysst thai/kinarestaurang som har buffé. Jag gillar det! Sen har du alltid Jensens Biffhus som ligger i Nordstanhuset fast på utsidan mot Brunnsparken.

Måste nog berätta något lite obehagligt för dig om det stället. Jag har en bekant som är ganska väl insatt i Göteborgs restaurangliv (arbetar/arbetat på ett flertal restauranger och har rätt goda kontakter). På hans nuvarande arbetsplats jobbar en del asiater/kineser, och dem har INTE något gott att berätta om den restaurang du lovordar. Det är tydligen rent allmänt riktigt dåliga rutiner i köket, snuskigt osv. Och det jag tyckte var värst att få berättat för mig är att om en gäst inte äter upp allt på tallriken tar dem helt sonika ut den i köket igen och fräser på matresterna igen och serverar till en annan gäst! Detta är inget skitsnack eller tomma rykten, utan det kommer från tidigare anställda på nämnd restaurang.

Enligt samma källor är det ungefär så det går till på många av de billiga kinakrogarna i staden, har dock inte några exakta namn på andra ställen.

Scratch89
2009-12-04, 07:20
Andrum, vegetariskt och ganska gott. *drool*

Ååååååh, där är det gott. Det luktar helt underbart när man kommer in där.

Haiku Sushi på drottninggatan kan jag rekomendera varmt, max 10 minuter gångväg från nordstan om man inte kan Göteborg. Var där förra fredagen första gången och blev riktigt imponerad. Först en schysst misosoppa och sen plockar man valfri tallrikar från ett rullande band och betalar efter hur många tallrikar man tar. Inte dyrt och riktigt bra råvaror plus att man får se när de står och gör sushin
Lite väl litet, bara. Det är så trångt att man får backa ut.


Måste nog berätta något lite obehagligt för dig om det stället. Jag har en bekant som är ganska väl insatt i Göteborgs restaurangliv (arbetar/arbetat på ett flertal restauranger och har rätt goda kontakter). På hans nuvarande arbetsplats jobbar en del asiater/kineser, och dem har INTE något gott att berätta om den restaurang du lovordar. Det är tydligen rent allmänt riktigt dåliga rutiner i köket, snuskigt osv. Och det jag tyckte var värst att få berättat för mig är att om en gäst inte äter upp allt på tallriken tar dem helt sonika ut den i köket igen och fräser på matresterna igen och serverar till en annan gäst! Detta är inget skitsnack eller tomma rykten, utan det kommer från tidigare anställda på nämnd restaurang.

Enligt samma källor är det ungefär så det går till på många av de billiga kinakrogarna i staden, har dock inte några exakta namn på andra ställen.

:(

martikainen
2009-12-04, 09:03
Jag är ingen göteborgare, men jag vet en favorit jag hade för några år sen när jag var där.
Inget så exotiskt som thai/kina eller så, men riktigt goda hamburgare!
Längst in (mot hamnen/parkeringshuset) och på ovanvåningen ligger/låg en restaurang som heter Lydias, de hade burgare och även tacosbuffé. Nu är detta några år sen dock.

Hittade länk till restaurangen: http://www.nordstan.se/shopping/butiker/nyalydiasdiner/nyalydiasdiner.php

xodd
2009-12-04, 10:19
satan vad mkt tips.. jag får fan ta en tur inom stan nu innan deffen hör jag.
thaibuffé osv... aaaaaah! måste hitta en kinabuffé också.

Kinesiska muren skall tydligen ha blivit helt okej nu efter dom bytt ägare. Har dock inte varit där själv än utan bara hört det via sambon.

Verbatim
2009-12-04, 11:26
Precis utanför Nordstan, i brunnsparken, mitt emot Shock, så finns det en rätt så schysst thai/kinarestaurang som har buffé. Jag gillar det! Sen har du alltid Jensens Biffhus som ligger i Nordstanhuset fast på utsidan mot Brunnsparken.

Maten är sådär tycker jag, som bäst, deras toaletter däremot måste vara det värsta jag sett, skit i toaletterna som inte är nerspolat, över hela toaletterna, överfyllda toaletter, papper med skit på sig överallt, toaholkar fylla med urin som inte går att spola ner (och som du knappast vill komma nära nog att ens försöka spola ner.). Hygienen på det stället är så bristande att min mat var påväg upp igen.

Kinesiska muren skall tydligen ha blivit helt okej nu efter dom bytt ägare. Har dock inte varit där själv än utan bara hört det via sambon.

Kinesiska muren har väll inte bytt ägare?

tsp
2009-12-06, 21:52
Maten är sådär tycker jag, som bäst, deras toaletter däremot måste vara det värsta jag sett, skit i toaletterna som inte är nerspolat, över hela toaletterna, överfyllda toaletter, papper med skit på sig överallt, toaholkar fylla med urin som inte går att spola ner (och som du knappast vill komma nära nog att ens försöka spola ner.). Hygienen på det stället är så bristande att min mat var påväg upp igen.



Kinesiska muren har väll inte bytt ägare?

Vad jag har hört ser det inte bättre ut i köket än på toaletterna heller..


Så vitt jag vet ägs kinesiska muren av familjen Chang från Hisingen?

mikaelj
2009-12-06, 22:25
Vi borde kombinera en Kolo-träff och efterföljande buffésvullande någon dag!

creperiet
2009-12-06, 23:19
Jensens bjuder som sagt på mycket kött.

First Hotel G, en trappa upp vid Nils Ericssonsterminalen (3min att gå) har ruggig salladsbuffé, både varmt och kallt. Rekommenderas verkligen.

Har du tid att promenera 5 min har du Kungstorget med Kungstorgskrogen (svensk husman á la bamba), Trattoria Skafferiet (plocka ihop fräsch sallad eller god pasta), Saluhallen med Grekiska Soppköket och husman hos Kåges eller Amanda Boman. Precis bredvid Biopalatset ligger Köttbullskällar'n med Nils Karlsson Pysslingköttbullar.

tsp
2009-12-08, 13:40
I saluhallen kan man annars äta riktigt god lunch! Dels finns ju kebaberian nära den västra sidan (inne i saluhallen) eller sopp-restaurangen med soppor för 45-60kr typ. Rekommenderar verkligen deras lins-soppa med vitlök!!