handdator

Visa fullständig version : Öka i chins


KimpaKompa
2009-12-03, 19:24
Jag har tränat ordentligt i ca två år och har kört chins som ett stående inslag i min träning. Med chins menar jag handflatorna vända från mig. Jag lyckades redan i början göra ca 15 st i första setet, ordentliga hela vägen ner. Men nu ligger jag fortfarande kvar på 15 strikta och en till med en del gungande uppåt.

Min fråga är då om det finns nån som satsat på att öka i chins och hur metoden såg ut? Har hört att Paolo Roberto hade en ide om att köra trappa 1,2,3 osv upp till sju och sen vända neråt igen. Mitt mål är att greja 20 snygga chins under, låt oss säga 2010.

ceejay
2009-12-03, 19:54
jag har stått stilla i typ ett halvår med -.- så tråkigt luls

oreng
2009-12-03, 20:07
Kör latsdrag med en vikt som är typ 15kg lättare än din kroppsvikt. Kör 20 reps.
Nästa pass kör du istället till failure med en 5 kilos hantel mellan benen.
Öka något kilo varje pass och se vad som händer.

Det går rätt trögt att göra framsteg i chins men har man tålamod så ökar man!

Librish
2009-12-03, 20:14
klarade du 15 strikta chins i början av din träning?

Morrris
2009-12-03, 20:26
Jag har tränat ordentligt i ca två år och har kört chins som ett stående inslag i min träning. Med chins menar jag handflatorna vända från mig. Jag lyckades redan i början göra ca 15 st i första setet, ordentliga hela vägen ner. Men nu ligger jag fortfarande kvar på 15 strikta och en till med en del gungande uppåt.

Min fråga är då om det finns nån som satsat på att öka i chins och hur metoden såg ut? Har hört att Paolo Roberto hade en ide om att köra trappa 1,2,3 osv upp till sju och sen vända neråt igen. Mitt mål är att greja 20 snygga chins under, låt oss säga 2010.

Växla tunga 5or med extravikt med mjölksyreträning i latsdrag. Lägg in maxningar då och då. Håll kroppsvikten.

KimpaKompa
2009-12-03, 21:06
Kör latsdrag med en vikt som är typ 15kg lättare än din kroppsvikt. Kör 20 reps.
Nästa pass kör du istället till failure med en 5 kilos hantel mellan benen.
Öka något kilo varje pass och se vad som händer.

Det går rätt trögt att göra framsteg i chins men har man tålamod så ökar man!

Låter som en idé. tack för tipsen

klarade du 15 strikta chins i början av din träning?

Striktheten kan nog kanske ifrågasättas men jag va inte helt färsk på träning innan men har väl kört lite mer engagerat efter det.

Någon som själv idag gör 20+ och vill berätta hur han tog sig dit?

Librish
2009-12-03, 22:02
anledningen till att jag frågade var, om du inte kör med fullt sträck i bottenläget nu kan du ju börja göra det, det gav mig bra resultat när jag bytte, antar att det ar variationen

siimon89
2009-12-03, 22:11
Om du vill bli starkare i chins ska du nog även försöka undvika att traina till failure. För att bygga styrka ska man helst undvika det.

KimpaKompa
2009-12-03, 22:33
anledningen till att jag frågade var, om du inte kör med fullt sträck i bottenläget nu kan du ju börja göra det, det gav mig bra resultat när jag bytte, antar att det ar variationen

Som jag tränar i dagsläget så sträcker jag ut hela vägen. Menar du att man kanske ska byta grepp och köra supinerat, pronerat och däremellan också?

Om du vill bli starkare i chins ska du nog även försöka undvika att traina till failure. För att bygga styrka ska man helst undvika det.

Frågan är om detta stämmer när målet är att jag vill klara av att göra fler repetitioner. Det är ju egentligen uthålligheten jag är ute efter och om jag inte kör till gränsen så kommer jag inte vidare heller? Jag säger varken att du har rätt eller fel utan menar bara på att jag inte siktar in mig på att lyfta 150 kg 8 ggr utan mina 75 kg så många gånger som möjligt.

StillAsleep
2009-12-03, 23:26
Grease the Groove, Pavel Tsatsouline

Googla fram den artikeln och läs och begrunda. Det går i korthet ut på att köra riktigt OFTA, men en bra bit ifrån failure.

Jag vet inte hur vedertagen denna strategi är, men i just chins fungerade det faktiskt för mig. Hade stått stilla på omkring 12RM i nästan ett år innan jag började köra detta.
Slutade helt med chins på gymmet och körde istället på stången hemma, ca 6 reps några gånger om dagen (förutom dagar då det var rygg/biceps på gymschemat). Någon enstaka maxning i veckan. Efter 6 veckor gjorde jag 18 reps.

Kanske kan vara värt att testa?

Danne2k
2009-12-04, 00:29
Någon som själv idag gör 20+ och vill berätta hur han tog sig dit?

Beror väl på om Morris är vaken fortfarande :naughty:..

Vazze
2009-12-04, 00:41
jag pangade ut 22 som min bästa. tränade så här: 9 sets, 5 rep var. så fort jag klarade 9x5, är det 9x6, osv tills man klarar 9 sets 10 reps. sen tog jag på min vikt väst och började göra om från början, 9 sets 5 reps fast med vikt :) chins äger. träna inte till failure och många sets för att öka!

good luck!

Scratch89
2009-12-04, 07:04
Något som hjälpte mig var att börja köra tungt med extravikt. Det är oftast starten som är det grisigaste när man ska göra många reps, men om du då har känt på med extravikten känns det betydligt enklare.

Morrris
2009-12-04, 15:43
Beror väl på om Morris är vaken fortfarande :naughty:..

Jag har ju faktiskt skrivit hur jag gjorde. Som Scratch säger gäller det att vänja sig vid en teknik som ger bra med fart i bottenläget. Extravikt är utmärkt.

anytime
2010-06-05, 11:35
lite liv åt tråden, om man nu ska köra 9set med 5 reps i varje, hur lång paus ska man då ta mellan varje set?

mikaelj
2010-06-05, 11:44
Tills du orkar göra 5 reps igen.

limenka
2010-06-05, 11:45
Morrris gör väl +40, om inte mer?

Har själv använt mig av Morrris tips. Man utvecklar verkligen ett bra bottenläge, speciellt om man kör med extra vikt.

anytime
2010-06-05, 11:57
jag har kört nu i 3 månader, maxar 17 stycken. 5set med 2min mellan varje. första 10reps+10kg 2min paus sen 13reps och sen resten av seten 10 reps, är det ett bra upplägg? eller kanske ska jag skippa den ni kallar för failure att man knappt klarar av den sista?

Mineur
2010-06-05, 12:41
Någon som själv idag gör 20+ och vill berätta hur han tog sig dit?

Måste fan ta å testa i veckan! :hbang:

Klarar 6x3 med en del extravikt utan större problem så ^^

anytime
2010-06-05, 12:49
målet är att klara 21, alltså att jag kan göra 20 stycken fast snygga ska dom vara!!

Ean
2010-06-05, 13:00
Mitt mål från början var att ens börja klara chins över huvud taget. Alltid bara klarat 2-3 halv taskiga, kass teknik mm. Började med X chins varje ryggpass så fick det ta så många set det tog helt enkelt. Tröttnade rätt fort dock och gick över till latsdrag. Nu efter några månader så testade jag chins igår igen. Klarade 8st strikta och 2 till fusk reps. Sjukt nöjd var jag. Gjorde 2 set till med 9 respektive 8. testade även att hålla längst ut och klarade 6 snygga reps.

Chrillee
2010-06-05, 13:41
Vart är Morris guide? Jag har satt upp 12 som mål för i år, gör 10 med nöd och näpe idagsläget.

limenka
2010-06-05, 13:47
Vart är Morris guide? Jag har satt upp 12 som mål för i år, gör 10 med nöd och näpe idagsläget.

Morrris kör ganska mycket självkomponerat vad gäller upplägg. Skicka iväg ett PM till han.

anytime
2010-06-05, 13:50
läste i denna tråden om man vill köra varje dag så ska man köra stege och då ska man ej göra failure http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=145845&highlight=chin&page=2

men hur många sekunders pauser ska man ta mellan varje steg 1 2 3 4 5 6 4 3 2 1?

limenka
2010-06-05, 13:56
Vila tills du orkar köra nästa set/antal?

anytime
2010-06-05, 14:06
brukar ta 15 sekunders pauser,,, fast vill veta exakt för att få så bra så möjlig resultat

limenka
2010-06-05, 14:09
brukar ta 15 sekunders pauser,,, fast vill veta exakt för att få så bra så möjlig resultat

23 sekunder, 5 hundradelar och 23 mikrosekunder. Vilar du så länge är du optimal och kommer få dina drömmars resultat.......................................... .................................

HulkH
2010-06-05, 14:17
Om du tränat i två år så har du väl blivit tyngre också, då blir det ju mer att lyfta?

Eller tänker jag helt knasigt nu :D

Gabriel174
2010-06-05, 14:48
Om du tränat i två år så har du väl blivit tyngre också, då blir det ju mer att lyfta?

Eller tänker jag helt knasigt nu :D

Förhoppningsvis så har du fått lite mer muskler också :D

Jockefoten
2010-06-05, 14:48
Mitt ordinarie upplägg för chins:
Pass 1: Tungt pass med tvåor
Pass 2: Medeltungt pass med femmor, sexor
Pass 3: Medelpass med antingen åttor eller tolvor.
Pass 4: Maxning i tre set.


Kör Chins cirka två gånger i veckan. Träningen ger ungefär en chin per cirkel.
Gör 27st i dagsläget.
Dock är armen paj så kör lätta pass hela tiden nu. Det funkar ungefär lika bra.

Arf Pingvin
2010-06-05, 15:02
Det är oftast starten som är det grisigaste när man ska göra många reps, men om du då har känt på med extravikten känns det betydligt enklare.

:Virro

Jag har aldrig någonsin upplevt att starten skulle vara grisig.