handdator

Visa fullständig version : Ang stela marklyft


challe
2009-12-03, 17:09
Då var det dags för mig att starta en ny tråd med lite frågor igen då..

Jag undrar lite om utförandet av stela marklyft. Eftersom det är en övning som det går att lassa på mycket vikt på vill jag att tekniken skall kännas bra innan jag vågar köra för fullt. Det känns även som det är en övning där det går att göra illa sig på rätt lätt om det brister i tekniken.

Därför tänkte jag höra om ni har lite tips på vanliga fel som folk brukar göra på denna övning.

Efter att jag har sökt runt här på forumet och tittat på massa youtubevideor så har jag förstått att det finns lite olika varianter på denna övning (som på så många andra)..

Huvudkomponenterna som jag har i huvudet när jag gör denna övning är iallafall att skjuta bak höften när jag böjer mig framåt, försöker ha rak rygg (varken svankad eller krummad), att benen är lite böjda samt att inte låta axlarna "hänga ner" not golvet.

Men som sagt, jag skulle bli väldigt tacksam om ni ville tipsa mig om lite vanliga fel på denna övning så jag slipper göra dem också.

Arf Pingvin
2009-12-03, 17:32
Håll ryggen rak. Gå inte djupare än rörligheten tillåter. Håll ryggen rak.

challe
2009-12-03, 17:44
Tänkte bara på det här med "gå inte längre än rörligheten tillåter". Med det menar du att jag inte skall gå längre än att jag klarar att hålla formen på ryggen va?

Seb74
2009-12-05, 12:04
Vad menas med ryggen rak?
Bröstryggen gör väl inget om den kutar tror jag, och svanken tror jag kan vara mellan svankad och rak, grejen är att man inte får tappa svanken så den rundas, DET tror jag är det enda man absolut ska akta sig för.
Spänna mage/bål och stabilisera där nere.

killenigrillen
2009-12-05, 12:19
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=139056&highlight=raka+marklyft
Bra tråd med de senaste tankarna kring stela/raka marklyft

Mega_man1000
2009-12-05, 16:07
hmm tänk på att det är hamstringen som ska få den största belastningen o jobba med dem det är alltså inte så att ryggen ska jobba utan endast stabilisera!