handdator

Visa fullständig version : Påläggsröror!


Tunroth
2009-12-03, 16:23
Vill bli inspirerad av vad som är gott att blanda i hop på mackan.
Gärna många med keso / kvarg /tonfisk. även andra är välkomna!

Just nu så har jag:

Avokado + vitlöks-färskost, kalkon/räkor/lax, keso, tomat och örtsalt:)

Har även gjort rödbetssallad
Kvarg, hackade rödbetor + saften från spadet av rödbetorna och örtsalt!
Ha tex sylta , skinka eller köttbullar på!

In med era! :D

Ch4rles
2009-12-03, 16:35
Tonfisk, ägg, kapris, rödlök, majonnäs, purjulök, paprika, fetaost, oliver och gurka blir en gudomlig gegga!

tsp
2009-12-03, 17:19
En stor burk tonfisk
En lagom stor klick kvarg
rödlök efter smak
nerhackade salladsblad
liiite lite olivolja
salt och peppar

EkarN
2009-12-03, 18:26
Vem blandar när färdig skagenröra finns?*cupid*

Tunroth
2009-12-03, 20:01
Vem blandar när färdig skagenröra finns?*cupid*

Gott som satans, men inget man kan äta mängder av :(

Zsara
2009-12-03, 20:18
Finhackade räkor, mosad avokado, basilika(fryst), örtsalt, salt gegga ihop allt och bred ut över mackan o paprikaslizar över det... Min absoluta favvo!! Man kan även variera o ta asiatiska kryddor(fryst) istället för basilikan eller skippa båda gott utan också!

Keso+ glanshammars linfröolja + avokado(mosad), örtsalt, salt Gegga ihop o bred på! Också en favorit! så MUMsiga båda två!

Som ni säkert förstår är jag beroende av herbamare örtsalt, har det typ till allt ja gör :D

bubbe
2009-12-03, 21:23
Prova gubbröra på rallarhalvor! *drool*

Recepten är lite olika, men ansjovis, ägg, rödlök, dill och creme fraiche tycker jag blir riktigt jäkla gott.

Alfred Nobel
2009-12-03, 21:30
Guacemole: avokadokräm. Jag brukar dela avokadon, gröpa ur köttet, hacka i små kuber, "mortla/pressa" med en gaffel så den blir chunky, blanda med en knivsudd finhackad chili, vitlök, en skvätt lime/citronjuice och ev. någon msk gräddfil.

Annars brukar en polare göra en slags ägg/mayo- och skinkröra. Den är väldigt god. Han kokar ett par ägg som finhackas och blandas med majonnäs och strimlad kassler. Krydda med salt och peppar.

Det är snuskigt gott på en grofv skiva bröd!

LadyG
2009-12-03, 23:12
Keso, fetaost, basilika och lite olivolja i en matberedare blir ett alldeles underbart pålägg eller dipp.

Grenen
2009-12-03, 23:33
Tonfisk, keso, purjo samt citronpeppar är en grym combo, enkel att blanda ihop med.

Morty
2009-12-04, 08:22
Kikärtor, tahina, olja, valfri kryddning (salt och soltarkade tomater är topp).

Kort sagt hummus. Sjukligt gott. Thread complete!

Icefire
2009-12-04, 09:16
Jag har tipsat om den här röran i nån annan tråd:

1 liten burk kikärter (eller 200 g hemkokta)
1 burk tonfisk
1 dl creme fraiche
curry (ganska mycket, 1 msk kanske)

Mosa kikärterna med gaffel, blanda i resten och gegga runt. Passar bra till att göra wraps med tortillabröd, men kan även tänka mig att det funkar utmärkt på mörkt bröd.
Gjorde med 2 kalla kycklingfileer i småbitar en gång, det var också riktigt gott.

Malmberg
2009-12-04, 11:06
hemma rökt horngädda + creme fraiche + rödlök + salt & peppar = grymt gott! *drool*

austria
2009-12-04, 11:27
Keso, äppelbitar och kanel.

Tunroth
2009-12-04, 15:43
Finhackade räkor, mosad avokado, basilika(fryst), örtsalt, salt gegga ihop allt och bred ut över mackan o paprikaslizar över det... Min absoluta favvo!! Man kan även variera o ta asiatiska kryddor(fryst) istället för basilikan eller skippa båda gott utan också!

Keso+ glanshammars linfröolja + avokado(mosad), örtsalt, salt Gegga ihop o bred på! Också en favorit! så MUMsiga båda två!

Som ni säkert förstår är jag beroende av herbamare örtsalt, har det typ till allt ja gör :D

HHAhahahaaaa, jag har precis samma ört salt, och nog propat i mig ett 30 tal avokado sen september, släkt? ;D

Tunroth
2009-12-04, 15:45
Keso, äppelbitar och kanel.

På mackan? :confused:
Det äter jag som det är, rakt av *popcorn*

Cohen
2009-12-04, 20:32
Skagenröra, om man nu kan kalla den smörgåsröra, tycker jag håller i längden. I sin renaste form består den av räkor, majonnäs och hackad dill med en klick löjrom på toppen. Ingen rå lök eller annat stök. Godast blir det med en skiva vitt, rostat formbröd.

Luttis
2009-12-04, 20:48
Keso, halvlöst ägg, dill o salt. Möms!

Chrilli
2009-12-04, 21:03
Skagenröra, om man nu kan kalla den smörgåsröra, tycker jag håller i längden. I sin renaste form består den av räkor, majonnäs och hackad dill med en klick löjrom på toppen. Ingen rå lök eller annat stök. Godast blir det med en skiva vitt, rostat formbröd.

Som Göteborgare kan jag rekommandera en skvätt congac. Tycker en bra skagenröra skall ha lite creme fraiche och citron också för balansera den. Sen gärna på rostad Åkes Johannebröd med lite frikassesallad och en kall Westmalle double.

Om jag känner det jag läst rätt så gillar du som jag god och bra mat!

Har även testat med rökta räkor direkt från båten i skagen en sommar och rört ihop en röra på det, även om de skall ätas direkt i trädlådan som man får dem i men ville testa och det ger häftig smak.

Cohen
2009-12-05, 00:34
Som Göteborgare kan jag rekommandera en skvätt congac. Tycker en bra skagenröra skall ha lite creme fraiche och citron också för balansera den. Sen gärna på rostad Åkes Johannebröd med lite frikassesallad och en kall Westmalle double.

Om jag känner det jag läst rätt så gillar du som jag god och bra mat!

Har även testat med rökta räkor direkt från båten i skagen en sommar och rört ihop en röra på det, även om de skall ätas direkt i trädlådan som man får dem i men ville testa och det ger häftig smak.

Håller med om att det blir bra med något syrligt i. Dels smakar det bra tillsammans de salta räkorna, och dels skär det på ett snyggt sätt mot det krämiga och feta i majonnäsen. Creme fraiche har jag använt någon gång, men oftast lägger jag helt enkelt en fin citronskiva ovanpå eller vid sidan.

En annan variant på samma grundtema är att använda bitar av kokt hummer tillsammans med majonnäs och tryffel. Bäst blir det på en tunn skiva brioche, och med svart tryffel ser snyggt ut. Lite lyxigare, lite dyrare och lite pilligare att göra, men det blir gott och imponerar på de flesta.


Och visst gillar jag god mat, åtminstone om du frågar mig. :)

Vicotnik
2009-12-05, 01:14
Kikärtor, tahina, olja, valfri kryddning (salt och soltarkade tomater är topp).

Kort sagt hummus. Sjukligt gott. Thread complete!
+1 för hummus.

Perfekt proteinkomplementering dessutom iom att det blir sädeslag + baljväxt med hummus på mackan.

En annan favorit är keso+tonfisk+röd lök plus lite örtsalt som blir en god röra, funkar mycket bra på rostat bröd.

shut teh face
2009-12-05, 01:50
Tonfisk, majonäs, finhackad sallad, finhackad ägg, salt, peppar

Zsara
2009-12-06, 07:38
Kan man göra ngt mä tonfisk o kalamataoliver? har det i kylen men vet ej va ja ska hitta på me d..? Nån som har nå tips? :)

Chrilli
2009-12-06, 15:18
Kan man göra ngt mä tonfisk o kalamataoliver? har det i kylen men vet ej va ja ska hitta på me d..? Nån som har nå tips? :)

En Tapenade är ju perfekt med kalamtaoliver och borde fungera bra med tonfisk (förutsätter att det är burktonfisk).

Ta oliverna (kärna ut), med vitlök, svartpeppar och kör i mixer. Har du sardeller eller kapris kör i detta också för få lite mer sälta. Häll i lite olivolja och smaka av om det behövs mer salt.

Då jag inte testat med tonfisk kan jag enbart tänka mig två alternativ.

1) Rörihop tapenaden med tonfisken och slå på röran.
2) Bred på tapenade på bröd (ciabatta) , och tonfisk på ett annat och in i ugnen en stund så brödet blir rostat. Slå ihop dem och skiva till trevliga bitar och njut.

Går ju testa ersätta sardellerna med tonfisk men ha i kapris i såfall och kanske lite dijonsenap ? Värt och testa iallafall :)

Rumsren
2009-12-06, 22:42
Mixa till en gojsig röra

Kokt ägg
Olivolja
Majonnäs
Sambal oelek
Kryddor efter smak