handdator

Visa fullständig version : Min dumma teori om naturlig testosteron-ökning


Wesa
2009-12-03, 12:24
Om du tränar musklerna med vila emellan passen, dock inte tillräckligt med vila för att den skall lyckas återhämta sig. Finns det ingen chans att kroppen känner detta och producerar mer testosteron naturligt för att "hänga med"?

Dum teori kanske men högre testosteron-nivåer = kortare återhämtningstid och kroppen är ju rätt anpassningsbar så...

von huff
2009-12-03, 12:25
Även nervsystemet behöver återhämtning, det återhämtar sig långsammare om jag minns rätt.

Wesa
2009-12-03, 13:24
Även nervsystemet behöver återhämtning, det återhämtar sig långsammare om jag minns rätt.

Fast det besvarade ju inte min fråga om testosteron-nivåerna ökar..

King Grub
2009-12-03, 13:29
Tränar man så mycket att man inte kan återhämta sig, försämras testosteron/kortisol-ration, inte tvärtom.

Langster
2009-12-03, 13:35
Nej, jag tror att effekten blir den motsatta. Kroppen blir utmattad och stressad vilket leder till ökad kortisolproduktion.

Din fråga skulle egentligen kunna vara: Är överträning bra, trots att allt hittills pekar på motsatsen?

Kroppen anpassar sig självklart till en viss gräns, men återhämtningen bör bli ungefär lika lång även om den är mer effektiv, eftersom man även måste öka träningens intensitet för att utvecklas.
Det är stor skillnad på att tillföra testosteron utifrån eftersom man då helt bortser från hur kroppen egentligen reagerar på träningen.