handdator

Visa fullständig version : Njurpåverkan av högproteindiet


King Grub
2009-12-03, 10:55
Background: High-protein diets are effective for weight reduction; however, little is known about the potential adverse renal effects of such diets.

Objective: The aim of our study was to compare the effect of a high-protein (HP) with a normal-protein (NP) diet on renal hemodynamics and selected clinical-chemical factors.

Design: We prospectively studied the effect of an HP diet (2.4 g · kg–1 · d–1) with that of an NP diet (1.2 g · kg–1 · d–1) on the glomerular filtration rate (assessed on the basis of sinistrin—an inulin analog—clearance) and renal plasma flow (para-aminohippuric acid clearance) by using the constant infusion technique. Filtration fraction and renal vascular resistance were calculated. Twenty-four healthy young men followed the 2 diet protocols for 7 d each in a crossover design. They were individually advised by a dietitian to achieve the planned protein intake by selecting normal foods under isocaloric conditions. Serum and urinary variables and renal hemodynamics were measured on day 7 of both diets.

Results: The glomerular filtration rate (NP: 125 ± 5 mL/min; HP: 141 ± 8 mL/min; P < 0.001) and filtration fraction (NP: 23 ± 5%; HP: 28 ± 5%; P < 0.05) increased significantly with the HP diet. Renal plasma flow was not significantly different between the HP (496 ± 25 mL/min) and NP (507 ± 18 mL/min) phases. Renal vascular resistance was not significantly different between the NP (94 ± 6 mm Hg · mL–1 · min–1) and HP (99 ± 8 mm Hg · mL–1 · min–1) phases. Blood urea nitrogen, serum uric acid, glucagon, natriuresis, urinary albumin, and urea excretion increased significantly with the HP diet.

Conclusions: A short-term HP diet alters renal hemodynamics and renal excretion of uric acid, sodium, and albumin. More attention should be paid to the potential adverse renal effects of HP diets.

Am J Clin Nutr. 2009 Dec;90(6):1509-16. Effect of short-term high-protein compared with normal-protein diets on renal hemodynamics and associated variables in healthy young men.

http://www.ajcn.org/cgi/reprint/90/6/1509

Schroder
2009-12-04, 13:06
intressant studie. tackar

Sverker
2009-12-04, 17:51
Det gäller bara att förstå dem:confused:


Deltagarna fick äta mer protein. Effekten blev högre filtreringstryck över njuren och högre halter av urea, natrium och urinsyra. Skulle vara kul och veta ifall deltagarna drack ytterligare 1 liter vatten under högproteindieten. Gör det så men ändå får ökat filtreringstryck är det inte så bra:(

Lite tråkigt att mer albumin presas ut i urinen. Antar att det är en följd av ökat filtreringstryck och inte beroende av faktiska skador på njurarna.

Schroder
2009-12-04, 19:01
aha tack för infon sverker. man blir ju lite "nojig" att det ska vara farligt med hög proteinkonsumtion,så vore tex intressant som du sa med vattenmängden.

stridis
2009-12-04, 20:27
.Skulle vara kul och veta ifall deltagarna drack ytterligare 1 liter vatten under högproteindieten. Gör det så men ändå får ökat filtreringstryck är det inte så bra:(

Lite tråkigt att mer albumin presas ut i urinen. Antar att det är en följd av ökat filtreringstryck och inte beroende av faktiska skador på njurarna.

Skulle vara intressant med vätskeintaget ja.

Skulle det vara faktiska (mikro)skador på 7 dagar skulle det vara tämligen allvarligt.
Men någon som förstår sig på det där med filtrationstryck. Hur farligt är det? Folk går ju runt med skyhöga blodtryck och allt möjligt så någon som har koll på det?

Eddie Vedder
2009-12-05, 06:33
Kan det vara något som man i längden anpassar sig till tro?

D.v.s. att njurarna på de här individerna fick jobba extra hårt p.g.a. en hastigt ökad proteinkonsumtion som de inte var vana vid?

Kroppen brukar ju ha en ganska effektiv homeostatisk reglering och det vore intressant med fler veckor. Och så givetvis vätskeintaget som Sverker påpekar.

Sverker
2009-12-05, 08:08
Folk går ju runt med skyhöga blodtryck och allt möjligt så någon som har koll på det?

Högt blodtryck slår på njurarna:(
Kroppen kan tillåta högt tryck i resten av kroppen men samtidigt göra allt den kan genom att knipa åt blodkärlen framför njuren. Då minskar filtreringstrycket över just njuren.

Ubåt
2009-12-06, 23:05
Är det någon som har tillgång till studien i sin helhet som har koll på något ev. ytterligare resonamang kring vad som är negativt med det högre blodflödet genom njurarna och de höjda nivåerna av bl.a urea och natrium etc?
Jag kan för lite för att värdera vad det innebär åtminstone med bara sammanfattningen till hands.

Tack på förhand

Sverker
2009-12-07, 07:01
Det negativa är ett förhöjt tryck över njurarna för att kroppen ska kunna återställa nivåerna av natrium och urinämne i blodet. Högre tryck sliter i onödan och med tiden kommer skadorna på njurarna.

Hit men inte längre kommer vi.

Får deltagarna mer vatten så späds ämnena ut och det krävs inte lika mycket filtreringstryck för att bilda urin. I teorin alltså.

Scratch89
2009-12-07, 07:03
Det gäller bara att förstå dem:confused:


Deltagarna fick äta mer protein. Effekten blev högre filtreringstryck över njuren och högre halter av urea, natrium och urinsyra. Skulle vara kul och veta ifall deltagarna drack ytterligare 1 liter vatten under högproteindieten. Gör det så men ändå får ökat filtreringstryck är det inte så bra:(

Lite tråkigt att mer albumin presas ut i urinen. Antar att det är en följd av ökat filtreringstryck och inte beroende av faktiska skador på njurarna.

Jag uppfattade det också som ett ökat filtreringstryck, men i förlängningen finns det också risk för skador. Det värsta var att det inte var så jättestora mängder protein heller.

Sverker
2009-12-07, 07:14
Det är en dubblering av redan höga 1.2 gram / kg kroppsvikt.
långt över 0.8 g / kg kroppsvikt.

Ristretto
2009-12-07, 08:37
Det är en dubblering av redan höga 1.2 gram / kg kroppsvikt.
långt över 0.8 g / kg kroppsvikt.

Med andra ord mycket enligt SLV. Här lär dock de flesta redan vara uppe i närheten av studiens nivåer.

exevision
2011-09-02, 06:18
Vad säger denna studie riktigt?
Är det farligt att gå över 2 gram / kg kroppsvikt? Snart får man ju inte äta alls.

exevision
2011-09-02, 06:35
Kan det vara något som man i längden anpassar sig till tro?

D.v.s. att njurarna på de här individerna fick jobba extra hårt p.g.a. en hastigt ökad proteinkonsumtion som de inte var vana vid?

Kroppen brukar ju ha en ganska effektiv homeostatisk reglering och det vore intressant med fler veckor. Och så givetvis vätskeintaget som Sverker påpekar.

Efter att ha sökt lite så verkar du ha rätt i det. Iaf om man inte går allt för högt i sitt intag.

He-man
2011-09-02, 11:02
Jag brukar få ont åt njurarna redan vid 2g/kg kroppsvikt, men här på forumet verkar jag vara relativt ensam om det. Av någon anledning får jag mer ont vid diet.

krubkungen
2011-09-02, 11:08
Jag har ett problem att jag får i mig FÖR mycket protein. Väger 73kg och får i mig runt 220-280g protein per dag. Jag gillar protein källor + att det mättar grymt bra. Borde jag skära ner på intaget lite? Ligger över 3g/kv per dag.

Reaper123
2011-09-02, 12:01
Jag har ett problem att jag får i mig FÖR mycket protein. Väger 73kg och får i mig runt 220-280g protein per dag. Jag gillar protein källor + att det mättar grymt bra. Borde jag skära ner på intaget lite? Ligger över 3g/kv per dag.Om du inte får några symptom så tycker jag du kör på!

Har man fullt friska organ pallar dom bra mycket mer än 3g/kv, bara man tillgodo ser det ökade behovet av vätska som följer med ett ökat proteinintag.

Självklart är allt högst individuellt, så är du rädd om njurarna kolla med läkare!

exevision
2011-09-02, 12:24
Har man fullt friska organ pallar dom bra mycket mer än 3g/kv, bara man tillgodo ser det ökade behovet av vätska som följer med ett ökat proteinintag.


Källa?

King Grub
2011-09-02, 12:27
Det finns ingen sådan källa. Ingen som säger att det är skadligt heller. Det saknas långtidsstudier på extrema intag.

exevision
2011-09-02, 12:32
När är ett intag extremt?

Reaper123
2011-09-02, 12:43
Källa?Nu vet jag inte om det är båda uttalanden du vill ha källa på...

Tyvärr så härleder jag mitt uttalande till mina egna empiriska tester. Trodde även det var allmänt känt att protein driver vätska? Jag har ingen exakt siffra, men har för mig jag läst siffran 1L/100g P nåstans.

Hur som helst behöver jag få i mig mer vatten på en högproteinidet än på en lågproteindiet för att bibehålla samma/snarlik vattennivå och vattennivån är ju kopplad till prestationsförmåga dessutom!

Om du även vill ha källa på att kroppen tål mer än x gP/kv så har jag inte nån , men många har klarat en högproteindiet på 3g+ utan att få några symptom.

Nu hann jag se att jag halft blev pucktvå och försöker förklara mig i onödan, men som sagt.. mina uttalanden kommer från mina egna observationer på mig och andra och vem vet vad som händer på 10år+ med 5g/kv!?

King Grub
2011-09-02, 12:47
Ja, det där med vätska är ett faktum. :) Det är den stora och bekräftade "risken" med ett högt proteinintag - uttorkning om man inte kompenserar med ökat vätskeintag.

krubkungen
2011-09-02, 12:59
Om du inte får några symptom så tycker jag du kör på!

Vilka symptom snackar vi om? Ökad muskelmassa? :naughty:

Reaper123
2011-09-02, 13:11
Vilka symptom snackar vi om? Ökad muskelmassa? :naughty:Hehe, ja då måste man sluta direkt! :D

Mest vanligt verkar väl vara njurvärk? (Rätta mig gärna om jag har fel)
Sen kan man ju lukta en del ammoniak och annat otrevligt vid ett högt intag... men mer deo så är det bara köra vidare! :naughty:

130kg finsk sisu
2011-09-02, 13:14
Det där med dubbla kroppsvikten. Har vi som är tyngre "bättre" njurar då? Dvs tål de mer?

Stefan J
2011-09-02, 13:16
Det där med dubbla kroppsvikten. Har vi som är tyngre "bättre" njurar då? Dvs tål de mer?

Du ska inte läsa sånt här din hypokondriker! Schas! Iväg!

exevision
2011-09-02, 14:37
Annars så undrar jag mest om den aktuella studien är något att rikta sig efter. Både Sverker och Eddie har ju kommenterat om en del saker som talar emot den.

King Grub
2011-09-02, 15:11
Den här studien säger att dom undersökta parametrarna för blodflöde i njurarna påverkas av en högproteindiet på kort sikt, inte att det är skadligt. Man säger att det behövs långtidsstudier för att undersöka om förändringarna eventuellt har en negativ påverkan på sikt.

begt
2011-09-03, 08:04
Igår åt jag mer protein än någonsin förut, hade fått i mig kanske 105 gram protein innan middagen som bestod av mycket tjälknöl med potatis samt lite av boadas högproteinskinka (typ 30 gram protein/100 g) och en bit bröd. Skulle tippa på 2.6-2.7 g/kg kroppsvikt. Drack visserligen mer än vanligt men jag har känt av eller åtminstone inbillat mig att njurarna fått jobba klart mer än vanligt. Det känns inte helt tryggt även om jag inte har ont, ska undvika att ligga klart över 2 gram/kg kroppsvikt i fortsättningen.

Eddie Vedder
2011-09-03, 08:10
Drack visserligen mer än vanligt men jag har känt av eller åtminstone inbillat mig att njurarna fått jobba klart mer än vanligt.

Hur känner du det?

begt
2011-09-03, 08:14
Hur känner du det?

En diffus känsla i ländryggen och så har jag fått pinka oftare. Men det kan förstås vara inbillning. I vilket fall var det ett misstag att äta så mycket protein, ska inte ske igen.

Eddie Vedder
2011-09-03, 08:16
I vilket fall var det ett misstag att äta så mycket protein, ska inte ske igen.

Nej inte i fallet att det är inbillning.

Anders The Peak
2011-09-03, 08:28
En diffus känsla i ländryggen och så har jag fått pinka oftare. Men det kan förstås vara inbillning. I vilket fall var det ett misstag att äta så mycket protein, ska inte ske igen.

Om man äter mycket protein kommer du pinka oftare och behöva dricka mer vatten för att njurarna ska kunna göra sig av med urea CO(NH2)2(kväveresterna efter omvandlingen av protein till energi)

Du behöver egentligen inte vara speciellt orolig för att mängder upp till 300 gr protein klarar kroppen lätt av att hantera med frisk lever och friska njurar.

begt
2011-09-03, 08:35
Om man äter mycket protein kommer du pinka oftare och behöva dricka mer vatten för att njurarna ska kunna göra sig av med urea CO(NH2)2(kväveresterna efter omvandlingen av protein till energi)

Du behöver egentligen inte vara speciellt orolig för att mängder upp till 300 gr protein klarar kroppen lätt av att hantera med frisk lever och friska njurar.

Jag väger bara 68 kg (är visserligen smal nu så har nog relativt stora njurar möjligen) men fick nog i mig bortemot 190-200 gram protein igår (mer än jag skrev förut alltså drygt 2.8 gram/kg kroppsvikt). Åt som jag brukade göra hemma men blev bjuden på middag och åt en massa tjälknöl och så då den där skinkan... men en gång ingen gång hoppas jag. Ska vänta med att träna tills ikväll för att vila kroppen lite.

Anders The Peak
2011-09-03, 08:45
Jag väger bara 68 kg (är visserligen smal nu så har nog relativt stora njurar möjligen) men fick nog i mig bortemot 190 gram protein igår (mer än jag skrev förut alltså ca 2.8 gram/kg kroppsvikt. Åt som jag brukade göra hemma men blev bjuden på middag och åt en massa tjälknöl och så då den där skinkan... men en gång ingen gång hoppas jag. Ska vänta med att träna tills ikväll för att vila kroppen lite.

Tjälknöl och skinka innehåller mycket salt som kan störa vätskebalansen.

När det gäller proteinintaget så räcker det med att du hamnar mellan 1-2 gr per kg för att ha goda förutsättningar för tillväxt om du ligger i energibalans. Det viktiga är att du äter protein i anslutning till avslutat pass helst direkt efter. Om du dricker EAA så tycker jag att man ska göra det tillsammans med mjölk/mjölkprotein om man inte kan äta mat inom en timme efter träningen.

begt
2011-09-03, 08:56
Tjälknöl och skinka innehåller mycket salt som kan störa vätskebalansen.

När det gäller proteinintaget så räcker det med att du hamnar mellan 1-2 gr per kg för att ha goda förutsättningar för tillväxt om du ligger i energibalans. Det viktiga är att du äter protein i anslutning till avslutat pass helst direkt efter. Om du dricker EAA så tycker jag att man ska göra det tillsammans med mjölk/mjölkprotein om man inte kan äta mat inom en timme efter träningen.

Äter inga tillskott (inget behov då jag är så lätt) men mkt mjölk, ägg, fisk, och köttbullar. Sen en del kolhydratkällor som fullkornspasta, havregryn, bröd (ibland) och blodpudding (socker). Min målsättning är att ligga på 1.5-2 gram protein per kg, men det blev heltokigt igår...

Hoppas att problemet (om man ser det som sådant) berodde på rubbad saltbalans snarare som du antydde.

begt
2011-09-03, 09:22
"Olika forskare har kommit fram till att
aktiva idrottare har ett behov på allt från 1 gram/kg/dag (Tarnopolsky 1978), 1,8–2,0 gram/kg/dag (Lemon 1984) och upp till 2,3–2,6 gram/kg/dag (Laritcheva 1978). Detta kan jämföras med den internationella rekommendationen på 0,8 gram/kg kroppsvikt och dag hos normalt aktiva personer. I flertalet fall har man dock bara gjort korttidsförsök, d v s man studerade proteinomsättningen under själva träningspasset. Olika metoder har också använts för att studera proteinomsättningen."

http://natqa.uas.se/biomek/ref/sok_kost.pdf

Eddie Vedder
2011-09-03, 09:24
"Olika forskare har kommit fram till att
aktiva idrottare har ett behov på allt från 1 gram/kg/dag (Tarnopolsky 1978), 1,8–2,0 gram/kg/dag (Lemon 1984) och upp till 2,3–2,6 gram/kg/dag (Laritcheva 1978). Detta kan jämföras med den internationella rekommendationen på 0,8 gram/kg kroppsvikt och dag hos normalt aktiva personer. I flertalet fall har man dock bara gjort korttidsförsök, d v s man studerade proteinomsättningen under själva träningspasset. Olika metoder har också använts för att studera proteinomsättningen."

http://natqa.uas.se/biomek/ref/sok_kost.pdf

Det där säger väl inget om risker?

begt
2011-09-03, 09:28
Det där säger väl inget om risker?

Visserligen inte, men det tyder iaf på att det inte kan ha varit skadligt för mig iom att 2.6 var ett alternativ. Hur som helst äter ju många mer än så här dagligen. Får sluta nojja mig o se till att det inte händer igen bara.

Eddie Vedder
2011-09-03, 09:39
Visserligen inte, men det tyder iaf på att det inte kan ha varit skadligt för mig iom att 2.6 var ett alternativ. Hur som helst äter ju många mer än så här dagligen. Får sluta nojja mig o se till att det inte händer igen bara.

Vad jag menar är att de inte ens diskuterar eventuella risknivåer. De pratar om effekter på träningen. Att det räcker med x antal gram per kg kroppsvikt innebär inte att allt därutöver genast är farligt.

Mell
2011-09-03, 10:13
Om du dricker EAA så tycker jag att man ska göra det tillsammans med mjölk/mjölkprotein om man inte kan äta mat inom en timme efter träningen.

Vad är det bakomliggande resonemanget gällande att komplettera EAA med mjölkprotein?

Anders The Peak
2011-09-03, 15:23
Vad är det bakomliggande resonemanget gällande att komplettera EAA med mjölkprotein?

Du kan kika på den här och läs den gärna eftersom du får ett bra svar på bakomliggande resonemanget. (http://jap.physiology.org/content/106/6/2026.full.pdf)

Eddie Vedder
2011-09-03, 15:27
Vad är det bakomliggande resonemanget gällande att komplettera EAA med mjölkprotein?

Det finns ingen anledning till det. Tar du EAA så räcker det. Väljer du en vassledrink med motsvarande mängd EAA, cirka 20 gram protein så räcker det.

Anders The Peak
2011-09-03, 15:32
Det finns ingen anledning till det. Tar du EAA så räcker det. Väljer du en vassledrink med motsvarande mängd EAA, cirka 20 gram protein så räcker det.

Bara för att gå tillbaks till vad jag skrev...
Om du dricker EAA så tycker jag att man ska göra det tillsammans med mjölk/mjölkprotein om man inte kan äta mat inom en timme efter träningen.

Eddie Vedder
2011-09-03, 15:34
Bara för att gå till baks till vad jag skrev...

Ja jag läste vad du skrev. Och jag har läst PDF-en. Men jag tar ingen diskussion med dig eftersom var det slutar.

Anders The Peak
2011-09-03, 15:38
Ja jag läste vad du skrev. Och jag har läst PDF-en. Men jag tar ingen diskussion med dig eftersom var det slutar.

Det slutar med det här:
Protein Quality
There has been considerable interest in the proposition that
proteins of different biological quality and digestibility might
be more or less efficient at supplying amino acids to muscle
after exercise. Recent work by Phillips and colleagues (53,
124) seem to show that whey proteins are superior to casein
and soy and that whole milk supplies all that is required for net
muscle protein accretion. Although not yet proven, it seems
likely to us that any high-quality protein source, such as beef,
egg, or soy, will be as good as milk for muscle protein
accretion (78).

Eddie Vedder
2011-09-03, 15:38
Det slutar med det här:

Exakt. Alltså behöver man inte EAA + mjölkprotein utan det ena eller det andra. Och det vet du också, men idag hade du uppenbarligen lust att lattja runt lite som vanligt. Och jag ska inte hindra dig.


Annars tycker jag bara att det är roligt att komma med lite som ställer saker och ting på sin spets och tror mig kunna det här bättre än de flesta.

Anders The Peak
2011-09-03, 15:43
Exakt. Alltså behöver man inte EAA + mjölkprotein utan det ena eller det andra.

Om man nu ska använda EAA/vassle som efterträningsdrink bör den kompletteras med kasein. Men att mat fungerar lika bra vill säkert varken försäljare eller träningstidningar hålla med om. Och jag tror att de har rätt utifrån den danska studien(Bengt Saltin) med 4 dl mjölk efter träningen gav betydligt bättre effekt än utan i icke fastande status.

Nu är du fjantig Niklas nu får du sluta upp att vara petimeter.

Kischen
2011-09-03, 16:33
Varför gräver man fram en tråd från 2009 för att ifrågasätta den? Någon som hört något nytt om att ditt och datt intag av protein är skadlig senaste tiden? Nej, precis, så varför hänga upp sig på en gammal tråd. Makes no sense.

Mell
2011-09-03, 17:15
Om man ska ta ett konkret exempel då,

Ponera att man får i sig mat först 2 timmar efter styrketräningspasset.

Då tycker alltså Anders att det är fördelaktigt för proteinbalansen att trycka i sig 10g EAA + ~20g mjölkprotein direkt efter passet.

Nicklas tycker dock att det inte gör någon skillnad för proteinbalansen ('finns inget behov') gentemot att endast ta 10g EAA och sedan mat 2 timmar senare.

Tolkar jag er rätt?

King Grub
2011-09-03, 17:16
Jag har inte sett något som säger att EAA bör kompletteras med mjölk för maximal effekt.

Eddie Vedder
2011-09-03, 17:28
Om man ska ta ett konkret exempel då,

Ponera att man får i sig mat först 2 timmar efter styrketräningspasset.

Då tycker alltså Anders att det är fördelaktigt för proteinbalansen att trycka i sig 10g EAA + ~20g mjölkprotein direkt efter passet.

Nicklas tycker dock att det inte gör någon skillnad för proteinbalansen ('finns inget behov') gentemot att endast ta 10g EAA och sedan mat 2 timmar senare.

Tolkar jag er rätt?

Jag har inte sagt något om två timmar. Var kom två timmar in i bilden?

MtotheM
2011-09-03, 18:03
Om man nu ska använda EAA/vassle som efterträningsdrink bör den kompletteras med kasein. Men att mat fungerar lika bra vill säkert varken försäljare eller träningstidningar hålla med om. Och jag tror att de har rätt utifrån den danska studien(Bengt Saltin) med 4 dl mjölk efter träningen gav betydligt bättre effekt än utan i icke fastande status.

Nu är du fjantig Niklas nu får du sluta upp att vara petimeter.

it seems likely to us that any high-quality protein source, such as beef, egg, or soy, will be as good as milk for muscle protein accretion (78).

Vart du ser att man borde komplettera EAA med mjölk/kasein från det du citerade är en gåta för mig.

Mell
2011-09-03, 18:33
Jag har inte sagt något om två timmar. Var kom två timmar in i bilden?

Anders skrev ju "Om du dricker EAA så tycker jag att man ska göra det tillsammans med mjölk/mjölkprotein om man inte kan äta mat inom en timme efter träningen."

..och du motsatte dig det påståendet.

Två timmar var bara ett exempel från min sida på en fördröjningstid till matintag efter träningen som är större än inom en timma.

Eddie Vedder
2011-09-03, 18:35
..och du motsatte dig det påståendet.

Ja han sa ju att det ska kompletteras. Jag menar att om man dricker mjölk så räcker det.

Crocker
2011-09-03, 19:03
Ja han sa ju att det ska kompletteras. Jag menar att om man dricker mjölk så räcker det.
Räcker för vad?

King Grub
2011-09-03, 19:15
Maximal muskeluppbyggnad.

Crocker
2011-09-03, 19:24
Maximal muskeluppbyggnad.
Man må ju komma upp i en viss mängd för maximal MPS, ändå om den inte är klarlagd så är de lite sisådär att skriva mjölk utan mängd man rekommenderar. 3dl blir ju 10g, medans 6dl blir 20g. Jaja, det är nog ändå piptesser.

Sniggel
2011-09-04, 09:05
Jag tolkar Anders så här:

Ta EAA efter träning och om du inte äter mat inom en timme kan du istället dricka mjölk (när du kommer hem i väntan på måltid som kommer en eller flera timmar senare, t ex)

Nicklas:

Varför inte bara dricka mjölk? (direkt eter träning och kanske en gång till när du kommer hem om det tar lång tid innan mat är på bordet (~2 timmar).

Eddie Vedder
2011-09-04, 09:13
Nicklas:

Varför inte bara dricka mjölk? (direkt eter träning och kanske en gång till när du kommer hem om det tar lång tid innan mat är på bordet (~2 timmar).

Nu har du nog inte läst så noga. ;) Det är ju det jag säger, mjölk räcker.

Anders The Peak
2011-09-04, 09:17
Om man ska ta ett konkret exempel då,

Ponera att man får i sig mat först 2 timmar efter styrketräningspasset.

Då tycker alltså Anders att det är fördelaktigt för proteinbalansen att trycka i sig 10g EAA + ~20g mjölkprotein direkt efter passet.

Nicklas tycker dock att det inte gör någon skillnad för proteinbalansen ('finns inget behov') gentemot att endast ta 10g EAA och sedan mat 2 timmar senare.

Tolkar jag er rätt?

Du sammanfattar det rätt bra för min del och det överensstämmer med de studier som finns på området som mäter FSR och FBR.

exevision
2011-09-04, 15:29
Efter att ha forskat lite och pratat med sjukvårdsperonal och bekanta så verkar det vara som så att vid snabbt ändrad kost så kan resultat som liknande de i studien uppkomma. Men dessa värden sjunker efter ett tag om man forsätter med den valda kosten. En bekant som efter en till två veckor in i sin viktnedgång var på en rutin hälsoundersökning hade en aningens höjda värden på bla äggviteämnen. De frågade hennne om hon lagt om kosten nydligt, vilket hon ju hadde. De sa att då är det fullt normalt. Efter en tid med samma kost så sjönk värdena.

Så som jag ser det så är studien i denna tråd skräp och Eddie har än en gång rätt.

King Grub
2011-09-04, 15:29
Skräp? Den säger inte att det är skadligt...

exevision
2011-09-04, 15:33
Men varför ska forskarna ens grubbla över dessa resultat om de är fullt normala?
Man får ju känslan av att de inte ens visste om att det sker en anpassning.
De skriver ju inte ett ord om det?

Anders The Peak
2011-09-05, 08:47
Men varför ska forskarna ens grubbla över dessa resultat om de är fullt normala?
Man får ju känslan av att de inte ens visste om att det sker en anpassning.
De skriver ju inte ett ord om det?

Det finns en övre gräns (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4727456)

exevision
2011-09-05, 10:09
Det finns en övre gräns (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4727456)

Den studien har ju heller inte varit så pass att det skett någon anpassning.

För du menar väll inte at gränsen går runt 0,5 gram per kilo kroppsvikt? (eller missförstod jag studien?)

King Grub
2011-09-05, 11:36
En teoretisk toxisk gräns på 3.5 gram protein per kilo kroppsvikt lades fram i International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152.

Sniggel
2011-09-05, 11:47
Nu har du nog inte läst så noga. ;) Det är ju det jag säger, mjölk räcker.

Du har nog inte läst så noga :P

Jag säger att du säger att mjölk räcker och att EAA inte behövs för ytterligare effekt.
Vi missförstår väl inte varandra?

prOtotype
2011-09-05, 11:53
Jag får placeboont i njurarna bara av att läsa i tråden.

Anders The Peak
2011-09-05, 12:49
Den studien har ju heller inte varit så pass att det skett någon anpassning.

För du menar väll inte at gränsen går runt 0,5 gram per kilo kroppsvikt? (eller missförstod jag studien?)

Nu är den övre gränsen beoende på hur mycket kväve den kan omvandla till urinämne och vid den övre gränsen klarar den inte av det. Gränsen varierar säkert en hel del mellan etniska grupper beroende på hur kosten har sett ut evolutionsmässigt.

Vad är värdet att äta ca 3-5 gr protein/kg?

Eddie Vedder
2011-09-05, 14:24
Du har nog inte läst så noga :P

Jag säger att du säger att mjölk räcker och att EAA inte behövs för ytterligare effekt.
Vi missförstår väl inte varandra?

Ja det är det jag säger. EAA-tillskott behövs inte om man dricker mjölk.

Sniggel
2011-09-05, 15:26
Ja det är det jag säger. EAA-tillskott behövs inte om man dricker mjölk.

Jag säger inte att du säger något annat :P