handdator

Visa fullständig version : Träning för att må bra


Oskar_NIN
2009-12-03, 01:35
Hej på er alla!

Tänkte att jag skulle starta en ny träningsjournal här, dels för att det var så längesen jag uppdaterade den gamla (ca 2 år sedan) och dels för att mina träningsvanor ändrats tämligen markant; från att vara en 17-årig viktkåt jävel till att träna på en betydligt sundare nivå.

Om mig: Oskar, 19 år, bor i Lund och studerar praktisk filosofi.
191 cm lång, 99kg tung. Trivs med min kroppsvikt då jag är tämligen muskulös. Vegetarian (äter mejeriprodukter och ägg).
Träning:Har alltid varit intresserad av träning: spelade handboll i 10 år och fotboll lika länge, samt åkte längdskidor under min barndom. P.g.a. personliga problem och diverse skador har träningen inte varit första prioritet sista åren. Jag har idag en knäskada som jag dras med (uppstod på ett löpband i september) och eftersom jag är lat, inte har ont i vardagen och varit allmänt dum har jag inte fått vård för det än. Det är dock på väg nu i veckan förhoppningsvis.
Tänker inte länka några personbästa på gymet eftersom de är sjukt inaktuella (eftersom jag inte kört marklyft och knäböj på så länge).

Hoppas det blir schysst uppdatering och många läsare.
Take care!

Oskar_NIN
2009-12-03, 01:42
På grund av mitt knäproblem så blir det för tillfället ingen konditionsträning (ironiskt att det var under cardio som det uppstod i första stund). Kör istället fyra gympass överkropp i veckan med uppdelningen:

Måndag - Rygg/mage/biceps
Tisdag - Bröst/triceps/axlar
Onsdag - vila
Torsdag - Rygg/mage/biceps
Fredag - Bröst/triceps/axlar

Således: rygg, mage och biceps idag!

Oskar_NIN
2009-12-03, 19:07
091203 - Rygg, mage och biceps

Latsdrag, rak stång, brett grepp
10x40kg
10x50kg
10x60kg
8x60kg
8x50kg
8x40kg

Skivstångsrodd
2x10x40kg
2x10x50kg

Hantelcurl
10x12kg
10x14kg
10x16kg

Biceps "21:an"
3 set a 20kg

Crunches
3 set x max

Reverse Crunches
3 set x max

Summering: Bedrövligt dåligt och jobbigt pass, hade fruktansvärt mycket träningsvärk sen senaste ryggpasset. Uppvärmningen bestod av 10 minuter bastu med långärmad tröja och stretching. *flex*

Oskar_NIN
2009-12-07, 18:43
091207 - bröst, triceps, axlar

Hantelpress
15x16kg
10x20kg
3x10x24.5kg

Axelpress (hantlar)
2x10x14kg
3x8x16kg

Tricepscurl ss.Smalbänk
3x max x30kg

Bänkpress
2x10x50kg

Lateral Raises
3x10x7.5kg

Pushdowns
3x10x35kg

Summering: Körde ett lite halvlugnt pass idag, har varit väldigt skönt och välbehövligt att vila ett par dagar mellan passen. Börjar få lite ont i knäet då och då, vilket inte känns speciellt bra. Väntar ivrigt på att Skatteverket ska sköta sitt jobb så jag kan börja få vård för knäet! Eftersom jag inte haft någon inflammation och i allmänhet inte har ont under vardagliga former så borde det gå att rätta till ganska lätt. Hoppas jag.