handdator

Visa fullständig version : Nachos och äpplen - den heliga gralen?


DroopySWE
2009-12-02, 22:51
Känner att jag måste dela med mig av vad som hänt de senaste 2 veckorna. Jag började träna hårt i somras för att bränna mitt fett. Jag vägde ca 112kg och var, minst sagt, trött på det. Nu har jag gymmat 7 dagar i veckan och käkat superbra i 5 månader, och väger ca 84kg. Siktar på 70kg. Dock, för ca lite mer än 1 månad sen så fastnade jag på ca 88kg och kunde bara inte gå ner, även fast jag tränade stenhårt och åt jättebra. För ca 2 veckor sen dock så fick jag nåt infall att börja käka ca 1 påse nachos om dagen, och i samma sväng så började jag äta ca 3-4st äpplen ca 1 timme innan jag gick och la mig. Jag har gjort detta nu i ca 2 veckor, och det har gjort att jag tappat ca 4kg på denna tid. Nachos och äpplen har väckt kroppen igen och min vikt är i fritt fall just nu med en viktnedgång på ca 0,3-0,4kg om dagen.

Har jag hittat den heliga gralen i denna kombination, eller vad beror detta på?

Frumpish
2009-12-02, 22:59
hahahah skön tråd :D äpplen ftw!

DroopySWE
2009-12-02, 23:04
hahahah skön tråd :D äpplen ftw!

Tack :) Den är dock seriös. Jag undrar seriöst hur det kommer sig att det är så här.

Rexxar
2009-12-02, 23:11
Du ligger på ett energiunderskott, det är därför du går ned i vikt.

DroopySWE
2009-12-02, 23:15
Du ligger på ett energiunderskott, det är därför du går ned i vikt.

Ja, men jag hade ju ett ännu större energiunderskott (kan det vara lagligt att uttrycka sig som jag gjorde nu? Nåja...) innan jag började smälla i mig nachos och äpplen varje dag. Jag får i mig mer än ca 700-1000 kcal mer om dagen nu än innan jag började äta vad jag äter nu. Så varför satt jag still på ~88kg i mer än 3 veckor, och sen när jag började lasta i mig mycket mer onödig energi så går jag ner i vikt i ett rasande tempo helt plötsligt. Hur går det ihop? Borde jag inte ha gått ner i vikt ännu mer innan istället för att sitta fast?

Morty
2009-12-02, 23:26
Kan vara så att denna extra energi från mat gett dig ork att röra på dig tillräckligt för att skapa ett underskott igen...

För om man lägger till massa energi så går man inte ner mer i vikt. Tyvärr.

Rexxar
2009-12-02, 23:43
Håller mig tveksam till att du får i dig runt tusen kalorier mer är ditt behov innan och att du fortfarande tappar vikt, utan att lägga till några extra fysiska aktiviteter.
Det kan vara så att du får en hög mättnadskänsla av dessa två livsmedel som gör att du äter mindre mat än innan.

DroopySWE
2009-12-03, 00:37
Kan vara så att denna extra energi från mat gett dig ork att röra på dig tillräckligt för att skapa ett underskott igen...

För om man lägger till massa energi så går man inte ner mer i vikt. Tyvärr.

Jag har rört på mig _exakt_ lika mycket varje dag i 5 månader nu. Jag har inte ändrat på någonting dessa 2 veckor förutom att slänga i mig nachos/äpplen, till råga på det jag redan ätit innan.

Håller mig tveksam till att du får i dig runt tusen kalorier mer är ditt behov innan och att du fortfarande tappar vikt, utan att lägga till några extra fysiska aktiviteter.
Det kan vara så att du får en hög mättnadskänsla av dessa två livsmedel som gör att du äter mindre mat än innan.

Jag har inte lagt till några fysiska aktiviteter, och jag äter lika mycket som innan.

Sniggel
2009-12-03, 05:01
Vi har ju den halv-vetenskapliga "wooshen" som skulle kunna förklara det.

http://monkeyisland.lylemcdonald.com/showthread.php?t=10960

jontet
2009-12-04, 09:44
klart att viktnedgång vid samma underskott inte är en exakt linjär kurva på dag till dag basis. att uppskatta hur många kalorier man äter utan att räkna exakt blir ofta fel och du får svårare att gå ner i vikt lika snabbt när du väger 88 mot 112 kg etc

austria
2009-12-04, 10:34
Kan det inte vara att kroppen inte är lika villig att släppa ifrån sig näring efter lång tid med kcal underskott, den liksom bunkrar upp av ren självbevarelse drift. När han sedan fyller på med massa kcal så vågar den börja släppa ifrån sig igen?

Mitt inlägg är helt ovetenskapligt och jag utgår endast från mig själv och mina egna upplevelser. Det är egentligen mer en fråga till er som kan mycket mer om kost och näring.

-Englund
2009-12-04, 16:02
Man är ganska duktig om man lyckades komma upp i energibalans på bara nachos och äpplen...

944RS
2009-12-04, 16:06
Man är ganska duktig om man lyckades komma upp i energibalans på bara nachos och äpplen...

Inte bara. Han har lagt till dem till den vanliga kosten.

Kappman
2009-12-04, 16:12
TS kan mycket väl ha stressat kroppen för hårt vilket resulterat i förhöjda kortisolnivåer och att kroppen slår backut. Kolhydrater runt träning och före sängdags hjälper till med att lösa detta.

Annars är jag också inne på "wooshen"

Seduced
2009-12-04, 18:17
Testa att äta lite skräp/vanligt mat under den tiden när det känns "omöjligt" att gå ned för att sedan gå till "diet mat" igen, brukar fungera för mig. Sen så är din kost långt ifrån det ideella för hälsosam viktnedgång med så liten förlust i muskelmassa som möjligt.

Kischen
2009-12-04, 18:22
Jag tror det är något mystiskt med kombinationen nachos och äpplen. Vetenskapen borde tillsätta en grupp och utvärdera.