handdator

Visa fullständig version : Risker med lite kollisar?


Marre
2002-05-10, 00:45
Pratade med en läkare idag som sa att det var ohälsosamt att skära ner allt för mycket på kolhydraterna. Man sliter på njurarna och kan få gikt osv. Nu undrar jag givetvis hur mycket behöver man per dag? Borde ju vara mycket mer än protein, eller?

Matti
2002-05-10, 07:51
Om du inte äter kolhydrater kommer din kropp att börja producera ketoner som omvandlar till ditt blod till syra som till slut fräter upp dig.

Nä, skojade bara. Det är inte farligt att skära ner på kolhydratintaget, inte ens till väldigt låga nivåer (däremot är det kanske inte så hälsosamt att ligga på 0-5 g kolhydrater / dag i flera år, men det tror jag knappast att du hade tänkt att göra).

fiddebeast
2002-05-10, 09:16
Tja helt rätt!
Visst sliter de på kroppen !!
Men inte på njurarna mm. OBS! sliter mer på njurarna o levern när man bara äter mycket protein!! MEN endast om du dricker för lite vatten under dagarna... gäller för båda alternativen.
Det som endast e jobbigt med att ligga lågt på kolisar är tex. att man bara kan sitta på jobbet o orkar inte diskutera saker mm ;)
Man får helt enkelt ingen ork!
Men detta gäller inte på träningen då!
Om du ligger högt på protein lågt på kolisar så blir man givetvis seg men, när man kommer igång med träningen så är man tok stark!!

Dock som jag ligger nu 4:a veckor före tävling så äter jag runt 60-100 gram kolisar per dag ( väger nu 105 kg 173 cm lång)
400-550 gram protein, 50-80 gram fett
Detta äter jag Måndag- Fredag, Lördag ätardag mycket kolisar iform utav socker (lösgodis) ingen chocklad!! maltodextrin, pasta för att jag inte äter det under veckorna... plus massa bra fett helst men mycket skräp fett ändå tyvärr, men nu de sista veckorna blir de mest kolhydrater under lördagen ...
Söndag ligger jag fortfarande högt på kolisar
men äter då ca 400 gram över dagen inget fett.

Så detta e ett sätt du kan äta om du vill ligga lågt på kolisar under veckan ...
Och man måste fylla på minst en gång i veckan med kolhydrater för att inte bli sjuk eller tappa muskelmassan.

spinkoo
2002-05-10, 09:26
Vad räknar du fiddebeast till att äta så lite att man måste "kolhydratladda" en dag i veckan. Om man tex under keto-deff ligger på 1 gram/kg måste jag ladda då för att inte tappa muskler och så?!
:confused: :confused: :confused:

MVH/spinkoo :cool:

fiddebeast
2002-05-10, 11:35
Nja inte riktigt på de viset.
Under en ketodiet är det en helt annan grej.
Men givetvis om du går på en keto diet desto viktigare är detta med kolhydrats laddningen
men då ska den vara 2 dagar minst om jag inte har fel...
Jag vet en som jag tävlade emot förra året ifrån italien som körde keto, han åt så här
ungefär på en vecka:
Mån- Fre:
Mål 1: Kyckling hel eller file
2: proteindrink
3: något annat kött liknande fläsk kotletter
4: proteindrink med olja i!!
5: Fisk typ som lax fast de va en annan fisk
med lika mycket protein o fett i.
6: Olja, Äggvitor

detta e vad jag kommer ihåg det stämmer ivarje fall till 80 %

sedan lör- söndag
åt han endast pasta då den dubbla mängd som han ätit protein under veckan,
så låt säga att han åt
tex. 400 g protein/ dag
så åt han 800 gram kolisar ifrån pasta under lördagen o likandant söndag.
Han hade inga så kallade ätardagar som tex mina med massa skräp osv.
utan bara ren pasta inget protein inget kött endast lite krossade tomater med kryddor till
under sina ätardagar.

Och sen sa han även en sak till att under
denna diet så var han tvungen att även sluta tugga tuggummi för att inte förstöra dieten detta för att kunna komma i ketos stadiet.
Skulle han tugga tuggummi så förstörde det hela dietn för den veckan som gått.
Vet inte om detta stämmer men han var hård som fan ivarje fall så de funkade för honom.

Lave
2002-05-10, 13:48
>fiddebeast
Varför ingen choklad ? Har själv en förmåga att trycka i mig en massa choklad på ätardagen (söndagen). Brukar börja med lite mer kolhydrater lördagkväll (eftersom att vi alltid e ute o inte kommer hem innan kl 3-4), o sen på ätardagen så trycker jag i mig choklad, pizza, massa pasta o ris då jag ligger lågt på kollisarna resten av veckan..

Danne
2002-05-10, 14:02
om man ska undvika fett så är choklad ingen höjdare.