handdator

Visa fullständig version : Birks Journal


Birkharju
2009-12-02, 22:14
Namn: Birk
Född: 92-11-10
Vikt: 76kg(har precis börjat lägga mig på kaloriöverskott)
Längd: 193-194 cm
Styrketränat sedan: 6 maj 2009

Blev medlem här för att det är ett seriöst forum med många erfarna människor inom träning/kost. Kommer börja diskutera även här och skriva journal dagligen. Målet är att få en allmänt vältränad fysik, styrkestats sätter jag upp inom kort. Finns även en stor del inom mig som vill tävla i Body Fitness men det får vi se hur det blir med den saken.


Historia Jag har under min uppväxt utövat en rad olika sporter, som t.ex. basket, innebandy, friidrott, bordtennis men flyttade bort från staden och lagsporter blev mindre aktuellt. Den tiden ersattes med mycket dataspel för något/några år men bra nog har jag slutat nu. Jag började styrketräna i maj 2009 och det var bland de bästa beslutet jag någonsin fattat.
76 kg ska bli > 85kg inom 6 månader :D


Aktuellt
Har sedan dess styrketränat regelbundet och älskar att träna och pusha kroppen till max. Just nu blir det 4-6 pass i veckan med ett schema som ser ut på följande vis:
Pass 1: Bröst/Vader
Pass 2: Rygg/Mage
Pass 3: Axlar/Underarmar(Brukar ta en vilodag mellan pass 3-4.
Pass 4: Biceps/Triceps
Pass 5: Ben+Vader

Laddar upp några bilder inom kort, och eventuellt ett preliminärt kostschema för en normal dag! Uppskattar feedback nå otroligt och ser fram emot kommentarer :-)

Mvh, Birk.

Birkharju
2009-12-02, 22:28
76.4 kg

Mått:
Omkrets!
Bröst: 98 cm
Underarm: 27 cm(mitten)
Armar: Vänster: 35 cm
Höger: 33 cm :(
Mage: 82 cm
Lår: 56 cm

Birkharju
2009-12-02, 23:12
Dags att rapportera dagens pass! 2009-12-02

Rygg/Mage

Chins:
8*KV
6*KV
4*KV
Kommentar: Chins är en förbannat rolig övning men dessvärre inte en av de jag är stark i. Kanske ligger i någonting min längd. Dragremmar nästa pass.

Hantelrodd:

25kg*10
30kg*10
32,5kg*10
32,5kg*10
Kommentar:Gillar denna övning skarpt och det var ett tag sedan jag körde hantelrodd men var inte på alls samma vikter som normalt. Gymmet jag tränade på är nystartat och 32,5 kg är nämligen max vad de har att erbjuda för tillfället. (BalanZe i Eskilstuna)

Latsdrag:

66kg*10
70,6kg*7
70,6kg*6
Kommentar:Var rätt trött när det var dags för latsdrag men det gick bra trots allt.

Dragonflags:

X
X
X

Cablecrunch/åt sidan

Kommentar: Noterade ej vikten för jag körde superset med Dragonflags men tog som tusan idag.

Birkharju
2009-12-03, 12:45
Sitter just nu på praktiken i receptionen och frossar sötmandlar och dricker vatten. Praktiserar på ett gym 2 dagar i veckan vilket ingår i min utbildning(Entreprenörsutbildning med Lärlingsinriktning i Eskilstuna) Käkade nyss riktigt fräsch lasagne med sallad och sessambröd.

kl 16.00 då jag slutar kör jag ett tungt axelpass och lite cardio på det. Har dissat konditionen helt de senaste 3 månaderna förutom uppvärmning.

Morrris
2009-12-03, 17:20
Bra ryggstyrka. Kul med fitnessplaner, har varit med och arrangerat fitnesstävlingar i Sverige i ett par år, det är en kul tävlingsform. Just Body Fitness är dock enbart för kvinnor, du kanske tänker på Athletic Fitness, där det förutom fysikbedömning ingår styrkemoment och hinderbana?

Birkharju
2009-12-03, 19:55
Bra ryggstyrka. Kul med fitnessplaner, har varit med och arrangerat fitnesstävlingar i Sverige i ett par år, det är en kul tävlingsform. Just Body Fitness är dock enbart för kvinnor, du kanske tänker på Athletic Fitness, där det förutom fysikbedömning ingår styrkemoment och hinderbana?

Tack, juste, Athletic Fitness alltså! :-)

Precis så jag själv resonerar, jag tycker bodybuilding är rätt intressant men inget jag själv satsar på. Är helt emot olagliga preparat även fast det har god effekt på en hårt tränande individ med goda kunskaper. Jag antar att det är väldigt vanligt inom Fitness också men jag ska iaf försöka, annars kommer jag ångra mig senare i livet :D

Kul att du kika in!

Birkharju
2009-12-03, 20:58
Axlar/Triceps/Underarm

Gick inte efter schemat idag eftersom jag hade god tid på mig idag. Det blev Axlar, Triceps och övre underarm.

Stående 1-hands Axelpressar

16kg*8
19kg*5
19kg*5
21kg*2

Militärpress stående

35kg*7
37,5kg*6
40kg*4
40kg*4
40kg*4+2(2* forced reps)
Kommentar:Jag ökade med 2.5 kg sen senaste axelpasset och jag bibehöll en grym kontakt.

Hantel-Shrugs

24,5kg*10
31kg*8
33kg*7
Kommentar:Första gången jag använde dragremmar och jag märkte att det var mycket lättare nu eftersom det oftast var underarmen/handen som inte orkade mer. Föredrar dock skivstångs-shrugs men bra med omväxling.

LÅS-kabel

6,8kg*10
6,8kg*8
9kg*5
Kommentar:Testade körde lyft åt sidan för första gången i kabel, var inte lika lätt som med hantlar men det tog.

Smal bänkpress

45kg*8
47kg*4
Kommentar: Andra gången jag kör denna övning och idag tog den inte. Kunde nog skåpat på med 10 kilo extra men men.

Liggande Tricepsextension med EZ-stång

27kg*8
27kg*7
27kg*7
Kommentar: Fick rätt god kontakt men ångrar nu efteråt att jag inte ökade vikten för det skulle jag klarat.

Pushdown

50kg*6
32kg*15
41kg*8
45kg*7
50kg*4+2(2 forced reps)
Kommentar: Pushdown är helt klart min favoritövning just för att man ska variera den så otroligt mycket. Jag körde för inte så länge sedan på vikter mellan 50-57 kg men jag ändrade teknik helt och hållet, sänkte vikterna och fick ut hela rörelseomfånget vilket gav mycket mer kontakt.

Hammercurls

16kg*11
14kg*15
14kg* X


Passet i helhet:Var ganska mycket folk och folk som avbröt mitt i setet för att fråga om de kan köra emellan(wtf?:o) Ökade som sagt i militärpress, hantelshrugs, stående axelpressar så jag har inget och klaga på förutom min onda ländrygg och bristningarna jag fått på ryggen.

Här kommer två matbilder på mina två senaste middagar. 2 & 3 December. Lasagne, sallad, sesamknäckebröd+Laxfilé, pasta, aubergineröra.

Petoria
2009-12-03, 21:01
Kul med fler som är i ungefär samma ålder! (är 93a)

Bra ryggstyrka

Birkharju
2009-12-03, 21:06
Kul med fler som är i ungefär samma ålder! (är 93a)

Bra ryggstyrka

Instämmer, trodde jag skulle känna mig rätt ensam här i min ålder men kul att det finns fler ambitiösa/disciplinerade personer.

Tack :)

Mineur
2009-12-04, 08:23
Såg att du bor i strängnäs, går du på gymnasium där med ?;)

Går på thomasgymnasiet nämligen :p

Birkharju
2009-12-04, 15:35
Såg att du bor i strängnäs, går du på gymnasium där med ?;)

Går på thomasgymnasiet nämligen :p

Jaha, vad trevligt! Jag går faktiskt på John Bauer i Eskilstuna :)

Var tränar du?

Mineur
2009-12-04, 17:12
Jaha, vad trevligt! Jag går faktiskt på John Bauer i Eskilstuna :)

Var tränar du?

Okej, äre bra där? ;)

Va faktiskt mitt 3:e val tror jag de var :)


Jag tränar på ett gym i nykvarn eftersom jag bor där, själv?

Birkharju
2009-12-04, 19:04
Okej, äre bra där? ;)

Va faktiskt mitt 3:e val tror jag de var :)


Jag tränar på ett gym i nykvarn eftersom jag bor där, själv?

Det är grymt faktiskt, hade lite fördomar mot JB som de flesta som inte gått där har men blev helt förvånad över hur bra det är här. Thomas kanske ligger lite bättre till ändå? :D

Nice nice! :cool:

Mineur
2009-12-04, 19:05
Det är grymt faktiskt, hade lite fördomar mot JB som de flesta som inte gått där har men blev helt förvånad över hur bra det är här. Thomas kanske ligger lite bättre till ändå? :D

Nice nice! :cool:

Härligt :D
Laptop ftw? x)


Nja vet inte, är väl kanske rätt lika? Tkr thomas e jäkligt bra iaf men det är ju JB:s gymnasium med :)

Birkharju
2009-12-04, 19:10
Härligt :D
Laptop ftw? x)


Nja vet inte, är väl kanske rätt lika? Tkr thomas e jäkligt bra iaf men det är ju JB:s gymnasium med :)

Haha, laptop är rätt nice fast jag använder bara för skolbruk. Mycket lättare att anteckna en föreläsning via en dator(snabba fingrar ftw) och sen lätt att spara allting istället för att ha 100 olika papper :P

Jag har bara hört dåliga saker om Thomas faktiskt men nice att du trivs :) Vad går du för program?

Mineur
2009-12-04, 19:19
Haha, laptop är rätt nice fast jag använder bara för skolbruk. Mycket lättare att anteckna en föreläsning via en dator(snabba fingrar ftw) och sen lätt att spara allting istället för att ha 100 olika papper :P

Jag har bara hört dåliga saker om Thomas faktiskt men nice att du trivs :) Vad går du för program?

Aa det är ett stort +! Vet faktiskt folk som valt JB mest för datorns skull haha x)


Jaså vad haru hört då typ? Jag går samhäll och tkr det funkar bra :)


gick du entreprenörsutbildning? hur är det?

Birkharju
2009-12-04, 19:23
Aa det är ett stort +! Vet faktiskt folk som valt JB mest för datorns skull haha x)


Jaså vad haru hört då typ? Jag går samhäll och tkr det funkar bra :)


gick du entreprenörsutbildning? hur är det?

Jo, jag vet att det är så! Jag har hört att maten är kass, sen har jag läst statistik som visar att thomas är bland de sämsta skolorna då elever röstat på skolverket.se.

Japp, jag går entreprenörsutbildning fast med inriktning lärling så jag kommer ha jobberfarenhet av försäljning och service när jag tar studenten, lättare att få jobb efter gymnasiet + att det är skönt att praktisera 2 dagar i veckan :thumbup:

Har du provat träna på balanze nån gång? :)

Mineur
2009-12-04, 19:39
Jo, jag vet att det är så! Jag har hört att maten är kass, sen har jag läst statistik som visar att thomas är bland de sämsta skolorna då elever röstat på skolverket.se.

Japp, jag går entreprenörsutbildning fast med inriktning lärling så jag kommer ha jobberfarenhet av försäljning och service när jag tar studenten, lättare att få jobb efter gymnasiet + att det är skönt att praktisera 2 dagar i veckan :thumbup:

Har du provat träna på balanze nån gång? :)

Aa maten är sådär :/
Men annars klagar ja då inte:thumbup:


Okej, låter riktigt najs! ;)

Näe de har ja inte, vart ligger det? :)

Birkharju
2009-12-04, 20:01
Aa maten är sådär :/
Men annars klagar ja då inte:thumbup:


Okej, låter riktigt najs! ;)

Näe de har ja inte, vart ligger det? :)

Gött gött! finns det ens gymnasium i Nykvarn? :D

Ligger på Storgatan, sträcker sig från marknadsplatsen till Europaskolan ungefär!

Bjorneman
2009-12-04, 20:11
Såg att vi är lika gamla och lika långa ;p
Lycka till :)

Mineur
2009-12-04, 20:48
Gött gött! finns det ens gymnasium i Nykvarn? :D

Ligger på Storgatan, sträcker sig från marknadsplatsen till Europaskolan ungefär!


Aa ett, men det är ... ja inte så bra minst sagt :<


okej, kanske får ta och kolla upp! ;)

Birkharju
2009-12-04, 21:23
Såg att vi är lika gamla och lika långa ;p
Lycka till :)

Tack så mycket, lite häftigt!

Dock är du lite starkare än mig, än så länge :-) Har du nå bilder?

Bjorneman
2009-12-04, 21:33
Tack så mycket, lite häftigt!

Dock är du lite starkare än mig, än så länge :-) Har du nå bilder?

Hehe, men jag har tränat ett par år me :D Har dock kört betydligt seriösare under hösten.
Nej är inget fan av bilder haha ;p Kommentera gärna min journal också :)

Birkharju
2009-12-04, 22:20
Hehe, men jag har tränat ett par år me :D Har dock kört betydligt seriösare under hösten.
Nej är inget fan av bilder haha ;p Kommentera gärna min journal också :)

Okej, men stark hur som helst! :D Jag har kört sen 5e Maj i år och tycker det går riktigt bra (Y)

Jag ska följa den så räkna med en och annan kommentar :D

Birkharju
2009-12-04, 23:49
Biceps främst

Scottcurl

23kg*10(uppvärmning)
27kg*5
Kommentar: Första gången jag kör scottcurls faktiskt, körde endast 1 arbets-set för underarmen fick grym belastning på sig och ville undvika att skada mig. Nu i efterhand tror jag att jag höll lite för smalt grepp.

Skivsstångscurl med rak stång

30kg*6
32,5kg*4+2
32,5kg*6(grym peppning av min chef)
35kg*2+2(2 riktiga discocurls i slutet)
Kommentar: Har nu kört skivsstångscurl med rak stång för andra gången nu och måste dra slutsatsen att den funkar bättre på mig helt enkelt. Förra veckan körde jag som mest på 30kg, och idag 35 kg vilket jag måste vara nöjd med.

Hantelcurl:

16kg*6
14kg*8
14kg*7
Kommentar: Fokuserade inte på att öka i denna övning alls idag utan jag var bara otroligt mör i armarna efter skivsstångscurlsen att jag bara körde slut på armarna med denna övning som omväxling istället för koncentrationscurls.

Bänkpress

60kg*4(uppvärmning innan givetvis)
62,5kg*2
50kg*10
Kommentar: Eftersom att jag är 10x bättre i hantelpressar så tänkte jag att jag skulle försöka köra bänkpress två gånger i veckan för att få in teknik e.tc. men det slutade inte så bra. När jag började träna så var jag lite skeptisk till bänkpress, hade ingen passare och var lite smårädd att jag inte skulle få upp stången när folk var i samma rum och det är väl det som ligger bakom. Har iaf ökat ca 5 kg nu varje vecka så det går helt klart framåt.
Ökade idag från 60-62,5kg men dum som man är tränade man triceps igår, allt resulterade till att vänstra bröstet värkte som tusan efter det och resten av dagen, nu känner jag dock att det slutat värka. Så det får bli minst 5 dagar emellan bröstpassen och lite vila mellan triceps o bröst så kommer jag förmodligen ta 65kg minst nästa vecka.

Vadpress i smith

80kg*12
90kg*14
100kg*13
Kommentar: Körde vader tungt i tisdags så tänkte köra lite uthållighet där idag eftersom jag hade tid över. Det som jag upplever lite jobbigt med just vadpress är att man underskattar sin vadstyrka så otroligt. Man lägger på viktplatta efter viktplatta och tänker; "när blir det tungt då". Skulle förmodligen klarat 130 kg utan problem men stannade på 100kg. Avrundade med jogging i uppförsbacke på löpbandet.

Birkharju
2009-12-05, 22:12
Idag 2009-12-05 tog jag en vilodag. Kände att kroppen behövde det så en rejäl sovmorgon blev det, med en fet äggfrukost på det. Förhoppningsvis blir det ett benpass imorgon.

Birkharju
2009-12-06, 19:13
Idag 2009-12-06 tränade jag inte heller. Bussarna gick ju inte direkt som dom skulle och jag tyckte kroppen kunde vara värd lite vila efter träning 7 dagar i rad. Har iallafall sovit grymt bra och känner mig väldigt utvilad.

Imorgon 12-07 är det tänkt att jag ska köra ett benpass och eventuellt några set mage.

Birkharju
2009-12-07, 20:55
Idag körde jag ett benpass, det var inte ett bra pass. Kände inte att jag hade mycket kraft alls, var trött och gäspade titt som tätt men jag lyckades hur som helst köra på fulla magget på benpressen(175kg) inget kändes bra men det blev ett PB, otroligt nog. Jag orkar inte rapportera det nu utan jag gör det imorgon.

Är så hemskt trött att jag lägger mig redan nu. Godnatt!

Birkharju
2009-12-08, 19:31
2009-12-07 Ben

Knäböj i smith

82kg*6
92kg*6
72kg*6
72kg*6
Kommentar: Knäböj kräver 100% motivation vilket jag inte alls hade när jag värmde upp märkte jag, jag var trött och hängig och borde inte fullföljt passet känner jag nu i efterhand men gjort är gjort. Körde i smith av den enkla anledningen att fria ställningen var upptagen hela tiden.

Utfallsgång med hantlar:

17,5kg*14
20kg*10
22,5kg*8
22,5kg*8
Kommentar: Andra gången jag kör denna övning så den är relativt ny. En övning jag verkligen rekommenderar för baksida lår. Gick toppen tyckte jag!

Benpress:

161kg*6
161kg*6
175kg*5 PB
Kommentar: Ett PB som var väldigt lättfixat, trots att jag hade noll motivation eller energi så fixade jag det. Nu får jag köra ännu djupare ett tag för att utvecklas eftersom 175kg är max i benpressen, tummen ner.

Benspark

52kg*15
66kg*10
73kg*5

Betyg: 4/10

Birkharju
2009-12-08, 19:49
2009-12-08 Rygg/Mage

Chins

8*
7*
4*
5*
Kommentar: Körde strikt och väldigt excentriskt. Svettades dock ganska rejält efter uppvärmningen som jag idag körde lite längre vilket resulterade i att jag inte fick grymt grepp. Trots dragremmar så gled händerna. Bra iaf.

Hantelrodd

24kg*10 (Uppvärmning)
33kg* 7/6 (Vänster/Höger)
33kg*6/7
35kg*7/6 PB
Kommentar: Inte mycket o säga.

Latsdrag

66kg*8
73kg*4+2 PB
73kg*4+2
Kommentar: Sjukt säger jag bara.

Betyg 5/10
Kommentar: Finns säkert några som undrar varför passet i sin helhet fick 5/10 trots att jag fick 2 stycken PB. Jag mådde sjukt illa hela morgonen/förmiddagen och 1 baguett var det enda som slank ned till lunch. Jag var hungrig som ett svin men hade ingen aptit alls, jag skulle sjukanmält mig och tagit mig hem om det inte vore för en viktig skoluppgift. Vid 14 så fick jag lite aptit och tröck i mig en proteindrink, en snickers och 1 äpple, och lite vatten vilket gjorde att jag ändå tog mig till gymmet.
När jag väl är där är det i princip tomt i styrketräningsrummet, glömt iPoden och svårt att finna motivation. Trots personbästa så kan jag inte ge passet ett högt betyg för jag njöt inte mycket över att vara där, men det kändes bra efteråt dock.

Imorgon har jag en frisk träningspartner back in business och förhoppningsvis får jag i mig ett stort lass mat till lunch. Imorgon ska bröst/triceps få lida! :hbang:

Bjorneman
2009-12-08, 20:32
Bra chins :)

Birkharju
2009-12-08, 22:29
Bra chins :)

Tackar :) De var väldigt strikta o fina!

Birkharju
2009-12-11, 13:56
Eftersom jag jobbar på ett gym tyckte personalen att jag skulle genomföra ett gruppträningspass vilket jag gjorde. Ett helkroppspass och jag är för tillfället helt slutkörd. Jag uppdaterar de 3 senaste styrketräningspassen jag gjort senare ikväll! Tiden har helt enkelt inte funnits men ikväll smäller det med 3 färska rapporter

Mvh

Birkharju
2009-12-13, 21:27
Har på något höger o vänster tappat bort mina träningsrapporter, men jag startar om på ny kula imorgon.

Har iallafall gjort PB på följande övningar:

Skivstångscurl(rak stång) 38kg*6-8
Stående 1-handsaxelpress 19kghantel*6
Sned bänk
Eventuellt någon mer.

Birkharju
2009-12-14, 20:23
Idag 2009-12-14 tänkte jag starta om på nytt med träningsrapportingen, och var sjukt taggad men istället vaknar jag upp mitt i natten och spyr e.tc. som jag vore född för detta. Hur som helst, så anar jag en matförgiftning och den är förhoppningsvis borta tills imorgon.

Mvh.

Birkharju
2009-12-16, 21:08
Här kommer gårdagens ryggpass. Har senaste veckan ätit lite, har 0 aptit och det hindrade mig från att träna idag också men igår kände jag att det gick. Har slarvat med maten och inser nu att jag har överkänslighet mot vissa spannmål.

2009-12-15

Rygg

Kabelrodd

59kg*15
66kg*12
73kg*12
79kg*7
83,6kg*5 PB

Kändes grymt bra i ryggen och rekordet var inget problem alls.

Chins

6*
7*
5*
4*

Hade inget stort glykogenlager inför detta pass och jag hade inte peppen för att klara mer här. En stirrande kvinnlig målare som stressade mig att bli färdig, för hon målade om taket sen julmusik som gymmet spelade upp. *gah!*

Breda Latsdrag

66kg*7
66kg*8

Smala latsdrag

66kg*8
73kg*

Latsdragen gick inte särskilt bra. Kände att kraften var slut, hade ingen motivation alls och som grädden på moset sträckte jag mig i nacken i sista repetitionen.

Birkharju
2009-12-18, 22:55
2009-12-17

Körde Axlar igår men kroppen hade inte återställt vätskebalansen i kroppen helt och hållet så jag var lite vimsig efter uppvärmningen, kunde inte svettas och fick slut på krafterna direkt efter Hantelpressarna för axlar så det blev det enda jag körde igår.

Körde 21kg*5 x3 Set

Idag 2009-12-18 tränade jag på Friskis & Svettis i Södertälje, jobbade där så passade på att variera mig lite. Det blev ett bröstpass med Raka och Sneda Hantelpressar, samt Bröstpress som tog riktigt bra, sen avslutade jag passet med lite Pec-Deck för att stretcha bröstmuskulaturen lite grann.

Vikten var inte utsatt på hantlarna och det var heller inte likadana som jag var van vid så jag gick på känsla och satsade endast på full kontakt detta pass vilket jag fick. Jag tror hantlarna var uppe på 28kg i Raka Hantelpressar, och 26 kg i Sneda Hantelpressar, men kan inte bekräfta detta och det tog riktigt riktigt bra.

Imorgon 2009-12-19 tar jag en tripp till Stockholm då jag ska inhandla lite julklappar, köpa lite saker till mig själv och självklart smälla i mig X antal Pizza Slice på PizzaHut, wish me luck! Det blir nämligen tävling med polarna jag sticker iväg med! :hbang:

Birkharju
2010-01-06, 22:26
Har helt o hållet inte kunnat uppdatera med något vettigt de senaste veckorna. Jag har haft vinterlov och mycket tid har gått åt att göra andra saker än att sitta vid datorn men träna har jag givetvis gjort. Så nu jävlar ska det uppdateras. Uppdaterar biceps/mage passet jag gjorde igår:

Uppvärmning: Jogging på band 5 min

Skivsstångscurl med rak stång:

27kg*10
32kg*8
32kg*6
32kg*6

Fick reda på att skivstången väger 17 kg här, så därav blir det 32 kg istället för 35 kg som det stod i förra bicepspasset jag uppdaterade. Hur som helst, ingen ökning viktmässigt men klarade 6 st mer rep och dom var superstrikta långsamma.

Konc.curl över knät:

14kg*8
14kg*6

Här märkte jag verkligen att min vänsterbiceps är starkare än den högra, visst talar ju måttet sitt klara språk också. 35cm vs 33 cm :/ Funderar på att endast uppehålla vänsterarmen och köra superstrikt för att högerarmen ska mäta lika mycket. Vad tycker ni?

Hantelcurl:

14kg* X
11kg*X

Avslutade med ett set på 11 kgs hantlarna för att verkligen trötta ut biceps totalt.

Abroller:

Denna övning har jag sett på youtube men inte vågat testa, nu har ju inte gymmet någon abroller utan jag körde med hantlar som kan rulla framåt. Den tog verkligen som tusan och sträckte ut hela magmuskeln. Denna var toppen så ska fortsätta med den.

Birkharju
2010-01-07, 23:03
Idag var det dags igen, planerna var att köra triceps/axlar men det blev bara triceps. Har ätit medicin och imorse så mådde min mage inte toppen, och hela dagen har den varit paj så jag fick knappt ner något till lunch, hade 0 aptit. Så energin tog slut direkt och jag beslutade att det fick räcka med triceps för idag.

Det blev iaf:

Dips:

KV * 12
KV*12
KV*6(?!)

1 hands hantelextension bakom nacken(ej säker på namnet):

7kg*12
8kg*6
7kg*11

Pushdown:

Stång: 50kg*12 Strikta
50kg*12
59kg*6

V-handtag:

59kg * X
60kg+ * X
60kg+ * X

Triceps fick sig en rejäl omgång men mådde lite illa under hela passet. Blev 1 ny övning varav 1 som jag inte kört på länge(Dips) och båda tänker jag fortsätta med. Fick lite känningar i axeln under dipsen och om det inte är tillfälligt slänger jag troligtvis in triceps tillsammans med bröst och då funkar det ju ypperligt med bröstdips som funkar bra för axeln. Imorgon är det ryggen som får lite spö, tror jag!

:D

Birkharju
2010-01-11, 11:01
9 Januari Axlar

1-hand stående hantelpress

10kg*15
15kg*10
17.5kg*5
20kg*2/3 PB

LÅS i kabel

4.5kg*12 Superstrikta
9kg*10
9kg*10

Kryssdrag

4.5kg*15
9kg*12 PB
9kg*12 PB

Andra gången jag kör denna övning så jag antar att detta är PB trots att jag säkert skulle orka dubbelt så mycket, men då skulle utförandet bli lite sämre.
Tycker denna funkar bäst i högreps och låg vikt.





10 Januari Bröst/Biceps

Ez-curl

27kg*12
32kg*8
34kg*5

Hantelcurl

16kg*5 PB
16kg*5 PB

Bänkpress

50kg*12
55kg*8
60kg*5 PB
65kg*4 PB

Sned bänkpress

50kg*8
50kg*8

Sned hantelpress

19kg*8
19kg*8
16kg*8

Lätta vikter för att sträcka ut muskeln helt o hållet.

Älskar att träna under lite tidsbegränsning. Jag höll mig supersvettig passet igenom, jag hade högst 1 min 30 sec vila och klarade trots det av flera PB. Galet bra!

Nu slutar jag tidigare från plugget så nu drar jag i mig en stor portion på skolans restaurang, sen blir det ett ryggpass.

Birkharju
2010-01-11, 15:43
Ryggpasset 11 januari 2010 BalanZe Eskilstuna

Pullups

KV*7
KV*5
KV*3

Körde mycket striktare än vanligt.

Marklyft

50kg*
70kg*
60kg*

Andra gången jag kör marklyft, provade på 70 kg och det gick lätt men jag gillar inte underlaget. Typ parkettgolv och det är inte toppen, kör marklyft nästa gång jag är på andra gymmet.

Kabelrodd

66kg*8
79kg*8 PB
86kg*4 Ostrikt PB
73kg*10

Breda Latsdrag

66kg*9
79kg*2 PB Svintungt
59kg*12

Passet gick bra, saknade dock det där lilla extra. Inte resultatmässigt, det gick väldigt bra men inte samma motivation som när man har en träningspartner, eller bra musik.

Bjussar på några bilder på dagsformen. Har gått upp från 76-79 kg morgonvikt nu, och känner att det börjar tuffa på nu :)

Birkharju
2010-01-15, 18:59
Blev ett ben/mage pass igår och ett spinningpass iförrgår.

den 14 Januari 2010 Ben/Mage

Inte så bra pass, knäböjen gick åt helvete rent ut sagt och hade inte energin alls. Att det blev av 09.30 kan ju vara en bakomliggande orsak, så från och med nu ska jag alltid schemalägga benpassen på eftermiddagar.

Knäböj

50kg*10
60kg*10
70kg*6
60kg*5

Liggande Lårcurl

41kg*12
50kg*8
50kg*8
54kg*5

Benspark

52kg*12
59kg*7

Fullständigt energilösa bensparkar, skärpning från o med nu!

Jag har börjat köra superset mellan 5 st magövningar vilket består av.

Ab-roller *10
Benlyft *10
Bencyklingar *12
Crunches med armar uppåt*
Sneda Crunches * 12

Sen blir det 2-4 set, jag räknar alltså ett set som när jag gjort alla övningar i rad en gång. 2-3 minuters vila emellan sen kör man på. Är totalt död i magen efteråt och det tar som tusan.

Här är en video på ungefär samma upplägg som jag använder mig av, förutom att jag även la till Ab-roller för den tar så förbaskat bra. Enda skillnaden är att jag kör med två stycken hantlar.


Kevin Levrone Ab Workout
http://www.youtube.com/watch?v=8RmKLop0Wg4

Övningarna börjar vid ca 4:20

Birkharju
2010-01-19, 21:58
*spy*Vinterkräksjukan slog till lägligt på fredagskvällen och jag i princip legat i sängen hela helgen förutom på toagolvet, det toppades med lite halsont och förskylning. Imorgon är jag tillbaka och då jävlar har jag laddat upp ett tag. Jag har fått i mig i princip ingenting förutom Coca Cola, vatten och Pro viva, och äpple 2 dagar i streck men idag fick jag i mig redigt mycket mat.

Så imorgon blir det bröst/triceps tänkte jag! Är sjukt taggad så imorgon är det inget annat än järnet som gäller. ;)

Birkharju
2010-01-21, 22:17
Gårdagens bicepspass var min comeback efter vinterkräksjukan och jag kände att jag inte hade lika mycket krut i kroppen. Nu har jag iallafall gått upp den vikt jag förlorade under min sjuktid och jag känner att jag mycket energi i kroppen. Idag stod Bröst/Triceps på schemat och det gick riktigt bra!

Bröst/Triceps

Bänkpress

32kg*
52kg*6
62kg*4
65kg*4 PB
67kg*1 PB
69kg*1 PB
72kg*1 PB
42kg*12 Dropset
32kg*12 Dropset (ingen vila innan)
22kg*12 Dropset (ingen vila innan)

Sen körde jag ett set sned hantelpress följt av 2 set bröstpress i maskin. Noterade ej vikterna utan jag ville bara mata ur det sista ur bröst(trodde jag) men det fanns ingen energi kvar från bänkpressen.

Hantelextension bakom huvud

7kg*8
8kg*8
7kg*8

Kommentar: Helt otroligt säger jag bara! Har aldrig maxat i bänkpress förut men idag kändes det rätt. Slog mitt PB i bänkpress 3 gånger under ett och samma pass. Mot slutet när jag tog 72 kg var jag redan rejält trött i muskeln så skulle nog klarat 75kg. Sån jävla intensitet genom hela passet och kramp i bröstet efter dropseten i slutet. Jag har aldrig varit bra i bänkpressen men det börjar lossna nu.

sweaberg
2010-01-22, 00:00
nice bänkat fan.

kul och läsa då vi ligger på ungefär samma vikter på de flesta övningar.

Birkharju
2010-01-23, 22:44
Tack så mycket! Jo, jag var inne o kollade på din journal. Det är väldigt snarlikt viktmässigt, t.om kroppsvikten är precis ;)

Birkharju
2010-01-23, 22:45
Idag har varit en vilodag, och det blir det imorgon(söndag) också. Lillasyrran fyller 2 år, och vi ska fira henne i Stockholm så det blir lite tight om tid kanske.

På måndag däremot är det dags för knäböj b.la. :)

Birkharju
2010-01-23, 22:53
22 Januari Rygg

Marklyft

52kg*8
62kg*7
72kg*5
82kg*4
87kg*3

Första gången jag kör marklyft och lassar på lite mer vikt. Jag har innan endast kört med 50 kg för att få in en bra teknik men nu drog jag på med 10 kg mer per set. Nästa gång klarar jag nog 100kg, var för trött efter 5 set.

Latsdrag

59kg*12
66kg*7
59kg*8 Supinerat grepp
59kg*9 Superstrikt med V-handtag

Är det någon övning jag inte gillar skarpt så är det latsdrag, så drygt jobbig helt enkelt. De supinerade tog mycket bättre i latsen än pronerade idag konstigt nog :)

Sittande rodd

52kg*
66kg*
66kg

Experimenterade med olika handtag som fanns. Batteriet på iPoden tog slut, och jag var riktigt slut så roddarna gick inte optimalt idag(igår).

rosu
2010-01-24, 01:27
Bra kört hittills! Hur är balanze? tränar själv på F&S i Etuna..

Birkharju
2010-01-24, 15:54
Tack =)

Det "funkar" helt klart. I Eskilstuna är det parkettgolv och inte så byggarvänligt så man får ta det försiktigt med marklyft. Maskinerna är från Matrix och ser riktigt exklusiva ut men de är dåliga, förutom bensparken och bröstpressen. Maskin-Benpress upp till 175 kg(!?) talar ju för sig själv att det är för vanliga motionärer. Så med tanke på att F&S även är hälften så billigt skulle jag rådgöra dig att fortsätta där =D Däremot BalanZe i Strängnäs är mycket bättre.

rosu
2010-01-24, 16:51
Okej, ja för mig som är student kostar det fan bara 100 i månan ;) Men är sugen på att byta till kanske forever eller något annat när mitt årskort går ut eftersom det är så sjukt överbefolkat på friskis ;P

Birkharju
2010-01-24, 16:52
Okej, det är ju grymt billigt. Det kostar 340 kr/månaden på Balanze om du är student. Jag skulle dock rekommendera BalanZe före Forever helt klart :)

rosu
2010-01-24, 23:54
Okej, vad är skillnaden mellan dem? varför balanze framför forever?

Birkharju
2010-01-25, 12:09
Allting är nytt och alla redskap är riktigt grymma. Forever har jag varit på med klassen några gånger och maskinerna och känslan i gymmet är åt helvete. Balanze känns som att man får ut mer av det man betalar för. Det kan hända att du tycker annorlunda men det är iaf min åsikt :) Sen har balanze väldigt många gruppträningar vilket visar att det är fullt ös. Själv föredrar jag styrketräning :)

rosu
2010-01-25, 23:58
Okej, nej jag ska kolla runt lite på vart det vore bäst att träna. Har som sagt ett halvår på mig ;) Nej bara styrketräning för min del, skulle nog aldrig gå ett pass :/ Möjligen för att ragga brudar..

Birkharju
2010-01-26, 18:41
Jaha, men då har du ju lite tid kan man säga. Om du visar intresse för BalanZe kan du få prova på gratis, säg bara att du vill testa så får du givetvis det. :)

Birkharju
2010-01-26, 18:44
Igår 25 Januari 2009 genomförde jag ett ben/axelpass som gick mediokert. Inga PB men det var skönt att köra ben igen, det var 1 ½ vecka sen sista pga. sjukdom e.tc. Rapport kmr förmodligen senare.

Idag vaknade jag med förskylning och ont i halsen men begav mig endå till skolan för en viktig idrottslektion som jag skulle beta av 2st kursmål. Gick 1.3 mil och ca 1/3 var i skogen. Om jag känner mig frisk imorgon så blir det ett pass!:hbang:

, Birk

Birkharju
2010-01-29, 23:59
Idag var jag tillbaks på gymmet och utförde ett rätt bra Bröst/Triceps/Biceps pass på drygt 80 minuter. Det blev Bänkpress, Sned Bänkpress i Smith, Pushdown, Tricepsextension bakom huvud med hantel, Hantelcurl, Koncentrationscurl och Kabelcurl.

Inga PB och inte heller så höga vikter utan jag eftersträva full kontakt vilket jag nästan lyckades med. Enda haken är bänkpressen, speciellt sned bänkpress. Jag får grym kontakt med vänstra bröstet men bara bra kontakt med högra. Trots identisk handposition. Så jag körde endast 2 försöks-set där och gick över till sned hantelpress där jag fick bättre kontakt med högra bröstet.

Avrundade kvällen med 3 grova smörgåsar med makrill och 1 liter mjölk. Känns bra att avrunda veckan med lite nyttigheter istället för en chipsskål i famnen. Det är så förbannat gott också ;)

Birkharju
2010-01-31, 22:44
Genomförde ett lätt benpass igår med många repetitioner och full kontakt/djup.
Jag började med ganska lätt intervall-löpning på bandet mellan 16-20 km/h i 30 sec-50sec.

Knäböj

40kg*20
50kg*10
50kg*10
40kg*17

Kändes jättebra att köra på väldigt lätta vikter. Funderade mer på tekniken och körde väldigt långsamt och lite statiskt i bottenläget och kände verkligen mjölksyran på de sista repen.

Superset med

Vadpress i smith

90kg*25
90kg*20
60kg*20
60kg*20

Tog riktigt bra men trots allt har jag bara enorm träningsvärk i högre vaden idag :(

Benpress

X * X
X * X
X * X

Brutalt djupa så jag precis kunde sträcka ut benen för att få lite extra rövträning. Brukar inte köra såhär djupa men det funkar bra som ett bra kompliment har jag insett.

Nu ska jag äta upp resten av min middag nr 2 Chili con Carne , så jävla gott!

Birkharju
2011-05-02, 09:11
Så - nu har jag blivit inspirerad att börja skriva journal igen. Det har gått lite mer än ett år sen sist och det har hänt grejer. Visst har det. Däremot inte alls lika bra som jag tänkt mig. Lägger upp bilder när jag kommer hem.

Knäböj 100kg x8. Ett PB jag satte för minst 4 månader sen. Sen dess har jag inte kunnat köra knäböj. Ländryggen fungerar inte i flexionsrörelser alls vissa dagar och jag befarar att jag fått en diskskada.
Marklyft hade jag precis kommit igång med på riktigt och drog en 5a på 130kg så vi får se när jag kan marklyfta igen.
Bänkpress som för övrigt varit min akilleshäl är jag nu uppe i 85kg(4 rep) och 1(.5) rep på 95kg. Snart en 1a på 100 kg med andra ord ;-)
Militärpress är nog det som gått bäst. Satte en 7a på 60kg för bara en vecka sedan.

Kroppsvikten har svängt fram och tillbaka beroende på hos vem jag väger mig. Var uppe på 90kg för inte så länge sen, men har skalat av mig lite bulkfett och ligger på ca 85kg nu. Tänkte få bort lite till innan jag lägger mig på +-0 tills sommaren börjar lida mot sitt slut :)

Sundqvist
2011-05-02, 09:13
Fina böjar senast! fyfan för 10+ reps i böj :o

Birkharju
2011-05-02, 09:17
Fina böjar senast! fyfan för 10+ reps i böj :o

Haha, de var dock över 1 år gamla men helt okej på den tiden när man sannerligen var en räka ;-)

Nu säger ryggen nej för knäböj så blir mycket frontböj för tillfället. 70kgx6 som bäst :D