handdator

Visa fullständig version : Råd gällande ryggövningar!


Mineur
2009-12-02, 20:21
Hej!


Skulle vilja ha lite svar på en del frågor som jag har samlat på mig när jag har tränat!

De två första är mellan vilka övningar som är "bäst".


Först mellan sittande rodd kontra liggande rodd
(http://www.exrx.net/AnimatedEx/BackGeneral/CMBLyingRow.gif / http://www.exrx.net/AnimatedEx/BackGeneral/CBSeatedRow.gif)

och sen

Latsdrag med stång kontra latsdrag med V-hantag
(http://www.exrx.net/AnimatedEx/LatissimusDorsi/CBCloseGripPulldown.gif / http://www.exrx.net/AnimatedEx/LatissimusDorsi/CBFrontPulldown.gif)

Alltså vilka är bäst mellan dessa övningar i träningssyfte till rygg?


Sen har jag funderat en del på marklyft till mitt ryggpass. Men det är så att dagen innan så tränar jag ben på gymmet och då rätt hårt.

Och eftersom flera benmuskler är i synergi i utförandet av marklyft så kanske det är en dålig idé att lägga till i passet?


Till sista frågan, kanske lite mer komplicerad än de andra och hör inte riktigt inom samma område men varför kan man få blodsmak i munnen i samband med träning? Oftast ansträngande konditionsträning.


Tack på förhand för alla svar! :)

Ungrim
2009-12-03, 09:01
Sen har jag funderat en del på marklyft till mitt ryggpass. Men det är så att dagen innan så tränar jag ben på gymmet och då rätt hårt.

Och eftersom flera benmuskler är i synergi i utförandet av marklyft så kanske det är en dålig idé att lägga till i passet?


Jag brukar köra "övre" rygg och vader, sen dagen efter, Ben och nedre rygg, tar marklyftet där


Sen angående vilken rygg övning som är bäst så är det nog svårt att få ett helt ärligt svar. Jag tycker att fantasi och variation är det bästa, kör någon vecka med det ena och byt sen till det andra.

Pjotor
2009-12-03, 09:04
- Det är lättare att göra liggande rodd strikt, men i sittande rodd kan du aktivera fler muskler eftersom du kan röra överkroppen framåt och bakåt. Om jag skulle välja skulle jag göra den liggande rodden, eftersom jag gör marklyft som ger övriga ryggen vad den tål.

I latsdrag med V-handtag kan du använda biceps i högre grad än vid stångdrag, som i sin tur aktiverar latissimus dorsi mer, förutsatt att du håller i stången med handflatorna vända bort från dig. Jag rekommenderar stången och handflatorna vända bort från dig om du vill låta latsarna jobba.

Marklyft är en så pass omfattande och givande övning att jag verkligen vill rekommendera dig att ta med den i ditt träningsupplägg. När jag gör marklyft är det inte benen som begränsar vikten, utan ryggen. Om du inte kör knäböj på benpasset så kan det gå bra att göra marklyft passet före benpasset. Prova och se, är mitt råd.

Den vanligaste uppfattningen om varför blodsmak uppstår är att blodcirkulationen nära kroppsytorna ökar, bland annat i hals, munhåla och lungor. Då kan de järnrika röda blodkropparna "smaka av sig" i näshålan och munnen, vilket ger det vi kallar blodsmak, men som egentligen är järnsmak.

Mineur
2009-12-03, 10:16
Tack för hjälpsamma svar!


Jag brukar köra "övre" rygg och vader, sen dagen efter, Ben och nedre rygg, tar marklyftet där


Sen angående vilken rygg övning som är bäst så är det nog svårt att få ett helt ärligt svar. Jag tycker att fantasi och variation är det bästa, kör någon vecka med det ena och byt sen till det andra.

Låter intressant, har lust att prova!

Men ungefär hur ser din uppläggning med övningar till dessa två dagar då? :)
Inte allt för erfaren på gym än enligt mig själv.

Ungrim
2009-12-03, 10:30
Ungefär såhär lägger jag upp övningarna dessa dagar:

Dag 1

Latsdrag x 3
Sittande Kabelrodd x 2
Hantelrodd x 1

Stående Vadpress x 3
Vadpress i benpressmaskin x 3


Dag 2

Knäböj x 3
Benspark x 3
Bencurl x 4

Marklyft x 3
Hypersträck x 2

Mineur
2009-12-03, 10:56
Ungefär såhär lägger jag upp övningarna dessa dagar:

Dag 1

Latsdrag x 3
Sittande Kabelrodd x 2
Hantelrodd x 1

Stående Vadpress x 3
Vadpress i benpressmaskin x 3


Dag 2

Knäböj x 3
Benspark x 3
Bencurl x 4

Marklyft x 3
Hypersträck x 2

Tack så mycket! Såg riktigt bra ut, ska testas!

Men nu är det så att jag brukar köra biceps på rygg dagen med, tror du det funkar bra att lägga in den på exempelvis dag 1?

Running_b
2009-12-03, 11:04
Eftersom biceps inte är en speciellt stor muskelgrupp skulle jag ha tränat den på dag 1. Ser ju ut som det är 12 set på dag 1 som det ser ut nu. Kör du sen 2 övningar biceps med 3 set på varje så slutar träningspasset på 18 set. Det skulle allafall passa mig.