handdator

Visa fullständig version : Vägen mot målet...


Beachbumsthlm
2009-12-02, 01:01
Hallå! Strandlodisstockholm här.. Tänkte prova detta forum nu, efter att ha hängt här ett tag (utan att ha fört så mycket väsen av mig:)
23 år
186cm, ca 82 kg?
tränat i ca 7 år..

Ja mitt mål är ju att deffa och försöka förbättra magen.. Känns dock omöjligt då jag inte vill bli större, men samtidigt vill bygga upp rutorna. Det går som sagt emot..
http://img405.imageshack.us/img405/2771/bild2248.jpg
Denna är tagen efter en löprunda i somras..

http://img22.imageshack.us/img22/2870/bild11822.jpg
Så är det idag..
http://img139.imageshack.us/img139/8949/buggan.jpg
Jag är 18 år här. Jag minns inte att jag ägnade särskilt mycket tid åt cardio då, men jag var definitivt smalare då än nu. Ganska märkligt tycker jag..

CVN
2009-12-02, 01:30
Du har bra fysik för att vara 18 år, men som du själv nämde så skulle magen behöva lite "påvbättring", tycker främst dem nedre magmusklerna behövs tränas och sen absolut sidmagmusklerna. Det ser lite konstigt ut på bilderna, men ett bra tips är i alla fall att köra så att du istället för att köra ryggresningar i lutande bänk kör du samma rörelse för sidorna.

Vet inte om du förstår vad jag menar, är lite svårt att förklara, men ställ frågor om du har så ska jag försöka hinna svara.

Mvh

NikoLei
2009-12-02, 01:40
Riktigt schysst fysik som 18 åring! *flex*

Hur ofta tränar du magen och hur ser ett pass ut för magen?
Hur ser kosten ut?

Beachbumsthlm
2009-12-02, 01:55
Hehe jag var 18 år på sista bilden, är 23 nu. Jag tränar magen 1-2 ggr i veckan. Jag håller ju på och försöker deffa nu, men problemet är ju att det blir nog svårt att bygga vidare på magen (målet) då jag antagligen ligger på ett underskott. Angående den lutande bänken, brukar jag oftast köra maskin (bålrotation).. Jag är ganska dålig på att variera övningar faktiskt.

Kosten ser ut så här, jag har dock inte exakta siffror angående kcal.

Frukost: 1dl musli med en näve cashewnötter + 1 dl whey-80
Lunch: Varierar lite, men brukar oftast ha lite kolhydrater och mer protein
Gym: Banan och 1dl whey 80 efter ett pass.
Middag:kyckling, blodpudding, eller köttfärs med lite kolhydrater.
Kvällsmål: Brukar ofta bli 250g keso och youghurt eller 3 ägg.

Äter annars väldigt mycket frukt, runt 7 st om dagen :P

Wirfelt
2009-12-02, 10:30
Själv är jag jävligt nöjd med MITT magpass om du kanske vill ha lite inspiration!

Brukar köra 9 övningar! 1 set/övning 20-30 reps. Lugna kontrollerade rörelser! Byter övningar från pass till pass! på detta sättet får man riktigt bra variation både på passet och från pass till pass, om du förstår vad jag menar? (skall tillägga att vilan mellan övningarna är nästintill obefintlig)

För övrigt ser din fysik rätt bra ut! Tycker att du måste trycka lite mer axlar dock! De gör inte dina pecs rättvisa alls!

Beachbumsthlm
2009-12-02, 13:18
9 övningar låter grymt mycket. Jag brukar köra runt 3-4 övningar och där har vi förklaringen kanske =) Oftast brukar det bli maskiner också. Brukar ni köra med vikter eller utan. Jag märker att när jag kör utan vikter så uppnår jag den brännande känslan lättare än om jag lägger på vikter. Jo behöver nog tryckas lite överallt haha :p

von huff
2009-12-02, 13:40
9 övningar är onödigt.Allan har skrivit en bra tråd om magträning,läs den.magen behöver ochså belastas med vikt så t.ex sit-ups med kroppsvikten bygger inte i längden

Jones
2009-12-02, 14:41
Magmuskulaturen behöver som sagt även den relativt tung progressiv träning för att utvecklas. Det behövs verkligen inga 9 övningar för att förbättra den, 3-4 är mer än nog. Kör mycket basövningar där din magmuskulatur får jobba så som knäböj och marklyft och komplettera med lite magträning så räcker det.

Sedan tjaffset om att träna sidomagmusklerna och de nedre som skrevs ovan är inget jag tycker du behöver fokusera på. Hur dina muskler ser ut är genetiskt betingat.

Sedan är ju frågan hur pass bra de magövningarna du kör är, jag tycker inte bålrotation är någon direkt höjdare..

Du lär som du själv säger inte förbättra magmuskulaturen under deff, muskulärt sett. Dock kommer de synas bättre.

Som sagt läs på lite om magträning så löser det sig nog.

Heniin
2009-12-02, 17:46
Jag byggde mina magmuskler med blandat lågreps och högreps, dvs hög vikt och "låg vikt" kör enligt mitt egna lilla koncept vilket har gett goda resultat, fått ruskigt bra djup i mina magmuskler, värt att prova på dessutom går det ruskigt snabbt att träna igenom och man kan blanda övningarna om man vill det också.

brukar köra såhär i magmaskinen på mitt gym ( nautilus ) maskinen heter Abdominal nitro plus lr något. Ni har säkert något liknande på ert gym.

20 Reps på kanske 50kg
Sen höjer man vikten ett snäpp och köt 15 Reps på denna vikten, det är nu det börjar bli jobbigt. Efter du är klar med dina 15 Reps så vilar du ca 30 sek och återhämta dig lite, höjjer vikter 2-3 snäpp och kör runt 6-10 snäpp, tänk på kontakten och arbeta med magen. Som folk säger så krävs det tung träning för att få djup i magmusklerna.

Beachbumsthlm
2009-12-02, 21:36
Hur många set kör du då? Några fler goda magövningar du kan dela med dig av? På gymmet jag tränar har vi spännen som man kan sätta fast vid fötterna. Brukar ligga på en bänk och lyfta benen. Jävligt tung övning.

Men alltså kommer det hjälpa att köra tungt, (behåller ju, men blir ju inte större) när jag i princip ständigt deffar? Saken är den att det har blivit som en vana eller snarare som en ätstörning, att äta lite..

50cent
2009-12-02, 22:53
jag håller med heniin om magmaskinen, det är utan tvekan min favorit övning för magen pga av alla fördelar: hantering av tunga vikter, isolerar rectus abdominis bra utan att koppla in för mycket obliques, ger både nedre och övre fibrerna jämnt med träning mm. periodisera vikterna på samma sätt som resten av kroppen.

Beachbumsthlm
2009-12-02, 23:07
Okej, hittade en bild på den magmaskinen heniin menade. Har testat den förrut, men på mitt gym har vi bara gamla nordic gym maskiner tyvärr. http://www.nordicgym.se/produkter/se_serien/visa_prod.asp?id=357 denna brukar jag köra.

Wirfelt
2009-12-03, 00:42
tycker inte att 9 övningar är för mycket! kör ju bara 1 set/övning! Det blir ju som 3 övningar, 3 set/övning vilket är ganska standard! Jäkligt skönt att köra så då man aldrig hinner bli trött på en övning och får grym variation på träningen som täcker all magens skrymslen och vrår!

Tränar enbart med kroppsvikt! inga maskiner, inga vikter!

Beachbumsthlm
2009-12-03, 12:15
Wirfelt, vilka övningar kör du då? Alla tips och råd är jag tacksam över =)

oath5
2009-12-03, 14:11
Tunga cable-crunches i kombination med tunga mark och knäböj gav mig fint djup.

von huff
2009-12-03, 14:46
Djup och sånt har inget med övningarna att göra.Musklerna kan inte formas endast bli större eller mindre så det handlar om att hitta dom övningarna man tycker att bygger bäst helt enkelt

Wirfelt
2009-12-03, 14:53
brukar försöka köra varannan övre, varannan nedre magmuskler! ska försöka förklara övningarna på bästa sett!

Övre: twistade sit-ups - crunches - Cable-crunches (den enda övn. med vikt) - crunches på pilatesboll och - vanliga crunches

Nedre: inverterade crunches (tror jag det heter; ligg på rygg, skjut upp benen i luften för att sedan komma ner och sträcka ut 1 dm över marken) - "bendrag" in mot magen sittandes på bänk - bensax - "häftmaskinen" och - "bendrag" samtidigt som crunches ala Christian Bale i American Psycho

Händer även att jag kör maskiner, men det är ytterst sällan! Vet inte varför, men jag har alltid prioriterat uthålligheten i magen, framför massan och explosiviteten! Antagligen för att det hjälpte mig när jag spelade squash tidigare!

Ungrim
2009-12-03, 15:13
brukar försöka köra varannan övre, varannan nedre magmuskler!

?? *gah!*

MaW
2009-12-03, 17:17
Du skriver att du inte vill bli större... men jag tror att hela ditt midjeparti skulle komma till sin rätt om du la mer lite mer energi på latsen.. då du ser ut att ha en väldigt "lång" midja

Sniggel
2009-12-03, 18:12
Jag byggde upp min mage bra på 1½ år med en enda övning. Det funkade eftersom jag då kunde fokusera på progression, vilket är det enda som behövs.

von huff
2009-12-03, 18:31
Jag byggde upp min mage bra på 1½ år med en enda övning. Det funkade eftersom jag då kunde fokusera på progression, vilket är det enda som behövs.

Det är sant men det hjälper ju proggressionen att ha andra övningar ochså tycker jag.Lite variation, inte 10 övningar...

dream_theater_
2009-12-03, 18:32
brukar försöka köra varannan övre, varannan nedre magmuskler! ska försöka förklara övningarna på bästa sett!

Övre: twistade sit-ups - crunches - Cable-crunches (den enda övn. med vikt) - crunches på pilatesboll och - vanliga crunches

Nedre: inverterade crunches (tror jag det heter; ligg på rygg, skjut upp benen i luften för att sedan komma ner och sträcka ut 1 dm över marken) - "bendrag" in mot magen sittandes på bänk - bensax - "häftmaskinen" och - "bendrag" samtidigt som crunches ala Christian Bale i American Psycho

Händer även att jag kör maskiner, men det är ytterst sällan! Vet inte varför, men jag har alltid prioriterat uthålligheten i magen, framför massan och explosiviteten! Antagligen för att det hjälpte mig när jag spelade squash tidigare!


För det första kan du inte träna "nedre" eller "övre" delen av din mage. Den raka magmuskeln är EN muskel. För det andra tycker jag du verkar träna jättekonstigt. Bara med kroppsvikt och jättemånga repetitioner. Det är säkert jättebra om man vill bygga bra buktryck eller bli uthållig, men inte om du ska få magmusklerna större.

shadowfire
2009-12-03, 18:35
För det första kan du inte träna "nedre" eller "övre" delen av din mage. Den raka magmuskeln är EN muskel. För det andra tycker jag du verkar träna jättekonstigt. Bara med kroppsvikt och jättemånga repetitioner. Det är säkert jättebra om man vill bygga bra buktryck eller bli uthållig, men inte om du ska få magmusklerna större.

Vad grundar du det påståendet på? Att högrep inte är bra för hypertrofi menar du? Källa på det? *popcorn*

von huff
2009-12-03, 18:38
Vad grundar du det påståendet på? Att högrep inte är bra för hypertrofi menar du? Källa på det? *popcorn*

sit-ups med kv är säkert bra första månaden men i längden är det inte effektiv för att bygga magmuskler.

dream_theater_
2009-12-03, 18:45
Vad grundar du det påståendet på? Att högrep inte är bra för hypertrofi menar du? Källa på det? *popcorn*

Han säger att han kör med kroppsvikten, och ökar du inte belastningen bygger du inga muskler. Han blir uthålligare och mer mjölksyratålig?

shadowfire
2009-12-03, 19:11
sit-ups med kv är säkert bra första månaden men i längden är det inte effektiv för att bygga magmuskler.

Han säger att han kör med kroppsvikten, och ökar du inte belastningen bygger du inga muskler. Han blir uthålligare och mer mjölksyratålig?

Blir allt nyfiken på vad ni har för källa på det och varför magmuskulaturen fungerar annorlunda än övriga kroppen? Annars brukar det gå alldeles lysande att växa genom högrep/hypertrofiträning, så länge du hela tiden överbelastar, tränar progressivt och kör med variation.

Sedan kan det såklart vara avhängt av hur pass stark man är. Gör man 200 situps i upplutande bänk, så förstår jag om inte annat att det är rätt trist o träna utan vikt ;)

dream_theater_
2009-12-03, 19:15
Blir allt nyfiken på vad ni har för källa på det och varför magmuskulaturen fungerar annorlunda än övriga kroppen? Annars brukar det gå alldeles lysande att växa genom högrep/hypertrofiträning, så länge du hela tiden överbelastar, tränar progressivt och kör med variation.

Sedan kan det såklart vara avhängt av hur pass stark man är. Gör man 200 situps i upplutande bänk, så förstår jag om inte annat att det är rätt trist o träna utan vikt ;)

Nej jag har tyvärr ingen källa på att det ÄR så, men jag trodde att det var... Allmänt känt? Om jag generaliserar lite: 1-6 styrka, 8-12 hypertrofi och 15< uthållighet..

Men hur gör man det, överbelastar och tränar progressivt om man inte kan öka vikten?

von huff
2009-12-03, 19:18
Blir allt nyfiken på vad ni har för källa på det och varför magmuskulaturen fungerar annorlunda än övriga kroppen? Annars brukar det gå alldeles lysande att växa genom högrep/hypertrofiträning, så länge du hela tiden överbelastar, tränar progressivt och kör med variation.

Sedan kan det såklart vara avhängt av hur pass stark man är. Gör man 200 situps i upplutande bänk, så förstår jag om inte annat att det är rätt trist o träna utan vikt ;)

Det är ju det jag menar att magen inte är annorlunda!Jag trodde att vi talade om extremt många rep altså över 20.Min åsikt är att man bör tränamagen tungt, kanske inte under 5 reppare men endå tungt och kanske variera med lite högre rep 20-30

Wirfelt
2009-12-03, 21:01
För det första kan du inte träna "nedre" eller "övre" delen av din mage. Den raka magmuskeln är EN muskel. För det andra tycker jag du verkar träna jättekonstigt. Bara med kroppsvikt och jättemånga repetitioner. Det är säkert jättebra om man vill bygga bra buktryck eller bli uthållig, men inte om du ska få magmusklerna större.

Visst kan man koncentrera träningen till nedre och övre delen av magen! Magen är väl ändå inte en enda stor muskel? I så fall ser den muskeln fruktansvärt konstig ut! Och jag tycker dessutom att jag uttryckte mig ganska tydligt om att jag prioriterar uthålligheten framför massan i inlägget du citerade, men faktum är att jag är stark som, ja, något (vill inte överdriva) i magen och jag har sett rejäla resultat i massa också! Vet inte hur detta funkar rent biologiskt, men att dömma från egna erfarenheter så måste jag säga att du har helt fel med detta inlägg!

Inget illa menat :)

Ungrim
2009-12-03, 22:41
Then I got some News for You: rectus abdominis är en enda stor muskel :smash:

Ungrim
2009-12-03, 22:46
http://www.bodybuilding.com/fun/absbig.jpg

Beachbumsthlm
2009-12-03, 23:37
Kom precis hem från gymmet. Blev crosstrainer idag, 40 min (ca 600 kcal) + lite mage. Körde lite maskin och lutande bänk med rep bakom nacken??
Jag har då aldrig kört marklyft pga jag aldrig lyckades få till en bra teknik och tänkte aldrig på att den skulle vara bra för magen. Kanske dags att prova igen =)

Wirfelt
2009-12-03, 23:50
http://www.bodybuilding.com/fun/absbig.jpg

fy fan!!! Att man har missat det! Jag är överbevisad, nedröstad och jag ger mig :P jaja, står dock fast vid att min metod fungerar! För min del i alla fall. Men nu tycker jag att vi återgår till topic :)

dream_theater_
2009-12-04, 17:14
Blir allt nyfiken på vad ni har för källa på det och varför magmuskulaturen fungerar annorlunda än övriga kroppen? Annars brukar det gå alldeles lysande att växa genom högrep/hypertrofiträning, så länge du hela tiden överbelastar, tränar progressivt och kör med variation.

Sedan kan det såklart vara avhängt av hur pass stark man är. Gör man 200 situps i upplutande bänk, så förstår jag om inte annat att det är rätt trist o träna utan vikt ;)

Vart påstod jag det? Har jag fel i det jag skrev eller var du bara skitnödig och ville ha en källa?