handdator

Visa fullständig version : Jag är skadad i axeln. Vad göra?


nexus7
2009-12-01, 18:22
Hej!

För en 18 dagar sedan tränade jag axelpress med hantlar och fick skitont (se även http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=139223).

Även om det inte göra lika ont nu så gör det skitont när jag ska göra dips och kan inte göra det. Jag har även vissa problem med bröstövningar när axeln är långt bak men även under flies kan jag känna av vänsteraxeln på ett negativt sätt under i princip hela rörelsen.

Vad är det jag har råkat ut för? Vad ska jag göra? Jag är gråtfärdig! *cry*

För att beskriva smärtan lite mer så är det väldigt specifik punkt på övre framsidan av axeln precis på ett ben som ömmar när man trycker men värst är helt klart dips. Jag tror att axeln kanske har gått ur led pyttelite eller nåt. Själva axelpress i sig gör inte särskilt ont men lite ont när man ska s a s få upp hanteln till utgångsposition.

Trashcan
2009-12-01, 18:45
Har haft ont i axlarna många gånger då jag verkar ha lite klena leder. Jag kan inte rent anatomiskt säga vad det rör sig om för senor/muskler/leder som gör ont, men jag är ganska övertygad att om du bara tar det lugnt kommer det gå över. Gör inga jättetunga övningar som involverar axlarna, typ dips, så kommer det nog vara borta inom en vecka eller två.

nexus7
2009-12-01, 18:53
Okej, jag tar det lugnt med det tunga och väntar och ser. Tack för svar!

kjell33
2009-12-01, 19:00
Hade själv ngt liknande som började för ungefär ett år sen och blev inte riktigt bra förrän i somras. Det jag gjorde var att gå till en naprapat som tryckte ut både fram- och baksida axel plus gav mig ett par rehabövningar. Det här var i maj och efter ngn månad var besvären helt borta. Skynda långsamt är mitt råd.

vicarious
2009-12-01, 19:25
Hej!
Jag tror att axeln kanske har gått ur led pyttelite eller nåt.

Vet inte hur fysiologiskt möjligt det är, men det låter i mina öron inte helt osannolikt.. Gå till sjukgymnast/naprapat?

Martin Löwgren
2009-12-01, 20:10
Fyll i mallen i skadeforumet samt sök på axelsmärta i samma forum så kan jag ta en titt senare.

Marcus H
2009-12-01, 21:52
Fyll i mallen i skadeforumet samt sök på axelsmärta i samma forum så kan jag ta en titt senare.

det finns ju en muskel som kan komma i kläm när man kör axlar ifall man trycker upp axlarna för långtmot huvudet så att säga, nu kommer jag inte ihåg vad denna muskel heter.
men det skulle väl kunna vara den?

Martin Löwgren
2009-12-01, 21:55
det finns ju en muskel som kan komma i kläm när man kör axlar ifall man trycker upp axlarna för långtmot huvudet så att säga, nu kommer jag inte ihåg vad denna muskel heter.
men det skulle väl kunna vara den?

Kan kan det men det behöver inte vara just den (supraspinatus)

Marcus H
2009-12-01, 22:07
Kan kan det men det behöver inte vara just den (supraspinatus)

okej :)

Anders The Peak
2009-12-01, 22:19
Själva axelpress i sig gör inte särskilt ont men lite ont när man ska s a s få upp hanteln till utgångsposition.
Det kan vara bicepsursprunget som har fått en skada men det kan lika gärna vara supraspinatus som spökar till det.
Börja med att vila från övningar som gör ont och kör lätt rehabiliterings träning med lätta vikter för att hålla igång cirkulationen kring skadan.

Martin Löwgren
2009-12-01, 22:39
okej :)

Och det är heller inte så relevant exakt vilken muskel det är som kommit kläm då behandling av problemet (inklämning) är densamma (i stort sett).

Marcus H
2009-12-01, 22:45
Och det är heller inte så relevant exakt vilken muskel det är som kommit kläm då behandling av problemet (inklämning) är densamma (i stort sett).

jaha okej:)

Sucker
2009-12-01, 23:43
Sök professionell hjälp, svårt att försöka lösa det själv.

Haft nack och rygg problem, gick till osteopat och fick en helt ny kropp. Var sne utan att veta om det (4 års tung stryketräning plus lager jobb satt sina spår)

greken2000
2009-12-03, 21:16
Vaknade upp och hade skit ont i axeln i 1-2 veckor bara sådär. Har hänt någon gång förut och en annan kille på gymmet hade fått samma sak och även en annan polare också. Någon som vet varför man får så där? är det nå slags bakslag från träningen?