handdator

Visa fullständig version : tips på magövningar?


k4ramellkungen
2009-12-01, 16:39
magen är något som är väldigt viktigt för mig just nu.. och ett snyggt sexpack det vet jag att man inte får genom att bara träna utan även att kosten spelar sin roll där..

men hur skulle erat upplägg se ut om ni verkligen skulle trötta ut magmusklerna så mycket som möjligt under ett pass?:confused: skriv gärna övningar, reps o.s.v.

andreas

mikaelj
2009-12-01, 16:44
Marklyft och knäböj.

Sexpacket är en kombination av lågt kroppsfett och muskler. Mestadels lågt kroppsfett.

Gabriel174
2009-12-01, 16:44
Tror att tråden passar bättre i http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=3

Men för att vara ont:

Kabelcrunches, benlyft, plankan, situps.

För att magmuskler ska synas ska du ha lågt kroppsfett.

Ristretto
2009-12-01, 16:44
Cable crunch!

Helt klart den övning jag tycker är bäst. Går bra att köra riktigt tungt i också.
http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/CBKneelingCrunch.html

k4ramellkungen
2009-12-01, 16:45
tar verkligen de två övningarna på magmusklerna?

Gabriel174
2009-12-01, 16:47
Vilka två syftar du på?

k4ramellkungen
2009-12-01, 16:48
marklyft och knäböj, tar de verkligen på magmusklerna?

Morty
2009-12-01, 16:51
Gillar inte skaderisken i cable crunches.

Gabriel174
2009-12-01, 16:52
marklyft och knäböj, tar de verkligen på magmusklerna?

Basövningar, som inte bara tar på en muskelgrupp.

Svar: ja. Marklyft och knäböj tar på magen.

Dreas
2009-12-01, 16:53
marklyft och knäböj, tar de verkligen på magmusklerna?Ja, riktigt bra dessutom, men för endast magen finns det ju andra övningar.

k4ramellkungen
2009-12-01, 16:56
Basövningar, som inte bara tar på en muskelgrupp.

Svar: ja. Marklyft och knäböj tar på magen.

låter otroligt, men jag får ta och slänga in dem och se om det ger någon effekt helt enkelt. :)

Jockefoten
2009-12-01, 16:57
Brutalbänk med vikter slår allt!

Gabriel174
2009-12-01, 16:58
låter otroligt, men jag får ta och slänga in dem och se om det ger någon effekt helt enkelt. :)

Det tycker jag att du borde göra, eftersom att marklyft och knäböj är bra övningar :)

Se dock till att utföra dem rätt! :hbang:

k4ramellkungen
2009-12-01, 16:58
Gillar inte skaderisken i cable crunches.

det är ryggen du tänker på då? men det borde väl endast vara ett problem om man utför övningen fel?

k4ramellkungen
2009-12-01, 16:59
Det tycker jag att du borde göra, eftersom att marklyft och knäböj är bra övningar :)

Se dock till att utföra dem rätt! :hbang:

jag ska försöka så gott jag kan haha :)

Gabriel174
2009-12-01, 17:00
Finns en massa bra trådar om marklyft och knäböj här på kolo, läs gärna dem :)

k4ramellkungen
2009-12-01, 17:02
Finns en massa bra trådar om marklyft och knäböj här på kolo, läs gärna dem :)

ska se vad jag hittar, tack för hjälpen man ;)

Gabriel174
2009-12-01, 17:07
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88569
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11027
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11993
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=25204

varsågod, lycka till :)

hultman
2009-12-01, 17:13
Oavsett vad du får för tips så kommer du att bygga muskler om du äter rätt och tränar magen. Spelar nog ingen större roll om man kör cable crunches, brutalbänk eller annan övning of choice.

Larsson85
2009-12-01, 17:19
Mina favoritövningar på gymmet är att ta en skivstång och rulla fram precis som med ett sånt ab-wheel, samt att göra situps på en pilatesboll (haha, tycker det låter så fikusaktigt varje gång jag säger pilatesboll). Gärna vid kabelmaskinen med ett rep så att man kan lägga på motstånd.

Batman
2009-12-01, 19:54
Pilatesboll låter så fikusaktigt att jag sprev fikusboll av misstag när jag började denna mening.

Personligen så funkar denna övning väldigt bra för mig.
http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/WtHangingLegHipRaise.html

Ristretto
2009-12-01, 21:17
Pilatesboll låter så fikusaktigt att jag sprev fikusboll av misstag när jag började denna mening.

Personligen så funkar denna övning väldigt bra för mig.
http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/WtHangingLegHipRaise.html

Men ack så bra att göra crunches på om man är ute efter lite fler repetitioner..

dreeww
2009-12-01, 21:22
kolla övningsbanken, där visas också hur man gör :)

Morty
2009-12-02, 09:39
det är ryggen du tänker på då? men det borde väl endast vara ett problem om man utför övningen fel?

Jag tänker på risken för faceplant när trissan går av.

Ristretto
2009-12-02, 10:10
Jag tänker på risken för faceplant när trissan går av.

Haha, kom på att jag en gång råkade komma med skallen lite för nära vikterna, slog upp ett sår i bakhuvudet med hjälp av sprinten som håller vikterna. Jag var alltså i den excentriska fasen, vikterna på väg neråt och huvudet uppåt. Tur att det var tomt på gymmet, jag kände mig lagomt skicklig!:smash::smash:

Yes
2009-12-02, 11:28
Något som gjort stor skillnad för mig var att hitta bra maskiner. Typiskt problem för mig var iaf att jag mest tränade höftböjarna innan.

Nu har jag iof inget sex-pack. Snarare en GH-mage, utan rutor, men iaf.

Morty
2009-12-02, 11:33
Haha, kom på att jag en gång råkade komma med skallen lite för nära vikterna, slog upp ett sår i bakhuvudet med hjälp av sprinten som håller vikterna. Jag var alltså i den excentriska fasen, vikterna på väg neråt och huvudet uppåt. Tur att det var tomt på gymmet, jag kände mig lagomt skicklig!:smash::smash:

Se, helt tokig övning. Dragonflags eller brutalbänk är de övningar man bör lägga till för magträning om man vill träna magen extra. Viktade crunches om man gillar dessa.

jontet
2009-12-02, 11:37
tips på hur man får till brutalbänk på ett mainstreamgym?

hampusss
2009-12-02, 11:44
Brutalbänk med vikter slår allt!

Brutalbänken tar ju nästan bara på höftböjarna, helt värdelös för magträning..

tntballe
2009-12-02, 12:03
Inte riktigt brutalbänk, men går nog att få till motståndet som brutalbänk.
ye2ZpXg4AiQ
Favorit, fast jag har ryggen mot en vägg.
kCI13rqqHj8

jontet
2009-12-02, 15:06
men hur är det nudå, kan magmusklerna böja i höften? det är väl bara rörelsen i ryggen(bröstryggen i huvudsak) som magen jobbar aktivt i? så i crunches brutalbänk jobbar både höftböjare och mage men i hängande benlyft bara höftböjarna(magen statiskt kanske men statiska övningar brukar väl inte ses som massabyggare direkt(tänk plankan)), yes?

Martin Löwgren
2009-12-02, 15:26
Jag tänker på risken för faceplant när trissan går av.

Fast den chansen om man tränar på ett någorlunda fräscht gym är ju obefintlig. Cablecrunches är ju den överlägset bästa övning för den ytliga magmuskulaturen :)

Torsk_ole
2009-12-02, 15:58
Kommer med några nya.

Övningen som han börjar med vid 45-50 s. Alltid sjukt många som kollar och imponerar på många. Kör med vikt som jag håller med fötterna också. Bra för rotation, nedre delen av magen och sidan.

http://www.youtube.com/watch?v=ggiYjRelWgc

En annan övning som är grym är joystick! På med mycket vikt och jobba med rotationen.

z_bumbi
2009-12-02, 16:09
Mina favoritövningar på gymmet är att ta en skivstång och rulla fram precis som med ett sånt ab-wheel, samt att göra situps på en pilatesboll (haha, tycker det låter så fikusaktigt varje gång jag säger pilatesboll). Gärna vid kabelmaskinen med ett rep så att man kan lägga på motstånd.

Säg bobath- eller balansboll istället. Då slipper du känna dig konstig och så kanske vi, en person i taget, slipper se/höra talas om sk pilatesbollar.

roosm
2009-12-02, 17:51
men hur är det nudå, kan magmusklerna böja i höften? det är väl bara rörelsen i ryggen(bröstryggen i huvudsak) som magen jobbar aktivt i? så i crunches brutalbänk jobbar både höftböjare och mage men i hängande benlyft bara höftböjarna(magen statiskt kanske men statiska övningar brukar väl inte ses som massabyggare direkt(tänk plankan)), yes?

Nej, de kan inte böja i höften. Fäster i bäcken och bröstkorg så det de kan göra är att förkorta avståndet mellan just bäcken och bröstkorg, de kan däremot inte tippa bäckenet mot låren eller på något vis förändra vinkeln mellan lår och överkropp.

Magövningar är det flest personer, iaf vad jag ser, tränar på fel sätt. Om ni inte 90% + av alla personer som kör situps osv försöker stärka höftböjaren. Vilket jag knappast tror är fallet.

När en cablecrunch utförs bör inte överkroppen förflytta sig nämnvärt mycket närmare golvet, vinkeln mellan låren och undre delen av överkroppen ska inte ändras alls och vinkeln mellan låren och underbenen ska inte ändras alls. Den enda rörelsen som ska göras (om fokus är att träna magmuskulaturen) är att ryggen ska krummas genom att magmuskulaturen kontraheras. Sedan ska ryggen svankas (dock inte för mycket, neutralt läge bör räcka) genom att magmuskulaturens anspänning minskas och vikten tillåts dra i överkroppen så att ryggen svankas. Samtidigt bör fokus läggas på att hålla undre delen av överkroppen stilla.

Tänk på att den ytliga magmuskulaturen inte kan orsaka någon annan rörelse än vad som görs i en vanlig crunch (inte sit up). Alltså bör cablecrunches (om målet är att endast träna magen) utföras med samma ROM (rörelseomfång) som crunches. Bra exempel på crunches. Hittade dock ingen youtube film på någon som utförde cable crunches för magen, bara folk som tränade mage och höftböjare... http://www.youtube.com/watch?v=TKg_cdwq9l4

jontet
2009-12-02, 18:23
Nej, de kan inte böja i höften. Fäster i bäcken och bröstkorg så det de kan göra är att förkorta avståndet mellan just bäcken och bröstkorg, de kan däremot inte tippa bäckenet mot låren eller på något vis förändra vinkeln mellan lår och överkropp.

Magövningar är det flest personer, iaf vad jag ser, tränar på fel sätt. Om ni inte 90% + av alla personer som kör situps osv försöker stärka höftböjaren. Vilket jag knappast tror är fallet.

När en cablecrunch utförs bör inte överkroppen förflytta sig nämnvärt mycket närmare golvet, vinkeln mellan låren och undre delen av överkroppen ska inte ändras alls och vinkeln mellan låren och underbenen ska inte ändras alls. Den enda rörelsen som ska göras (om fokus är att träna magmuskulaturen) är att ryggen ska krummas genom att magmuskulaturen kontraheras. Sedan ska ryggen svankas (dock inte för mycket, neutralt läge bör räcka) genom att magmuskulaturens anspänning minskas och vikten tillåts dra i överkroppen så att ryggen svankas. Samtidigt bör fokus läggas på att hålla undre delen av överkroppen stilla.

Tänk på att den ytliga magmuskulaturen inte kan orsaka någon annan rörelse än vad som görs i en vanlig crunch (inte sit up). Alltså bör cablecrunches (om målet är att endast träna magen) utföras med samma ROM (rörelseomfång) som crunches. Bra exempel på crunches. Hittade dock ingen youtube film på någon som utförde cable crunches för magen, bara folk som tränade mage och höftböjare... http://www.youtube.com/watch?v=TKg_cdwq9l4

men start och avslut i en situp består ju av precis samma rörelse som en crunch, det enda crunchen saknar är ju att man böjer i höften också. själv får jag rejäl träningsverk i magmuskulaturen av situps där även höftböjare jobbar och har inte hittat någon egentlig anledning att köra med så kort ROM som en riktig crunch är

Morty
2009-12-02, 19:41
Fast den chansen om man tränar på ett någorlunda fräscht gym är ju obefintlig. Cablecrunches är ju den överlägset bästa övning för den ytliga magmuskulaturen :)


Risken, dear ;)

Även på de fräschaste gym kan detta hände. Mitt gym räknas nog som ett av stans fräshaste och har ändå sett att trissan gått sönder. Tack och lov inte när någon gör cablecrunches...

Även om det är en sjukt bra övning så går den alltid att ersätta av betydligt säkrare övningar. Inte värt risken att få ansiktet demolerat när man styrketränar enligt mig.

Martin Löwgren
2009-12-02, 19:50
Risken, dear ;)

Även på de fräschaste gym kan detta hände. Mitt gym räknas nog som ett av stans fräshaste och har ändå sett att trissan gått sönder. Tack och lov inte när någon gör cablecrunches...

Även om det är en sjukt bra övning så går den alltid att ersätta av betydligt säkrare övningar. Inte värt risken att få ansiktet demolerat när man styrketränar enligt mig.

Haha undrar vad fan som händer om den väl går av? Skulle ge bra mycket för att se det haha :thumbup:

Jag ska filma mina cablecrunches resten av mitt liv så får vi se om jag kanske levererar en film framöver.

Torsk_ole
2009-12-02, 19:55
Risk med cablecrunch var alltså att trissan kan gå sönder och man kan slå sig i ansiktet?

Martin Löwgren
2009-12-02, 19:56
Risk med cablecrunch var alltså att trissan kan gå sönder och man kan slå sig i ansiktet?

Enligt Morty, ja.

Torsk_ole
2009-12-02, 19:57
Enligt Morty, ja.

Någon annan typ av skaderisk som föreligger?

Torsk_ole
2009-12-02, 20:00
Jag vill för övrigt inte ens tänka på skaderisken med att köra push-downs och att trissan lossnar...ajaj mitt kön.

justscrap
2009-12-02, 20:06
marklyft och knöböj som nån sa fast jag skulle byta knöböjen mot overhead squats som är samma som knäböj fast du håller stången i pressat läge ovanför huvudet. Det kräver mycket mer av bålen och magen att hålla stången över huvudet när du böjer. Släng in vilken press över huvudet du vill annars.
Sen viktade situps och sido rotationer för att verkligen köra slut på muskeln.

Martin Löwgren
2009-12-02, 20:08
Någon annan typ av skaderisk som föreligger?

Nej. Blir det för tungt kommer du antingen lätta från golvet eller inte få ned stången så skaderisken är minimal men det finns säkert någon som lyckats.

Torsk_ole
2009-12-02, 20:10
Då var det nog den fjantigaste anledningen jag hört att inte köra en övning.

Martin Löwgren
2009-12-02, 20:11
Då var det nog den fjantigaste anledningen jag hört att inte köra en övning.

Tyckte jag med för den risken kan man ju inte kalkylera med. I sånt fall är det ju bara att stryka sittande kabelrodd, latsdrag, kabelcurls, pushdowns med mera direkkkt.

fiskarn
2009-12-03, 12:26
jag har börjat köra en ny magövning som jag gillar. Jag låser fast fötterna i något och sen lutar bak överkroppen till 45 grader. Sedan tar jag en viktskiva och för från ena sidan av kroppen till andra. Vet inte om den är bra men känns som det tar bra på magen.

Torsk_ole
2009-12-03, 12:30
jag har börjat köra en ny magövning som jag gillar. Jag låser fast fötterna i något och sen lutar bak överkroppen till 45 grader. Sedan tar jag en viktskiva och för från ena sidan av kroppen till andra. Vet inte om den är bra men känns som det tar bra på magen.

Russian twist heter den.

Swisskniven
2009-12-03, 12:46
Min favoritövning är Dragon Flags: http://www.youtube.com/watch?v=mjCMq2zkbOo

roosm
2009-12-03, 13:49
men start och avslut i en situp består ju av precis samma rörelse som en crunch, det enda crunchen saknar är ju att man böjer i höften också. själv får jag rejäl träningsverk i magmuskulaturen av situps där även höftböjare jobbar och har inte hittat någon egentlig anledning att köra med så kort ROM som en riktig crunch är

Yes, men det är en väldigt, väldigt stor majoritet (på de gym jag tränar på) som kör 1 crunch, sedan håller magen statiskt spänd och kör endast den delen av sit-up:ens ROM där man använder höftböjaren ett antal repititioner. Dessutom med det explicita målet att nå styrka i magmusklerna inte i höftböjarna. Att endast denna del av rörelsen utförs i cable crunches känns mer som regel än som undantag på mitt gym. Även om jag arbetar mot detta, en tränande individ i taget. =)

Sen är det ganska vanligt att höftböjare hos den del av folket som har ett sittande arbete är för starka/korta och då kan det vara en god idé att inte lägga allt för mycket fokus på höft-böjar-övningar.

Men vill man träna både mage och höftböjare samt kör hela ROM, dvs 1/2 crunch + situp + andra 1/2 crunchen osv så funkar det självklart bra.

roosm
2009-12-03, 13:52
För övrigt finns det många rikser på gymmen. Jag har sett hantlar dela sig så att vikterna på ena sidan ramlat av samt att en endast ett par veckor gammal skivstång delat sig så att den tjockare delen av stången där vikterna hänger lossnat.

Med andra ord bör man enligt ett sådant resonemang skippa det mesta som använder trissor (inkl maskiner med vikt-magasin) eller fria vikter. Finns inte så många övningar kvar sen bara.

Jockefoten
2009-12-03, 20:16
Påtal om mangövningar.
Har en bultande disk (tror jag det heter). Har svårt att träna magen utan att får känningar i disken.

Någon som har någon bra magövning som inte påfrestar disken?
Just nu är det typ bara "plankan" jag kan köra.

siimon89
2009-12-03, 22:17
min favoritövning är dragon flags: http://www.youtube.com/watch?v=mjcmq2zkboo

+1

trulsa
2009-12-03, 22:23
http://www.youtube.com/watch?v=liLVO9E2N7Q

tar i princip hela överkroppen

pony
2009-12-04, 15:30
Det här är en fruktansvärt bra magövning som får alldeles för lite kärlek: http://www.youtube.com/watch?v=adKXxIeRf_4

ceejay
2009-12-04, 15:33
Det här är en fruktansvärt bra magövning som får alldeles för lite kärlek: http://www.youtube.com/watch?v=adKXxIeRf_4

såg intressant ut faktiskt

Yes
2009-12-04, 16:00
Ja, den måste provas nästa pass! :)

pony
2009-12-04, 17:57
Som de flesta kroppsviktsövningar går den att göra med ganska varierande intensitet. Ju högre häcken upp desto jobbigare blir det, naturligtvis.
Jag har en teori om att det ska gå att pressa upp till handstående från den positionen också, om man blir tillräckligt stark. Fun, fun!

Detective
2009-12-05, 10:53
Marklyft, knäböj, viktade crunches tycker jag funkar bra. Sen lite löpning framåt våren så har man ett 6-pack på beachen :)

Seb74
2009-12-05, 11:56
Basövningar, som inte bara tar på en muskelgrupp.

Svar: ja. Marklyft och knäböj tar på magen.

Men det blir väl bara statiskt?
Och statisk styrketräning brukar väl alla håna då det gäller att bygga massa?
Eller har jag missförstått nåt?

fiskarn
2009-12-11, 17:29
jag har börjat köra en ny magövning som jag gillar. Jag låser fast fötterna i något och sen lutar bak överkroppen till 45 grader. Sedan tar jag en viktskiva och för från ena sidan av kroppen till andra. Vet inte om den är bra men känns som det tar bra på magen.

Russian twist heter den.

Är den bra då? Känns gött i maggen när man gör den men behöver ju inte vara bra för det.