handdator

Visa fullständig version : någon som har något att tillägga?


k4ramellkungen
2009-12-01, 15:36
tjena, jag är en kille på 17år som med hjälp av en bättre och nyttigare kost förlorat runt 16.2kg på ungefär 6-7 månader.. och det har verkligen stärkt mitt självförtroende.. och jag har alltid varit aktiv med träning o.s.v och även att jag har föräldrar som tycker att kosten är viktigt så lyckades jag på något sätt ändå väga så mycket (runt 96kg).. men nu är den tiden över iallafall..

och nu tränar jag mer än någonsin och försöker att äta nyttigt hela tiden, och försöker tänka på att få i mig allt som påverkar kroppen.. jag dricker även ett proteinpulver som jag köpte här på sidan, dricker det bara oftast en gång efter gymmet, är den en gång för lite?

jag tränar innebandy tre gånger i veckan, och även två fotbolls pass, och utöver det så besöker jag gymmet 3-4 gånger i veckan, och det har jag gjort nu i snart 1½ år.. visst jag har märkt reslutat men jag har en känsla av att jag tappar nått i min kost, är det inte så att man märker ganska mycket och snabba reslutat den första tiden som man styrke tränar? eller är det helt enkelt att jag tränar på fel sätt, oavsett att jag följer ett ganska simpelt schema?

det är värt att tillägga jag tränar inte för att bli så stor som möjligt.. jag vill få en acceptabel och snygg fysik bara.. visst ska det synas att man är vältränad .. aja ni förstår säkert vad jag menar..

någon som har en aning om vad som skulle kunna hjälpa mig?


tack på förhand Andreas

stafh
2009-12-01, 15:38
Du måste inte märka resultat snabbt, alla är vi olika. Om du tränar "fel" är svårt att säga utan att vet hur du tränar...

young_george
2009-12-01, 15:42
Om du "ska" dricka protein 4 gånger, 1 gång eller 0 gånger beror på vilket proteinintag du får från resten av din mat.
Mer protein betyder generellt mer muskler, men det går utmärkt att få i sig det från andra källor än pulver.

är det inte så att man märker ganska mycket och snabba reslutat den första tiden som man styrke tränar?

Det stämmer att ökningar kommer lättare i början.

ller är det helt enkelt att jag tränar på fel sätt, oavsett att jag följer ett ganska simpelt schema?

Uteblir resultateten helt så är det sannolikt att du tränar "fel" ja. Att du tränar ganska mycket kondition och/eller går ner i vikt gör det svårare att öka i styrka/muskler på gymet.

Det underlättar du du skriver hur du tränar. 3-4 gånger i gymet säger ingenting.

944RS
2009-12-01, 15:47
Med mycket konditionsidrottande så kanske du äter förlite för att kunna bygga maximalt med muskelmassa. Konditionsidrottande i samband med styrketräningen har tydligen oxå visats försämra resultaten av själva styrketräningen.
Men jag tycker du ska skynda låmgsamt för det tar oftast lång tid att bygga en snygg och vältränad fysik.

Proteindrinken är inte något livsviktigt sålänge som du äter ordentligt med protein i den vanliga kosten. Mer än efter träning ska du inte behöva ta utan försök få i dig mat istället.

k4ramellkungen
2009-12-01, 15:53
men eftersom jag har gjort den här vikt minskningen så är jag lite orolig över att gå upp i vikt igen.. men efter som jag är runt 187cm lång så är det för lite att väga 80kg.. det är klart att jag vill gå upp i vikt om det är muskelmassan som har gjort sitt..

k4ramellkungen
2009-12-01, 15:57
jag har inget emot att gå upp några kilo, men då ska det till mesta dels bestå av muskelmassa.. har man gjort den vikt minskningen som jag har gjort så är man lite orolig över att gå upp igen..


som sagt mitt schema är inget avancerat alls..

måndag: mage, rygg runt 4-5 övningar vardera
torsdag: bröst och axlar, samma där
fredag: biceps, triceps och underarmar..

jag är dålig på vad alla övningar heter, men jag kör så att det känns bra för mig.. skulle nog kunna öka lite i vikterna, är det något som jag borde göra?

Parachutes
2009-12-01, 15:58
En ordentlig måltid inom en timme efter gymmet gör susen! Du har inte funderat på att du kanske tränar för mycket? Känner du att du får vila ordentligt?

944RS
2009-12-01, 16:00
Men att gå upp några kilo muskelmassa tar tid och du kommer sannolikt även gå upp lite i fettmassa samtidigt. Så du får försöka räkna ut ditt kcalbehov och ligga lite över det samtidigt som du styrketränar ordentligt.

mikaelj
2009-12-01, 16:02
Det låter som att du inte tränar efter något särskilt schema. Hemligheten till framgång i gymmet är progression.

Ökar du vikterna eller volymen? Minskar vilan? Eller slafsar du mest omkring på gymmet?

stafh
2009-12-01, 16:03
Se till att du tar i ordentligt när du tränar. Försök sätta personbästa ofta och så. Har du blivit starkare av träningen?

k4ramellkungen
2009-12-01, 16:07
jag förstår att det tar tid, men det är det jag är ute efter.. eftersom att jag mår så mycket bättre av träningen..

k4ramellkungen
2009-12-01, 16:08
nej jag brukar försöka att köra så seriöst som möjligt.. så jag ska öka vikterna och minska vilan.. så med andra ord köra hårdare och kanske en aning kortare pass?

pragmatist
2009-12-01, 16:09
80 kg är inte "för lite" för en 187 cm lång 17-åring, nej. Det är en helt normal, hälsosam vikt.

mikaelj
2009-12-01, 16:13
nej jag brukar försöka att köra så seriöst som möjligt.. så jag ska öka vikterna och minska vilan.. så med andra ord köra hårdare och kanske en aning kortare pass?

Njae. Men du kanske skulle ha en plan.

5x5-program är populära, t.ex. Stronglifts 5x5 Beginner Strength Training Program (http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/). Jag går efter Korte 3x3 (http://www.fituncensored.com/forums/sistemi-di-allenamento/128-korte-3-x-3-revolutionary-approach-powerlifting.html) och tycker det är väldigt bra.

k4ramellkungen
2009-12-01, 16:18
såhär långt "StrongLifts 5×5 is a strength training program that will help you to build muscle, lose fat, get stronger and learn correct exercise technique so you avoid injuries. And it does all of this using only 3 workouts per week of 45 mins each" så låter det jätte bra.. sedan så förstår jag inte riktigt hur man ska utöva själva träningen tyvärr, ni får ursäkta att jag är lite trög..


jag märker att ni är väldigt kunniga inom det här, och jag har även en känsla av att det finns många bra scheman här i forumet?

mikaelj
2009-12-01, 16:22
Vassigo -> http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-ebook-download/

k4ramellkungen
2009-12-01, 16:27
tack :)

stafh
2009-12-01, 17:43
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454