handdator

Visa fullständig version : Snabb fråga om bostadsrättsköp


Matte_Maiden
2009-12-01, 12:48
Vad är det som gäller, ifall det står två garderober i prospektet och som står där på visningen, ska de då ingå i köpet? För att klargöra, de står alltså med på både under visningen och på ritningen eller vad man säger.

Zäta
2009-12-01, 13:07
Vad är det som gäller, ifall det står två garderober i prospektet och som står där på visningen, ska de då ingå i köpet? För att klargöra, de står alltså med på både under visningen och på ritningen eller vad man säger.

Vad jag vet och med den erfarenhet som jag har ifrån liknande köp både för egen del och ifrån andra håll så skall allt som visas på ritningar och/eller på översiktsbeskrivningen ingå i köpet. Om inget annat anges eller spificeras utav mäklare/säljaren.

Jajje
2009-12-01, 13:21
De ska ingå i köpet.

Aerials
2009-12-01, 13:35
Vad är det som gäller, ifall det står två garderober i prospektet och som står där på visningen, ska de då ingå i köpet? För att klargöra, de står alltså med på både under visningen och på ritningen eller vad man säger.

Allt som visas skall ingå om inte annat sägs.

Matte_Maiden
2009-12-01, 14:09
Tack för svaren. Mäklarsamfundets ombudsman sa precis samma när jag nyss fick tag på henne.

Madame
2009-12-01, 14:39
Allt som visas ingår inte! Bara det som står med i beskrivningen i prospektet att det ingår, tex om det står i beskrivningen att där är inbyggd/platsbyggd bokhylla eller garderob eller vad det kan vara, då får de inte ta bort den sen.

Vissa mäklare kör med 3D-planritningar och då är de ofta möblerade. Jag håller själv på att sälja just nu och både soffa, säng och matbord är med där, det innebär inte att de ingår, då skulle det stå i prospektet.

Om du är osäker på vad som ingår - hör med mäklaren för säkerhetsskull!!

Matte_Maiden
2009-12-01, 15:04
Allt som visas ingår inte! Bara det som står med i beskrivningen i prospektet att det ingår, tex om det står i beskrivningen att där är inbyggd/platsbyggd bokhylla eller garderob eller vad det kan vara, då får de inte ta bort den sen.

Vissa mäklare kör med 3D-planritningar och då är de ofta möblerade. Jag håller själv på att sälja just nu och både soffa, säng och matbord är med där, det innebär inte att de ingår, då skulle det stå i prospektet.

Om du är osäker på vad som ingår - hör med mäklaren för säkerhetsskull!!

Alltså, jag har redan köpt lägenheten och tog för givet att garderoberna ingick då de var utsatta på ritningen över lägenheten.

http://www.maklarsamfundet.se/upload/Köpa%20&%20sälja/Pdf/Fast%20o%20löst%20.pdf

Här jämställs garderoberna med till exempel nycklar, och jag antar att säljaren inte behöver skriva på prospektet att alla nycklar ingår i köpet. Enligt de jag talat med måste mäklaren/säljaren påpeka vad som inte igår, snarare än tvärtom.

Madame
2009-12-01, 16:01
var det inbyggda garderober ska de naturligtvis vara kvar, har de tagit bort dem får du påpeka det så får de ersätta dig. var det bara garderoberna och inget annat som var utsatt på ritningen? isåfall ska du ha dem, säljaren får ge tillbaka dem eller fixa nya eller ge dig ersättning för att du fixar nya.

Matte_Maiden
2009-12-01, 17:34
var det inbyggda garderober ska de naturligtvis vara kvar, har de tagit bort dem får du påpeka det så får de ersätta dig. var det bara garderoberna och inget annat som var utsatt på ritningen? isåfall ska du ha dem, säljaren får ge tillbaka dem eller fixa nya eller ge dig ersättning för att du fixar nya.

Precis, inga andra möbler var utsatta. Garderoberna var inte fastspikade vad jag vet, men det kan ju inte spela någon roll tycker jag. Står heller inget om det på Mäklarsamfundets sida utan de skriver bara garderober.

Madame
2009-12-01, 17:47
solklart, garderoberna skulle ingått. Du får höra av dig till säljaren, kanske mäklaren också om säljaren skulle krångla.

Matte_Maiden
2009-12-01, 18:46
solklart, garderoberna skulle ingått. Du får höra av dig till säljaren, kanske mäklaren också om säljaren skulle krångla.

Både mäklaren och säljaren verkar tycka att de inte ingick, troligen för att mäklaren klantat sig och inte vill stå för det inför säljaren.

Madame
2009-12-01, 18:48
Både mäklaren och säljaren verkar tycka att de inte ingick, troligen för att mäklaren klantat sig och inte vill stå för det inför säljaren.

Då får du stå på dig och vara en pain in the ass. Om du tycker att det är lönt att bråka om det vill säga. Du får tänka vad det smakar vs. vad det kostar och bestämma utifrån det hur du gör :)