handdator

Visa fullständig version : 3 kg borta över natten!?


Joker2
2009-12-01, 12:20
Började med min deff igår, och vägde mig på kvällen kl 22 precis innan ja la mig. Vägde då 89,9 kg.
Det konstiga är att när jag vaknade kl 7, vägde jag mig direkt igen och vägde 86,7! Det ända jag gjorde var å pissa två gånger under natten. Hur kan detta vara möjligt? Kan tillägga att jag inte svettas nått heller under natten.
Theories anyone?

tho123
2009-12-01, 12:28
Har du kollat så du har "Petter Niklas" kvar? :/

Sniggel
2009-12-01, 12:29
Du svettas nog ändå under natten, det är dock subtilt och man kan snarare se det som "avdunstning" och den fuktiga luften försvinner delvis in i sängkläderna och luftas delvis ut i rummet. Lägg sedan till att personvågar ibland kan slå fel på några hekton från tillfälle till tillfälle.

hgus
2009-12-01, 12:30
Tja jag kan gå ner 1-2 kg på en natt. Vätska naturligtvis. Men det troligaste är väl att vågen inte visar rätt. Stod vågen plant och på samma ställe? Lutade du dig olika vid de olika vägningarna? Är vågen av god kvalitet?

JoeyP
2009-12-01, 12:31
Sen att kissa 2 gånger gör väl rätt mkt med?

Sniggel
2009-12-01, 12:59
Sen att kissa 2 gånger gör väl rätt mkt med?

Har för mig att urinblåsan kan rymma ca en halvliter vätska, antagligen mer hos många. Eller så kommer jag ihåg fel. Men 2 kisspauser där man är riktigt kissnödig borde åtminstone bli 1 kilos viktförlust.
Man kan ju testa att kissa i en shaker för att se hur mycket den fylls! :D

Bendermannen
2009-12-01, 13:02
Jag upplevde det motsatta efter söndagens extralånga konditionspass. Käkade iofs rätt mycket efteråt för att kompensera för energiförlusten, men på måndagen vägde jag 3 kg mer än dagen innan. :D

Scratch89
2009-12-01, 13:09
Att jämföra från dag till dag är rätt så värdelöst, då fluktuationen är rätt så ordentlig. Det räcker att du har ätit ett par gram salt mer ena dagen så kommer det att ge utslag på vågen. Om du skulle basera din kost på kassler (eller något annat överdrivet salt) och vatten en dag, skulle du trots ett eventuellt underskott gå upp något kilo p.g.a vattenansamlingen som det ökade saltintaget innebär.

Om man dessutom inte äter exakt samma sak varje dag utan äter massor energifattig mat ena dagen och en mindre mängd energität mat andra dagen, så kommer tarminnehållet att skilja.

Detta är felkällor där jag inte ens tagit med det vanligaste; dålig och ickeprecis våg, vågen står på olika ställen i badrummet. vägning vid olika tillfällen på dygnet osv osv.

mikaelj
2009-12-01, 13:17
Jag behöver väga mig minst fyra dagar i rad under någorlunda samma förhållanden för att veta vad jag väger. Siffrorna på vågen varierar med 2-3 kg.

Lite kul att läsa om personer som blir upprörda för att de gått upp 100g sedan förra veckans mätning...

Joker2
2009-12-01, 13:41
Säg 0,5 kg från kisspauserna, 0,5 kg från svett, 0,5 kg felutslag på vågen... aja... får kolla igen ikväll och imorgon bitti :P

Nina L
2009-12-01, 13:47
Hur kan detta vara möjligt?Du har varit en kissbalong(tm). :em: