handdator

Visa fullständig version : Någon som jobbar inom B2B-försäljning?


Fatalist
2009-12-01, 11:28
Är det någon här som jobbar med B2B-försäljning?

Det vore intressant att höra lite mer om hur just du upplever ditt yrke, din bakgrund och hur det ser på en eventuell framtid inom yrkeskategorin.

Jag pluggar just nu till civilingenjör men jag känner att jag lika gärna skulle kunna gå en 2-årig B2B sale/marknadsförings-utbildning och istället göra det jag tycker är roligare: arbeta med mig själv och andra människor.

Jag har alltid varit rätt bra på att övertyga folk, sälja in mig själv. Både på jobb och i skola, så jag funderar på att hoppa av min utbildning och byta.

Vore kul att höra från någon med erfarenhet som sagt!

Fearstrike
2009-12-01, 11:35
Stanna för guds skull på din utbildning.

Snafu
2009-12-01, 11:42
Nu pluggar du iofs ett av de mer vettiga programmen (civ.ing, civ.ek, läkare alt jurist). Hade du studerat något annat hade jag nog rått dig att börja jobba istället om du inte brinner för något, naturligtvis.

Chansen är att om du inte pluggar något av ovanstående är att studierna endast är ett tidsfördriv (som leder till studieskulder) som i viss mån kanske ger dig ett övertag i några områden (diskussionsförmåga, skrift, presentationer - möjligtvis) men samtidigt måste du jämföra med vad du skulle ha lärt dig om du jobbar i 4 år istället - antagligen en hel del och säkerligen ytterst jobbspecifika grejer.

Så - do you love what you study?

Andra variabler som bör tas i hänseende är: vad gillar du, vad är chanserna att hitta ett jobb utan examen (i vilket område som helst) och massor av andra...unknowns.

John M
2009-12-01, 11:55
Är det någon här som jobbar med B2B-försäljning?

Det vore intressant att höra lite mer om hur just du upplever ditt yrke, din bakgrund och hur det ser på en eventuell framtid inom yrkeskategorin.