handdator

Visa fullständig version : Någon som jobbar inom B2B-försäljning?


Fatalist
2009-12-01, 11:28
Är det någon här som jobbar med B2B-försäljning?

Det vore intressant att höra lite mer om hur just du upplever ditt yrke, din bakgrund och hur det ser på en eventuell framtid inom yrkeskategorin.

Jag pluggar just nu till civilingenjör men jag känner att jag lika gärna skulle kunna gå en 2-årig B2B sale/marknadsförings-utbildning och istället göra det jag tycker är roligare: arbeta med mig själv och andra människor.

Jag har alltid varit rätt bra på att övertyga folk, sälja in mig själv. Både på jobb och i skola, så jag funderar på att hoppa av min utbildning och byta.

Vore kul att höra från någon med erfarenhet som sagt!

Fearstrike
2009-12-01, 11:35
Stanna för guds skull på din utbildning.

Snafu
2009-12-01, 11:42
Nu pluggar du iofs ett av de mer vettiga programmen (civ.ing, civ.ek, läkare alt jurist). Hade du studerat något annat hade jag nog rått dig att börja jobba istället om du inte brinner för något, naturligtvis.

Chansen är att om du inte pluggar något av ovanstående är att studierna endast är ett tidsfördriv (som leder till studieskulder) som i viss mån kanske ger dig ett övertag i några områden (diskussionsförmåga, skrift, presentationer - möjligtvis) men samtidigt måste du jämföra med vad du skulle ha lärt dig om du jobbar i 4 år istället - antagligen en hel del och säkerligen ytterst jobbspecifika grejer.

Så - do you love what you study?

Andra variabler som bör tas i hänseende är: vad gillar du, vad är chanserna att hitta ett jobb utan examen (i vilket område som helst) och massor av andra...unknowns.

John M
2009-12-01, 11:55
Är det någon här som jobbar med B2B-försäljning?

Det vore intressant att höra lite mer om hur just du upplever ditt yrke, din bakgrund och hur det ser på en eventuell framtid inom yrkeskategorin.

Jag pluggar just nu till civilingenjör men jag känner att jag lika gärna skulle kunna gå en 2-årig B2B sale/marknadsförings-utbildning och istället göra det jag tycker är roligare: arbeta med mig själv och andra människor.

Jag har alltid varit rätt bra på att övertyga folk, sälja in mig själv. Både på jobb och i skola, så jag funderar på att hoppa av min utbildning och byta.

Vore kul att höra från någon med erfarenhet som sagt!


Är du intresserad av att bli miljonär inom några år? Är du intresserad av att tjäna mycket pengar?

Vill du driva eget företag?

Är det Ja på alla 3 frågor så ska du överväga försäljning istället för den andra utbildningen.

Har du jobbat som säljare innan? Innan du börja plugga så prova på olika säljjobb så får du känna på vad det innebär.

Det är som du säkert vet ett prestationsbaserat yrke där du ofta inte har så hög fast lön, men kan tjäna rejält om du är riktigt vass.

Larsson85
2009-12-01, 13:11
Civilingenjör är det finaste man kan vara, satsa på det.

Fatalist
2009-12-01, 13:17
Nu pluggar du iofs ett av de mer vettiga programmen (civ.ing, civ.ek, läkare alt jurist). Hade du studerat något annat hade jag nog rått dig att börja jobba istället om du inte brinner för något, naturligtvis.

Chansen är att om du inte pluggar något av ovanstående är att studierna endast är ett tidsfördriv (som leder till studieskulder) som i viss mån kanske ger dig ett övertag i några områden (diskussionsförmåga, skrift, presentationer - möjligtvis) men samtidigt måste du jämföra med vad du skulle ha lärt dig om du jobbar i 4 år istället - antagligen en hel del och säkerligen ytterst jobbspecifika grejer.

Så - do you love what you study?

Andra variabler som bör tas i hänseende är: vad gillar du, vad är chanserna att hitta ett jobb utan examen (i vilket område som helst) och massor av andra...unknowns.

Ja, det är frågan. Det är ju som alltid delar som är roliga och delar som är tråkiga. Men frågan är om jag vill lägga såhär pass lång tid på såpass många tråkiga delar. Jag är osäker på om målet helgar medlen så att säga.

Plugga i fem år för en "halvtaskig" sits på arbetsmarknaden då de intressantare jobben dyker upp först efter att ha doktorerat, där vi har 4 år till. Eller jobba på civ.ing.-examen och gå in med en ingångslön som förmodligen ligger under vad jag kan tjäna efter 2+2 år av försäljning. Dessutom en mindre självutvecklande roll. Fördelen med civ.ing.-examen är att den såklart är väldigt trygg.

Är du intresserad av att bli miljonär inom några år? Är du intresserad av att tjäna mycket pengar?

Vill du driva eget företag?

Är det Ja på alla 3 frågor så ska du överväga försäljning istället för den andra utbildningen.

Har du jobbat som säljare innan? Innan du börja plugga så prova på olika säljjobb så får du känna på vad det innebär.

Det är som du säkert vet ett prestationsbaserat yrke där du ofta inte har så hög fast lön, men kan tjäna rejält om du är riktigt vass.

Det som lockar med försäljning är just att det är 100% upp till mig själv. Där är, till skillnad från alla andra yrken, enbart jag själv begränsningen, och med andra ord är det jag själv som kan lösa upp de begränsningarna...

Vilket, i motsats till civ.ing.-examen blir väldigt otryggt.

Och det är nog det som egentligen lockar mest.

Fatalist
2009-12-01, 13:19
Civilingenjör är det finaste man kan vara, satsa på det.

Fast jag pluggar för min egen skull, inte för andra.

isato
2009-12-01, 13:21
Civilingenjör är det finaste man kan vara, satsa på det.

Nu är jag snart det själv men vad får dig att tro det? Läkare, jurist osv väger nog över skulle gissa på.

renad
2009-12-01, 13:32
civilingenjör är det finaste man kan vara, satsa på det.

+1

isato
2009-12-01, 13:32
+1

Har pappa sagt det ? :D

Fast jag tycker ändå att han skall plugga vidare på sin civilingenjörs-utbildning.

Zakath
2009-12-01, 13:34
Tycker du ska byta om du verkligen vill det andra.

Jag avslutade själv nyligen min civ. inge utbildning efter 3 år för att börja driva mitt eget företag samt plugga något jag verkligen älskar istället. Bästa valet jag gjort :)

Fatalist
2009-12-01, 13:35
Tycker du ska byta om du verkligen vill det andra.

Jag avslutade själv nyligen min civ. inge utbildning efter 3 år för att börja driva mitt eget företag samt plugga något jag verkligen älskar istället. Bästa valet jag gjort :)

Vad för slags företag, och vad pluggar du istället? Berätta gärna. Kul att höra vad som inspirerar andra. :)

Larsson85
2009-12-01, 17:27
Nu är jag snart det själv men vad får dig att tro det? Läkare, jurist osv väger nog över skulle gissa på.

Det är självklart så att jag är med i klubben för inbördes beundran. Tog själv ut min civ.ing examen i teknisk fysik nu i november.

syrén
2009-12-01, 20:39
Jag har jobbat med försäljning i stora delar av mitt liv, och är idag försäljningschef på ett it-bolag, b2b. Vilken typ av bransch är du sugen på?

jakke
2009-12-01, 21:05
Jag har ett par civ.ing. kompisar som direkt efter skolan började jobba med b2b sälj.

Wayfaerer
2009-12-01, 21:14
En bra utbildning kan du ALLTID falla tillbaka på. Det händer en hel del med ens tankar, åsikter värderingar osv. även efter 20 års ålder. Går studierna däremot dåligt på grund av att du hellre vill göra något annat tycker jag att du ska göra ett uppehåll i studierna och pröva detta.

Fearstrike
2009-12-02, 00:03
b2b e ren skit och inget du kan jobba med i längden. Marknaden e halvt uttömd och du behöver hitta ett riktigt vasst företag med en riktigt vettig produkt om du ska komma nånstans.

Gör det bara helt enkelt inte. D O N O T D O I T
Vill du så gärna bli b2b så behöver du inte utbilda dig.

Jag lyckades nå Key Account Manager för ett företag och hade bland annat Gina Tricot och Hard rock cafe m.m. som storkunder. Absolut noll utbildning. Dock hyffsade meriter och en äckligt rapp käft. <- Detta var ren skit.

Du vill bara inte leva med detta som yrke, säljaren i simpsons ger dig en bild, han finns med i var fjärde avsnitt ungefär.

Och ja, jag älskar att sälja. Men jag siktar på stockmarket New York istället genom civil ekonom på handelshögskolan med master degree.

Gör det inte.





















Gör det inte.






































Gör det inte.

John M
2009-12-02, 01:17
Fearstrike: Du gillar försäljning och är fortfarande säljare? Men tycker att det är skit och att han inte ska hålla på med försäljning?


Hänger inte med riktigt :D

Hur motiverar du detta?

Zakath
2009-12-02, 01:22
Vad för slags företag, och vad pluggar du istället? Berätta gärna. Kul att höra vad som inspirerar andra. :)

Dejtcoaching kan man kalla det, hjälper killar att våga ta kontakt med tjejer och fixa dejter, praktiskt inriktat. :)

Pluggar psykologikurser, samt lite annat för att bredda min kompetens som coach. Tycker det är helt sjukt roligt att äntligen få plugga för något som jag verkligen brinner för!

tsp
2009-12-02, 02:10
Ja, det är frågan. Det är ju som alltid delar som är roliga och delar som är tråkiga. Men frågan är om jag vill lägga såhär pass lång tid på såpass många tråkiga delar. Jag är osäker på om målet helgar medlen så att säga.

Plugga i fem år för en "halvtaskig" sits på arbetsmarknaden då de intressantare jobben dyker upp först efter att ha doktorerat, där vi har 4 år till. Eller jobba på civ.ing.-examen och gå in med en ingångslön som förmodligen ligger under vad jag kan tjäna efter 2+2 år av försäljning. Dessutom en mindre självutvecklande roll. Fördelen med civ.ing.-examen är att den såklart är väldigt trygg.



Det som lockar med försäljning är just att det är 100% upp till mig själv. Där är, till skillnad från alla andra yrken, enbart jag själv begränsningen, och med andra ord är det jag själv som kan lösa upp de begränsningarna...

Vilket, i motsats till civ.ing.-examen blir väldigt otryggt.

Och det är nog det som egentligen lockar mest.

Tro mig när jag säger, gör det inte! Säljyrket är ett helvete och om du har betyg nog för något annat bör du göra just, något annat! Visst lockar tanken på att det "bara är man själv som sätter gränserna", men det funkar inte så. Det finns faktiskt gränser för vad man klarar av, och det är inte många som orkar syssla med vanlig försäljning särskilt länge om lönen i stort sett enbart är prestationsbaserad.

Visst finns det bra jobb som säljare, men det är inte många och risken är stor att du inte hittar något av dessa jobb. Som någon annan sa, marknaden är i stort sett dessutom halvt om halvt uttömd.

Men det är ditt val. Jag tycker dock att du borde känna på några säljjobb innan du hoppar av din civ.ing. utbildning. Du behöver inte läsa i 2 år för att bli säljare, det är så få som vill jobba inom det området att det oftast inte behövs någon utbildning.

Så som sagt, ta ett säljjobb på deltid vid sidan av dina studier så kommer du märka om du gillar det eller inte. Om du direkt hoppar av dina studier och satsar på sälj utan att riktigt veta vad du ger dig in på finns en stor möjlighet att du gör ett fatalt misstag.

Fearstrike
2009-12-02, 07:37
Fearstrike: Du gillar försäljning och är fortfarande säljare? Men tycker att det är skit och att han inte ska hålla på med försäljning?


Hänger inte med riktigt :D

Hur motiverar du detta?

Nja ja förstår din poäng. Men försäljningsbranchen, särskilt b2b e rätt tuff, jag får intrycket av att TS inte är allt för erfaren inom den och det känns helt givet att han inte borde hoppa av sin civil utbildning för att gå en KY på 2 år. Dessa KY e oftast rätt kassa med.

De b2b jobb man får bara sådär, är oftast halvtaskiga företag som inte kan erbjuda förmånliga lönavtal/provisionsavtal på grund av att dom marknadsför en halvtaskig produkt, eller till ett halvtaskigt pris.

Visst, börjar man hos telia eller tele2/telenor för att dra ett exempel så kan det bli bra. Men sen får man vara immun mot nedgångar också och det är det ytterst få som är.

För att B2B ska bli bra så krävs ren generellt dessa punkter enligt min mening;

- Grymt bra företag (stort,givet val för kunderna)
- Vettiga pitchar (att man har något att erbjuda utöver det vanliga)
- Man är immun mot nedgångar som person
- En hyffsad grundlön så man inte sitter där utan ett skit när konkurrenterna har feta kampanjer
- Ett företag där man inte behöver boka sina egna möten (återigen de stora företagen, annars är det givet att man sitter och ringer kunder själv, vilket är piss)
- En riktigt vass chef (Vimlar av puckon i branchen, dom kan vara vassa inom försäljning men otroligt opedagogiska)
- Givet krav är tjänste bil, ett seriöst b2b företag ska fanume inte kräva att personalen kör sina egna bilar och sitter å stämplar statoil taxi-mils kort




Detta är bara grunden för att det skall bli riktigt bra. Enligt min mening åtminstone. Random nisse uppnår inte ett företag me dessa förmåner bara sådär, en 2årig ky utbildning ger generellt sätt inte ett sånt här jobb heller.

skaparn
2009-12-02, 08:27
Du ska fortsätta på din utbildning, sen ska du bli säljare om det är vad du vill. Om du dessutom skulle jobba ett par år med teknik så skulle du bli en ännu mer trovärdig säljare. Tänk om fler som säljer faktiskt kunde något om de produkter som säljs.

Med det inte sagt at du kommer tycka det är enkelt från början, sälja är ett hantverk du måste lära dig också, men när det väl är gjort kommer du med civ ing i grunden ha möjligheter att lyckas riktigt bra, och framför allt ha roligt på jobbet när du får ansvar för större upphandlingar. Skräddarsydda utbildningar på folkhögskolor i obygden med häftiga namn brukar leda till långa dagar med cold calls eller receptionen.

syrén
2009-12-02, 19:47
De b2b jobb man får bara sådär, är oftast halvtaskiga företag som inte kan erbjuda förmånliga lönavtal/provisionsavtal på grund av att dom marknadsför en halvtaskig produkt, eller till ett halvtaskigt pris.

Självklart är det svårare att få jobb hos en attraktiv arbetsgivare, men det är knappast unikt inom sälj. Att sedan se till att få bra lön och förmåner handlar ju redan där om att kunna visa sin förmåga till förhandling. Halvtaskiga produkter eller halvtaskiga priser är högst subjektivt, jag skulle nog mer säga att det handlar om säljarens inställning till det hela. Det är inställningen till stor del som avgör om man kommer bli lyckosam eller inte.


Detta är bara grunden för att det skall bli riktigt bra. Enligt min mening åtminstone. Random nisse uppnår inte ett företag me dessa förmåner bara sådär, en 2årig ky utbildning ger generellt sätt inte ett sånt här jobb heller.

Grunden för att man skall lyckas med att bli duktig inom sälj är att man tänker på att man har två öron och en mun. Väderkvarnar som pratar oavbrutet, inte lyssnar på sina kunder eller tom kör över, ja deras dagar är räknade. De säljarna kommer inte lyckas i längden är min erfarenhet.

De som lyckas, det är de som lyssnar på kundens behov och framförallt, kan hitta en lösning som passar till kunden. Inom b2b är det viktigt att vara affärsman och inte en krängare...

syrén
2009-12-02, 19:50
...kan också tillägga, att det är oerhört ont om duktiga affärsmän/kvinnor, och företag kommer alltid att ha behov av duktiga säljare, det är ju det företagens affärsidé oftast går ut på: att sälja.

Så om det är ett framtidsyrke? Javisst.

WHITEFOLKS
2009-12-02, 20:49
Säljare är nog rätt sådär, speciellt långsiktigt sett.

Marknadsföring kan dock vara väldigt intressant och utvecklande.

Krille 87
2009-12-02, 21:41
Har du ett starkt psyke?
Ett stort ego?
Pondus?
Vilja som få andra har?
Intigritet?
Målmedveten?

Då kan du börja tänka kring försäljning, annars kommmer de äta upp dig, bryta ner dig å sen spotta ut dig.

Hur viktigt e pengar för dig?

syrén
2009-12-02, 21:48
Säljare är nog rätt sådär, speciellt långsiktigt sett.

Marknadsföring kan dock vara väldigt intressant och utvecklande.

Varför säger du att säljyrket "nog är rätt sådär"? Hur menar du? Vilken erfarenhet har du av yrket?

syrén
2009-12-02, 21:53
Har du ett starkt psyke?
Ett stort ego?
Pondus?
Vilja som få andra har?
Intigritet?
Målmedveten?

Då kan du börja tänka kring försäljning, annars kommmer de äta upp dig, bryta ner dig å sen spotta ut dig.

Hur viktigt e pengar för dig?


Varför tycker du att man bör ha ett stort ego för att lyckas som duktig säljare? Viljan att lyckas är dock viktig. Vilja lyckas med att göra en kund nöjd är a och o.

Jag skulle säga att tänk försäljning om du är en person som ofta ser möjligheter istället för problem. Om du drivs av att hitta lösningar till kunderna och strävar efter att alla parter skall vara nöjda, ja då kommer du bli framgångsrik inom b2b. Ofta handlar det om att ha långsiktiga relationer med kunderna.

Att sälja mycket till en kund är inte så stor konst. Konsten ligger i att kunna göra det om och om igen till samma kund. Då har man lyckats, och det gör man endast genom ärligt spel tror jag, och genom att intressera sig för sina kunder och blivande kunder och deras behov.

Krille 87
2009-12-02, 22:19
Varför tycker du att man bör ha ett stort ego för att lyckas som duktig säljare? Viljan att lyckas är dock viktig. Vilja lyckas med att göra en kund nöjd är a och o.

Jag skulle säga att tänk försäljning om du är en person som ofta ser möjligheter istället för problem. Om du drivs av att hitta lösningar till kunderna och strävar efter att alla parter skall vara nöjda, ja då kommer du bli framgångsrik inom b2b. Ofta handlar det om att ha långsiktiga relationer med kunderna.

Att sälja mycket till en kund är inte så stor konst. Konsten ligger i att kunna göra det om och om igen till samma kund. Då har man lyckats, och det gör man endast genom ärligt spel tror jag, och genom att intressera sig för sina kunder och blivande kunder och deras behov.


Resultat inom försäljning går att mäta, och resultatet blir väldigt tydligt säljare emellan. Viljan att vara bäst är väldigt viktig, och den viljan kommer från, iaf hós mig, från mitt ego.

Allt det andra du säger e självklart, ego för mig är inget negativt. Det är nått man behöver när man ska prestera i ett individuellt yrke, allting e ju upp till en själv.
Jag känner faktiskt väldigt få framgångsrika B2B säljare utan ego större än det generella snittet.

Action
2009-12-02, 22:37
Du ska fortsätta på din utbildning, sen ska du bli säljare om det är vad du vill. Om du dessutom skulle jobba ett par år med teknik så skulle du bli en ännu mer trovärdig säljare. Tänk om fler som säljer faktiskt kunde något om de produkter som säljs.

Med det inte sagt at du kommer tycka det är enkelt från början, sälja är ett hantverk du måste lära dig också, men när det väl är gjort kommer du med civ ing i grunden ha möjligheter att lyckas riktigt bra, och framför allt ha roligt på jobbet när du får ansvar för större upphandlingar. Skräddarsydda utbildningar på folkhögskolor i obygden med häftiga namn brukar leda till långa dagar med cold calls eller receptionen.

Mycket vettigt inlägg!

Exempelvis kan du börja på ett konsultbolag där det finns möjlighet att jobba med affärsutveckling i ett tidigt stadie och kombinera det med att hjälpa bolag i en ren leverans. Med sikt växer affärerna och du jobbar med större offerter, men har hela tiden din utbildning att falla tillbaka på! Det ökar dessutom trovärdigheten enormt och många av de duktiga B2B säljarna har den bakgrunden.

tsp
2009-12-02, 22:44
Varför tycker du att man bör ha ett stort ego för att lyckas som duktig säljare? Viljan att lyckas är dock viktig. Vilja lyckas med att göra en kund nöjd är a och o.

Jag skulle säga att tänk försäljning om du är en person som ofta ser möjligheter istället för problem. Om du drivs av att hitta lösningar till kunderna och strävar efter att alla parter skall vara nöjda, ja då kommer du bli framgångsrik inom b2b. Ofta handlar det om att ha långsiktiga relationer med kunderna.

Att sälja mycket till en kund är inte så stor konst. Konsten ligger i att kunna göra det om och om igen till samma kund. Då har man lyckats, och det gör man endast genom ärligt spel tror jag, och genom att intressera sig för sina kunder och blivande kunder och deras behov.

Den som inte tycker att ens egen vinning, framgång och förtjänst är viktigast har ofta svårt att lyckas jobba sig framåt inom säljyrket.

Fatalist
2009-12-02, 22:49
Jag är oerhört tacksam för alla svar, dessutom riktigt bra sådana, stort tack.

Det jag sa till mig själv efter att ha läst genom allt är: fucking kragtagning, slut på gnäll och acceptera att saker och ting suger och är tråkiga innan de blir sweet och roliga.

syrén
2009-12-02, 23:26
Jag är oerhört tacksam för alla svar, dessutom riktigt bra sådana, stort tack.

Det jag sa till mig själv efter att ha läst genom allt är: fucking kragtagning, slut på gnäll och acceptera att saker och ting suger och är tråkiga innan de blir sweet och roliga.

Tolkar jag dig rätt att du tänker överge dina säljarplaner?

Det är verkligen ett oerhört berikande jobb tycker jag. B2b försäljning är fantastiskt utvecklande och går inte att jämföra med sälj direkt mot konsument.

stahlberg
2009-12-02, 23:55
Sådana här trådar tycker jag att är väldigt intressanta. Vad är det som avgör människors val i livet, t.ex studie- och yrkesvalen. Om man ska välja mellan ett rätt tråkigt(?), hyfsat välbetalt och tryggt alternativ och ett intressant(?), kanske högt betalt (med risk för det motsatta) och ganska osäkert alternativ - vilka faktorer styr valet? I synnerhet idag, när arbetsmarknaden är högflexibel och framtiden är osäker, är det mycket intressant att se vilka faktorer som styr valet.

Själv är jag lika gammal som Napoleon Bonaparte (en numera död f.d fransk kejsare må tilläggas, eftersom de flesta här har gått bara grundskola ochh svenskt gymnasium). Jag har alltid valt att göra det jag trivts med och det är jag glad över. Därmed inte sagt att detta passar alla, tvärtom.

Men det är mycket intressant att se hur folk tänker i sådana här frågor.

WHITEFOLKS
2009-12-03, 10:16
Varför säger du att säljyrket "nog är rätt sådär"? Hur menar du? Vilken erfarenhet har du av yrket?

Rätt sådär när det kommer till personlig utveckling och kreativitet. Men så klart kan man börja involvera andra delar än endast säljaspekten och få det till att vara mer.

Granatgiraffen
2009-12-03, 10:41
Du kan jobba som säljare när du har din examen också, fast då slipper du sälja sunkiga kopieringsmaskiner eller försäkringar och kan fokusera på mer avancerade produkter/lösningar i någon trevlig bransch.

Fatalist
2009-12-03, 12:12
Du kan jobba som säljare när du har din examen också, fast då slipper du sälja sunkiga kopieringsmaskiner eller försäkringar och kan fokusera på mer avancerade produkter/lösningar i någon trevlig bransch.

Här har vi planen.

Tricce
2009-12-03, 12:15
Du kan jobba som säljare när du har din examen också, fast då slipper du sälja sunkiga kopieringsmaskiner eller försäkringar och kan fokusera på mer avancerade produkter/lösningar i någon trevlig bransch.

Hallå han får väl jobba på en firma som säljer fina och bra kopieringsmaskiner eller multifunction printers som vi kallar dom idag! ;)

Muskelbyggaren
2009-12-03, 12:26
Du ska fortsätta på din utbildning, sen ska du bli säljare om det är vad du vill. Om du dessutom skulle jobba ett par år med teknik så skulle du bli en ännu mer trovärdig säljare. Tänk om fler som säljer faktiskt kunde något om de produkter som säljs.
Håller verkligen med om det sista.

Kristus
2009-12-03, 14:29
Dock trist att dra på sig en livslång skuld till csn om man ändå inte ska jobba i den branschen

Granatgiraffen
2009-12-03, 15:41
Dock trist att dra på sig en livslång skuld till csn om man ändå inte ska jobba i den branschen

Men du måste inse skillnaden? Det finns personer med MBA+civilingenjör(t.ex. hehe) som jobbar som "säljare" genom att sälja in sig själva och sitt företag för att agera problemlösare i situationer företagen inte klarar själva. Sen finns det dom som säljer kaffeautomater.

Grisen
2009-12-03, 17:12
Det verkar vara många i tråden som har en snedvriden bild om vad försäljning handlar om. Det handlar inte om övertalning eller att pracka på kunder varor eller tjänster som inte köparen har något behov av.

Det handlar om att hitta rätt lösning för kunden i fråga. Försäljningen ska alltid handla om ett utbyte där både köparen och säljaren på ett eller annat sätt vinner på affären. Måste man som säljare övertala sin kund då är man fel ute.

Edit. Åter till ämnet: Fortsätt att plugga

skaparn
2009-12-03, 19:56
Det verkar vara många i tråden som har en snedvriden bild om vad försäljning handlar om. Det handlar inte om övertalning eller att pracka på kunder varor eller tjänster som inte köparen har något behov av.

Det handlar om att hitta rätt lösning för kunden i fråga. Försäljningen ska alltid handla om ett utbyte där både köparen och säljaren på ett eller annat sätt vinner på affären. Måste man som säljare övertala sin kund då är man fel ute.


Kanske på Lange Boot Camp, men riktigt så fint är det inte i verkligheten.

Fearstrike
2009-12-03, 20:00
kanske på lange boot camp, men riktigt så fint är det inte i verkligheten.

+1

Krille 87
2009-12-03, 20:00
Det verkar vara många i tråden som har en snedvriden bild om vad försäljning handlar om. Det handlar inte om övertalning eller att pracka på kunder varor eller tjänster som inte köparen har något behov av.

Det handlar om att hitta rätt lösning för kunden i fråga. Försäljningen ska alltid handla om ett utbyte där både köparen och säljaren på ett eller annat sätt vinner på affären. Måste man som säljare övertala sin kund då är man fel ute.

Edit. Åter till ämnet: Fortsätt att plugga

Mmm, i teorin ja. Men ej i verkligheten om man ska komma upp i respektabla volymer.

stahlberg
2009-12-03, 21:34
Är man säljare ska man sälja en produkt (vara eller tjänst) till potentiella köpare. En grundförutsättning för att kunna sälja bra på lång sikt är att säljaren är övertygad om att hans produkt fyller ett behov hos kunden. Sedan gäller det för säljaren att på något sätt övertyga kunden - ofta en tvivlande kund - att han har rätt : att produkten hjälper kunden att fylla ett behov eller lösa ett problem.

Om man har en produkt vars samtliga egenskaper är fördelaktigare än konkurrerande produkter är det naturligtvis lätt att sälja produkten. Men eftersom konkurrenterna vill ha ett ord med i laget är det väl sällan sannolikt att man har tillgång till en överlägsen produkt. Säljare A:s produkt har styrkor och svagheter jämfört med säljare B:s produkt.

Om vi bortser från faktorer som marknadsföring så gäller det för säljaren att till att börja med skapa en positiv relation till kunden. Det gäller att sälja sig själv. Sedan gäller det naturligtvis att lyssna på kunden för att kolla vilka argument eller fördelar man ska betona.

Naturligtvis har faktorer som 1) typen av produkt, 2) kundens (eller kundgruppens) egenskaper, 3) säljarens personlighet och liknande betydelse.

Det är klart att man sällan kan pracka på kunder produkter mot kundens vilja (i alla fall inte mer än en gång). Så fort man börjar "pracka på" någon någonting är det mycket stor risk att denne någon "går i försvar". Det är självklart genom att lyssna på kuden, ge förslag till problemlösningar och låta kunden göra beslutet som det blir affär. Detta betyder dock ingalunda att säljaren inte skulle försöka övertyga kunden (t.ex att köpa en produkt som denne från början inte trott att han vill ha).

På sätt och vis är vi alla säljare varje dag i livet.

Baan
2009-12-03, 22:01
Tycker du ska byta om du verkligen vill det andra.

Jag avslutade själv nyligen min civ. inge utbildning efter 3 år för att börja driva mitt eget företag samt plugga något jag verkligen älskar istället. Bästa valet jag gjort :)

Civilingenjör efter tre år?! Det är ju fem år på CTH. Det går om man läser ~tre kurser per läsperiod antar jag...

Zakath
2009-12-06, 16:31
Civilingenjör efter tre år?! Det är ju fem år på CTH. Det går om man läser ~tre kurser per läsperiod antar jag...

Eller nöjer sig med kandidatexamen. :)

Baan
2009-12-06, 23:06
Eller nöjer sig med kandidatexamen. :)

Visst, men gå och inte kalla dig civilingenjör för satans skull, det är du ju inte! :)

skaparn
2009-12-07, 22:54
Visst, men gå och inte kalla dig civilingenjör för satans skull, det är du ju inte! :)

plus
ett