handdator

Visa fullständig version : Folk med bra kondis är smartare!


Nitrometan
2009-12-01, 10:24
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/motion-gor-oss-smartare-1.1005063

Man har observerat ett samband mellan kondition och resultat på "intelligenstestet" hos de som mönstrar.

- Det spelar roll hur mycket man rör sig. Att vi har så många stillasittande tonåringar i dag kommer definitivt att ge utslag, säger Maria Åberg, läkare och forskare vid Göteborgs universitet.

Hon och hennes kollegor har granskat kopplingen mellan resultaten på tester för kondition och intelligens som alla män födda mellan 1950 och 1976, totalt drygt 1,2 miljoner, fick göra inför sin värnplikt.

- Vi såg ganska snart att här fanns en urstark koppling mellan resultaten på cykeltestet och resultaten på IQ-testerna, säger professor Michael Nilsson.

I synnerhet resultaten på testerna för logisk tänkande och språkförmåga var bättre hos killar med bra flås.

- Det stämmer logiskt med vad man ser för effekter i hjärnan efter att ha joggat i en halvtimme. Då har man ett ökat blodflöde framför allt i hjärnans främre delar som har hand om den typen av tankeverksamhet, säger Maria Åberg.

Forskarna kontrollerade för sociala faktorer genom att specialstudera skillnader mellan tvillingar. Totalt fanns drygt 3.000 tvillingpar i materialet varav drygt 1.400 var enäggstvillingar, med likadana gener och uppväxtvillkor.

- De tvillingar som hade gått ned sig fysiskt presterade sämre på IQ-testerna och gick inte vidare till högre studier lika ofta, säger Michael Nilsson.





Alltså borde man kanske tvinga folk att röra på sig?

De såg inget samband mellan styrkeresultaten och IQ. Så gym verkar helt onödigt.

Nina L
2009-12-01, 10:27
Alltså borde man kanske tvinga folk att röra på sig?Operera in stegmätare och automatisera böter. Vid upprepade förseelser bör tvångssterilisering utredas.

Osten80
2009-12-01, 10:32
Ja, för mönstringen är ju alldeles lysande som underlag. När jag mönstrade var det då inte många som tog det seriöst. Intelligenstestet var så tråkigt att jag efter fem minuter bara satt och klickade på måfå. Konditionstestet behövde vi inte ens göra. Hon tittade bara på oss och sa att vi såg ut som sexor, så var det klart.

Snafu
2009-12-01, 10:39
Ja, för mönstringen är ju alldeles lysande som underlag. När jag mönstrade var det då inte många som tog det seriöst. Intelligenstestet var så tråkigt att jag efter fem minuter bara satt och klickade på måfå. Konditionstestet behövde vi inte ens göra. Hon tittade bara på oss och sa att vi såg ut som sexor, så var det klart.

Hmm det var bara sjuklingarna som uppskattades när jag mönstrade.

Styrkemojängen var ju livsfarlig för övrigt. Han kunde väl för fan ha nämnt att den blev tyngre efter testlyftet. Gubbe.

Av alla mina vänner som mönstrat skulle jag nog säga att de som var smartast var de som hade sämst kondition. Det var ju fotbolls-hockeytokarna som hade bäst kondis och de var på intet sätt smartast överlag (baserat på betyg och ..allmän koll).

Jag är surprised av datan!

Loke
2009-12-01, 10:50
"- Vi såg ganska snart att här fanns en urstark koppling mellan resultaten på cykeltestet och resultaten på IQ-testerna, säger professor Michael Nilsson."

Haha, ja, kopplingen är välkänd inom både högskolevärlden och bland elitidrottare. Det kallas "motivation" och brukar vara en större faktor för framgång än såväl gener som ekonomiska resurser.

"Motivation" är i sin tur kopplat till "ambition", då hög ambition ger hög motivation, vilket lätt förklarar varför folk med bra kondition också får bra studieresultat. Personer med högt ambitionsvärde vill vara bra på allt.

Det är som om forskarna aldrig har varit ute i verkliga världen. Dra en massa slutsatser om att det skulle vara konditionen i sig som skapade högt IQ, haha... Trams.

Tricce
2009-12-01, 10:53
Och hårdrockare!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=92668

;)

Nitrometan
2009-12-01, 10:55
Det är som om forskarna aldrig har varit ute i verkliga världen. Dra en massa slutsatser om att det skulle vara konditionen i sig som skapade högt IQ, haha... Trams.
De har bara sett ett statistiskt samband. Inte funderat över orsaker.

Loke
2009-12-01, 11:06
De har bara sett ett statistiskt samband. Inte funderat över orsaker.

Iofs, det har du rätt i. Tyckte det fanns antydningar om vad orsakerna skulle vara, men det kanske det inte fanns.

olwe
2009-12-01, 11:11
Iofs, det har du rätt i. Tyckte det fanns antydningar om vad orsakerna skulle vara, men det kanske det inte fanns.

Det är sjukt vanligt. Nyhetsblaskorna trycker alltid upp forskningsresultat som om de hade kausalitet med tillhörande katastrof-rubrik, när det faktiskt bara rört sig om ett samband. Vilseledande!

Yes
2009-12-01, 11:14
Äntligen har jag nått att skylla min dåliga kondis på!

stridis
2009-12-01, 12:25
Och hårdrockare!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=92668

;)

Bra kondis(ok lite gamla meriter men ändå) och hårdrockare, check. Smart - Om vi menar IK så kan det nog stämma.

stevebc
2009-12-01, 12:28
Ja, för mönstringen är ju alldeles lysande som underlag. När jag mönstrade var det då inte många som tog det seriöst. Intelligenstestet var så tråkigt att jag efter fem minuter bara satt och klickade på måfå. Konditionstestet behövde vi inte ens göra. Hon tittade bara på oss och sa att vi såg ut som sexor, så var det klart.:laugh:

Hatar alla sådana tester, klickar bara runt efter 5 min då jag blir uttråkad, och tar sedan smällen.

stridis
2009-12-01, 12:33
Känns mer som intelligenstestet snarare var ett test på koncentrationsförmåga och ja ens spatiala förmåga blev ju lite utmanad.

Man blev ju helt otroligt less på att göra det, så det drog nog ned resultatet ganska rejält. Efter halva testet fick jag ju ett ganska pundigt beteende (i ordets engelska ursprungsbetydelse).

Scratch89
2009-12-01, 12:35
Jag var så smart så jag fick inte ens göra konditionstestet.

erks
2009-12-01, 12:35
Om man inte vill göra lumpen får man självfallet ett dåligt resultat på båda två.

Floddan
2009-12-01, 13:42
Jag trodde de var tvärt om.

Eddie Vedder
2009-12-01, 14:13
Jag håller helt med Loke. Det är knappast någon raketforskning att de som är seriösa med skola och jobb ofta är det med andra livsstilar också.

Visst finns en koppling mellan kondition och kognitiv förmåga men i det här fallet känns det inte som att man kan säga mer än att individer som klarar intelligenstesten bra desutom är individer som försöker hålla sig i trim.

Rockhard
2009-12-01, 17:22
Ja, för mönstringen är ju alldeles lysande som underlag. När jag mönstrade var det då inte många som tog det seriöst. Intelligenstestet var så tråkigt att jag efter fem minuter bara satt och klickade på måfå. Konditionstestet behövde vi inte ens göra. Hon tittade bara på oss och sa att vi såg ut som sexor, så var det klart.


Varför skulle dom vilja ha personer som inte ens kan koncentrera sig i 5 minuter? Låter som ett utmärkt intelligenstest.

stafh
2009-12-01, 17:36
Jag var så smart så jag fick inte ens göra konditionstestet.

Jag var så smart att jag fick gå till psykologen först, sen fick jag åka hem. Antagligen var hon rädd för att mitt geni skulle gå förlorat i någon olycka vid någon övning.

Shajjn
2009-12-01, 17:41
Dessa resultat fick jag föreläst om av en från Göteborgs universitet under gymnasietiden (typ 3 år sedan).

Shajjn
2009-12-01, 17:49
Jag tror det ligger mer i detta samband än att intelligenta människor, av den anledningen, också väljer vettig livsstil (som leder till hög kondition).

Fysisk aktivitet har hos möss förbättrat deras förmåga att hitta ut genom labyrinter och liknande uppgifter. Och deras hippocampus fungerar bättre, kanske t.o.m anatomiskt-makroskopiskt växt till följd av fysisk aktivitet.
Inte förvånande om andra delar av hjärnan, andra hjärnfunktioner påverkas positivt på samma sätt.

Basil
2009-12-01, 18:02
Läste i DN att det gjorts studier på möss, och de möss som fått springa mycket presterade bättre i IQ-tester (hur man nu testar IQ på möss). Så där verkade det iaf finnas ett direkt samband.

delta_mats
2009-12-01, 18:16
Det har ju självklart med motivation och ambition att göra. De som vill göra lumpen försöker förmodligen prestera så bra de kan, på alla test. Och de som helst vill slippa presterar förmodligen så dåligt dom bara kan.

tp_88
2009-12-01, 18:19
Jag var så smart så jag fick inte ens göra konditionstestet.
Jag var för bra för att få göra några tester över huvudtaget!1

OT: Jag har ett av världshistoriens sämsta flås nu för tiden, me so stupid. :(

Degpekka
2009-12-01, 18:31
Klart det inte stämmer KlenApa, då hade ju "svartingarna" vatt smartare än dig och dina white-trash vänner.

Salus
2009-12-01, 18:36
Man har observerat ett samband mellan kondition och resultat på "intelligenstestet" hos de som mönstrar.

Alltså borde man kanske tvinga folk att röra på sig?

De såg inget samband mellan styrkeresultaten och IQ. Så gym verkar helt onödigt.

Fast det kausala sambandet är väl inte känt? Att det skulle vara konditionen som ger högre IQ. Det är fullt tänkbart att orsak/verkan sambandet är tvärtom.

Att smarta (läs: hög IQ) väljer att INTE börja röka, att smarta individer även ser till sin egen hälsa i högre grad (=> på sikt leder till bättre kondition).

Three pigs
2009-12-01, 22:10
Fast det kausala sambandet är väl inte känt? Att det skulle vara konditionen som ger högre IQ. Det är fullt tänkbart att orsak/verkan sambandet är tvärtom.

Att smarta (läs: hög IQ) väljer att INTE börja röka, att smarta individer även ser till sin egen hälsa i högre grad (=> på sikt leder till bättre kondition).

Det handlar väl mer om fritt val? Skillnad om man inte förstår konsekvenserna av rökandet, än om man gör det.

olander08
2009-12-01, 22:17
Kort sagt, de som är smarta har bättre kondis.