handdator

Visa fullständig version : Hur mycke förbränner ett pass?


Tunroth
2009-12-01, 09:21
Har börjat fundera på hur mycke ett gympass egentligen förbränner, har läst på lite olika ställen, och alla säger olika
"i snitt 200 kcal"
"Ju färrde reps, hur färre kalorier"
osv.

Men låt säga såhär.
uppvärmining ca 10 min (cross, rodd, löpning dyl. 100 kcal)
Styrketräning ca 50-60 min

varav 7-8 maskiner, 3-4 set och 10 reps.
Ganska tungt.

inte jätte mycke vila emellan.

Vad kan det förbränna?

Har haft som tron om att de förbränt totalt ca 400-600 kcal.
Har jag haft fel?



Har tvingat i mig överdrivet mycke mat i hopp om att inte gå ner - men lett till många kg + på kort tid.
Vill nu säga stopp då jag är nöjd med vikten nu.
Men jag har ändå ätit runt samma kcal / dag

(Liten tös, 164- 17 år, då 46 (sep), nu 54(Nov/dec). tränar 4-5 gånger i veckan + vardags motion - och nu även butiksplockare 4-5 timmer, 4 gånger/ vecka, ligger på 2400-2700 kcal / dag.)

Hjälp någon?
Hur ska jag göra för att ståstill? (vill inte överstiga 56 i ef.m. vikt)

WHITEFOLKS
2009-12-01, 09:40
Beror ju på vad det är för vikter du lyfter osv. men det är inte ju inte en jättestor kcalförbrukare.

"Uppvärmningen" är lite lättare att räkna på, där kan du hitta siffror som inte är lika svåra att uppskatta (löpning är 1kcal/kg kroppsvikt/km ungefär).

200kcal för styrketräningen är nog snarare ganska högt räknat.

z_bumbi
2009-12-01, 10:05
Med tanke på din kroppsvikt så verkar 200 kcal vara ganska så högt.
För att stå stilla i vikt så balanserar du träning och kost så att intag av kalorier = total förbrukning av kalorier. Med tanke på mängden träning och aktivitet i övrigt så skulle jag föreslå att du drar ner lite på maten.

Ola Wallengren
2009-12-01, 11:02
Enligt calories per hour kan förbrukningen ligga på mellan 160 till 325 kcal för 1 tim styrketräning om man väger 54kg.

OneManArmy
2009-12-01, 11:44
Låna en pulsklocka

MONIKAND
2009-12-01, 15:30
Enligt pulsklocka förbrände jag ~800 kcal på ~90 minuter i min mening riktigt tung styrketräning. Snittpuls 135 och maxpuls 184.

Jag tycker det låter riktigt galet. Det man oftast hör är ju runt 250 kcal per timme.

mattilainen
2009-12-01, 15:32
en pulsklocka på ett styrketräningspass är väl inte ens värt att lita på någonstans?

Jag räknade på mellan 200 - 300 när jag vägde 100 kg iaf

johanhej
2009-12-01, 15:33
brukar själv räkna på 400 kcal för hårda pass på 70-90 minuter. Väger 73 kilo.

Borde man inte göra av med väldigt mycket mer energi på benpassen jämtemot tex armpass? Mycket mer vikter som lyfts.

Eddie Vedder
2009-12-01, 15:34
Låna en pulsklocka

Den säger inte ett dugg i sammanhanget.

Tunroth
2009-12-01, 16:49
så det stämmer med att det bara är runt 200 kcal?

då är de nog bäst att jag pendlar mellan 1900-2300 ca, beroende på vad de är för typ av dag och aktivitet.

finns det någon kroppsdel som förbränner mer?

låt säga att jag tränar ben 1 timme enadagen, och axlar den andre, förbrukar jag mer då på ben?

Commando1980
2009-12-01, 17:08
så det stämmer med att det bara är runt 200 kcal?

då är de nog bäst att jag pendlar mellan 1900-2300 ca, beroende på vad de är för typ av dag och aktivitet.

finns det någon kroppsdel som förbränner mer?

låt säga att jag tränar ben 1 timme enadagen, och axlar den andre, förbrukar jag mer då på ben?

som sagt vanlig styrketräning förbränner inte speciellt mycket kalorier. ja du förbrukar sannolikt mer då du tränar benen med det beror ju också på HUR du tränar. skillnaderna kommer dock inte vara så stora att det är värt att noja över.

går du upp i vikt så ligger du över kaloriebalans. tycker du att du att du går upp i vikt för snabbt eller inte vill gå upp i vikt så får dra ner på maten först och främst, inte via reglering (ökning i detta fallet) av styrketräningen.

Tunroth
2009-12-01, 17:42
som sagt vanlig styrketräning förbränner inte speciellt mycket kalorier. ja du förbrukar sannolikt mer då du tränar benen med det beror ju också på HUR du tränar. skillnaderna kommer dock inte vara så stora att det är värt att noja över.

går du upp i vikt så ligger du över kaloriebalans. tycker du att du att du går upp i vikt för snabbt eller inte vill gå upp i vikt så får dra ner på maten först och främst, inte via reglering (ökning i detta fallet) av styrketräningen.


Som jag brukar träna så:
* kör jag 1-2 muskelgrupper per gång
* 4-5 gånger i veckan
* 7-9 olika övningar, 10 reps 2-5 set
* uppvärmining, någonform a v cardio i 8-15 min

ett pass är att jag tex först kör peckback 10 gånger, sen "bänkpress" 10 gånger, sen push down 10 ngånger, sen igen med peckback, å kör i en cirkel, 3 "varv", inte mycke till vila, beroende på hur trött jag är. låt säga mellan 20-50 sek emellan.

Jag ville gå upp i vikt på ett lungt sätt, då jag tidigare låg i undervikt.
Men nu har jag gått upp(dock gick det fort nu i slutet), och vill stanna runt den vikten.

Jag har innan trott att ett pass förbränt mycke mycke mer, så då har jag bara slängt i mig en massa, fast jag inte velat ha, itron om att jag hade förbränt så mycke.

Men nu är de alltså att jag får böreja tänka mig för och äta mer rätt, och känna mig fram, vad min energiförbrukning är...

Nej, jag ska inte öka på träningen, då den redan är tillräklig (Just nu)
Kanske att man ska ta och börja slänga in en och annan prommenad/jogging tur / vecka oxå?

(Cyklar ner till både jobb och gym, uppför och nerför. 5-8 min / ställe.)

haugdahl101
2009-12-01, 20:57
Jag skulle säga att kör du compound-övningar, som Knäböj (framåtböj) och marklyft så kommer du nog garanterat att förbränna mer kalorier, än under ett pass där du tränar biceps/triceps.

spann
2009-12-01, 21:43
gå efter spegeln istället efter vågen!

Sandö
2009-12-01, 22:33
Det här kanske är en dum fråga, men frågar man inte så får man inget veta:
När jag tränar riktigt hårt så kan jag svettas som en gris, mer än om jag står på cross-trainern i en timme. Nu kanske inte svett har så mycket med förbränning att göra, men vad är det som gör att jag då svettas så mycket? Förstår ni hur jag menar?

När jag nu läser det jag skrivit så låter det jädrigt dumt men men... :)

Sucker
2009-12-01, 23:14
En kille frågade mig hur länge jag hållt på med styrketräning, jag svarade honom han sa sedan;

"Sen jag började med hård styrketräning så förbränner jag ungefär 5-7000 kcal per dag!"

Tunroth
2009-12-02, 08:14
oj, kan det verkligen stämma?
men låt säga såhär, ju mer muskler man har, ju mer energi förbränner man i vila. är det sant?

Ristretto
2009-12-02, 09:42
oj, kan det verkligen stämma?
men låt säga såhär, ju mer muskler man har, ju mer energi förbränner man i vila. är det sant?

Överhuvudtaget så förbrukas mer energi vid högre kroppsvikt. Jag har dock hört att muskler bränner mer än fett, men jag vet inte hur man gjort jämförelser då.

Znyggt
2009-12-02, 15:33
Svårt att beräkna energiåtgången vid styrketräning då man(åtmistone jag) även skulle vilja räkna in energin som går åt till hypertrofin.