handdator

Visa fullständig version : Kraftlös i lutande bänkpress


Emil_Larsson
2009-11-30, 19:00
Jag har efter en längre tid med lutande hantelpress valt att gå över till lutande bänkpress. Faktum är att jag har aldrig haft med denna övning som obligatorisk i mina bröstpass, utan bara provat den en 12-15 gånger genom alla åren jag tränat.

Men det är så att jag har ganska svårt för den här övningen. Jag kan inte riktigt "brösta upp mig" ordentligt utan kroppen vill gärna hålla sig i linje med bänken, vilket gör att jag tenderar att lägga stången långt ner på bröstet där jag inte får någon kraft alls. Även då jag lyckas lägga stången högt upp på bröstet känner jag mig kraftlös. Jag har provat att teknikträna med så låga vikter som 30-40kg men det hjälper inte riktigt, känner att jag inte kan hämta kraft någonstans utan kroppen liksom ligger helt kraftlös mot bänken. När jag kör vanlig bänkpress kan jag liksom pressa med hela överkroppen mot bänken så jag får redigt med kraft men i lutande bänkpress så kan jag inte riktigt komma åt den kraften. Allting känns liksom bra tills jag kommer till botten där jag blir helt trycklös.
Det känns även väldigt instabilt när jag kör, dvs. att jag inte får en jämn och fin rörelsebana.

Har detta med rörlighet att göra? alltså att jag behöver stretcha bröstet för att brösta upp mig så jag kan lägga stången på en jämn yta, istället för att lägga stången med kroppen helt lutandes där jag får noll kraft.

Har nämligen sett många videoklipp där folk liksom bröstar upp sig (finner inget bättre ord) så de får en jämn yta att lägga stången på.

Tack på förhand.

/Peace.

Patrikb89
2009-11-30, 19:10
Som jag förstår det vill du svanka med kroppen så att bröstet kommer mer parallellt med golvet? Känns som att hela vitsen med snebänk försvinner då.

Emil_Larsson
2009-11-30, 19:16
Som jag förstår det vill du svanka med kroppen så att bröstet kommer mer parallellt med golvet? Känns som att hela vitsen med snebänk försvinner då.

Det här utförandet är jag ute efter. Tycker han bröstar upp sig.

0Oq9uqsmVNA

/Peace.

Emil_Larsson
2009-11-30, 19:20
Egentligen borde jag filma mitt utförande så blir det lättare för er att se vad som kan justeras.

L Johnsson
2009-11-30, 19:35
Egentligen borde jag filma mitt utförande så blir det lättare för er att se vad som kan justeras.

Låter som en god idé!:thumbup:

Medusa
2009-11-30, 19:38
nu har ju Justin Harris ganska stora pecs....
dessutom tränar han DC bla.. hans teknik är förmodligen ruggigt bra och det du borde göra är att helt enkelt försöka göra likadant, finns inget annat sätt.. tyvärr...

Emil_Larsson
2009-11-30, 19:41
Låter som en god idé!:thumbup:

Jajamen. :thumbup:
Ni lär dock få vänta tills på torsdag då kameran kommer vara på utlåning till min bror imorgon och troligtvis onsdag också.

Bara en fråga snabbt. Hur brett tycker ni man skall hålla? jag provade idag med lillfingrarna drygt 1cm innan ringarna, men har även här sett folk på Youtube som kör med betydligt smalare grepp.

/Peace.

Fordon
2009-11-30, 20:07
jag tycker att du ska hålla såpass brett/smalt att underarmarna är lodräta i bottenläget.

Trapper Buzz
2009-11-30, 20:21
Passning passning passning... Gör mycket för lyftarsjälvkänslan.

Scratch89
2009-11-30, 20:24
Jag håller betydligt smalare än i vanlig bänkpress i alla fall (och även där håller jag hyfsat smalt). Säg att det är lika mycket på vardera sidan av tummen/lillfingret med det greppet jag har (fram till ringen/det oräfflade).

bertbert
2009-11-30, 20:25
Jajamen. :thumbup:
Ni lär dock få vänta tills på torsdag då kameran kommer vara på utlåning till min bror imorgon och troligtvis onsdag också.

Bara en fråga snabbt. Hur brett tycker ni man skall hålla? jag provade idag med lillfingrarna drygt 1cm innan ringarna, men har även här sett folk på Youtube som kör med betydligt smalare grepp.

/Peace.

Jag kör med ringfingrarna på ringen (på en SL-stång), till skillnad mot maxbrett när jag kör vanlig bänk.

burtan
2009-12-01, 06:45
Skulle tro att problemet ligger i vana. Hur länge har du kört lutande bänkpress?
Tar nog några månader innan man kommer in i rörelsebanan och blir så pass van att man kan lägga all kraft på att få upp stången.

Mvh Andreas.

Mourten
2009-12-01, 09:07
Jag kör alltid bänk (oavsett lutning) pekfinger på ringen. De är väl maxbrett?
Endast smalbänk jag kör betydligt smalare (axelbrett)

Men jag håller med dig Emil som du kanske även såg i min journal, jag e också svag som en ärta i snea om man jämför med raka bänkar. ^^

bertbert
2009-12-01, 10:06
Skulle tro att problemet ligger i vana. Hur länge har du kört lutande bänkpress?
Tar nog några månader innan man kommer in i rörelsebanan och blir så pass van att man kan lägga all kraft på att få upp stången.

Mvh Andreas.

Ja, smalbänk kan vara väldigt ovant i början. +1 med andra ord.

Jag kör alltid bänk (oavsett lutning) pekfinger på ringen. De är väl maxbrett?


Om vi pratar SL får inte händer placeras utanfår ringenarna (domaren får inte se ringarna), så det kan kallas maxbrett. Jag inser att jag var lite SL-insnöad när jag skrev mitt inlägg ovan, maxbrett för en vanlig gymtränande är ju lite vad som helst. :)

Iofs håller de flesta gymtränande betydligt smalare än SL-folk.

raddum
2009-12-01, 10:17
Smith kanske kan vara ett alternativ ? :)

bertbert
2009-12-01, 10:18
Smith kanske kan vara ett alternativ ? :)

NEJ! *grr*

Emil_Larsson
2009-12-01, 10:18
Jag kör med ringfingrarna på ringen (på en SL-stång), till skillnad mot maxbrett när jag kör vanlig bänk.

Okej.

Skulle tro att problemet ligger i vana. Hur länge har du kört lutande bänkpress?
Tar nog några månader innan man kommer in i rörelsebanan och blir så pass van att man kan lägga all kraft på att få upp stången.

Mvh Andreas.

Har inte kört den mycket alls. Kanske femton pass på mina tre år på gym1 (svårt att säga exakt men runt där.) Säger ju en del.

Jag kör alltid bänk (oavsett lutning) pekfinger på ringen. De är väl maxbrett?
Endast smalbänk jag kör betydligt smalare (axelbrett)

Men jag håller med dig Emil som du kanske även såg i min journal, jag e också svag som en ärta i snea om man jämför med raka bänkar. ^^

Äsch, att träna på 80kg är ju bra vikter. :thumbup:

Läste på en sida där det stod att man skall gå rakt ut med armbågarna från kroppen. Funderar på om jag kanske missar den biten och går lite snett nedåt med armbågarna. Kanske blir lite snedbelastning på det viset. Vad tror ni?

/Peace.

z_bumbi
2009-12-01, 10:19
Om man inte tävlar finns det ingen anledning att sikta in sig på vad maxbrett är för en styrkelyftare, då kan det istället vara bättre att välja en greppvid som passar den egna kroppen och de egna styrkorna. Greppvidden avgörs då av hur någon är byggd och det är för mig ganska så självklart att en som är 1,50 m inte bör ha samma greppvidd som någon som är 1,95 m lång. Ska jag vara lite utmanande så skulle jag säga att vissa inom styrkelyft också skulle tjäna på att strunta i greppvidden utan köra där de får bäst effekt. I alla fall en större del av tiden. Om allt går enligt plan så fråga mig om 14 månader om jag fortfarande tycker samma sak.

Olika bredd på greppet gör olika saker vad gäller belastningarna och lutande bänk är ett exempel där det kan ha stor betydelse. Det vanligaste felet i lutande bänk brukar iofs vara att man kör för upprätt och därför flyttar över mer av belastningen på axlarna än på bröstet.

Emil_Larsson
2009-12-01, 10:21
Smith kanske kan vara ett alternativ ? :)

Undviker smith i största möjliga mån. Att vara låst i sin rörelsebana känns inte bra. Kör endast 1-2 övningar ibland för att pumpa på, te.x. press i smith.

/Peace.

Mourten
2009-12-01, 11:41
bumbi de borde väl va tvärtom?
Jag kör så brett jag kan typ även om jag kanske orkar lite mindre vikt för att verkligen fokusera på tuttarna, ffa i snebänken där jag kör extrembrett. ^^

Timme
2009-12-01, 11:45
jag är också toksavag i lutande bänkpress

z_bumbi
2009-12-01, 14:11
bumbi de borde väl va tvärtom?
Jag kör så brett jag kan typ även om jag kanske orkar lite mindre vikt för att verkligen fokusera på tuttarna, ffa i snebänken där jag kör extrembrett. ^^

Tvärtom vad?

dreeww
2009-12-01, 17:48
Jag har stött på samma problem, men det löser sig om du försöker att studsa stången mot bröstet.:)

young_george
2009-12-01, 17:51
Jag har stött på samma problem, men det löser sig om du försöker att studsa stången mot bröstet.:)

Skitbra idé. Om man 1) Vill skada sig 2) Inte vill bli starkare

ceejay
2009-12-01, 17:54
Skitbra idé. Om man 1) Vill skada sig 2) Inte vill bli starkare

vad baserar du ditt uttalande på?

Jag är också klen i lutande bänk(fast endast kört typ 45 graders lut)
Så jag kör inte det längre ;)

Commando1980
2009-12-01, 18:11
Jag har efter en längre tid med lutande hantelpress valt att gå över till lutande bänkpress. Faktum är att jag har aldrig haft med denna övning som obligatorisk i mina bröstpass, utan bara provat den en 12-15 gånger genom alla åren jag tränat.

Men det är så att jag har ganska svårt för den här övningen. Jag kan inte riktigt "brösta upp mig" ordentligt utan kroppen vill gärna hålla sig i linje med bänken, vilket gör att jag tenderar att lägga stången långt ner på bröstet där jag inte får någon kraft alls. Även då jag lyckas lägga stången högt upp på bröstet känner jag mig kraftlös. Jag har provat att teknikträna med så låga vikter som 30-40kg men det hjälper inte riktigt, känner att jag inte kan hämta kraft någonstans utan kroppen liksom ligger helt kraftlös mot bänken. När jag kör vanlig bänkpress kan jag liksom pressa med hela överkroppen mot bänken så jag får redigt med kraft men i lutande bänkpress så kan jag inte riktigt komma åt den kraften. Allting känns liksom bra tills jag kommer till botten där jag blir helt trycklös.
Det känns även väldigt instabilt när jag kör, dvs. att jag inte får en jämn och fin rörelsebana.

Har detta med rörlighet att göra? alltså att jag behöver stretcha bröstet för att brösta upp mig så jag kan lägga stången på en jämn yta, istället för att lägga stången med kroppen helt lutandes där jag får noll kraft.

Har nämligen sett många videoklipp där folk liksom bröstar upp sig (finner inget bättre ord) så de får en jämn yta att lägga stången på.

Tack på förhand.

/Peace.

1. ge det tid och öva.
2. se över lutningen på bänken. du kanske har en 'onödigt' hög lutning.
3. pröva att hålla lite smalare än i vanlig bänkpress
(4. pröva att ha fötterna upp på en pall eller liknande..se dock till att det är stabilt. detta tips kanske inte direkt har med din fråga att göra men jag tycker att det gör att övningen 'tar' bra på bröstmusklerna.)

dreeww
2009-12-01, 20:59
Skitbra idé. Om man 1) Vill skada sig 2) Inte vill bli starkare

Jag menar självklart inte att man ska släppa stången på sig själv, utan när man nästan är nere låter man den löst studsa på bröstet medan man håller emot och sen trycker...*screwy*

young_george
2009-12-01, 21:39
Jag menar självklart inte att man ska släppa stången på sig själv, utan när man nästan är nere låter man den löst studsa på bröstet medan man håller emot och sen trycker...*screwy*

Ja? Det var även detta utförande jag kommenterade.

Martin Löwgren
2009-12-01, 21:42
Undviker smith i största möjliga mån. Att vara låst i sin rörelsebana känns inte bra. Kör endast 1-2 övningar ibland för att pumpa på, te.x. press i smith.

/Peace.

Samma här men just snedbänk är grymt skön i just smithen.

von huff
2009-12-01, 21:44
Jag tror att det främst kan bero på:


-För mycket lutning
-Du får inte samma stöd som i bänkpress
-Svagare bröst än triceps

Men man får inte glömma att alla är svagare i snedbänk än rak.Jag tycker ochså att många kör snebänk med för mycket lutning men det är väl en smaksak.När ag frågade efter en bra övning för bröst så fick jag svaret att köra snedbän med ett par hacks lutning och smaltgrepp

von huff
2009-12-01, 21:45
Samma här men just snedbänk är grymt skön i just smithen.

Smithen är bra i bänkpress till halsen ochså men lite småfarlig.

Anders The Peak
2009-12-01, 21:48
Emil du vill säkert bygga muskler i första hand och styrka i andra hand så strunta i vikterna och kör så att du känner att du arbetar maximalt med bröstmusklerna. Mourten har rätt att brett grepp tar mer på pecsen och likadant tycker Markus Rühl mfl.
Men variation är bra så att man kan variera mellan brett-, normalt- och smaltgrepp likadant är det med repsen 8-30 reps är en bra variation för brösmusklerna för maximal utveckling. När det handlar om maximal styrka bör variationen ligga kring 3-7 med enstaka maxningar då och då.
Smithen kan vara en bra variation för att isolera pecsen en aning mer än vad man kan göra med fri stång.

Martin Löwgren
2009-12-01, 21:56
Smithen är bra i bänkpress till halsen ochså men lite småfarlig.

Giljontin menar du? Nja de håller jag inte med om. Det blir en axelledsdödare.

von huff
2009-12-01, 21:58
Giljontin menar du? Nja de håller jag inte med om. Det blir en axelledsdödare.

Tycker du det?jag tycker att det blir lättare att hålla rätt rörelsebana.Giljotinen är ingen övning där jag skulle gå riktigt tungt i iaf men skön kontakt ger den

Anders The Peak
2009-12-01, 22:01
Giljontin menar du? Nja de håller jag inte med om. Det blir en axelledsdödare.

Martin jag brukar rekommendera vikter i klass med hantelflyes när man kör bänk till halsen och därmed kan man arbeta maximalt med bröstmuskeln utan att behöva skada axelleden.

Dr Jones
2009-12-01, 22:26
Själv är jag starkare i uppåtluttad än vanlig bänkpress.

Martin Löwgren
2009-12-01, 22:37
Martin jag brukar rekommendera vikter i klass med hantelflyes när man kör bänk till halsen och därmed kan man arbeta maximalt med bröstmuskeln utan att behöva skada axelleden.

Ja då minskar självklart risken för skador men det är ju ingen höjdarrörelse för axelleden direkt, speciellt inte om man har en uttöjd kapseln sedan tidigare vilket många har som skadat sig.

Commando1980
2009-12-01, 22:48
Samma här men just snedbänk är grymt skön i just smithen.

yup lutande smithpress har alltid varit en favorit.

Emil_Larsson
2009-12-07, 14:47
Sorry för min inaktivitet...

Nu har jag äntligen filmat iallafall.

toPedvNg3P4

/Peace.