handdator

Visa fullständig version : Överföra filer från PC till Mac


Odd
2009-11-30, 17:30
Har en PC med windows exp och en mac med snow leopard.
Jag har filer från PCn som jag vill överföra till Macen.
Någon sa att det skulle vara jätte enkelt men eftersom jag är inte så teknisk så har jag självklart problem.

Som jag har förstått ska man ha en nätverkskabel kopplade mellan de samt ska det finnas någon slags funktion man kan sätta på Imacen så det går köra igång.

Har googlat efter det men har inte riktigt förstått vad de menar :p

Någon som har koll på sånt här?

Degpekka
2009-11-30, 17:36
Extern hårddisk eller usb-minne?

Odd
2009-11-30, 17:37
Om jag har varken av de då

Ganymedes
2009-11-30, 17:45
Gör precis på samma sätt som om det vore mellan PC och PC. USB-minne, hårddisk, bränna skiva etc.

Ganymedes
2009-11-30, 17:45
Om jag har varken av de då

2 Gb minne för 30 kr kan du väl överleva?

Odd
2009-11-30, 17:55
Saken är att jag behöver filerna nu och jag har inget sådant tillgänligt.
Finns det ett annat sätt man kan överföra filerna med hjälp endast av en nätverkskabel mellan de?

Baan
2009-11-30, 17:58
Saken är att jag behöver filerna nu och jag har inget sådant tillgänligt.
Finns det ett annat sätt man kan överföra filerna med hjälp endast av en nätverkskabel mellan de?

Du behöver en korsad kabel i det fallet. Du har en rak (förmodligen!).

Om det inte är stora filer: maila.

Torwald
2009-11-30, 18:05
Går sannolikt att göra med firewirekabel också, om du har en sådan. Beroende på vilken mac det är kan det dock ändå bli jobbigt, eftersom macbook pro har FW800 och de flesta PCs brukar vara utrustade med FW400. Kompatibilitetsmässigt är det inget problem (men det går såklart i den långsammare hastigheten av de två), men du behöver en kabel med mer spännande utseende.

kaysim
2009-11-30, 18:06
Har en PC med windows exp och en mac med snow leopard.
Jag har filer från PCn som jag vill överföra till Macen.
Någon sa att det skulle vara jätte enkelt men eftersom jag är inte så teknisk så har jag självklart problem.

Som jag har förstått ska man ha en nätverkskabel kopplade mellan de samt ska det finnas någon slags funktion man kan sätta på Imacen så det går köra igång.

Har googlat efter det men har inte riktigt förstått vad de menar :p

Någon som har koll på sånt här?

firewirekabel ska vara kopplad mellan "target disk" samt datorn man ska föra över ifrån. Macen du vill använda som "target" disk (alltså som extern enhet) håller du in tangenten "T" på vid uppstart.
Kör du extern hårddisk kan det ha med formateringen att göra, den ska vara i FAT32 för att funka bra på både pc och mac. men som sagt, när man kör med firewire (vet inte om nätverkskabel funkar också?) går det sjukt fort att föra över grejer mellan två macdatorer. Vet inte hur d blir om den ena datorn är en pc, men det borde inte vara någon skillnad? googla på "mac target disc".

Albatross
2009-11-30, 18:12
Mac har en ssh klient installerad default, vet inte hur det är med server... Annars hade du kunnat köra typ putty till macen och lyft in filer. Eller helt enkelt bara dela över samba, och köra med korsad kabel.

hahavaffan
2009-11-30, 18:22
Koppla ihop med korsad TP-kabel. Ställ in samma IP-adresser på båda förutom sista siffra - 192.168.1.1 för PC och 192.168.1.2 för Mac t.ex. Dela ut den mapp på PCn som innehåller det du vill överföra (Högerklicka på den, välj delning eller nåt liknande... länge sen jag hade XP. Googla på det om du behöver instruktioner) Sen går du till Macen och i Finder trycker du cmd-knappen och bokstaven K, så får du upp en ruta om att ansluta till en server. Skriv in smb://192.168.1.1/XXX om mappen du delade ut på PCn heter XXX eller är utdelad som det namnet. Sen tryck på Anslut eller Connect. Krävs det användarnamn och lösenord så skriv in det du har till PCn eller det som du angett för kontot som ska logga in. Sen är det bara att kopiera över sakerna till Macen.

Odd
2009-11-30, 18:22
attans hade fel kablar, nu fick jag iaf tag i ett extern hårddisk.
Filerna är några gig stora därför kunde jag inte maila de.
Få hoppas att jag inte ställer till det nu med överföringen

debbe
2009-11-30, 19:57
Hur stora filer talar vi om?
Finns en webbaserad tjänst vid namn "skickafilen" om jag inte minns fel där du kan skicka upp till 2gb..

debbe
2009-11-30, 19:57
http://www.skickafilen.se/
Där va den

hoikka poika
2009-11-30, 21:12
Nog för att problemet är löst men tänkte bara påpeka att om man inte har ett asgammalt nätverkskort bör det gå med en "rak" nätverkskabel (auto MDI/MDIX).