handdator

Visa fullständig version : Bygga muskler under deff


Motoranimal
2009-11-30, 15:59
Har sökt efter svar till denna fråga utan resultat, den finns säkert ändå ställd någon stans där jag inte kan hitta den.

Kan man öka i muskelmassa samtidigt som man minskar ordentligt i fettmassa?

Som jag har förstått det, från kololäsning, är det oundvikligt att muskelmassa försvinner och att man på sin höjd kan rädda lite av sina befintliga muskler om man kör tung styrketräning under sin deff. Sen har jag även läst mig till att man måste ligga på kaloriöverskott för att kunna bygga muskler.

Så eftersom jag ligger på 20 kilos övervikt borde jag, med mitt kaloriöverskott på 140 000 kcal, kunna bygga muskler samtidigt som jag äter mindre per dag än jag gör av med. Förutsatt att jag placerar mina måltider strategiskt så att jag alltid får i mig en bra mängd protein efter träningen.

Är tacksam för svar!

mikaelj
2009-11-30, 16:01
Kan man öka i muskelmassa samtidigt som man minskar ordentligt i fettmassa?

Ja, men ju närmare ditt max. du är, desto svårare är det (överlag) att få muskler. Om du är långt ifrån är det enklare, nära blir det svårare.

Som jag har förstått det, från kololäsning, är det oundvikligt att göra detta och att man på sin höjd kan rädda lite av sina befintliga muskler om man kör tung styrketräning under sin deff. Sen har jag även läst mig till att man måste ligga på kaloriöverskott för att kunna bygga muskler.

Du menade omöjligt antar jag?

På sin höjd kan man bevara all muskelmassa när du blir av med fett. Finns ingen anledning att bli av med muskler.

Seb74
2009-11-30, 16:06
Vore rätt jobbigt med bulk/deff om det var oundvikligt att nästan alla muskler man byggt rök all världens väg under deffen.

dt06mj2
2009-11-30, 17:03
Så eftersom jag ligger på 20 kilos övervikt borde jag, med mitt kaloriöverskott på 140 000 kcal, kunna bygga muskler samtidigt som jag äter mindre per dag än jag gör av med. Förutsatt att jag placerar mina måltider strategiskt så att jag alltid får i mig en bra mängd protein efter träningen.



Martin Berkhan hade något exempel på en kille som gått ner sjuka mängder fett på en månad, men inte ens tappat ett muskler. Han hade kört periodisk fasta. Det är en idé bara..

Motoranimal
2009-11-30, 17:10
Vore rätt jobbigt med bulk/deff om det var oundvikligt att nästan alla muskler man byggt rök all världens väg under deffen.

Haha, jo vore nog lite jobbigare än hungern :smash:

Menade att man inte kan bygga muskler utan enbart kämpa för att båhålla de man har

Sniggel
2009-11-30, 17:33
Martin Berkhan hade något exempel på en kille som gått ner sjuka mängder fett på en månad, men inte ens tappat ett muskler. Han hade kört periodisk fasta. Det är en idé bara..

Har också bra erfarenhet av periodisk fasta och bibehållen muskelmassa och styrka. Iaf till hyfsat låga kroppsfettnivåer.

capron
2009-11-30, 17:55
Så eftersom jag ligger på 20 kilos övervikt borde jag, med mitt kaloriöverskott på 140 000 kcal, kunna bygga muskler samtidigt som jag äter mindre per dag än jag gör av med. Förutsatt att jag placerar mina måltider strategiskt så att jag alltid får i mig en bra mängd protein efter träningen.

Är tacksam för svar!

Du kan inte räkna med din övervikt i kaloriöverskottet vore det så väl hade ju alla varit smäll feta konstant. Lär ju mer vara kalorierna för dagen som gör skillnaden och den skall ju nu vara minus ett tag framöver. Träna hårt så att du skapar hormoner och äta periodiskt med stor portion efter träningen är väl det bästa du kan göra. Kan ju hända att du även lyckas skapa muskler.

Seb74
2009-11-30, 18:05
Har också bra erfarenhet av periodisk fasta och bibehållen muskelmassa och styrka. Iaf till hyfsat låga kroppsfettnivåer.

Vad innebär periodisk fasta?
Att man deffar en månad, kör underhåll en vecka, deffar en månad till osv, eller vad?

vicarious
2009-11-30, 18:08
Vad innebär periodisk fasta?
Att man deffar en månad, kör underhåll en vecka, deffar en månad till osv, eller vad?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449

Seb74
2009-11-30, 18:25
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449
Ok, verkar som det kortfattat handlar om att det är positivt att hiva i sig så mycket mat det bara går efter träningen, och då istället typ svälta under dagen före träningen.....undrar bara var man får energi till träningen ifrån.

Dreas
2009-11-30, 18:43
Ok, verkar som det kortfattat handlar om att det är positivt att hiva i sig så mycket mat det bara går efter träningen, och då istället typ svälta under dagen före träningen.....undrar bara var man får energi till träningen ifrån.Målet du åt efter träningen dagen innan?

Seb74
2009-11-30, 18:49
Målet du åt efter träningen dagen innan?
Är väl bara inlagrat fett kvar av det?
Men klart, kanske räcker med en banan, eller lite protte, precis före passet för att få lite fart på kroppen.

King Grub
2009-11-30, 18:52
Inlagrat fett? Kolhydrat lagras inte som fett. Det lagras som glykogen i musklerna. Och det är den energin, det du äter efter ett träningspass, som används som energi vid nästa ansträngning. Äter du en måltid 1-2 timmar före ett träningspass har den inte ens lämnat magen när du börjar träna, och där ger den ingen energi.

Seb74
2009-11-30, 19:06
Inlagrat fett? Kolhydrat lagras inte som fett. Det lagras som glykogen i musklerna. Och det är den energin, det du äter efter ett träningspass, som används som energi vid nästa ansträngning. Äter du en måltid 1-2 timmar före ett träningspass har den inte ens lämnat magen när du börjar träna, och där ger den ingen energi.

WHAT???

Varför är det då så många som förespråkar ett mål 1-2 timmar före träning, eller iallafall lite vassle, så man har något i kroppen, och energi att orka med passet?
Eller bara en sån sak som lite malto framåt slutet av passet ifall man kroknar?
Om man istället bara kan ta det man åt i förrgår som nån sorts magisk reserv, det låter ju helt galet, men det är iofs mycket som låter galet som är sant så varför inte :s

Sen beror det väl på hur snabba kolhydraterna/proteinerna är, ang om maten 1-2 timmar före har hunnit börja göra nytta eller ej....

King Grub
2009-11-30, 19:13
Protein före träning har inte med energi att göra, utan aktiverar muskeluppbyggnaden efter träning.

Det verkligen inget magiskt med att lagra in energi i musklerna. Det är absolut grundläggande fysiologi.

Seb74
2009-11-30, 19:20
Ok, jag kanske är konstig då som lätt blir matt och skakig och orkeslös om jag inte ätit på för många timmar, ser gärna till att ha mat i magen när jag börjar träna.
Ganska snabbt efter matintag får jag även mer ork, så det är iallafall något som kommer kroppen tillgodo när jag äter, vet inte hur det är för andra, är man stor som fan är man säkert mindre känslig än om man är räka som jag.

Seb74
2009-11-30, 19:22
Hur kan det förövrigt vara så viktigt att snabbt få i sig mat EFTER träning, om det tar flera timmar för det man äter att börja göra nytta i kroppen....kanske bättre äta som fan några timmar före träningen då, och inte alls behöva äta något efteråt, då maten efter mest är för följande dags pass.....nej det låter konstigt i mina amatöröron, vänd inte min värld upp och ner nu....rätt vad det är kommer väl nån och säger att jorden är rund också, I dont wanna hear it ;)

Eddie Vedder
2009-11-30, 20:03
Som jag har förstått det, från kololäsning, är det oundvikligt att muskelmassa försvinner och att man på sin höjd kan rädda lite av sina befintliga muskler om man kör tung styrketräning under sin deff.

Jag vet inte vilken tråd du hittat men du lär ha haft otur. Viisa trådar kanske inleds med ett sådant påstående men som du själv borde ha märkt så tillbakavisas det i varenda tråd.

Hur kan det förövrigt vara så viktigt att snabbt få i sig mat EFTER träning, om det tar flera timmar för det man äter att börja göra nytta i kroppen....kanske bättre äta som fan några timmar före träningen då, och inte alls behöva äta något efteråt, då maten efter mest är för följande dags pass.....nej det låter konstigt i mina amatöröron, vänd inte min värld upp och ner nu....rätt vad det är kommer väl nån och säger att jorden är rund också, I dont wanna hear it ;)

Det gör nytta direkt. Du får ju skilja på att näringen börjar tas upp och det att hela måltiden absorberats.

Intaget stimulerar metabola hormoner och det akuta proteinintaget ger signaler om att muskelproteinsyntesen kan uppregleras av redan befintliga aminosyror i kroppen.

Så jo det är av värde att äta tätt inpå, precis som King Grub säger.

Motoranimal
2009-12-01, 11:13
Jag vet inte vilken tråd du hittat men du lär ha haft otur. Viisa trådar kanske inleds med ett sådant påstående men som du själv borde ha märkt så tillbakavisas det i varenda tråd.



Menade att man inte kan bygga muskler utan enbart kämpa för att båhålla de man har

Skrev fel i första inlägget-

mikaelj
2009-12-01, 11:22
Jo, det går, men det beror på hur mycket muskler du har sedan tidigare.