handdator

Visa fullständig version : Blodrus och muskelgrupper!


slic3
2009-11-30, 03:55
Hamnade i en diskussion häromdan som jag inte riktigt hade krut för o faktiskt vinna. Skulle vara ytterst tacksam för svar.

Min vän påstod iaf att om man värmde upp säg ex. bröstmuskeln - rusar allt blod dit. Om man sen tränar bröstet en övning stannar blodet där. Om man sedan byter till ex. tricep rusar allt blod dit. Efter detta muskelbyte tyckte han absolut inte att man kunde träna bröst igen då detta skulle resultera i ett blod-rus mellan muskelgrupperna och att detta då skulle vara dåligt (alltså om man tränade under ett pass bröst-tri-bröst-tri-bröst-tri)? Skulle någon då kunna förklara detta för mig med mer än (jag har gjort detta i 14 år - jag vet). Jag trodde inte blodet kunde speciellt rusa till muskelgrupper utan bara att syreupptagningen där skulle isåfall vara högre!

Senare började jag också fundera över det där med att värma upp. Jag har alltid tänkt att uppvärmning kör kroppen varm och minskar risk för skador o tänjningar på musklerna. Men vad är det egentligen som händer? Vad är det egentligen i vår kropp som gör att vi blir varma? Är det inte egentligen bara blodet som rusar för att hinna ge alla muskler syre?


mvh
slic3

mattilainen
2009-11-30, 12:51
Jag kör alltid uppvärmningsset på varje muskelgrupp. Så jag tränar för att få blodet genosmtrömmande innan jag lassar på med vikter. Det du berättar om är inget dåligt och heller inget du kommer att få negativa resultat av. Var nog på vedders blog jag läst om detta, så det är uppbackat. Annars är det ju bara att köra några reps med lättare vikter för att få blodet dit igen.

JoeyP
2009-11-30, 13:13
Också hört det + att man ska vila ca 2-5min om man byter muskelgrupp för att blodet ska hinna rinna osv. Skulle också vilja veta mer om det här.

slic3
2009-11-30, 13:15
Kanske ska fråga Vedder då! Eller leta lite på bloggen :P då vet man att man kan backa upp sina fakta iaf!

pragmatist
2009-11-30, 13:24
Hade din kompis någon sorts vettigt argument för varför det skulle vara "dåligt" att träna på det sättet, eller hade han bara läst det på the internetz/hört det på gymmet av en storväxt farbror?

dt06mj2
2009-11-30, 13:55
Prova att köra ett ben/rygg-pass där jag alternerade mellan muskelgrupperna. Blev trött snabbare och på ett helt annat sätt än jag annars blivit. Konstant hög puls och trötthet.

[UnTr] freshmint
2009-11-30, 16:46
Till saken hör att det som muskeln fylls med, som gör den pumpad, är vatten.

Under träningen vidgas dock blodkärlen för att underlätta gasutbyte, och energiförsörjningen.

Men det extra blodet som strömar till kommer inte främst från andra muskelgrupper, utan från bla matsmältningsapparaten, som nedprioriteras av sympatikus (adrenalin)-påslag.

Det motsatta händer vid Parasympatikus-påslag, mindre blod i musklerna och kroppen siktar på att vila och spjälka lite mat.

Grovt förenklat :em:

emi23j
2009-11-30, 17:11
Senare började jag också fundera över det där med att värma upp. Jag har alltid tänkt att uppvärmning kör kroppen varm och minskar risk för skador o tänjningar på musklerna. Men vad är det egentligen som händer? Vad är det egentligen i vår kropp som gör att vi blir varma? Är det inte egentligen bara blodet som rusar för att hinna ge alla muskler syre?

Du värmer upp för att värmen i muskulaturen ska stiga vilket gör att kemiska reaktioner sker snabbare.
Ja risken för skador är mindre i en varm muskel jämfört med en kall. All träning bör inledas med 5-15 minuter generell uppvärmning och rörlighetsträning.
Visst kan man värma upp med skivstången också, men då ska man helst köra övningar som involverar hela kroppen t ex komplexa femman. Jag tycker inte det är en bra idé att gå kall till skivstången och köra några uppvärmningsset i bänk och sen börja på arbetsvikt.
Jag tycket det är bättre att köra en grundlig uppvärmning, rörlighet, sen kör man några uppvärmningsset och även viktvänjingsset innan man börjar med arbetsseten. tror detta ger en bättre effekt. Har dock inga bevis för detta.

Fatalist
2009-11-30, 17:24
Jag trodde att blodet ständigt cirkulerade runt i kroppen, men det kanske är en gammal förlegad syn på det hela.

[UnTr] freshmint
2009-11-30, 19:20
Senare började jag också fundera över det där med att värma upp. Jag har alltid tänkt att uppvärmning kör kroppen varm och minskar risk för skador o tänjningar på musklerna. Men vad är det egentligen som händer? Vad är det egentligen i vår kropp som gör att vi blir varma? Är det inte egentligen bara blodet som rusar för att hinna ge alla muskler syre?

Det som händer är bla att vid spjälkningen av ATP till ADP, kommer en del av den kemisktbundna energin övergå till värme.

Så (förenklat igen) kan man säga att desto mer muskeln arbetar, desto varmare blir den.

Leeava
2009-11-30, 20:51
Helkropp/halvkropps träning borde isf vara katastrofalt...

Martin Löwgren
2009-11-30, 20:53
När någon på gymmet påstår något så be dem ALLTID att förklara varför.

slic3
2009-11-30, 23:20
Hade din kompis någon sorts vettigt argument för varför det skulle vara "dåligt" att träna på det sättet, eller hade han bara läst det på the internetz/hört det på gymmet av en storväxt farbror?

nej argumentet var "jag har tränat sen jag var 14... jag vet" !

slic3
2009-11-30, 23:21
freshmint;4017576']Till saken hör att det som muskeln fylls med, som gör den pumpad, är vatten.

Under träningen vidgas dock blodkärlen för att underlätta gasutbyte, och energiförsörjningen.

Men det extra blodet som strömar till kommer inte främst från andra muskelgrupper, utan från bla matsmältningsapparaten, som nedprioriteras av sympatikus (adrenalin)-påslag.

Det motsatta händer vid Parasympatikus-påslag, mindre blod i musklerna och kroppen siktar på att vila och spjälka lite mat.

Grovt förenklat :em:

hehe, men vad betyder det? Vad har det för inverkan positivt/negativt (för oss som inte pratar grekiska ?:cool:

slic3
2009-11-30, 23:22
Jag trodde att blodet ständigt cirkulerade runt i kroppen, men det kanske är en gammal förlegad syn på det hela.

Exakt vad jag tänkte. Blod stannar vel inte?

slic3
2009-11-30, 23:24
När någon på gymmet påstår något så be dem ALLTID att förklara varför.

Det gjorde jag! Och med ett sånt där "jag-vet-bättre-än-dig-ansikts-uttryck" sa han bara att han minsann har gjort det sen han varit 14! Vad säger man åt det? Du har varit ignorant idiot ända sen du varit 14 då?

Martin Löwgren
2009-12-01, 07:50
Det gjorde jag! Och med ett sånt där "jag-vet-bättre-än-dig-ansikts-uttryck" sa han bara att han minsann har gjort det sen han varit 14! Vad säger man åt det? Du har varit ignorant idiot ända sen du varit 14 då?

Haha nej då blir de svårt men någon på forumet har säkert ett bra svar på en sådant korkat påstående.

Grahn
2009-12-01, 08:51
Pumpen påverkas väl iofs, sen om den ger ngt vettefan. Däremot så blir det ju (oftast) mer vila för musklerna om man alternerar dem än om man kört dem sekventiellt vilket torde leda till sämre hypertrofi fokus då muskeln får vila mer, fast det kanske kompenseras av ökad återhämtning.

I slutändan, vem orkar bry sig? Är det jag behöver efter en övning upptaget så kör jag något annat emellan för att sitta är ju minst lika illa. :)

slic3
2009-12-01, 09:20
Pumpen påverkas väl iofs, sen om den ger ngt vettefan. Däremot så blir det ju (oftast) mer vila för musklerna om man alternerar dem än om man kört dem sekventiellt vilket torde leda till sämre hypertrofi fokus då muskeln får vila mer, fast det kanske kompenseras av ökad återhämtning.

I slutändan, vem orkar bry sig? Är det jag behöver efter en övning upptaget så kör jag något annat emellan för att sitta är ju minst lika illa. :)

haha, det är oftast det ja menar när ja ser ngn kämpa eller som inte riktigt vågar träna eller som tränar lite fel. Dom TRÄNAR ju iaf! Varför klanka ner på någon som iaf tar fingret ur o försöker?

Och för övrigt, jag borde veta, bor i världens fetaste land. Tydligen gick Australien precis om USA i den ädla befattningen!

slic3
2009-12-01, 09:21
Haha nej då blir de svårt men någon på forumet har säkert ett bra svar på en sådant korkat påstående.

hehe, ja väntar med spänning. Var vel delvis jag skrev detta inlägg! Tycker det är ganska kul med andras starka åsikter :D