handdator

Visa fullständig version : Vad gör du då du får ovälkomna tips?


slic3
2009-11-30, 03:46
Hejsan.

Har precis kommit igång igen med träningen efter ett par månaders trevande i skolan o på jobbet. Träffade iaf en tysk skol-kamrat på gymmet som hade väldigt tydlig åsikt om vad som är rätt o fel. Jag som hängde på detta forum o som tränade rätt frekvent styrketräning 2-3 år innan hade typ lärt mig att det enda som är svart på vitt - rätt och fel är oftast det som direkt inverkar negativt på kroppen. Resten har med tycke, smak, gener och är alltid relativt till något annat typ näring, återhämtning osv osv osv att göra... Annars är min återkommande åsikt när någon tränar att "han/hon har vel en anledning till varför dom verkar slänga/dänga med vikten på det där sättet" eller liknande.

Jag 'tycker' med andra ord oftast inte, men kanske har en annan åsikt. Därmed sagt så har jag grymt svårt att försvara mig och förklara mig då någon säger att något direkt är fel!

Han kom iaf fram till mig och sa att min liggande triceps-press var helt fel (och då han är tysk och jag svensk försvårade det hela argumentationen som blev på engelska). Och då med åtanke att jag helt fullt ut kör Arnes tricepsträning. Han påstod att det skulle vara dåligt med tanke på armbågen!

Jag undrar bara hur ni andra regerar när ni blir 'satta i en båt'? Fortsätter ni på samma 'fel-iga' sätt eller försöker ni förklara att den är bra? Blev bara lite nyfiken då jag tycker att det är svårt o fortsätta träna vidare. Försvarar man sig inte blir man ju på något sätt dumförklara (även med erfarenhet i baggaget) och forsätter man blir det som på något sätt att man ignorerar någons tips!


Ha en trevlig dag / slic3

- Kreh
2009-11-30, 03:57
Fortsätter träna såklart. Orka lyssna på vad lönnfeta "bodybuilders" i åldern 20-35 eller gamla senila gubbar säger.

Snobbe
2009-11-30, 04:03
Fråga varför det är helt fel och varför det skulle skada armbågen. Om han säger "för jag har läst det" eller "jag har hört det" så är det bara o säga att du hört något annat. Men om han börjar argumentera och har riktig fakta så kanske man ska lyssna på personen.

slic3
2009-11-30, 04:07
Fortsätter träna såklart. Orka lyssna på vad lönnfeta "bodybuilders" i åldern 20-35 eller gamla senila gubbar säger.

Jo, men vidare så blir jag lätt nojjig om någon belyser ett skadeproblem i en övning. Men antar att jag är ganska svensk i argumentationen och konfrontationer!

slic3
2009-11-30, 04:10
Fråga varför det är helt fel och varför det skulle skada armbågen. Om han säger "för jag har läst det" eller "jag har hört det" så är det bara o säga att du hört något annat. Men om han börjar argumentera och har riktig fakta så kanske man ska lyssna på personen.

Sant! Men som jag sa blev hela konversationen på engelska svårtolkad. Speciellt då jag knappt är inläst på terminologin på svenska, ännu svårare på engelska! Men vidare så hade jag trots svaret - "jag har hört det" till "jo det är för att armbågen kommer snett och lätt skadar sig" svårt o säga att jag vet bättre. Och då menar jag att har svårt o säga till någon som ser allt svart/vitt att deras åsikt faktiskt inte är den enda - om det finns någon logik i det.

eternallord
2009-11-30, 04:22
I din situation, "No habla ingles" kanske och återgå till träningen?

hultman
2009-11-30, 04:31
Trots mååånga år på gymmet så har jag bara varit med om ett enda övningstips, och då var det i marklyft av en mycket duktig lyftare som hade bra input. Har iofs tränat ganska ostrikt och okonventionellt i perioder så många har väl snackat bakom ryggen och så. Tycker träningen fungerar hyfsat, men om det kommer fram någon bitig sak med rätt approach så lyssnar man väl och testar åtminstone. Räkor som vill tillrättavisa bör passa sig om de inte vill sticka från jorden som Chris Benoit :D

- Kreh
2009-11-30, 04:36
En gång kom det fram en "bitig sak" till mig och sa att man måste köra alla sorters roddar med mixat grepp (som man håller i mark).

Den pajasen har inte visat sig på gymmet sen den dagen. Hehe.

tsp
2009-11-30, 04:39
Sant! Men som jag sa blev hela konversationen på engelska svårtolkad. Speciellt då jag knappt är inläst på terminologin på svenska, ännu svårare på engelska! Men vidare så hade jag trots svaret - "jag har hört det" till "jo det är för att armbågen kommer snett och lätt skadar sig" svårt o säga att jag vet bättre. Och då menar jag att har svårt o säga till någon som ser allt svart/vitt att deras åsikt faktiskt inte är den enda - om det finns någon logik i det.

I det läget kan man faktiskt, men risk för att den andra parten tycker man är dum i huvudet, säga att "vi tränar på olika sätt. gör du som du tycker känns bra så gör jag på mitt sätt".

slic3
2009-11-30, 05:46
I det läget kan man faktiskt, men risk för att den andra parten tycker man är dum i huvudet, säga att "vi tränar på olika sätt. gör du som du tycker känns bra så gör jag på mitt sätt".

Med risk för att låta ganska dum så var det rätt smart sagt!

Yes
2009-11-30, 05:56
Jag tränar på SATS.

slic3
2009-11-30, 06:01
hehe, tränar på fitness first! SATS finns ju tyvärr inte i Australien.

MrBurner
2009-11-30, 06:32
Om personen i fråga har vettiga argument så kan jag mycket väl lyssna på denna, annars om rör exempelvis vilken övning man ska göra för bäst ökning så kan jag nog vända dövörat till.

Wille005
2009-11-30, 06:54
Fortsätter o träna o struntar fullständigt i dennes åsikt

När jag väl gett mig in i en övning kör jag 100% som jag planerat, låter inget komma i min väg utan låter kroppen göra allt för att klara av övningen till maximal kapacitet. Efter jag är färdig, i duschen eller på vägen hemåt kan jag reflektera (om jag fått några tips) vad som sagts och eventuellt om jag kanske borde ändra på något. Sen kollar jag upp i böcker/internet vad som egentligen tycks stämma och får fram bästa möjliga slutprodukt utav det.

Jag är alltid öppen för diskussion och tips, men inte mitt i ett pass.

slic3
2009-11-30, 07:55
fortsätter o träna o struntar fullständigt i dennes åsikt

när jag väl gett mig in i en övning kör jag 100% som jag planerat, låter inget komma i min väg utan låter kroppen göra allt för att klara av övningen till maximal kapacitet. Efter jag är färdig, i duschen eller på vägen hemåt kan jag reflektera (om jag fått några tips) vad som sagts och eventuellt om jag kanske borde ändra på något. Sen kollar jag upp i böcker/internet vad som egentligen tycks stämma och får fram bästa möjliga slutprodukt utav det.

Jag är alltid öppen för diskussion och tips, men inte mitt i ett pass.

+1!

spoonchest
2009-11-30, 08:04
Namedroppa, helt apropå, latinska namn på olika muskler. Utgången blir förhoppningsvis att han/hon blir osäker och går därifrån. Svarar denne med samma mynt sitter du i skiten.

elo_
2009-11-30, 08:17
Jag brukar inte få tips nuförtiden och jag ger väldigt sällan tips om inte någon kompis direkt frågar mig eller berättar om sina mål. Det är främst då när folk utför något som är rent ut sagt dumt eller när dyr utrustning misshandlas som jag brukar tipsa om alternativa tillvägagångssätt.

slic3
2009-11-30, 08:20
Namedroppa, helt apropå, latinska namn på olika muskler. Utgången blir förhoppningsvis att han/hon blir osäker och går därifrån. Svarar denne med samma mynt sitter du i skiten.

Att namedroppa latinska uttryck och namn är i princip mitt livsmål! Men på engelska? Skulle låta som dansk som pratar tyska...

slic3
2009-11-30, 08:22
Jag brukar inte få tips nuförtiden och jag ger väldigt sällan tips om inte någon kompis direkt frågar mig eller berättar om sina mål. Det är främst då när folk utför något som är rent ut sagt dumt eller när dyr utrustning misshandlas som jag brukar tipsa om alternativa tillvägagångssätt.

Det är det jag menar! Men vad jag stör mig på är allmän besserwisser som gör övningar svagt annorlunda än andra och minsann 'vet' vad som är rätt. Tycker det är lite svårt och värja sig emot...

Vad som stör mig ngt fruktansvärt är svaret: jag har tränat sen jag var 14, eller det läste jag ngnstans. Vad ska man svara på det? Det är vel inte ens ett giltigt argument??

joriice
2009-11-30, 09:09
Ber personen visa tvättbrädan or stfu. Tar inte order från fetton.

Dreas
2009-11-30, 09:11
Har personen i fråga ett bra tips så kan man ju testa det.

Men vad sa han mer exakt? Problem med armbågen? Sa han att armbågarna ska peka utåt i tricepspressen eller vad?

slic3
2009-11-30, 09:19
Förstod inte riktigt men första grejjen han var tvungen att påpeka var NGT med min liggande tricepscurl inte skulle utföras bakom huvudet, och då pekade han att det var ngt dåligt med armbågen! Och JUST den övningen är en av mina favoriter och en av dem som jag faktiskt utför bäst... sjukt irriterande.

Det andra saken han påpekade var ngt om blodrusning :S Tydligen om man värmer upp och sen tränar bröst rusar blodet till bröstet och byter man till tri rusar blodet dit. Tränar man sen igen bröstet måste blodet rusa tillbaka och detta skulle vara på något sätt dåligt :S

Den sistnämnda hade jag ALDRIG hört talas om, men den första tycker jag mig ha rätt i.

spange
2009-11-30, 10:23
han verkar ha vart totalt dum i huvudet.

Jag har aldrig fått ett "tips" på gymmet, däremot ger jag tips - men bara om någon frågar om det.

jo en gång för några år sedan blev jag tillrättavisad av en tomte som sa att jag måste använda benen mkt mer i marklyften, varpå jag förklarade att jag körde raka marklyft och det hade han inte ens hört talas om, de flesta (iaf på mitt gym) som är ivriga att rätta folk och "hjälpa" med tips verkar dessvärre vara bland dom som vet minst om träning.

feyin
2009-11-30, 10:26
Ifall jag får tips tackar jag och tar emot, men om jag "använder" mig utav det han/hon tipsade om beror helt på vad/vem/hur/när.

elo_
2009-11-30, 11:26
Jag brukar inte få tips nuförtiden och jag ger väldigt sällan tips om inte någon kompis direkt frågar mig eller berättar om sina mål. Det är främst då när folk utför något som är rent ut sagt dumt eller när dyr utrustning misshandlas som jag brukar tipsa om alternativa tillvägagångssätt.

Det är det jag menar! Men vad jag stör mig på är allmän besserwisser som gör övningar svagt annorlunda än andra och minsann 'vet' vad som är rätt. Tycker det är lite svårt och värja sig emot...

Vad som stör mig ngt fruktansvärt är svaret: jag har tränat sen jag var 14, eller det läste jag ngnstans. Vad ska man svara på det? Det är vel inte ens ett giltigt argument??

ber att få tillägga: "dumt" som i "riskera livslånga skador". Om någon gör tricepsextensioner "fel", studsbänkar med röven i vädret eller något motsvarande så skulle jag inte kunna bry mig mindre..

misshandla dyr utrustning: en skivstång från eleiko kostar runt 800€, jag har sett folk göra rätt intressanta grejer med tävlingsstängerna på gymmet - och vi har inte direkt många.

bertbert
2009-11-30, 11:27
Ovälkomna tips från random retards avspisas med lätthet, nu är det iofs inget som händer där jag tränar.

Tips från träningskamrater eller coacher är en annan sak och emottages tacksamt.

Jag tipsar aldrig folk jag inte känner om de inte frågar mig först (eller håller på att slå ihjäl sig, svinga en skivstång in i en spegel etc)

Dreas
2009-11-30, 12:27
Förstod inte riktigt men första grejjen han var tvungen att påpeka var NGT med min liggande tricepscurl inte skulle utföras bakom huvudet, och då pekade han att det var ngt dåligt med armbågen! Och JUST den övningen är en av mina favoriter och en av dem som jag faktiskt utför bäst... sjukt irriterande.

Det andra saken han påpekade var ngt om blodrusning :S Tydligen om man värmer upp och sen tränar bröst rusar blodet till bröstet och byter man till tri rusar blodet dit. Tränar man sen igen bröstet måste blodet rusa tillbaka och detta skulle vara på något sätt dåligt :S

Den sistnämnda hade jag ALDRIG hört talas om, men den första tycker jag mig ha rätt i.Ja, men säg hur du utför den, eller filma, vi kan ju inte veta ifall personen i fråga har fel. Vad är en tricepscurl?

Folk gillar att ha blod i så stor utsträckning i de regioner som tränas, alltså bröst triceps kan vara en idé, superset med ben/biceps är kanske inte opti. Vet inte ifall det finns bevisat något om det dock.

von huff
2009-11-30, 12:30
Jag tränar som jag gör, oftast är tipsen inte så bra men tackar ofta för tipsen de är ju endå välmenade.Jag har såpass mycket erfarenhet att man kan skilja på de tips som är bs och vilka som har sanning i sig

ceejay
2009-11-30, 12:35
inte fått något tips hittills när jag ligger och kör, dock kan jag diskutera olika utföranden med några på gymmet mellan seten ;)

hahavaffan
2009-11-30, 12:35
Jag tränar på SATS.Hehe :D

von huff
2009-11-30, 12:37
ber att få tillägga: "dumt" som i "riskera livslånga skador". Om någon gör tricepsextensioner "fel", studsbänkar med röven i vädret eller något motsvarande så skulle jag inte kunna bry mig mindre..

misshandla dyr utrustning: en skivstång från eleiko kostar runt 800€, jag har sett folk göra rätt intressanta grejer med tävlingsstängerna på gymmet - och vi har inte direkt många.

Hur har de misshandlat stängerna då?

saab900
2009-11-30, 12:37
Det beror väl på vad det är för tips? Ibland kan det ju vara svårt att se själv hur man utför en övning, typ om man svankar för mycket, juckar lite för mycket osv. Gäller tipset typ "Kör CC istället för Flyes för att träffa inre bröst" så kan jag ju avgöra själv att det är bullshit. Råd som gäller annat än slarvigt utförande ignorerar jag tills jag kommer hem och själv kan kolla upp vad som gäller om jag inte vet på stående fot.

saab900
2009-11-30, 12:40
Hur har de misshandlat stängerna då?

Kålmanrodd var populärt på mitt förra gym. Sätt ena änden av stången mot ett hörn och lassa på viktskivor på den andra sidan, släng på ett V-handtag och börja jucka T-bar så att flisorna yr ur väggen. Kan inte vara bra för stången *screwy*

z_bumbi
2009-11-30, 12:51
Jag tipsar aldrig folk jag inte känner om de inte frågar mig först (eller håller på att slå ihjäl sig, svinga en skivstång in i en spegel etc)

Jag har vant mig av med det men gör vissa undantag, oftast om det är någon liten grej som kan göra stor skillnad eller om det är hur man justerar maskiner/ställningar.

slic3
2009-11-30, 13:08
Jag har vant mig av med det men gör vissa undantag, oftast om det är någon liten grej som kan göra stor skillnad eller om det är hur man justerar maskiner/ställningar.

Men samtidigt, konstruktiv kritik och bara kritik är LÅNGT ifrån varandra. Hade vederbörande frågat mig eller berättat för mig vad som nu var fel och inte bara sagt feel hade det varit en HELT annan diskussion...

slic3
2009-11-30, 13:09
Det beror väl på vad det är för tips? Ibland kan det ju vara svårt att se själv hur man utför en övning, typ om man svankar för mycket, juckar lite för mycket osv. Gäller tipset typ "Kör CC istället för Flyes för att träffa inre bröst" så kan jag ju avgöra själv att det är bullshit. Råd som gäller annat än slarvigt utförande ignorerar jag tills jag kommer hem och själv kan kolla upp vad som gäller om jag inte vet på stående fot.

Men fortfarnade så kan det vara jobbigt att någon säger något när du tränar. Jag vet iaf att ja lätt kommer av mig och känner att träningen blir lidande.

slic3
2009-11-30, 13:12
Ja, men säg hur du utför den, eller filma, vi kan ju inte veta ifall personen i fråga har fel. Vad är en tricepscurl?

Folk gillar att ha blod i så stor utsträckning i de regioner som tränas, alltså bröst triceps kan vara en idé, superset med ben/biceps är kanske inte opti. Vet inte ifall det finns bevisat något om det dock.

Jag är väldigt positiv i hur jag utför den då jag verkligen följt upp Arnes tricepsguide (full länk: http://forum.body.se/showthread.php?t=5146 ). Det är övning nummer ett (förlåt sa fel, den heter liggande triceps extension runt huvudet!

elo_
2009-11-30, 13:46
Hur har de misshandlat stängerna då?

Kålmanrodd var populärt på mitt förra gym. Sätt ena änden av stången mot ett hörn och lassa på viktskivor på den andra sidan, släng på ett V-handtag och börja jucka T-bar så att flisorna yr ur väggen. Kan inte vara bra för stången *screwy*

där var en variant ja. :)

jag brukar däremot enbart påpeka - det finns folk som har finskare efternamn än mitt som brukar roida en hel del när de ser att sånt försigår..

sedan finns det för faaaaan en T-bar rodd där precis bredvid. *screwy*

stevebc
2009-11-30, 13:49
Jag hatar det här så mycket så jag klarar inte ens av att försvara mig. Och det gäller ovälkomna tips på alla områden i mitt liv, särskilt om personen i fråga sätter sig på piedestal och agerar förmyndare. Så jävla förnedrande. Hur som helst, det jag gör är att jag sjunker in i min egen värld och börja tänka på något helt annat, eller börjar dagdrömma, samtidigt som min mun uttrycker ord som "ja, okej, mm" tills personen har tystnat. Därefter återgår jag till min aktivitet med exakt samma utförande/metod som om ingenting hade hänt.

Det kan vara allt från tekniken i marklyft, till hur jag pluggar inför en tenta, till hur jag håller mitt liv organiserat. Om jag inte ber om hjälp vill jag inte ha det.

Dreas
2009-11-30, 13:51
Jag är väldigt positiv i hur jag utför den då jag verkligen följt upp Arnes tricepsguide (full länk: http://forum.body.se/showthread.php?t=5146 ). Det är övning nummer ett (förlåt sa fel, den heter liggande triceps extension runt huvudet!Då utför du den korrekt, det är ju bättre för armbågarna att de pekar uppåt och inte utåt, ifall du utför övningen så som det står är det mig veterligen helt rätt.

Piranha
2009-11-30, 13:51
Jag har gjort fel i alla år om man säger som så enligt många skolor.

Tror jag fortsätter skita i råd.

stevebc
2009-11-30, 13:56
Ovälkomna tips från random retards avspisas med lätthet, nu är det iofs inget som händer där jag tränar.

Tips från träningskamrater eller coacher är en annan sak och emottages tacksamt.

Jag tipsar aldrig folk jag inte känner om de inte frågar mig först (eller håller på att slå ihjäl sig, svinga en skivstång in i en spegel etc)+1

Undantag mot det jag skrev är givetvis när det handlar om extremfall, eller personen är i en position där ovälkomna tips underförstått är välkomna, som en coach, lärare eller nära vän. Jag anser bara att när man får ovälkomna tips av andra är det ofta en slags "veta-bättre-attityd" som ligger bakom och därför ger jag själv aldrig sådana tips eller "hints" om hur personen egentligen borde göra. Jag hjälper folk jättegärna om de ber om det, eller om det verkligen är skadligt, och jag är jättetacksam för all den hjälp jag har fått och kommer få när det behövs. Det måste jag understryka :)

Baan
2009-11-30, 13:57
Jag minns spontant inte att jag fått så många tips och det börjar nära sig ca tio år aktiv träning på diverse gym...

Sen kan jag säga att det förekommer ganska ofta att man diskuterar utförande och massa annat träningsrelaterat, men då kan jag inte direkt gnälla att jag får mothugg om jag initierar dessa samtal själv.

Annars i det fallet att personen verkligen tränger sig på och har jävligt fel säger jag bara "ska tänka på det" och då är diskussionen ganska fort över. Dom flesta verkar vara nöjda med, fastän dom uppenbarligen kan se att jag skiter i deras råd (dom få gångerna det hänt) :)

Skulle jag svarat i pollen kan alla svar appliceras beroende på situaton. I det fallet som beskrivs blir det nog en "Ok bro, thanks for the tip, now fuck off." Förutom det sista kanske :)

Edit: Angående att tipsa själv gör jag det väldigt sällan förutom om jag anser att personen kan uppleva en stor skada om jag inte hjälper till på något sätt. Har nog hänt en gång då en kille körde ostbågerygg i marklyft och han verkade ganska tacksam (kanske var hans sätt att hantera det lol). Annars diskuterar man mest med bekanta...

slic3
2009-11-30, 22:53
edit: Angående att tipsa själv gör jag det väldigt sällan förutom om jag anser att personen kan uppleva en stor skada om jag inte hjälper till på något sätt. Har nog hänt en gång då en kille körde ostbågerygg i marklyft och han verkade ganska tacksam (kanske var hans sätt att hantera det lol). Annars diskuterar man mest med bekanta...

+1!

Kwon
2009-11-30, 22:56
Slic3

Det är säkerligen många som klagar över Bertil Fox form, men tänk också på, att det som funkar för en person kanske inte passar en annan lika bra.

Låt resultaten tala för sig själv.
ek-eSfcoIlg

Matsa
2009-11-30, 23:22
Jag säger "tack för tipset, jag ska fundera på saken" och sen fortsätter jag att göra som vanligt. Alternativt säger jag att jag redan provat att göra så och tyckte inte om det. Om personen fortsätter att envisas säger jag att vi helt enkelt får agree to disagree och ber honom släppa det.

Om han vägrar ge sig får ni helt enkelt jämföra guns!1½ :D

Tips som låter vettiga lyssnar jag dock självklart på men nu gällde det ju ovälkomna tips.

slic3
2009-11-30, 23:26
Jag säger "tack för tipset, jag ska fundera på saken" och sen fortsätter jag att göra som vanligt. Alternativt säger jag att jag redan provat att göra så och tyckte inte om det. Om personen fortsätter att envisas säger jag att vi helt enkelt får agree to disagree och ber honom släppa det.

Om han vägrar ge sig får ni helt enkelt jämföra guns!1½ :D

Tips som låter vettiga lyssnar jag dock självklart på men nu gällde det ju ovälkomna tips.

Ja exakt. Eller åtminstonde tips som man inte bett om!

slic3
2009-12-01, 09:40
Jag säger "tack för tipset, jag ska fundera på saken" och sen fortsätter jag att göra som vanligt. Alternativt säger jag att jag redan provat att göra så och tyckte inte om det. Om personen fortsätter att envisas säger jag att vi helt enkelt får agree to disagree och ber honom släppa det.

Om han vägrar ge sig får ni helt enkelt jämföra guns!1½ :D

Tips som låter vettiga lyssnar jag dock självklart på men nu gällde det ju ovälkomna tips.

Och för övrigt så tror jag att jag skulle torska guns-mätning :D annars hade jag inte tvekat!

Parachutes
2009-12-01, 10:06
Ush.. kom att tänka på min träningskompis som stirrar ut alla som inte kör strikt och ibland säger till folk på ett otrevligt sätt.. har ibland i efterhand fått gå och be om ursäkt för honom.. ajaj :(

bertbert
2009-12-01, 10:13
Jag har vant mig av med det men gör vissa undantag, oftast om det är någon liten grej som kan göra stor skillnad eller om det är hur man justerar maskiner/ställningar.

Och det blir extremt stor skillnad om man befinner sig på en atletklubb eller ett vanlig gym. Hänger man på flaket och kör böj, bänk, mark, stående press el dylikt haglar ju kommentarerna hela tiden och alla diskuterar olika aspekter lyftning. Jag tror det kan vara svårt att förstå hur mycket bra feedback man kan få på en atletklubb om man inte provat.

Men trots att jag tränar på atletklubb kommenterar jag aldrig motionärer om de inte ber om det.

Däremot är det ju fritt fram att först försöka rekrytera någon till lyftare och sen har man ju fri lejd att såga deras teknik :D

Liven
2009-12-01, 10:52
Brukar bara ta det utan att argumentera nuförtiden då det aldrig leder någonstans. Dem får väl hållas med sina grejer. :)

mjeuuu
2009-12-01, 11:08
Kom fram random snubbe när jag tränade på friskis och körde knäböj första gången. Jag visste ju att han hade bra mycket mer erfarenhet än mig i knäböj, marklyft osv, så jag lyssnade på honom och nu i efterhand vet jag att det var bra tips. Det är väl bevis på att jag kan ta tips på rätt sätt iallafall.

Däremot om någon skulle ge mig tips som jag kände var helt fel, till exempel "Kör inte marklyft, det är dåligt!" eller liknande, då skulle jag nog bara ge någon kommentar som "Hehe, det funkar rätt bra för mig, jag gillar det" och ignorera personens råd.

Gabriel174
2009-12-01, 15:19
Var en snubbe som skulle ge mig ett råd förut mitt i mitt set. Jag ville inte vara otrevlig, så jag sa "okej, tack:)" och fortsatte köra precis som jag gjorde innan (jag hade kollat upp övningen massvis med gånger innan), men han insisterade på att jag gjorde fel och avbröt mig och sa "nej nej, såhär gör man".

Än en gång sa jag okej, och han fortsatte stirra och ville rätta mig.

En mer irriterande människa kan man inte hitta.

dream_theater_
2009-12-01, 15:19
Var en snubbe som skulle ge mig ett råd förut mitt i mitt set. Jag ville inte vara otrevlig, så jag sa "okej, tack:)" och fortsatte köra precis som jag gjorde innan (jag hade kollat upp övningen massvis med gånger innan), men han insisterade på att jag gjorde fel och avbröt mig och sa "nej nej, såhär gör man".

Än en gång sa jag okej, och han fortsatte stirra och ville rätta mig.

En mer irriterande människa kan man inte hitta.

Du måste skriva vilken övning du utförde och vad du gjorde för "fel" med!:D

dream_theater_
2009-12-01, 15:24
Slic3



Låt resultaten tala för sig själv.


Men ska man verkligen göra det? Bara för en kille växer som en häst och är bred som en elefant, så betyder det inte att han gör övningen på rätt sätt. Har han fruktansvärda gener, och ser ut som han gör trots sitt "felaktiga" utförande så kanske han hade varit ännu mer utvecklad om han gjort på det andra sättet/utförandet.

Eller var jag helt ute och cyklade och misstolkade det du skrev?:)

Gabriel174
2009-12-01, 15:25
Har varit en massa olika, men just den var smal bänkpress. "Nej nej, du ska hålla händerna bredare". "Tack, men jag kör smal bänkpress, inte bänkpress". "Jo men du gör fel".

Finns måånga på gymmet som vill "visa hur man egentligen gör".

Självklart tar jag emot bra tips, men finner det irriterande när de som ger tips inte kan backa undan utan fortsätter hålla på.

young_george
2009-12-01, 15:36
Aldrig fått ett tips på gymet vad jag kan minnas.

Ger inte ut dom heller, men hjälper gärna om någon frågar.

dojjan
2009-12-01, 16:25
Att namedroppa latinska uttryck och namn är i princip mitt livsmål! Men på engelska? Skulle låta som dansk som pratar tyska...

Vadå på engelska? På latin så klart...

hultman
2009-12-01, 17:16
Men ska man verkligen göra det? Bara för en kille växer som en häst och är bred som en elefant, så betyder det inte att han gör övningen på rätt sätt. Har han fruktansvärda gener, och ser ut som han gör trots sitt "felaktiga" utförande så kanske han hade varit ännu mer utvecklad om han gjort på det andra sättet/utförandet.

Eller var jag helt ute och cyklade och misstolkade det du skrev?:)

Jag tycker mig inte ha rätten att kritisera någon annan i sin träning. Utgår från att alla andra tänker likadant. Det finns folk som kör ultrastrikt och det finns folk som tar i mer med benen än biceps i bicepscurl. Deal with it! Bara för att någon tror sig växa bäst av blahblaha-övningen så betyder det inte att alla andra per automatik tycker samma sak. De flesta som påpekar fel hos andra tränande är spetor utan märkbara resultat anyways...

Finns hur många exempel som helst på folk som tränar "helt fel" som är brutalstora.

Jure
2009-12-01, 17:19
Är det någon som verkar kunnig/vettig/kan uppvisa en bra fysik ( inte alltid det relevanta nej) och kommer med ett tips som JAG själv tycker låter vettigt, då är jag villig att ta emot och testa.

hultman
2009-12-01, 17:26
Är det någon som verkar kunnig/vettig/kan uppvisa en bra fysik ( inte alltid det relevanta nej) och kommer med ett tips som JAG själv tycker låter vettigt, då är jag villig att ta emot och testa.

Så, vad skulle du säga om lillplucke kommer fram och sa "alltså, sluta slänga så jävligt med vikterna. kör på en vikt du klarar av istället. kolla på mig hur jag utför övningen nu."? :D

Jure
2009-12-01, 17:30
Så, vad skulle du säga om lillplucke kommer fram och sa "alltså, sluta slänga så jävligt med vikterna. kör på en vikt du klarar av istället. kolla på mig hur jag utför övningen nu."? :D

En hederlig svensk dörrving ala 80-tal torde vara på sin plats i det läget

Petoria
2009-12-01, 17:37
Folk brukar inte kommentera men kollar konstigt ofta när man kör en "konstig" övning t.ex sälrodd och negativa bänkar. (Allting förutom bänkpress, bicepscurls och diverse maskiner är iofs lite konstigt på f&s)

Men tror inte jag hade brytt mig så mycket om jag hade fått ett tips från nån random hobbygymmare eftersom jag tycker jag har ganska bra koll på de flesta övningarna

hultman
2009-12-01, 17:59
Folk brukar inte kommentera men kollar konstigt ofta när man kör en "konstig" övning t.ex sälrodd och negativa bänkar. (Allting förutom bänkpress, bicepscurls och diverse maskiner är iofs lite konstigt på f&s)

Men tror inte jag hade brytt mig så mycket om jag hade fått ett tips från nån random hobbygymmare eftersom jag tycker jag har ganska bra koll på de flesta övningarna

Klart man har koll om man drar en tvåa på 70 blypannor i bänk!

dream_theater_
2009-12-01, 18:08
Klart man har koll om man drar en tvåa på 70 blypannor i bänk!

Speciellt om det är 70 extra tunga kilon!:D

Petoria
2009-12-01, 18:29
Klart man har koll om man drar en tvåa på 70 blypannor i bänk!

Jag vet att jag är svag i bänken, kan väl ändå kunna göra övningarna rätt för det eller?

Eller fan jag glömde att bänkpress är måttet på kunskap i gymmet

Baan
2009-12-01, 18:35
Folk brukar inte kommentera men kollar konstigt ofta när man kör en "konstig" övning t.ex sälrodd och negativa bänkar. (Allting förutom bänkpress, bicepscurls och diverse maskiner är iofs lite konstigt på f&s)

Men tror inte jag hade brytt mig så mycket om jag hade fått ett tips från nån random hobbygymmare eftersom jag tycker jag har ganska bra koll på de flesta övningarna

Det är ganska nyttigt att vara lite ödmjuk när det gäller ens egen kunskap. För många i tråden verkar få problem med egot när man får lite kritik (om det ens kan klassas som kritik i viss fall)...

Petoria
2009-12-01, 18:41
Det är ganska nyttigt att vara lite ödmjuk när det gäller ens egen kunskap. För många i tråden verkar få problem med egot när man får lite kritik (om det ens kan klassas som kritik i viss fall)...

Klart om någon som jag vet är kunnig inom styrketräning ger mig tips så tar jag till mig men jag tror inte jag hade brytt mig särskilt mycket om någon random på gymmet hade tipsat mig om ett annat utförande om jag inte senare hade fått bekräftat att det är bra.

Freeddee
2009-12-01, 20:04
Satt och körde kabelrodd när det kom fram någon snubbe och gav något tips, kommer dock inte ihåg vad det rörde(var dock sista setet så det var väl lite allmänt taskig teknik).
Han var iaf väldigt trevlig så jag var trevlig tillbaks, tänkte väl inte så mycket på vad han sa för det var nått random.

Killen gick iaf sedan iväg och körde hantellyft åt sidan, med 90 graders vinkel på armarna och alldeles för mycket vikt.
Då smålog jag verkligen inombords.

tp_88
2009-12-01, 20:39
Ingen har någonsin kommit fram och försökt tipsa om något, jag antar att jag utför alla övningar perfekt!!1

Floddan
2009-12-01, 20:45
Händer aldrig.

Floddan
2009-12-01, 20:46
Alltså jag får massa tips, men de är välkomna och av folk som kan mycket mer än mig om de som de tipsar om.

saab900
2009-12-01, 22:34
Klart man har koll om man drar en tvåa på 70 blypannor i bänk!

Dryg...

Han tar +2,5xKV i böj, gör du det?

tp_88
2009-12-01, 22:39
Dryg...

Han tar +2,5xKV i böj, gör du det?
Vet inte om du var ironisk eller ej, men jag misstänker att djupet lämnar lite övrigt att önska.

saab900
2009-12-01, 23:05
Vet inte om du var ironisk eller ej, men jag misstänker att djupet lämnar lite övrigt att önska.

Jag var absolut inte ironisk. Man ljuger ju inte om vikter, det är en hederssak. Visst låter det som en skev fördelning mellan bänk och böj, men varför måste det vara hockeyböjar? Varken du eller jag vet.

hultman
2009-12-01, 23:08
Dryg...

Han tar +2,5xKV i böj, gör du det?

Inte ens i närheten. Får väl leva med att han är större än jag helt enkelt. Å andra sidan utgår jag inte från att jag vet allt om träning och skrattar heller inte åt folk som använder sig av okonventionella metoder. Nästan alla träningsmetoder bygger muskler och det är fan helt jävla omöjligt att utröna vilken som är mest effektiv. Därför tycker jag att man ska vara försiktig med att säga "min träning fungerar så jävla bra eftersom jag tar 2,5x KV/70 kg i blytung bänk och därför behöver jag inte lyssna på andra". Som att man vore fullärd liksom...

tp_88
2009-12-01, 23:13
Jag var absolut inte ironisk. Man ljuger ju inte om vikter, det är en hederssak. Visst låter det som en skev fördelning mellan bänk och böj, men varför måste det vara hockeyböjar? Varken du eller jag vet.
En 3a på 160 i böj med bra djup är imponerande för dom flesta, för en 16-åring som väger 61kg och har tränat i 8 månader är det yppersta världsklass. Det låter inte särskilt troligt när han har en ganska medioker bänkpress-styrka trots att han verkar träna den övningen regelbundet. Men visst, jag skulle kunna ha fel, men jag tror inte det.

saab900
2009-12-01, 23:19
Inte ens i närheten. Får väl leva med att han är större än jag helt enkelt. Å andra sidan utgår jag inte från att jag vet allt om träning och skrattar heller inte åt folk som använder sig av okonventionella metoder. Nästan alla träningsmetoder bygger muskler och det är fan helt jävla omöjligt att utröna vilken som är mest effektiv. Därför tycker jag att man ska vara försiktig med att säga "min träning fungerar så jävla bra eftersom jag tar 2,5x KV/70 kg i blytung bänk och därför behöver jag inte lyssna på andra". Som att man vore fullärd liksom...

Jag vet inte heller mycket, men jag aktar mig ändå för att lyssna för okritiskt på råd från folk på gymmet, stora som små. Ibland får man något råd man vet är bullshit (för att t ex Arne gått igenom det här :)), så får jag råd jag inte vet är bra eller inte ignorerar jag det tills jag kan söka reda på bekräftelse från Kolo :)
Så lyssnar tacksamt gör jag, men det innebär inte att jag alltid omedelbart omsätter råden i praktiken.

tsp
2009-12-01, 23:49
Jag har under min min gymkarriär fått två råd på gymmet. Båda under mitt första halvår och båda riktigt bra råd, utdelade av trevliga och shyssta personer som inte vill spela Allanballanbästivärlden utan bara vara hjälpsamma, vilket jag uppskattar enormt. :)

slic3
2009-12-02, 04:16
Ja måste dock berätta om ett 'tips' min kompis fick. Båda vi två var vel som man säger i början av våra karriärer. Det var mycket för biceps och för stora muskler då.

Min vän var då på Sats och tränade bicepscurl då en gubbe kommer fram (anmärk: vanlig ej byggarstor gubbe) och säger: "Du gör övningen fel. Tränar du så kort kommer du bara få såna där stora muskler".

Min polare blev HELT ställd och kunde inte svara. Han körde vel ett set till och la sen av tror jag...