handdator

Visa fullständig version : Kalorier/dag


Kalle112
2009-11-29, 23:36
Vad jag vet så är det farligt att gå på en "tung" diet under längre tid d.v.s. där man skär ner på kolhydraterna oerhört mycket så att man kanske får i sig ca 500 kcal/dag.

Eftersom mitt mål är att hålla någon livstidsdiet där jag speciellt nu i början går ner i fett och stannar där sedan undrar jag vart den farliga gränsen går egentligen? Väger 77kg, 177 cm lång.

johanhej
2009-11-29, 23:39
Antar att den farliga gränsen går då man inte får i sig tillräckligt med vitaminer, vätska och mineraler.

Du är inte speciellt överviktig med de statsen. Träna på och ät mycket protein är nog det bästa du kan göra.

Kalle112
2009-11-29, 23:53
har gjort det liksom...känner att de nåt annat som behöver göras. Problemet är att när jag minskar på kolhydraterna så blir jag jätte hungrig. Har försökt att öka proteinintaget (bl.a. med mycket kvarg och utöver protein även grönsaker) men det hjälper inte...

Måste hitta nån balans mellan maten, mättnaden och ekonomin (spec. när det gäller kött/fisk).

Elfsberg
2009-11-30, 00:06
Lågkolhydratsdiet är inte nödvändigtvis en VLCD om 500 kcal per dag.

Fredrik_S
2009-11-30, 01:17
Ligger du på ett kaloriunderskott får du räkna med att du kommer vara hungrig hur bra mat du än äter.

Yeahvlen
2009-11-30, 01:44
Farligt och farligt. Börjar du snudda under 2-3 procent i kroppsfett bör du nog fundera över hurpass hälsosamt det är. Annars låter 500 kcal om dagen vansinnigt lite.

MrBurner
2009-11-30, 06:29
Lågkolhydratsdiet är inte nödvändigtvis en VLCD om 500 kcal per dag.

Precis! Du får ju väga upp det med lite mer av någon annan energikälla då fastän kanske inte motsvarande energimängd.

Eddie Vedder
2009-11-30, 06:44
Att ett ökat proteinintag inte hjälper är ju inte särskilt konstigt. Det är ju ett svältintag oavsett, klart du är hungrig oavsett komposition.

Vill du köra en VLCD bör du i mina ögon göra det just med "preparat" ämnade för VLCD. Dvs Nutrilett eller Cambridge eller något sånt. Det är INTE hållbart i längden men dessa pulver är åtminstone anpassade för att slippa allvarlig näringsbrist vid en kort tids minimalt energiintag.

Kalle112
2009-11-30, 22:50
Men om vi säger så här:

Mitt mål är att bli "maximalt deffad" samtidigt som jag inte går runt hungrig. Om jag får i mig ca 3000kcal/dag just nu - hur mycket bör jag gå ner till för att uppnå mitt mål? (Jag vet att det är svårt att säga och att det varierar från fall till fall men jag behöver något slags utgångspunkt).

mikaelj
2009-11-30, 22:55
Ge oss bilder. Vikt och längd är för lite information.

Kalle112
2009-11-30, 23:07
har tyvärr inga bilder till hands, får väl ta o fixa nån dag. Men om man tänker allmänt sätt liksom...hur går man tillväga?

Fredrik_S
2009-12-01, 00:44
Går du under ditt behov kommer du bli hungrig hur du än gör. Är ditt behov 3000 kcal och du äter 2500 kcal så kommer du hela tiden känna att du vill äta lite mer. Första dagarna kommer du kanske klara dig fint på ett sådant underskott utan att känna så faslig hunger men ju fler dagar i sträck du ligger på ett underskott ju mer hunger får du....

Hur man ska komponera maten (framförallt förhållande mellan kolhydrater och fett) finns det skilda åsikter om vissa villi nte snåla på fettet medans andra föredrar att dra in på fettet rejält, men generellt sett så är näringsfattiga/näringsbefriade kolhydrater ingen höjdare, tex socker och kolhydratspulver. Flytande kalorier är nog inte speciellt roligt under ett kaloriunderskotts projekt.

Kalle112
2009-12-01, 20:48
men några exempel? Vad bör jag göra. Har gjort så att jag äter en skiva mörkt bröd och minskar rejält på t.ex. riset och ökar dessutom med extra kvarg. Känner att jag blir mycket mättare då...men är det rätt gjort?

Eddie Vedder
2009-12-01, 20:55
Känner att jag blir mycket mättare då...men är det rätt gjort?

Blir du mättare utan att det blir mer kcal är det klart du gör rätt.

För mig är mättnad och bröd två saker som aldrig kan korrelera men det är ju bara så som jag fungerar. Jag kan aldrig bli mätt av bröd och det är för mig lika värdelöst med formfranska som pumpernickel.

Psyla
2009-12-01, 21:00
När jag kör IF är jag alltid mätt, trots ett relativt kraftigt underskott (700 - 1000)

Fatcan
2009-12-01, 21:52
Går du under ditt behov kommer du bli hungrig hur du än gör. Är ditt behov 3000 kcal och du äter 2500 kcal så kommer du hela tiden känna att du vill äta lite mer. Första dagarna kommer du kanske klara dig fint på ett sådant underskott utan att känna så faslig hunger men ju fler dagar i sträck du ligger på ett underskott ju mer hunger får du....

Så kanske det är för vissa personer ja.

Lando
2009-12-02, 00:10
Går du under ditt behov kommer du bli hungrig hur du än gör. Är ditt behov 3000 kcal och du äter 2500 kcal så kommer du hela tiden känna att du vill äta lite mer. Första dagarna kommer du kanske klara dig fint på ett sådant underskott utan att känna så faslig hunger men ju fler dagar i sträck du ligger på ett underskott ju mer hunger får du....


Jag känner inte igen mig helt i den beskrivningen, jag gjorde Bartolls Body Transformation-schema i åtta veckor, gick ner sju kilo på gissningsvis ca minus tusen kcal/dag och kände mig mindre och mindre hungrig ju längre programmet gick, sista fyra veckorna var jag inte mer hungrig än vad jag vanligtvis är.

Antar att det kan vara olika från person till person dock.

gonza
2009-12-02, 08:25
Jag känner inte igen mig helt i den beskrivningen, jag gjorde Bartolls Body Transformation-schema i åtta veckor, gick ner sju kilo på gissningsvis ca minus tusen kcal/dag och kände mig mindre och mindre hungrig ju längre programmet gick, sista fyra veckorna var jag inte mer hungrig än vad jag vanligtvis är.

Antar att det kan vara olika från person till person dock.

Var det konstant ~minus tusen kcal/dag eller var det ~minus tusen/kcal utifrån ditt utgångsläge? (fick mig en funderare bara om du kanske inte var mer/mindre hungrig i slutet då du hade gått ner i vikt och höll dig till en viss "kcal-gräns", frågar för att jag är nyfiken för min egna skull bara, sorry om off-topic)

mikaelj
2009-12-02, 08:44
Jag känner inte igen mig helt i den beskrivningen, jag gjorde Bartolls Body Transformation-schema i åtta veckor, gick ner sju kilo på gissningsvis ca minus tusen kcal/dag och kände mig mindre och mindre hungrig ju längre programmet gick, sista fyra veckorna var jag inte mer hungrig än vad jag vanligtvis är.

Beror mycket på matval. Magert protein och broccoli ger mycket mättnad per kalori. Däremot kommer man inte undan energibristen det faktiskt ger, tycker det blir svårare att bibehålla volym efter ett tag. (eller så tränade jag bara fel)

Eddie Vedder
2009-12-02, 16:34
Kaloriunderskott är på intet sätt en garanti för att vara hungrig. Så enkelt är det inte på långa vägar. Svält är ju t.ex. anorektiskt i sig i många fall och även mer moderat underätande kan givetvis leda till att vederbörande inte blir mer hungrig. Finns gott om personer som helt enkelt går ner i vikt utan att knappt veta varför. Många kan säkert även vittna om att man medveten måste äta mer än man egentligen vill för att undvika viktnedgång. Och att man alltså direkt hade minskat i vikt om bara aptiten fått styra.

Vice versa för viktuppgång, att man inte kan hantera sin aptit trots att man äter för mycket.