handdator

Visa fullständig version : Tjockis undrar om sitt kcal


Darcen
2009-11-29, 22:22
Goddagens Kolo-folket.

Har en fundering angående mitt kcal intag.

De är så att jag har alltid varit i övervikt. För ca 2½ år sedan började jag gymma. Till en början var detta väldigt jobbigt och deprimerande tanke på mina väldigt omuskolösa struktur. Har haft flera upp och ner tillfällen när jag tränat(men aldrig slutat), men nu nyligen(tack vare min arbetslöshet) har jag tagit upp min träning mer effektivt.

Efter ha hittat Grub's fantastiska "Deff - Guide "tråd så har jag införskaffat en köksvåg, dekorerat kylskåpet med dem bra Kol/Fett/protein sakerna samt infört en liten "Kcal - Dagbok". Och så skall jag inskaffa en digitalvåg(nuvarande är skräp).

Har nu kört igång med detta i 6 dagar och har absolut inga klagomål, lite hungrig vid vissa fall, men är inte lipsillen.


Nu till frågan.
Jag har räknat ut att mitt BEE(Vila) skall ligga på 2276.749.
Men jag kan inte redigt bestämma mig på vilken aktivitets-faktor jag ska ligga på.

Tränar 4 dagar, vilar 1, tränar 4, vila 1 etc etc.
Samt före varje pass så är de 30 minuter på Crosstrainern(14 mostånd)
Träningspassen varierar på vilken kategori jag kör på, men i snitt brukar jag vara i gymmet i ca 2-2½ timmar(inkl Kardio)
Samt en 45-60 minuter morgonpromenad varje dag.

Vikt: ca 105kg
Längd: 183
Ålder: 22

Vad är detta i aktivitets faktor må tro?
Satte en 1.3, är de tok för lågt?
Arbetslös, så stor del är framför dator/tv då man inte gör nödvändigheter när man bor ensam.

p.s Ber om ursäkt för denna långa tråd, men ville lägga in alla faktorer till frågan.

tsp
2009-11-29, 22:26
Räkna lågt! och sedan märker du om du går ner. Märker du att du går ner i bra fart men är mycket hungrig kan du ju öka kcal-intaget något. Om jag var du skulle jag lägga mig på 2000kcal om dagen, med tanke på morgonpromenaden och att du tränar hyfsat mycket. Då kommer du nog gå ner fint men inte vara alltför hungrig.

Ett stort lycka till också!

tho123
2009-11-29, 22:45
1.3 som aktivitetsfaktor låter ganska perfekt ;)

Scratch89
2009-11-29, 22:48
Det låter snarare som 1.8 eller så. Dock tycker jag inte att du ska hänga upp dig på ekvationer och faktorer. Går du ner i en rimlig takt nu? Om ja, fortsätt så. Om inte, ändra något (lämpligen mindre mat), och utvärdera efter någon vecka.

tho123
2009-11-29, 22:53
1.8 då han (enligt min uppfattning) spenderar nästan all tid framför datorn och tvn förutom då han tränar ? :O

Eddie Vedder
2009-11-30, 06:41
1.8 då han (enligt min uppfattning) spenderar nästan all tid framför datorn och tvn förutom då han tränar ? :O

Betydligt mer korrekt än 1.3 i alla fall. 1.3 vore kanske lämpligt om man sitter på ett kontor åtta timmar per dag, cyklar 15 minuter till ochg från jobbet och sedan spenderar kvällen framför TV:n. Det är EXTREMT låg aktivitetsnivå.

1.8 är svårt att säga men runt 1.6-1.7 är det tveklöst på en träningsdag. Men om inte annat kan man ju räkna på 1.3 UTAN att sedan anpassa kaloriintaget.

Dvs äta som om energibalans på 1.3 eftersträvas.

Sniggel
2009-11-30, 11:26
För att krångla till det så brukar ekvationerna stämma sämre på överviktiga. De kan överskatta BEE något. Men i vilket fall är det så mycket som är individuellt förutom hur pass överviktig man är. Dock tror jag också att 1.3 är på tok för lågt. Kanske ska göra som Eddie Vedder föreslog. 1.6-1.7 o sen dra av 500-1000 kcal beroende på hur snabbt man vill gå ner.

Darcen
2009-11-30, 16:10
Tackar och bugar för era åsikter och råd.

Jag tycker att jag klarar mig fint på nuvarande 1.3 beräkning(Då som Sniggel nämnde angående Överviktiga bör dra ner ytterligare på värdet), så jag stannar på den som Eddie Vedder nämde för att vara "säker". Ifall de blir tok för kris på gymmet pga detta så kan jag givetvis öka den(Skönt att veta att man har lite mer "skyddsnät" så att säga).

Är helt häpen på hur simpelt detta är, visst blir man lite små hungrig på kvällen. Men är detta allt som krävs så blir de inga problem.

Sniggel
2009-11-30, 16:57
Låter som du har fattat hur det funkar. :thumbup:
Bra också att du inser att man inte kan lita 100% på formeln och att vad som händer med din vikt (kan ta 2 veckor att få en uppfattning om) är det slutgiltiga svaret på var du har hamnat.
Ska nog gå bra detta ska du se.

Darcen
2009-12-05, 11:20
Tänkte bara göra ett litet inlägg med en liten fråga. Har inte tänkt göra detta till nån vidare dagbok, men vill bara lägga till en fråga så jag är lite mer säker.

Har nu varit på min deff i 10 dagar, vägde mig imorse och de stodd 99.3kg på min nya digitalvåg(Vägde ca 105 på mina föregående icke digital, så svårt att sätta bra värde).
Detta är en rätt så grov viktnedgång, och jag oroar mig för muskelförlust.
Vanligtvis hade jag bara gymmat som vanligt och kännt efter ifall mina vanliga vikter kändes tyngre eller ej.
Men där ligger problemet.

Har nämligen skadat min vänstra handled. Har varit hos läkaren och fick diagnosen att jag sträckt den vänstra sidan av handleden(Minns ej vad han kallade de för). Fick Naproxen receptbelagt för 10 dagar(Har 8 dagar kvar), ifall de inte löser sig så blir de röntgen för säkerhetsskul. Tog 3 dagar vila före läkarbesöket för jag misstänkte någon vrickning/träningsvärk, men de har fortfarande inte släppt.

Jag är medveten att Naproxen är en NSAID och proteinsyntesen går lite åt helvete, vilket gör min deff/träning lite mer...kompliserad.

Så till frågan.
Vad rekommenderar Kolo folket.
Att stoppa nuvarande Deff och konsumera en mer vanlig daglig kost tills skadan är läkt?
Eller fortsätta med gymträning med EAA och övningar som inte antstränger handled?