handdator

Visa fullständig version : Komma tillbaka!


Swedish-Banjo
2009-11-29, 20:49
Hej!

Efter en sjukperiod på över 3 månader (!!!) med ont i halsen, bihåleproblem mm, och alltså inte ett enda träningspass under denna period känner jag mig äntligen lite kryare, och funderar på att snart ta mig till gymmet igen och komma igång med träningen. Det har varit en lååååång väntan kan jag säga!

Har under denna tid egentligen inte tappat någon vikt, låg på 78-79kg (187cm lång) innan jag blev sjuk, och ligger idag kvar på samma nivå. Skillnaden är väl att alla muskler jag hade har förvandlats till fett, och att jag inte alls fyller ut mina kläder längre (jag vet att många känner igen detta fenomen) :D

Nu funderar jag på hur jag på bästa sätt ska kunna hitta tillbaka till "mitt gamla jag" så snabbt som möjligt, utan skador eller andra problem. Eftersom jag vet att många här har varit med om liknande upplevelser så tänkte jag att jag skulle kunna dra nytta av era erfarenheter. Tog det lång tid innan ni uppnådde samma volym som tidigare?
Har hört att det här med "muskelminne" ska göra det enklare att komma tillbaka till skillnad från någon som inte tränat tidigare. Stämmer det?

Har bestämt mig för att börja föra träningsdagbok för att kunna hålla koll på min utveckling (har inte gjort detta tidigare).
Känner mig så "på botten" nu, så jag tänkte börja från scratch och köra på, och känner att det bara kan bli bättre ialla fall. :) Skulle uppskatta tips om hur jag på bästa sätt ska komma tillbaka, och berätta gärna om hur ni upplevt liknande situationer! Alla tips uppskattas!

Action Fighter
2009-11-29, 20:54
Är väl bara dra ned till gymmet och börja köra som förut. Tror inte tre månader off har tagit bort särskilt mycket mer än pumpnivå från dig för att vara ärlig så du är nog tillbaka på bra nivå inom ett par veckor. Vet ju inte vilken form du var i innan så svårt att säga men av min erfarenhet v sjukdomar brukar det inte vara särskilt jobbigt att komma tillbaka. Det mesta ligger nog i huvudet att man känner sig degig och svag för man inte har fått den härliga pumpen på ett tag. Är ju enorm skillnad mot någon som inte tränat alls tidigare om du legat på en bra nivå innan. Jag har bland annat en kompis som inte kört på ett halvår typ och var riktigt seriös innan och han ser fortfarande rätt bitig och vältränad ut även fast han som sagt inte kör. Så för att summera tror jag att du tappat mindre än du tror.

Swedish-Banjo
2009-11-30, 13:55
Känns som att om jag bara börjar köra "som vanligt" efter tre månader utan någon som helst fysisk aktivitet så kommer jag att skada mig direkt.
Min idé var att börja köra lätta helkropps-pass för att vänja kroppen (och då främst lederna) vid träning igen. Dock vet jag inte om detta är det bästa alternativet. Är det någon som har förslag på hur jag kan lägga upp min träning nu när jag kör igång igen? Hur ska jag lägga upp passen?
Min kroppsbyggnad kan väl sammanfattas med relativt smal (som sagt 78kg 187cm), och min drömvikt vore väl omkring 85kg muskler :cool: För ett och ett halvt år sedan låg jag på 81kg (betydligt större procent muskler än nu) och detta vill jag tillbaks till!
Min ambition är att varva studierna med 4-5 gympass i veckan.