handdator

Visa fullständig version : Dålig lax, varför??


Icefire
2009-11-29, 19:10
Ett litet mysterium som söker lösning.

Förra helgen köpte vi hem en laxsida, vakuumförpackad. Bra datum. Jag skar upp och fryste in i portionsbitar. Samma dag åt vi även av samma lax till middag, den smakade då mycket gott.
Igår tog jag fram en bit av samma lax för att göra middag av idag. Den luktade lite illa när jag skar upp den och smaken var inte heller bra, smakade som att fettet härsknat.

Samma sak har hänt en gång tidigare, att lax som varit infryst max ett par-tre veckor smakat riktigt illa.

Vi har väldigt mycket frost i frysen, men temperaturen där laxen legat var nu -18. Vet inte om temperaturen kan variera mycket. Frysen är 13 år gammal.

Snälla hjälp mig att förstå vad som hänt med den stackars fisken!

machine gun
2009-11-29, 20:09
Fett kan härskna i frysen och fleromättat fett är ju extra känsligt för härskning. 2-3 veckor låter dock som en väldigt kort tid.

Hmm... inväntar Sverker.

Sverker
2009-11-29, 20:24
Har ingen bra förklaring.
Fiskfettet härsknar i frysen men inte på 1 - 3 veckor. Härskningen tar flera månader.

Närmast är att infrysningen eller upptiningen tagit alldeles för lång tid och fisken blivit dålig av att bakterier växt till i antal.

Icefire
2009-11-29, 20:29
Tack för svar, även om jag inte blev klokare :)
Infrysning och upptining borde ha gått snabbt. Är alltid noggrann med det.
Det kanske är nåt fel på frysen ändå så att temperaturen inte är stabil där inne.

daks
2009-11-29, 21:17
Ett litet mysterium som söker lösning.

Förra helgen köpte vi hem en laxsida, vakuumförpackad. Bra datum. Jag skar upp och fryste in i portionsbitar. Samma dag åt vi även av samma lax till middag, den smakade då mycket gott.
Igår tog jag fram en bit av samma lax för att göra middag av idag. Den luktade lite illa när jag skar upp den och smaken var inte heller bra, smakade som att fettet härsknat.

Samma sak har hänt en gång tidigare, att lax som varit infryst max ett par-tre veckor smakat riktigt illa.

Vi har väldigt mycket frost i frysen, men temperaturen där laxen legat var nu -18. Vet inte om temperaturen kan variera mycket. Frysen är 13 år gammal.

Snälla hjälp mig att förstå vad som hänt med den stackars fisken!

Väldigt mycket frost får man ofta om frysen varit av. Nåt längre strömavbrott, glömt dörren på glänt nåt dygn?

Frumpish
2009-11-29, 21:35
Kanske är något glapp i frysen om de extrema mängderna av frost är återkommande trots rensning?

Icefire
2009-11-29, 22:05
Väldigt mycket frost får man ofta om frysen varit av. Nåt längre strömavbrott, glömt dörren på glänt nåt dygn?

Nej, inte vad jag vet.

Kanske är något glapp i frysen om de extrema mängderna av frost är återkommande trots rensning?

Ja, det har varit extremt mycket frost i år, mycket mer än vad det brukar vara. Överst i frysen har vi ett par stora frysklampar med vatten, fick höra nu att de inte fryser helt längre. Så det är nog nåt fel på frysen.

Apos78
2009-11-30, 08:03
Fryser inte klamparna så kanske man kan misstänka att inte heller maten i frysen når tillräckligt låg temperatur. Frosta av och se över att frysen verkligen fryser.

Icefire
2009-11-30, 08:15
Fryser inte klamparna så kanske man kan misstänka att inte heller maten i frysen når tillräckligt låg temperatur. Frosta av och se över att frysen verkligen fryser.

Bara det blir minusgrader i det här förbaskade landet så blir det avfrostning.
Eller finns det nåt annat knep? Har inte tillgång till någon frysbox eller liknande.

Apos78
2009-11-30, 08:20
Minusgraderna lyser med sin frånvaro. Det är lite knepigt att frosta av utan tillfällig ersättare men frågan är om det inte är värt lite krångel om man annars riskerar dålig mat, lax exempelvis. Tänkte föreslå kylväska och snabb-avfrostning men det kräver frysta klampar:). Ingen du kan åka hem till och dumpa en kasse mat i deras frys? Är bara för ett par timmar.

Icefire
2009-11-30, 08:22
Minusgraderna lyser med sin frånvaro. Det är lite knepigt att frosta av utan tillfällig ersättare men frågan är om det inte är värt lite krångel om man annars riskerar dålig mat, lax exempelvis. Tänkte föreslå kylväska och snabb-avfrostning men det kräver frysta klampar:). Ingen du kan åka hem till och dumpa en kasse mat i deras frys? Är bara för ett par timmar.

Jo, får fundera på om det går att lösa! Som sagt inte kul att maten förstörs.