handdator

Visa fullständig version : BCAA och konditionsträning


machine gun
2009-11-29, 18:19
Finns det någon samlad ståndpunkt om huruvida BCAA kan vara ett användbart kosttillskott vid konditionsträning? Jag har läst diverse studier och i en del har de sett effekt och i andra inte osv. Jag har dock inte läst jättemycket, men det kanske någon annan har? Intressant är det hursomhelst.

Det jag undrar är alltså om BCAA kan ge någon slags positiv effekt vid konditionsträning och hur/när man isf ska ta detta tillskott? (innan/under/efter? hur mkt?) Även vid vilken intensitet, dvs hård intervallträning eller uthållighetspass?

Med "positiv effekt" menar jag allt från mätbart till märkbart.

Aggarn
2009-11-30, 08:43
kör xtend efter morgonlöpningen funkar fin fint för mig doserar efter vad som står på burken :)

machine gun
2009-11-30, 09:38
Fast poängen med att använda just BCAA är väl minskad mjölksyraproduktion och minskad mental trötthet, om jag tolkat studieresultaten rätt. Den effekten borde väl gå förlorad om man tar tillskottet efter passet?

WHITEFOLKS
2009-11-30, 10:20
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=3594441&postcount=1

Mourten
2009-11-30, 11:21
Vad jag har förståt göra BCAA de som EAA antas göra, men BCAA antas göra de sämre.
Därför tar jag EAA innan + efter mina löppass, inte de du frågade efter direkt men lite input.

King Grub
2009-11-30, 11:21
BCAA är också EAA.

Mourten
2009-11-30, 11:35
BCAA är också EAA.

Självklart, men de är ju fler essensiella i EAA än BCAA de är väl därför man ANTAR att EAA är bättre, utan att egentligen testat de?
Eller man kanske har testat de numera.
EAA är iaf billigt, lätt värt å ta innan/efter.

WHITEFOLKS
2009-11-30, 12:09
Sen ska man väl inte direkt säga att EAA är "bättre" än BCAA heller.

Det är ju en annan effekt som man försöker uppnå med användandet vid konditionsträning, BCAA används ju lätt som "bränsle" om jag inte minns fel. Då spelar det ju ingen större roll att du tillför de aminosyror som har sämre effekt för det ändamålet.

machine gun
2009-11-30, 16:13
Mig veterligen har man inte testat effekten av EAA på laktattröskel och VO2max. BCAA kan användas som energi under träning på ett annat sätt än andra aminosyror och tros även minska den mentala tröttheten genom att konkurrera med tryptofan och därmed påverka serotoninnivåerna.

WHITEFOLKS
2009-11-30, 16:24
Var det inte något liknande som pripps energy 2 "kritiserades" för? Att man inte kände trötthet när man intog den.

Är iofsig tveksam till att det skulle vara så effektivt att man kör sig i marken.

machine gun
2009-11-30, 16:43
Var det inte något liknande som pripps energy 2 "kritiserades" för? Att man inte kände trötthet när man intog den.

Är iofsig tveksam till att det skulle vara så effektivt att man kör sig i marken.

Isf skulle man nog kunna kritisera koffein för samma sak. Förmågan att ta ut sig fullständigt är nog mer en fråga om personlighet och vinnarskalle snarare än kosttillskott.

Sverker
2009-11-30, 18:16
Hur kan BCAA påverka mjölksyrabildningen ? Mjölksyran kommer när det blir anaerobt och leucin är ett strikt aerobt bränsle. Betyder att leucin är ketogent.

Då borde man istället använda rent valin som är glukogent ?

machine gun
2009-12-01, 18:19
Hur kan BCAA påverka mjölksyrabildningen ? Mjölksyran kommer när det blir anaerobt och leucin är ett strikt aerobt bränsle. Betyder att leucin är ketogent.

Då borde man istället använda rent valin som är glukogent ?

Fel av mig. Det man sett i studier är att det påverkat laktattröskeln (abstract länkat längre upp i tråden).

machine gun
2009-12-02, 21:47
Det verkar inte som om någon kan svara på frågan, så jag antar att jag chansar på att det är bra att ta BCAA innan och eventuellt under träning. Vad ska man gissa på för dos? 5-10 g som med EAA? (innan träning då, under aktivitet bör det nog vara i låg koncentration för att inte magen ska slå bakut)

thompaboy
2009-12-02, 22:36
Det verkar inte som om någon kan svara på frågan, så jag antar att jag chansar på att det är bra att ta BCAA innan och eventuellt under träning. Vad ska man gissa på för dos? 5-10 g som med EAA? (innan träning då, under aktivitet bör det nog vara i låg koncentration för att inte magen ska slå bakut)

Har funderat lite och det känns spontant inte som nån dum idé, åtminstone inte på långpannorna. Ska testa själv med lite EAA i vattenflaskorna inom en snar framtid. Även om det bara ger placeboeffekt så är det ju gott nog;)

Anders The Peak
2009-12-02, 22:59
Det finns studier som både stöder hypotesen och omkullkastar den.

Råttor verkar styrka hypotesen:http://journals.lww.com/acsm-msse/Abstract/1999/04000/Effect_of_branched_chain_amino_acids__BCAA_,.15.as px

Medans människor inte riktigt stöder hypotesen:http://grande.nal.usda.gov/ibids/index.php?mode2=detail&origin=ibids_references&therow=337063

Men personligen upplever jag en effekt av BCAA med ökad uthållighet mm.

Zorgus
2009-12-03, 07:44
Du får nog få svar eftersom läget som sagt är osäkert. Jag själv ställer mig tveksam till kostillskott vid uthållighetsträning, annat än vid tävling. Är lite inne på train-low-compete-high filosofin, och det har visat sig att träning i ett "glygocen depleted state" inte alls är fel eftersom det finns vissa som hävdar att detta ger mer effekt av träningen, på mitokondrietillväxt, fettförbränningsenzymer etc. Själv föredrar jag att köra långpass på tom mage, ev ha med vatten om det är varmt, och det är nåt många gamla marathonrävar svär på, och de borde väl veta. Efter passen kan jag eventuellt se en viss fördel med BCAA, men även här fungerar nog "vanlig mat" bäst. Det enda tillskott jag fått märkbar effekt på prestationsförmågan, och det inte lite heller, är D-vitamin.

machine gun
2009-12-04, 07:12
Du får nog få svar eftersom läget som sagt är osäkert. Jag själv ställer mig tveksam till kostillskott vid uthållighetsträning, annat än vid tävling. Är lite inne på train-low-compete-high filosofin, och det har visat sig att träning i ett "glygocen depleted state" inte alls är fel eftersom det finns vissa som hävdar att detta ger mer effekt av träningen, på mitokondrietillväxt, fettförbränningsenzymer etc. Själv föredrar jag att köra långpass på tom mage, ev ha med vatten om det är varmt, och det är nåt många gamla marathonrävar svär på, och de borde väl veta. Efter passen kan jag eventuellt se en viss fördel med BCAA, men även här fungerar nog "vanlig mat" bäst. Det enda tillskott jag fått märkbar effekt på prestationsförmågan, och det inte lite heller, är D-vitamin.

Att springa långpass utan att dricka vatten tycker jag låter direkt kontraproduktivt. Kroppen kan inte "lära sig" att spara på vätska. Att hålla nere på energitillförsel under träning kan jag däremot förstå tanken med. Men den största risken med det är väl att magen får fullkompligt frispel när man plötsligt tillför kolhydrater under tävling.

Jag väntar mig inga märkbara prestationsförbättringar, utan är mest intresseras rent teoretiskt. Plus att muskelsparande effekter osv kan ju knappast vara negativt, även om dte handlar om endast mätbara nivåer och ej märkbara.

Får man prestationsförbättringar av D-vitamin hade man uppenbarligen en brist innan. Hur stora doser tar du?

Zorgus
2009-12-04, 07:44
Att springa långpass utan att dricka vatten tycker jag låter direkt kontraproduktivt. Kroppen kan inte "lära sig" att spara på vätska. Att hålla nere på energitillförsel under träning kan jag däremot förstå tanken med. Men den största risken med det är väl att magen får fullkompligt frispel när man plötsligt tillför kolhydrater under tävling.

Jag väntar mig inga märkbara prestationsförbättringar, utan är mest intresseras rent teoretiskt. Plus att muskelsparande effekter osv kan ju knappast vara negativt, även om dte handlar om endast mätbara nivåer och ej märkbara.

Får man prestationsförbättringar av D-vitamin hade man uppenbarligen en brist innan. Hur stora doser tar du?

Eh..nä det vet jag också, jag skrev att jag tar med vatten när det behövs, som vid varmt väder. Vätskebrist är defintivt inget som är träningsbefrämjande.

Ja, med tanke på att större delen av Sveriges befolkning nog har D-vitaminbrist låter det troligt. Fick en del effekt av 2000IE/dag men det var när jag ökade dosen till 4000IE/dag som det verkligen märktes.

Tanner
2009-12-06, 20:42
Det finns studier som både stöder hypotesen och omkullkastar den.

Råttor verkar styrka hypotesen:http://journals.lww.com/acsm-msse/Abstract/1999/04000/Effect_of_branched_chain_amino_acids__BCAA_,.15.as px

Medans människor inte riktigt stöder hypotesen:http://grande.nal.usda.gov/ibids/index.php?mode2=detail&origin=ibids_references&therow=337063

Men personligen upplever jag en effekt av BCAA med ökad uthållighet mm.

Den andra studien på människor blir rätt fel då CHO och BCAA ger samma effekt och inte så lustigt att de inte får någon skillnad mellan CHO och CHO+BCAA.


Teorin bakom....
Ökar mängden fritt tryptofan i kroppen tas mer upp till hjärnan och bildar serotonin --> trötthet

När man kör ett längre pass kommer fettanvändningen öka ju längre man håller på. Fett binder till albumin när det transporteras i blodet, vilket även tryptofan gör. Ökar andelen fett kommer det att konkurrera bort tryptofanet från albuminet --> mängden fritt tryptofan kommer att öka --> mer serotonin --> trötthet


Detta kan man förhindra på 2 sätt, CHO eller BCAA.

BCAA
BCAA och tryptofan transporteras in till hjärnan av samma transportör. Ökar man mängden BCAA, konkurreras tryptofan ut --> mindre upptag av tryptofan --> mindre serotonin och trötthet

CHO
Tar man kolhydrater kommer fettanvändningen att minska --> fritt tryptofan binder till albumin --> fritt albumin i blodet minskar --> mindre upptag till hjärnan --> mindre trötthet.

Så helt osannorlikt är det inte att BCAA kan ha en effekt. Sen är det upp till var och en om man vill få effekten genom att ta BCAA eller genom att minska fettanvändningen genom att äta kolhydrater...

machine gun
2009-12-06, 20:57
Tack! Det var ett sånt svar jag var ute efter.

Sverker
2009-12-07, 07:08
Simmar inte tryptofanet fritt i blodplasman ?

Jag trodde att tryptofanet och alla andra aminosyror var till >>50 % lösta i plasman.

Har tryptofan samma löslighetsegenkaper som de långa fettsyrorna palmitin och oljesyra ?

downwhere
2009-12-07, 07:35
Dom här eventuella effekterna som BCAA kan ge vid konditionstränig är då man tränar på fastande mage eller?

Anders The Peak
2009-12-07, 09:35
En nyligen utgiven artikel i ämnet. (http://www.jstage.jst.go.jp/article/jnsv/55/1/52/_pdf)

machine gun
2009-12-07, 20:19
En nyligen utgiven artikel i ämnet. (http://www.jstage.jst.go.jp/article/jnsv/55/1/52/_pdf)

Det där är samma artikel vars abstract länkas i inlägg #4 i denna tråd.

Anders The Peak
2009-12-07, 22:21
Det där är samma artikel vars abstract länkas i inlägg #4 i denna tråd.
Jag missade det men fullängdaren säger mer än abstractet. Om det var så då hade redan du svaret och svaret var inte det Tanner lade fram även om den tesen lever ett eget liv på Pripps burkar.

machine gun
2009-12-08, 06:16
Jag missade det men fullängdaren säger mer än abstractet. Om det var så då hade redan du svaret och svaret var inte det Tanner lade fram även om den tesen lever ett eget liv på Pripps burkar.

Självklart säger fullängdaren alltid mer än ett abstract, så det var ju bra att du postade den. Tack! Tänkte bara påpeka det ifall du inte sett det.

Jag har bara skummat. Ska läsa hela fullängdaren vid tillfälle.