handdator

Visa fullständig version : CV (skriver man jag)


isato
2009-11-29, 16:17
När man fyller i sina intressen militärtjänstgöring osv skriver man.

"Jag gillar schack."
"Jag gjorde lumpen i Afrika."

Eller blir det mer

"Fritiden spenderas framför TVn"
"Militärtjänstgöringen ägde rum i Afrikas djupaste djungler"

Nitrometan
2009-11-29, 16:20
Båda funkar.

Jag-formen är vanligast.

Skriv och testa hur det blir.

Olegh
2009-11-29, 16:22
De första alternativen känns mer personliga, är det att föredra?

Baan
2009-11-29, 16:23
Just i själva CV:t brukar man bara rada upp grejer. Intressen borde ha ganska liten relevans (dock någon). Jag har mina på övrigt i en mening där jag bara radar upp dom. Det blir för mycket om en ganska irrelevant sak om man ska förklara och ge exempel på sina hobbies. Jag-form skulle jag säga. Det spelar nog ingen stor roll hur du än gör, du lär in missa ett jobb p.g.a. det :)

shadowfire
2009-11-29, 16:24
Jag har väl redan hjälpt dig med ditt cv ;)

Kvittar vilket du nyttjar, helt ärligt. Se bara till att ha det sist, det är så irrelevant det bara kan bli, men väcker säkert nyfikenhet hos en o annan cv-granskare ändå.

Baan
2009-11-29, 16:27
Jag har väl redan hjälpt dig med ditt cv ;)

Kvittar vilket du nyttjar, helt ärligt. Se bara till att ha det sist, det är så irrelevant det bara kan bli, men väcker säkert nyfikenhet hos en o annan cv-granskare ändå.

Ska jag alltså ta bort "260kg marklyft! ALL NATURAL BABY!" från min CV-rubrik? :/

isato
2009-11-29, 16:29
Jag har väl redan hjälpt dig med ditt cv ;)

Kvittar vilket du nyttjar, helt ärligt. Se bara till att ha det sist, det är så irrelevant det bara kan bli, men väcker säkert nyfikenhet hos en o annan cv-granskare ändå.

Du har nog redan hjälpt mig. Tack för det. Nu gör jag i alla fall ett nytt då mitt gamla försvunnit(fast de(eller något annat) gav mig jobb :D). CVt är för att söka ett exjobb.

jakke
2009-11-29, 16:32
Ett tips är att söka exempel och mallar på nätet. typ: http://www.cv-guiden.se/gratis_guide/cvguide/cv_exempel/cv-exempel-1.htm

isato
2009-11-29, 16:37
Är gymnasieutbildning av någon vikt när man fullgjort en högskoleingenjörsexamen och är inne på en master? Med någon vikt menar jag

Master's Programme in Computing Science, 120 ECTS
2008-
Bachelor's degree in Electronic/Biomedical Engineering, 180 ECTS
2005-2008

....Naturveteneskapliga programmet .....blalbal


Sedan hur ser det här ut? Borde varje rad avslutas med punkt?
Var/hur är de lämpligt att klämma in perioden utbildningen pågått.
Vart skall punkt vara? Skall den ens vara där?

Master's Programme in Computing Science, 120 ECTS
(2008- present).

Master's Programme in Computing Science, 120 ECTS
2008- present

Master's Programme in Computing Science, 120 ECTS
(2008- )

Ja ni förstår vad jag menar .

isato
2009-11-29, 16:38
Ett tips är att söka exempel och mallar på nätet. typ: http://www.cv-guiden.se/gratis_guide/cvguide/cv_exempel/cv-exempel-1.htm

Tack!
Använder en latex-mall jag fått av en kompis.

shadowfire
2009-11-29, 16:39
Ett tips är att söka exempel och mallar på nätet. typ: http://www.cv-guiden.se/gratis_guide/cvguide/cv_exempel/cv-exempel-1.htm

wtf, jag har ju hjälpt även dig med cvt :P

shadowfire
2009-11-29, 16:39
Ska jag alltså ta bort "260kg marklyft! ALL NATURAL BABY!" från min CV-rubrik? :/

nej låt stå kvar, ta med långt hår också!

isato
2009-11-29, 16:41
wtf, jag har ju hjälpt även dig med cvt :P

Vi tackar dig som sagt. Men mitt CV försvan(olycka) ungefär när jag bytte ut Windows mot Linux.

shadowfire
2009-11-29, 16:43
Vi tackar dig som sagt. Men mitt CV försvan(olycka) ungefär när jag bytte ut Windows mot Linux.

hojta till annars, bara kul o hjälpa till :thumbup:

isato
2009-11-29, 16:44
hojta till annars, bara kul o hjälpa till :thumbup:

Ja du får hemskt, hemskt gärna läsa när det är klart om det är vad du menar.

shadowfire
2009-11-29, 16:50
Ja du får hemskt, hemskt gärna läsa när det är klart om det är vad du menar.

Jepp, pma så löser vi det... såg sjukt bra ut sist dock

isato
2009-11-29, 16:54
Jepp, pma så löser vi det... såg sjukt bra ut sist dock

Det skall jag göra. Du har inga åsikter om tabellfrågor tidigare i tråden ?

Torwald
2009-11-29, 17:10
Till den som undrade om gymnasieutbildning tycker åtminstone inte jag att det är relevant. Om du inte har något särskilt att skryta om med det.

MrBoris
2009-11-29, 17:14
Till den som undrade om gymnasieutbildning tycker åtminstone inte jag att det är relevant. Om du inte har något särskilt att skryta om med det.

+1, att du gått natur känns nästan som en förutsättning om du har en ingenjörsexamen...

isato
2009-11-29, 17:15
+1, att du gått natur känns nästan som en förutsättning om du har en ingenjörsexamen...

Kan ju ha läst komvux 7 år som endel :D.
Nej men då skippar vi den.

shadowfire
2009-11-29, 17:24
Kan ju ha läst komvux 7 år som endel :D.
Nej men då skippar vi den.

Sådana där detaljer är i mina ögon rätt overkill, så länge ett cv/personligt brev är lättläst och luftigt så är det faktan i sig jag är ute efter.

stevebc
2009-11-29, 18:05
Du snackar nog om det personliga brevet. CV:t är mer en meritförteckning och där skriver jag sällan ut hela meningar.

isato
2009-11-29, 18:07
Du snackar nog om det personliga brevet. CV:t är mer en meritförteckning och där skriver jag sällan ut hela meningar.

Uppdragsgivaren bad mig skicka CV och vilka kurser jag läst så jag utgår från att det inte innefattar ett personligt brev?

LoTiX
2009-11-29, 18:11
Till den som undrade om gymnasieutbildning tycker åtminstone inte jag att det är relevant. Om du inte har något särskilt att skryta om med det.

Fast i princip varenda CV jag någonsin sett inkl. finans- och forskningselit har haft gymnasieutbildning inkluderad.

isato
2009-11-29, 18:12
En bra engelsk översättning på

"Referenser ges på begäran."

Tack :D

LoTiX
2009-11-29, 18:16
references available upon request

Flodhäst
2009-11-29, 18:24
Att skriva cv och personligt brev efter en mall är något som en väldigt lat person gör och det ger ett dåligt första intryck.

isato
2009-11-29, 18:27
Att skriva cv och personligt brev efter en mall är något som en väldigt lat person gör och det ger ett dåligt första intryck.

Tack för din åsikt. Mallen har hittills två personer använt men den har säkert hämtat inspiration från andra mallar.

isato
2009-11-29, 18:29
references available upon request

tack

Loke
2009-11-29, 18:35
Till den som undrade om gymnasieutbildning tycker åtminstone inte jag att det är relevant. Om du inte har något särskilt att skryta om med det.

Fast jag tycker ändå man ska ha med det. För det första ska man inte utgå ifrån att arbetsgivaren är speciellt rationell, det kan ju mycket väl visa sig att man gick på samma skola som hans kusin, vem vet liksom? Sen finns det ju detaljer i nästan alla gymnasium som är unika idag, vissa har ett namn som klingar bra i sammanhanget (Forsmarks skola i energibranchen, till exempel) och vissa har speciella egenskaper, som till exempel internationella gymnasium eller idrottsgymnasium. Om arbetsgivaren läser hundra CVn där alla har diverse gymnasium med olika egenskaper, och så kommer någon och inte ens skriver ut sitt, då ser det kanske lite udda ut.

Att skriva cv och personligt brev efter en mall är något som en väldigt lat person gör och det ger ett dåligt första intryck.

Haha, eller någon som är mån om att följa standardnormer och -formalia och inser att man själv inte är bäst på allt? Tror de flesta arbetsgivare gillar folk som skapar bra resultat, och får man bra resultat via en mall så blir det därmed rätt...

Torwald
2009-11-29, 18:44
Fast i princip varenda CV jag någonsin sett inkl. finans- och forskningselit har haft gymnasieutbildning inkluderad.
Nu har jag såklart ingen aning om vad du sitter på för insights som jag kanske inte gör, men jag skulle vilja hävda att du blandar äpplen och apelsiner nu. Finans- och forskningscv:n är ju så olika varandra de bara kan bli. Akademiska cv:n är långa och omfattar tidigare forskningsområden och publicerade artiklar. Finanscv:n är extremt korta (i Europa och USA max en sida). Det första fallet kan jag inte uttala mig om, för det har jag ingen erfarenhet av, men jag vågar påstå att många företag och "people familiar with the situation" explicit rekommenderar att inte ha med gymnasiemeriter.

Å andra sidan kan man ju ha med det som ren utfyllnad om man inte har några andra meriter som är starkare.

Fast jag tycker ändå man ska ha med det. För det första ska man inte utgå ifrån att arbetsgivaren är speciellt rationell, det kan ju mycket väl visa sig att man gick på samma skola som hans kusin, vem vet liksom? Sen finns det ju detaljer i nästan alla gymnasium som är unika idag, vissa har ett namn som klingar bra i sammanhanget (Forsmarks skola i energibranchen, till exempel) och vissa har speciella egenskaper, som till exempel internationella gymnasium eller idrottsgymnasium. Om arbetsgivaren läser hundra CVn där alla har diverse gymnasium med olika egenskaper, och så kommer någon och inte ens skriver ut sitt, då ser det kanske lite udda ut.

Det beror ju såklart på vad man söker för typ av jobb, men jag antog lite fräckt att vi pratade om nyexad student typ som söker sig på bransch x. Och visst fine, söker man jobb på ett kärnkraftsverk och har gått på Forsmarks gymnasium säger det ju sig självt att det kan vara bra att skriva det. Söker du jobb på Vinge kanske de bryr sig mindre, dock.

Ärligt talat tror jag det är till ens fördel om man har någon annan merit än sin gymnasieutbildning som får en att stå ut i mängden.

hendrong
2009-11-29, 19:06
Jag tycker att man ska variera sig. Jag tycker att det ger ett trist och enformigt intryck om man börjar varje mening med jag. Jag har dock inget jobb. Jag tycker därför du ska ta det jag säger med en nypa salt.

isato
2009-11-30, 21:12
Uppdaterar tråden men jag kanske borde starta en ny? Mitt CV räckte till en intervju iaf.

Nu vill jag att ni öser på med tips. Vad skall man tänka på. vad skall man säga inte säga osv. Vad behöver jag förbereda mer än att stryka skjortan?

shadowfire
2009-11-30, 21:16
Uppdaterar tråden men jag kanske borde starta en ny? Mitt CV räckte till en intervju iaf.

Nu vill jag att ni öser på med tips. Vad skall man tänka på. vad skall man säga inte säga osv. Vad behöver jag förbereda mer än att stryka skjortan?

Grattis! Rätt väg att gå!

Intervjutips:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=92960

isato
2009-11-30, 21:21
Grattis! Rätt väg att gå!

Intervjutips:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=92960

Kanon. Vet inte om du fick mitt PM men jag tar hemskt gärna feedback på CV ändå.

shadowfire
2009-11-30, 21:54
Kanon. Vet inte om du fick mitt PM men jag tar hemskt gärna feedback på CV ändå.

Klappart o klart! Såg alldeles kanon ut, kul o läsa ett välskrivet CV för en gångs skull. :thumbup:

isato
2009-11-30, 22:01
Klappart o klart! Såg alldeles kanon ut, kul o läsa ett välskrivet CV för en gångs skull. :thumbup:

Tack ska du ha! :D

hendrong
2009-11-30, 22:21
Tala sanning om allt som går att kolla upp på papper (betyg, referenser etc.), ljug om allt som inte går att kolla upp på papper (drömmar, livsmål, personliga kvalitéer) så att det passar jobbet i fråga. Det är helt okej att säga att det är din livsdröm att bli kypare.

Sitt rak i ryggen, behåll ögonkontakt, undvik att pilla med saker då det ger ett nervöst intryck, försök verka glad och avslappnad. Tala långsamt och tydligt, snabbt tal tyder på dåligt självförtroende.

isato
2009-11-30, 22:26
Tala sanning om allt som går att kolla upp på papper (betyg, referenser etc.), ljug om allt som inte går att kolla upp på papper (drömmar, livsmål, personliga kvalitéer) så att det passar jobbet i fråga. Det är helt okej att säga att det är din livsdröm att bli kypare.

Sitt rak i ryggen, behåll ögonkontakt, undvik att pilla med saker då det ger ett nervöst intryck, försök verka glad och avslappnad. Tala långsamt och tydligt, snabbt tal tyder på dåligt självförtroende.

Det är en intervju för att exjobb om det inte framgått. Ljuga är en av mina svaga sidor så vi skippar det. Men skall tänka på det andra.