handdator

Visa fullständig version : Meriter för att bli brandman?


jopalage
2009-11-29, 16:13
Jag söker tips på olika saker som är meriterande då man söker jobb som brandman. Jag har inte börjat SMO än så har gott om tid att samla på mig meriter.

Dessa har jag hört är meriterande men söker fler :)

CE körkort
Dykarcertifikat
någon medicin utbildning (ex hjärt-o lungärddning )

Alla tips välkomnas =)

shadowfire
2009-11-29, 16:42
Bra grundkondition, simkunskaper, bra personliga egenskaper då du kan hamna i stressiga situationer och måste hantera vuxna människor på väg in i chock osv... exempel på egenskaper är beslutsamhet, handlingskraft, lugn/stabilitet mm

/fd brandman

stikkan18
2009-11-29, 17:46
Utöver alla svar du har fått här så kan du väl ta kontakt med en utbildning o fråga?

tsp
2009-11-29, 17:59
Bra grundkondition, simkunskaper, bra personliga egenskaper då du kan hamna i stressiga situationer och måste hantera vuxna människor på väg in i chock osv... exempel på egenskaper är beslutsamhet, handlingskraft, lugn/stabilitet mm

/fd brandman

Har du varit typ allting eller? :D Känns så ibland!

The Swedish Oak
2009-11-29, 18:00
En stark vilja och motivation att hjälpa folk i nöd är nog viktigt, sen det som shadowfire skrivit.

myggan
2009-11-29, 18:07
Beror lite på vart du vill jobba (stort/litet förbund osv)
Min personliga uppfattning som jag även fått bekräftat från sommarvikariat och praktik är att det till största del handlar om personliga egenskaper över meriter.
Sociala kompetensen, vara driftig och förmåga att ta egna beslut, förmågan att kunna jobba och passa in i grupp samt engagemanget för yrket är i stort sett helt avgörande.
Meriter är ju såklart ett plus med men det tål att nämnas.

Meriter som är bra att ha med sig är all arbetserfarenhet men speciellt inom praktiska yrken då det dels ofta är kunskap relevant för yrket och ses som ett kvitto på att man är praktiskt lagd.

C och E kort och körvana är en väldigt konkret och bra merit. T.ex ett jobb där man får köra tunga fordon och helst i stan så man lär sig gator och orientering på köpet.

Idrottslig bakgrund (speciellt lagidrott) är alltid ett plus då det visar att man är träningsintresserad och även van att jobba i grupp.

Olika uppdrag där man får tala inför folk kan vara bra att ha erfarenhet ifrån då det kan bli aktuellt i yrket.

Kulturell kompetens är på tapeten i storstäderna nu, så olika språk eller annan etnisk bakgrund är ett stort plus.

Vattenvana/dykarutbildningar (bör väl vara en merit på dykstationer)

Vana av att arbeta i pressade och stressade situationer.

/smoare

shadowfire
2009-11-29, 18:09
Har du varit typ allting eller? :D Känns så ibland!

hahah, har hunnit med en del genom åren ja :P
bott på massor av ställen o jobbat med massor av olika saker...

Ett stort +1 på vad myggan skrev, jag glömde bort C-kort osv och rubbet av vad myggan skrev var sjukt korrekt. :thumbup:

jopalage
2009-11-30, 23:03
Tack för bra tips, några tips på bra praktiska yrken som man inte behöver nån utbildning för ( inte nån längre iaf ) Jobba på Stadium kankse inte är det bästa?

myggan
2009-12-05, 00:09
Tack för bra tips, några tips på bra praktiska yrken som man inte behöver nån utbildning för ( inte nån längre iaf ) Jobba på Stadium kankse inte är det bästa?

Nej det är nog svårt. Jag ångrar hårt att jag inte gick bygg eller el i gymnasiet så jag hade haft med något jag faktiskt hade haft nytta av.

Som sagt. Tycker inte du borde oroa dig så mycket.
Om du verkligen vill bli brandman och satsar hårt för det så kommer du få ett jobb till slut så länge du klarar testerna och är ambitiös.

Mycket hänger på att man är beredd att byta stad också, annars kan man få vänta väldigt länge på ett jobb.

Viktor_Balck
2009-12-05, 00:16
Stor slang är ett plus.

z_bumbi
2009-12-05, 08:22
Tack för bra tips, några tips på bra praktiska yrken som man inte behöver nån utbildning för ( inte nån längre iaf ) Jobba på Stadium kankse inte är det bästa?

Att utbilda sig för ett annat yrke om det är brandman som du vill bli verkar vara att gå en omväg så jag skulle satsa på några andra meriter om det nu är det du är ute efter. Annars finns det KY-utbildningar till svetsare mm.

Rockhard
2009-12-05, 12:13
Innebandyskillz tror jag är meriterande.

sunkan
2009-12-05, 13:16
kvinna

Granatgiraffen
2009-12-05, 13:18
Du måste vara bra på att slappa.

n1tro
2009-12-05, 14:53
+50